ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

 

1.     Ακαδημαϊκές

- Κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2004-2021 συμμετέσχε ενεργά στα κάτωθι Συνέδρια:

α) στο Διεθνές Συνέδριο που διοργάνωσε το Ρωμαιοκαθολικό Πανεπιστήμιο Ateneo Pontificio Regina Apostolorum μεταξύ 3-4 Μαρτίου 2005 στη Ρώμη, με κεντρικό θέμα «Το προπατορικό αμάρτημα. Μια διεπιστημονική θεώρηση» (Ιl peccato originale. Una prospettiva interdisciplinare), όπου εισηγήθηκε το θέμα «Original Sin in the Orthodox Tradition».

 

 

 

β) στο 3ο Διεθνές Πατρολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε το Ρωμαιοκαθολικό Ίδρυμα Pro Oriente μεταξύ 23-26 Ιουνίου 2005 στο Λουξεμβούργο, με κεντρικό θέμα «Το μυστήριο του Θεού, Δημιουργού και Πατέρα» (Das Geheimnis Gottes, Schöpfer und Vater), όπου εισηγήθηκε το θέμα «Die Freiheit Gott-Vaters als trinitätstheologisches Problem in der griechisch-patristischen Überlieferung».

 

 

 

 

 

 

 

γ) στο 13ο Διεθνές Οικουμενικό Συνέδριο που διοργάνωσε μεταξύ 11-13 Σεπτεμβρίου 2005 στο Bose της Ιταλίας η αδελφότητα της εκεί Μονής, με κεντρικό θέμα «Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, ένας πατέρας στις απαρχές του Ισλάμ», όπου εισηγήθηκε το θέμα «Η θεία ενανθρώπηση ως το κέντρο της θεολογίας του αγ. Ιωάννου του Δαμασκηνού».

δ) στο Διεθνές Μαριολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε το Ρωμαιοκαθολικό Ίδρυμα Pro Oriente σε συνεργασία με την Τράπεζα Salzburger Bank Raiffeisen μεταξύ 7-8 Οκτωβρίου 2005 στο Salzburg της Αυστρίας, με κεντρικό θέμα «Προς αναζήτηση της ψυχής της Ευρώπης. Η Θεοτόκος Μαρία στην πίστη των λαών της Ανατολής και της Δύσης» (Auf der Suche nach der Seele Europas. Marienfrömmigkeit im Glauben der Völker in Ost und West), όπου εισηγήθηκε το θέμα «Die Mariologie des Basileios von Seleukeia und Romanos der Melode».

 

ε) στο 14ο Συνέδριο Ρωμαιοκαθολικών και Ορθοδόξων (XIV Colloquio Cattolico-Ortodosso) που διοργάνωσε στο Bari  της Ιταλίας το Ινστιτούτο Οικουμενικής και Βυζαντινής Πατερικής Θεολογίας «Άγ. Νικόλαος» σε συνεργασία με το Οικουμενικό Κέντρο «P. Salvatore Manna» μεταξύ 10-11 Μαΐου 2006, με κεντρικό θέμα «Ο θεολογικός διάλογος Καθολικών και Ορθοδόξων μεταξύ ανάμνησης και προφητείας» (Il dialogo teologico cattolico-ortodosso tra memoria e profezia), όπου εισηγήθηκε το θέμα «Gli esiti del dialogo nella Chiesa ortodossa».

στ) στην Επιστημονική Διημερίδα που διοργάνωσε η Ιερά Μητρόπολη Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας  μεταξύ 23-24 Σεπτεμβρίου 2006 στην Έδεσσα με κεντρικό θέμα «Μνήμη Μητροπολίτου Παντελεήμονος Παπαγεωργίου. Αναμνήσεις από τη ζωή, το έργο και τη μαρτυρία του», όπου εισηγήθηκε το θέμα «Η θεολογία και η οικουμενική προοπτική του Μητροπολίτη Παντελεήμονα Παπαγεωργίου».

ζ) στο 4ο Διεθνές Πατρολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε το Ρωμαιοκαθολικό Ίδρυμα Pro Oriente μεταξύ 27-30 Ιουνίου 2007 στο Sibiu της Ρουμανίας (Μονή Brancoveanu), με κεντρικό θέμα «Η ενότητα και η καθολικότητα της Εκκλησίας» (L'Unité et la Catholicité de l'Eglise/Die Einheit und die Katholizität der Kirche), όπου εισηγήθηκε το θέμα «Einheit und Katholizität der Kirche im theologischen Dialog der Orthodoxen mit der Römisch-Katholischen Kirche».

