ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
ΤΜΗΜΑ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ
.
Τα Σύγχρονα Μεγάλα Θρησκεύματα
Γένεση,
ιστορική εξέλιξη, διδασκαλία, μύθος, λατρεία, ζωή και κοινωνία των
σύγχρονων μεγάλων θρησκευμάτων του κόσμου, δηλαδή των ινδικών
(Ινδουισμού, Βουδισμού, Τζαϊνισμού, Σικχισμού), των κινεζικών
(Κομφουκισμού, Ταοϊσμού) και των ιαπωνικών (Σιντοϊσμού και ιαπωνικού
Βουδισμού).Ειδική αναφορά γίνεται στο Ισλάμ, γένεση, εξέλιξη, κλάδοι,
δομή ισλαμικής κοινωνίας. Παρουσίαση βασικών αρχών και θέσεων του Ισλάμ
και των άλλων ασιατικών θρησκειών με χρήση σύγχρονων οπτικοακουστικών
μέσων.
Εγχειρίδια:
1α. Γρηγόριος Ζιάκας, Θρησκείες και Πολιτισμοί της Ασίας (Ινδικά, Βουδιστικά, Κινεζικά, Θιβετικά και Ιαπωνικά Θρησκεύματα),
Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Kορνηλία Σφακιανάκη, 2008.
1β. Π. Παχής, Θρησκείες της Ανατολής, Θεσσαλονίκη, εκδόσεις Κορνηλία Σφακιανάκη, 2005.
ΑΒΡΑΜΙΚΕΣ
ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ (pdf)
ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2017-2018
ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
Συγκρίνοντας τα μη συγκρίσιμα:
θεωρητικές προσεγγίσεις σύμφωνα με τα
δεδομένα της επιστημονικής μελέτης της
θρησκείας.
ΔΙΔΑΣΚΩΝ:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΧΗΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:
16.00 -18.00 (ΑΙΘΟΥΣΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ, Γ΄ΟΡΟΦΟΣ
ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Α.Π.Θ.)
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Είναι παλαιόθεν παραδεκτό ότι οι
συγκρίσεις συχνά δημιουργούν προβλήματα.
Και όμως η σύγκριση είναι τόσο συνήθης
πρακτική στη σύγχρονη μελέτη της
θρησκείας, που ο όρος «συγκριτική
θρησκειολογία» χρησιμοποιείται για να
δηλώσει την ίδια την επιστήμη αυτή. Η
θρησκεία, σύμφωνα με τη γνωστή
παρατήρηση του
J.Z.
Smith,
είναι δημιούργημα της σύγκρισης και της
γενίκευσης από την πλευρά του ερευνητή.
Ορισμένοι μελετητές της θρησκείας έχουν
χρησιμοποιήσει αυτή την άποψη σε
διάφορες θεωρίες για τη θρησκεία. Η
σύγχρονη μελέτη της θρησκείας γεννήθηκε
εν πολλοίς, όπως και η ανθρωπολογία,
άμεσα από τη συνάντηση με άλλους
πολιτισμούς, που ήλθε ως συνέχεια των
εξερευνήσεων και της δυτικής
αποικιοκρατίας του δεκάτου εβδόμου και
του δεκάτου ογδόου αιώνα. Όμως, ενώ οι
ανθρωπολόγοι έχουν με συνέπεια, μολονότι
ατελέσφορα, ασχοληθεί με πολυάριθμά
θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα που
σχετίζονται με τη διαπολιτισμική
σύγκριση, οι μελετητές της θρησκείας δεν
έχουν δείξει παρόμοιο ενδιαφέρον. Οι
όποιες προσεγγίσεις γίνονται στο θέμα
της σύγκρισης έχουν να κάνουν με τη
θεωρία και τη μέθοδο που συντελούν σε
μια νηφάλια προσέγγιση της, σύμφωνα με
τις αρχές της σύγχρονης επιστημονικής
μελέτης της θρησκείας (θρησκειών).
ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Κατανόηση των θεωρητικών προσεγγίσεων
που αφορούν την έννοια της «σύγκρισης»
Κατανόηση ορθής χρήσης της «σύγκρισης»
προκειμένου να αποφεύγονται διατυπώσεις
γενικεύσεων και εσφαλμένων
συμπερασμάτων.
Κατανόηση των όρων
interpretatio Graeca
(Romana)
και όριων όρων που φανερώνουν τη σημασία
της σύγκρισης στην αρχαιότητα καθώς
επίσης στη σύγχρονη πραγματικότητα.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
Σύγκριση, ομοιότητες, διαφορές,
similarities,
differences,
interpretatio
(Graeca-Romana)
(αρχή) ομολογίας, (αρχή) αναλογίας.
3.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
α. L. H. Martin, “Comparison”, in
W.Braun - R. T.McCutcheon (eds.),
Guide to the Study of Religion,
London-New York:Casell,2000,σελ.
45-56.
