Ιστορία της πόλης της Θεσσαλονίκης, 1870-1920

Home ] Up ] έργα υποδομής ] εξωραϊστικά έργα ] συγκοινωνίες ] κτήρια ] [ χρονολόγιο ] βιβλιογραφία ]

.

 

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1870-1920

   
1870-1880 1878  1879 
1881-1890 1882  1883  1884   1886  1887  1888  1889 1890
1891-1900 1891  1893   1894  1895  1896  1898  1899
1901-1910 1902  1903  1904   1905  1906  1907  1908  1909  1910
1911-1920 1916  1917  1919   1920
   

 

 

 

 

 

 

1878

14 Ιουλίου: Η εβραϊκή κοινότητα προτίθεται να ιδρύσει νηπιαγωγείο

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

1879

27 Μαρτίου: Επικείμενη ανέγερση Δημοτικού Σχολείου

6 Απριλίου: Ο Ριφάτ πασάς θέτει τον θεμέλιο λίθο του, παραπλεύρως του Τελωνείου, που θα περιλαμβάνει το Λιμεναρχείο, το Υγειονομικό και το γραφείο των Φάρων.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

1882

12 Ιουνίου: Εξακολουθεί η επίστρωση του δρόμου της προκυμαίας με πέτρες.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

1883

7 Μαΐου: Οι εργασίες στρώσεων των οδών με κυβόλιθους προχωρούν καλά, χάρη στη δραστηριότητα του Δημάρχου Αλή Εφέντη.

3 Αυγούστου: Στη λεωφόρο Μιδχάτ πασά (τη μετέπειτα Αγίου Δημητρίου) κατασκευάστηκε αντλία η οποία παρείχε πολύ και πόσιμο νερό.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

1884

12 Μαΐου: Ο Αχμέτ Χαμδή Μπέης, μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου της πόλης, απέκτησε παρά του Σουλτάνου, την άδεια ιδρύσεως ατμοπλοϊκής εταιρίας.

11 Ιουλίου: Στη θέση Καλαμαριά χτίστηκαν κομψές εξοχικές κατοικίες, που θα αποτελέσουν ολόκληρη συνοικία.

18 Ιουλίου: Σύσταση οικοτροφείου μαθητών από τον γάλλο Φ. Μπετράν στη συνοικία Μπαλαάτ (πίσω ακριβώς από το σημερινό Δημαρχείο).

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

1886

18 Ιανουαρίου: Η Θεσσαλονίκη συνδέεται σιδηροδρομικά με όλη την Ευρώπη.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

1887

31 Οκτωβρίου: Η Θεσσαλονίκη φωτίζεται με φωταέριο το οποίο διοχέτευσε στην πόλη η αγγλική εταιρία Λίμιτεντ για 85 χρόνια.

25 Νοεμβρίου: Συνεστήθη η Τράπεζα Θεσσαλονίκης και σ' αυτό το γεγονός συμμετείχε και ο οίκος Αλλατίνη.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

1888

13 Ιανουαρίου: Η αγγλική εταιρία αεριόφωτος προχωρεί στην ίδρυση εργοστασίου στο Μπεχτσινάρ.

25 Ιουνίου: Ξεκινάει η συγκοινωνία με τα λεωφορεία (τραμ).

26 Ιουλίου: Ανέγερση ναού προς τιμήν της Αγίας Τριάδος.

30 Νοεμβρίου: Ίδρυση της Γεωργικής Σχολής.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

1889

8 Μαρτίου: Ξεκινούν οι εργασίες για την κατασκευή του Σιντριβανιού.

23 Αυγούστου: Δόθηκε από τον Σουλτάνο το προνόμιο κατασκευής τροχιοδρομικής γραμμής.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

1890

3 Μαρτίου: Έναρξη των εργασιών του φωτισμού των κεντρικών δρόμων της πόλης με λαμπτήρες αεριόφωτος.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

1891

Αρχίζει η ανοικοδόμηση του νέου κτιρίου του διοικητηρίου. Το λεγόμενο "Κονάκι" είναι έργο του Ποζέλι.

Ολοκληρώνεται το κτίριο του Στρατηγείου, έργο κι αυτό του Ποζέλι, και μεταφέρονται εκεί οι διάφορες υπηρεσίες του Στραταρχείου, που στεγάζονταν μέχρι τότε στα κτίρια της πλατείας Λευκού Πύργου.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

1893

22 Απριλίου: Αρχίζει η ανέγερση των νέων οικοδομών μετά την αποπεράτωση των πυρποληθείσων οικιών.

