Ιστορία της πόλης της Θεσσαλονίκης, 1870-1920

Home ] πληθυσμιακή σύνθεση ] μεγάλα έργα ] [ εκπαίδευση ] καθημερινή ζωή ] ασχολίες - επαγγέλματα ] πολιτιστική κίνηση ] τύπος - έντυπα ] περιεχόμενα ]

.

 

σχολεία εκπαιδευτικοί μαθητές-μαθήτριες προγράμματα σπουδών μαρτυρία χρονολόγιο βιβλιογραφία

 

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

  A37b_uate_aeae_Tessa_1911.jpg_IIuIIIIII2III0II_1911.jpg (47141 bytes)

 

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ

Η συγκεκριμένη εργασία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του μαθήματος “Νέες Τεχνολογίες και Διδακτική της Ιστορίας” (Ρεπούση Μ.) κατά το εαρινό εξάμηνο του 2000 από τους φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημ. Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. : Δρούγκα Ιωάννη Δ΄ 3407, Κοντονάσιου Πηνελόπη Δ΄ 3431, Μανιώτη Δημήτρη Δ΄ 3553, Ράκα Αλκιβιάδη Η΄ 3150, Χριστοδούλου Στέλλα Στ΄3321,.

Η εργασία έχει ως θέμα την “Ιστορία της Θεσσαλονίκης κατά την περίοδο 1870 – 1920” και χωρίζεται σε επτά επιμέρους τομείς. Η ομάδα μας ασχολήθηκε με τον τομέα της “Εκπαίδευσης”.

Η πρώτη κίνηση της ομάδος ήταν να επισκεφτεί βιβλιοθήκες για την αναζήτηση του υλικού. Έχοντας στα χέρια μας μια πολύ μεγάλη βιβλιογραφία, όχι συγκεκριμένη για τον τομέα μας, αρχικά αναζητήσαμε το υλικό μέσα απ’ αυτήν. Γρήγορα όμως, η έρευνα μας οδήγησε και σε άλλη πιο συγκεκριμένη βιβλιογραφία. Επισκεφτήκαμε τις βιβλιοθήκες: του Π.Τ.Δ.Ε. του Α.Π.Θ., του Π.Τ.Ν. του Α.Π.Θ., του Τομέα Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., την Κεντρική της Χ.Α.Ν.Θ., του Κέντρου Ιστορίας Θεσσαλονίκης, της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών και του Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου. Επίσης, χρησιμοποιήσαμε βιβλία και άρθρα που μας έδωσαν οι υπεύθυνοι του μαθήματος , καθώς και ένα άρθρο που μας έδωσε μια άλλη ομάδα της εργασίας. Τέλος, πήραμε και μια συνέντευξη από έναν κύριο που ζούσε την περίοδο που μας ενδιαφέρει. Απ’ αυτές τις πηγές συγκεντρώσαμε το υλικό μας.

Έπειτα, ταξινομήσαμε το υλικό μας στις παρακάτω θεματικές κατηγορίες : α) Σχολεία  β) Δάσκαλοι, γ) Μαθητές, δ) Προγράμματα σπουδών, ε) Μαρτυρία, στ) Χρονολόγιο. Παράλληλα συνεχίσαμε να αναζητούμε καινούριο υλικό, το οποίο συμπεριλαμβάναμε στο υπάρχον. Στη συνέχεια όσοι από την ομάδα είχαν άμεση πρόσβαση σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές ανέλαβαν το έργο να περάσουν το υλικό σ΄ αυτούς και οι υπόλοιποι οργάνωναν την εργασία σε άλλα επίπεδα, όπως η καλύτερη παρουσίαση και προβολή της, η σωστή ταξινόμηση των κειμένων κ.α.

Προσπαθήσαμε να αναζητήσουμε πολλές διαφορετικές πηγές για κάθε θέμα, ώστε να έχουμε, αλλά και να φαίνεται αυτό μέσα στην εργασία, όσο το δυνατόν πιο σφαιρική και αντικειμενική εικόνα και άποψη. Συγκρίναμε τα κείμενα διαφορετικών εθνοτικών πηγών. Επίσης, δώσαμε μεγάλο βάρος στις εικόνες και στις φωτογραφίες για να γίνει η εργασία πιο ολοκληρωμένη και πιο προσιτή τόσο στον εκπαιδευτικό, όσο και στο μαθητή.

Βέβαια, αντιμετωπίσαμε και αρκετά προβλήματα και στη συγκέντρωση του υλικού, αλλά και στην ταξινόμηση του. Τα κυριότερα απ’ αυτά είναι : α) η έλλειψη πείρας από την πλευρά μας στην πραγματοποίηση μιας επιστημονικής έρευνας, αλλά και στην αναζήτηση υλικού, β) η μη δυνατότητα δανεισμού πολλών βιβλίων, αλλά και φωτοτύπησης τους, άφησε πολύ υλικό αχρησιμοποίητο, γ) η πολυπληθής ομάδα έκανε το συντονισμό των εργασιών και των αποφάσεων πιο δύσκολο, αφού δεν βρισκόμασταν εύκολα σε ολομέλεια., δ) η έλλειψη επαρκούς χρόνου για την τέλεια ολοκλήρωση μιας τέτοιας εργασίας.

Τελικά, ήταν μια πολύ χρήσιμη εμπειρία που μας έδωσε τη δυνατότητα να ασχοληθούμε όχι μόνο με την ιστορία και τη σωστή αναζήτηση ιστορικών πηγών, αλλά και να κατανοήσουμε ως ένα βαθμό τη σύνδεση και την αξιοποίηση της τεχνολογίας στο μάθημα της Ιστορίας.