β. J.Z. Smith, Drudgery Divine. on
Comparison of Early Christianities and
the Religions of Late Antiquity,
School of Oriental and African Studies,
University of London, Jordan Lectures in
Compatative Religion, XIV, London:
School of Oriental and African Studies,
University of London, 1990,
σελ.
85-143.
γ.
M.
Detienne,
Συγκρίνοντας τα μη συγκρίσιμα,
μετ. Π. Μαρκέτου, Αθήνα: Μεταίχμιο,2003.
δ.
Cl.
Calame –Br.Lincoln (eds.), Comparer
en histoire des religions antiques.
Controverses et propositions,
Collection Religions.
Comparatisme-Histoire-Anthropologie,
Liège: Presses Universitaire de
Liège,2012.
ε. D. Frankfurter, “Comparison and the
Study of Religons of Late antiquity”, in
Cl. Calame –Br.Lincoln (eds.),
Comparer en histoire des religions
antiques,
ό.
π.,
σελ. 83-98.
στ. Br. Lincoln, “Theses on Comparison”
in Cl. Calame –Br. Lincoln (eds.),
Comparer en histoire des religions
antiques,
ό.
π.,
σελ. 99-110.
ζ. H. B. Urban, “Making A Place to Take
A Stand: J.Z. Smith and the Politics and
Poetics of Comparison, Method and
Theory of Study of Religion 12,3
(2000), 339-378.
η. R. Segal, Review Essay:
Classification and Comparison in the
Study of Religion: The Work of Jonathan
Z. Smith”, Journal of the American
Academy of Religion 73,4 (2005),
1175-1188.
θ.
R. Parker, Greek Gods Abroad. Names,
Natures and Transformations, Sather
Classical Lectures, 72, Oakland, CA:
University of California Press, 2017.
ι.
P. van der Veer, The Value of
Comparison, Durham-London: Duke
University Press, 2016.
WINTER SEMESTER 2017-2018
SEMINAR:
Comparing the non-comparable:
theoretical approaches in the scientific
study religion.
-
COURSE CONTENT
It has long been recognized that
comparisons often cause problems.
Yet, comparison is so common in the modern
study of religion(s) that “comparative
religion” is often used to designate the
research filed itself. “Religion”, in an
off-cited observation of J.Z. Smith is a
creation of scholars imaginary acts of
comparison and generalization. Some
scholars of religion have appropriated
from this statement support for
idiosyncratic projects of “imagining
religion.” The modern field of
comparative religion was born, like that
of anthropology, largely of the
encounters with other cultures
consequent upon seventeenth-and
eighteenth century Western exploration
and colonialism. However, whereas the
anthropologists have consistently if
inconclusively reflected upon the
numerous theoretical and methodological
issues incumbent upon comparing data
cross-culturally, virtually no much
sustained attention has been given to
comparison by scholars of religion. When
the issue of comparison is attended to,
its is usually as a question of theory
and methodology, which contribute to a
sober approach, according to the
principles of contemporary scientific
study of religion(s).
-
LEARNING OUTCOMES
Understanding the theoretical approaches
of the concept of "comparison"
Understanding and
explaining
the correct use of "comparison" in order
to avoid generalizations and erroneous
conclusions.
Understanding the terms interpretatio
Graeca (Romana) and
similar
terms that show the importance of
comparison in antiquity as well as in
modern reality.
-
KEYWORDS
Comparison, similarities,
differences,
interpretatio
(Graeca-Romana), omology, analogy.
-
BIBLIOGRAPHY
α. L. H. Martin, “Comparison”, in
W.Braun - R. T.McCutcheon (eds.),
Guide to the Study of Religion,
London-New York:Casell,2000,σελ.
45-56.
β. J.Z. Smith, Drudgery Divine. on
Comparison of Early Christianities and
the Religions of Late Antiquity,
School of Oriental and African Studies,
University of London, Jordan Lectures in
Compatative Religion, XIV, London:
School of Oriental and African Studies,
University of London, 1990,
σελ.
85-143.
γ.
M.
Detienne,
Συγκρίνοντας τα μη συγκρίσιμα,
μετ. Π. Μαρκέτου, Αθήνα: Μεταίχμιο,2003.
δ.
Cl.
Calame –Br.Lincoln (eds.), Comparer
en histoire des religions antiques.
Controverses et propositions,
Collection Religions.
Comparatisme-Histoire-Anthropologie,
Liège: Presses Universitaire de
Liège,2012.
ε. D. Frankfurter, “Comparison and the
Study of Religons of Late antiquity”, in
Cl. Calame –Br.Lincoln (eds.),
Comparer en histoire des religions
antiques,
ό.
π.,
σελ. 83-98.
στ. Br. Lincoln, “Theses on Comparison”
in Cl. Calame –Br. Lincoln (eds.),
Comparer en histoire des religions
antiques,
ό.
π.,
σελ. 99-110.