3 Ιουνίου: Προχωρούν οι εργασίες της διοχέτευσης νερού από τον Αξιό ποταμό στη δεξαμενή που κατασκευάστηκε κοντά στη μονή Βαλτάδων.

17 Ιουνίου: Εγκαίνια τοποθέτησης λαμπτήρων φωταερίου, οι οποίοι εκτείνονται από το τέλος της προκυμαίας.

29 Αυγούστου: Διακόπηκαν οι εργασίες της κατασκευής της τροχιοδρομικής γραμμής και η διάβαση της προκυμαίας κατέστη επικίνδυνη λόγω της συσσώρευσης υλικών.

9 Δεκεμβρίου: Τελέσθηκαν τα εγκαίνια του Σερβικού Σχολείου.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

 

1894

30 Ιανουαρίου: Εγκαίνια της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Μοναστηρίου.

28 Μαΐου: Έναρξη των ιππήλατων τροχιοδρόμων (τραμ).

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

 

1895

Ο δήμαρχος Χαμδή Μπέης ιδρύει θαλάσσια λουτρά στην περιοχή του Λευκού Πύργου. Κατασκευάζει τα σφαγεία στην περιοχή του Μπεχτσινάρ, οργανώνει την υπηρεσία καθαριότητας της πόλης, εγκαθιστά βρύσες στις συνοικίες και ιδρύει την αγορανομική υπηρεσία.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

1896

Χτίζεται στην περιοχή των Πύργων η βίλα Αλλατίνη (έργο του V. Poselli) και άλλες πολλές βίλες.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

1898

Οικοδομικός οργασμός, ολοκλήρωση της καθολικής εκκλησίας από τον Poselli. Ο ίδιος χτίζει και τη Συναγωγή ο οποίος ξαναχτίστηκε μετά από 4 χρόνια από τον Poselli Μπετ Σαούλ. Κάηκε κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες ο μύλος Αλλατίνη ο οποίος ξαναχτίστηκε μετά από 4 χρόνια από τον Poselli.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

 

1899

Ηλεκτοφωτίζονται οι κεντρικοί δρόμοι, αλλά όχι οι συνοικίες.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

1902

Ο αρχιτέκτονας V. Poselli χτίζει για τους ντονμέδες το Γενί Τζαμί και τον ατμόμυλο Αλλατίνη που είχε καεί το 1898.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

 

1903

Το Παπάφειο ορφανοτροφείο δέχεται τα πρώτα ορφανά και τον Φεβρουάριο αρχίζουν τα μαθήματα του δημοτικού σχολείου για τους τροφίμους του.

Ο Ποζέλι παραδίδει στους πιστούς των αρμένιων την εκκλησία τους.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

1904

20 Ιουνίου: Εγκαίνια της Οθωμανικής Τράπεζας στο ανακαινισμένο (έπειτα από τις καταστροφές της προηγούμενης χρονιάς) κτίριο της οδού Φράγκων.

1η Σεπτεμβρίου: Εγκαίνια του κτιρίου του Δημοτικού Νοσοκομείου (σημερινός Άγιος Δημήτριος) έργο του Ξ. Παιονίδη. Ο χώρος πίσω από το Δημοτικό νοσοκομείο διαμορφώθηκε σε πάρκο.

11 Οκτωβρίου: Εγκαίνια της Συναγωγής Ταλμούθ Τορρά Αγκαδόλ, που είχε καεί στην πυρκαγιά του 1898.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

 

1905

Τη χρονιά αυτή η πόλη αποκτά δυο μεγαλοπρεπή κτίρια, έργα του Ξ. Παιονίδη: τη βίλα του Μεχμέτ Καπαντζή, που στεγάζει σήμερα το Μορφωτικό Κέντρο της Εθνικής Τράπεζας και το κτίριο της Μαρασλείου σχολής του ιερομόναχου Σ. Δούκα, που εγκαινιάστηκε στις 22 Ιουλίου.

22 Ιουλίου:- Ίδρυση της Ανώνυμης Οθωμανικής Εταιρίας υφασμάτων και φεσιών (η μετέπειτα ΥΦΑΝΕΤ).