ζ. H. B. Urban, “Making A Place to Take
A Stand: J.Z. Smith and the Politics and
Poetics of Comparison, Method and
Theory of Study of Religion 12,3
(2000), 339-378.
η. R. Segal, Review Essay:
Classification and Comparison in the
Study of Religion: The Work of Jonathan
Z. Smith”, Journal of the American
Academy of Religion 73,4 (2005),
1175-1188.
θ.
R. Parker, Greek Gods Abroad. Names,
Natures and Transformations, Sather
Classical Lectures, 72, Oakland, CA:
University of California Press, 2017.
ι.
P. van der Veer, The Value of
Comparison, Durham-London: Duke
University Press, 2016
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΡΩΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Β. ΑΡΧΑΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ
ΜΥΘΟΣ, ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΑ, ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΘΕΩΝ
Ο
ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΘΕΩΝ
Ο ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΜΥΣΤΙΚΙΣΜΟΣ
ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΕΣ ΤΕΛΕΤΕΣ
Η
ΕΠΙΣΗΜΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ-ΚΡΑΤΟΥΣ
ΟΙ
ΓΙΟΡΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ
Η
ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΟΥ "ΕΔΩ"
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ. Η ΘΥΣΙΑ Β
Γ.
ΤΡΟΠΟΙ ΠΑΡΑΘΕΣΗΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
Σύγχρονα
Μεγάλα Θρησκεύματα (Δ΄ Εξάμηνο)
Ο Βούδας και η
Ιστορία του
Βουδισμός - Παπαχατζής Αστέριος
Εργασία στον
Βουδισμό - Σκρέττα / Τοπαλίδης
Ινδικά Θρησκεύματα
και Χριστιανισμός
Βουδισμός
-Χριστιανισμός (Κίτη Μαρία)
ΖΩΗ, ΚΟΣΜΟΣ, ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΑΙΩΝΙΑ
ΑΝΑΚΛΥΣΗ -ΜΠΟΥΛΟΥΚΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΙΝΔΟΪΣΜΟΣ
Η ΑΠΟΛΥΤΡΩΣΗ - ΧΡ.
ΛΑΧΑΝΑ
Η ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΙ
ΜΟΝΙΣΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΙΝΔΟΪΣΜΟΥ
-ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΤΣΟΥΚΑΛΗ
ΙΝΔΟΪΣΤΙΚΟ
ΠΑΝΘΕΟΝ -ΙΡΙΔΑ ΚΑΤΣΟΥΛΗ
ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΒΕΔΙΣΜΟΥ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΙΝΔΙΑΣ-ΡΩΣΣΙΑΔΟΥ
ΦΩΤΙΟΥ ΗΛΙΑ
Δύο παραδείγματα μελέτης αρχαίων
θρησκειών
Κινέζικες Δυναστείες
ΚΙΝΕΖΙΚΕΣ ΔΥΝΑΣΤΕΙΕΣ ΚΑΙ ΛΑΪΚΗ
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ
ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ Α΄
ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ Β΄
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΙΝΔΟΪΣΜΟ
ΙΣΛΑΜ
ΚΟΜΦΟΥΚΙΣΜΟΣ
Ο
ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΠΟΥΡΟΥΣΑ
ΙΝΔΟΪΣΜΟΣ Α΄
ΙΝΔΟΪΣΜΟΣ Β΄
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΗΝ
ΙΝΔΙΑ
ΤΑΟΪΣΜΟΣ
Περιεχόμενα
1.
1.
Ν. Παπαχατζής, Η θρησκεία στην
αρχαία Ελλάδα, Αθήνα : Εκδοτική
Αθηνών, 1987
Part_a
(σελ.
3-32),
part_1,
part_2,
part_3
Part_b
(σελ.
33-56),
part_1,
part_2,
part_3
Part_c
(σελ.
57-73),
part_1,
part_2
Part_d
(σελ.
93-103),
part_1
2.
2.
Willi Braun – Russell McCutcheon
- Εγχειρίδιο
Θρησκειολογίας
Part_e (σελ.
29-52),
part_1,
part_2,
3.
a)
William Arnal - Ορισμός
Part_f (σελ.
56-74),
part_1,
part_2
4.
b) Daniel Pals -
Νόηση
Part_g (σελ.
256-274),
part_1,
part_2
5.
3.
Γ. Ζιάκα –Θρησκεία και Πολιτισμός
των προϊστορικών κοινωνιών και των
αρχαίων λαών
Part_h
(σελ.
15-33),
part_1,
part_2,
part_3,
Part_i
(σελ.
99-143),
part_1,
part_2,
part_3,
part_4,
part_5,
part_6
6.
4. F.
Graf, «Η
αρχαία ελληνική θρησκεία», Εισαγωγή στην
Αρχαιογνωσία, τομ. I,
(σελ.
461-507),
part_1,
part_2,
part_3,
part_4,
part_5
selida_502