Ίδρυση στη δυτική πλευρά της πόλης του Υφαντουργείου Τορρές, Φερνάντεζ και Μισραχή.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

1906

Κατεδάφιση των ψαράδικων της παραλιακής λεωφόρου. Στη θέση τους χτίζεται το ξενοδοχείο Σπλέντιτ Παλάς.

2 Ιουλίου: Ο αρχιτέκτονας Αριγκόνι χτίζει την ιταλική σχολή Ντάντε Αλιγκέρι.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

 

1907

Ιούλιος:- Ο Ποζέλι αρχίζει να χτίζει την Τράπεζα Θεσσαλονίκης στον Φραγκομαχαλά και τη βίλα Μπαρτζακιάν στη μετέπειτα λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας.

Κατάργηση των ιππήλατων τραμ που προκαλούσαν πολλά δυστυχήματα. Ανακούφιση των κατοίκων.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

1908

4 Μαΐου: Εγκαίνια του νοσοκομείου Χιρς (σημερινό Ιπποκράτειο) που έχτισε με έξοδα του αυστροεβραίου τραπεζίτη βαρώνου Χιρς ο αρχιτέκτονας Πιέρρο Αριγκόνι.

14 Ιουνίου: Τίθενται σε λειτουργία τα ηλεκτροκίνητα τραμ. Έτσι πολλοί Έλληνες και ξένοι πλούσιοι μετακομίζουν και εγκαθίστανται μονίμως στα σπίτια της συνοικίας των Πύργων.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

 

1909

Ολοκληρώνεται το γκρέμισμα του περιβόλου του Λευκού Πύργου και δημιουργείται η εφάμιλλη της πλατείας Ελευθερίας πλατεία Λευκού Πύργου.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

 

1910

Οι οικοδομικές εργασίες στη Μητρόπολη τελειώνουν.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

1916

9 Μαΐου: Ενώνεται το Λαρισαϊκό με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Μακεδονίας και έτσι συνδέεται σιδηροδρομικώς και η Αθήνα με την Ευρώπη.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

 

1917

2 Φεβρουαρίου: Εγκαινιάζεται το τρένο της παραλίας για να μεταφέρουν οι σύμμαχοι εφόδια από τις κεντρικές αποθήκες του λιμανιού στις μονάδες στη Μίκρα και στου Χαριλάου. Η γραμμή ξεκινούσε από το λιμάνι έφτανε στη λεωφόρο Νίκης, στην πλατεία Λευκού Πύργου, έστριβε αριστερά στη σημερινή οδό Ν. Γερμανού και ακολουθώντας τη διαδρομή λεωφόρος Στρατού, οδός Κωνσταντινουπόλεως, οδός Αναξιμάνδρου, παρέκαμπτε το κεραμοποιείο Αλλατίνη και κατέληγε στο αεροδρόμιο της Μίκρας.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

1919

Η Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να παρουσιάζει εικόνα κατεστραμμένης πόλης μετά την πυρκαγιά του 1917.

Αρχίζει η ανοικοδόμηση στην καμένη περιοχή της πόλης, κυρίως από ιδιώτες που έχουν πάρει τα ασφάλιστρα από τα σπίτια και τα μαγαζιά τους.

Ο Παπαναστασίου σύστησε με το νόμο 813/17 επιτροπή πολεοδομικού σχεδιασμού που ανέλαβε να αναμορφώσει την πόλη μετά τη μεγάλη πυρκαγιά.

Η Εργοληπτική ανέλαβε την κατασκευή των υπονόμων, ενώ την κατασκευή και ασφαλτόστρωση των κεντρικών δρόμων ανέλαβε το Ταμείο Μονίμων Οδοστρωμάτων.

Χτίζονται τα πρώτα μέγαρα με την τεχνική του μπετόν αρμέ, πολύ αξιόλογα για την εποχή τους.

WB01343_.gif (1348 bytes)

 

 

 

 

1920

Επισκευάζονται πολλά μικροκατεστραμμένα κτίρια στην πλατεία Ελευθερίας και την παραλία και λειτουργούν και πάλι τα καφέ στην παραλία.

28 Δεκεμβρίου: Εγκαίνια Εβραϊκού Δημοτικού Σχολείου στο συνοικισμό 151 από τον πρωθυπουργό Δημήτριο Γούναρη.

WB01343_.gif (1348 bytes)

Τομανάς Κ., Χρονικό της Θεσσαλονίκης (1875-1920), εκδ. Νησίδες, Θεσσαλονίκη 1995