η) στο 16ο Διεθνές Οικουμενικό Συνέδριο που διοργάνωσε μεταξύ 18-21 Σεπτεμβρίου 2008 στο Bose της Ιταλίας η αδελφότητα της εκεί Μονής, με κεντρικό θέμα «Η πνευματική πατρότης στην ορθόδοξη παράδοση», όπου εισηγήθηκε το θέμα «Ο Μ. Βασίλειος ως πρότυπο πνευματικού πατρός».

θ) στην Επιστημονική Ημερίδα που διοργάνωσε το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη στις 20-5-2009 με κεντρικό θέμα «Ο θεολογικός διάλογος μεταξύ της Ορθοδόξου και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας», όπου εισηγήθηκε το θέμα «Τα ενδιαφέροντα από ορθόδοξη άποψη θεολογικά σημεία του Κειμένου της Ραβέννας».

ι) στο 11ο Διαχριστιανικό Συμπόσιο που διοργάνωσε μεταξύ 3-5 Σεπτεμβρίου 2009 στη Ρώμη το Πανεπιστήμιο Ateneum Antonianum της Ρώμης σε συνεργασία με το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ με κεντρικό θέμα «Ο ιερός Αυγουστίνος στη δυτική και ανατολική παράδοση», όπου εισηγήθηκε το θέμα «Νους και βούληση κατά τον ιερό Αυγουστίνο και την ανατολική πατερική παράδοση».

ια) στο 5ο Διεθνές Πατρολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε το Ρωμαιοκαθολικό Ίδρυμα Pro Oriente μεταξύ 22-26 Σεπτεμβρίου 2009 στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης, με κεντρικό θέμα «Η αγιότητα και η αποστολικότητα της Εκκλησίας» (La Sainteté et l'Apostlicité de l'Eglise/Die Heiligkeit und die Apostolizität  der Kirche), όπου εισηγήθηκε το θέμα «Die Apostolizität der Kirche im theologischen Dialog der Orthodoxen mit der Römisch-Katholischen Kirche».

ιβ) στο Διεθνές Συμπόσιο που διοργάνωσε το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ σε συνεργασία με το Ερευνητικό Κέντρο Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα μεταξύ 20-21 Μαΐου 2010 στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ με κεντρικό θέμα: «Διαθρησκειακός διάλογος, ανθρώπινα δικαιώματα και θρησκευτική παρουσία στην Τουρκία», όπου εισηγήθηκε το θέμα «Ορθοδοξία και διαθρησκειακός διάλογος».

ιγ) στο Διεθνές Συνέδριο που διοργάνωσε η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού, σε συνεργασία με το πρόγραμμα Ορθοδόξων Σπουδών του Fordham University (Νέα Υόρκη), την Έδρα Ορθοδόξου Θεολογίας του Πανεπιστημίου του Münster (Γερμανία) και το Ρουμανικό Ινστιτούτο Διορθοδόξου, Διαχριστιανικού και Διαθρησκειακού Διαλόγου (INTER) Cluj-Napoca, μεταξύ 3-6 Ιουνίου 2010 στο Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλίας (Μελισσιάτικα Βόλου) με κεντρικό θέμα: «"Νεο-πατερική σύνθεση" ή "Μετα-πατερική Θεολογία"; Το αίτημα της θεολογίας της συνάφειας στην Ορθοδοξία», όπου εισηγήθηκε το θέμα «Ο ρόλος της συναφειακής θεολογίας στην Ορθόδοξη παράδοση».

ιδ) στο Σεμινάριο που διοργάνωσε το Παλαιοκαθολικό Τμήμα της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Βέρνης σε συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών και την Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης μεταξύ 15-18 Σεπτεμβρίου 2010 με κεντρικό θέμα «Η ευθύνη της Θεολογίας και της Εκκλησίας στη μετανεωτερική εποχή» («Die Verantwortung von Theologie und Kirche in der Postmoderne»), όπου εισηγήθηκε το θέμα «Die Rolle der "kontextuellen Theologie" in unserer Zeit nach orthodoxer Auffassung».

ιε) στο ΚΔ΄ Διεθνές Επιστημονικό Συμπόσιο «Χριστιανική Θεσσαλονίκη», που διοργανώθηκε στα πλαίσια των 45ων Δημητρίων από την Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Βλατάδων και το Δήμο Θεσσαλονίκης μεταξύ 21-23 Οκτωβρίου 2010 με κεντρικό θέμα: «Το κίνημα των Ζηλωτών και η Χριστιανική Θεσσαλονίκη τον 14ο αιώνα», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Το θεολογικό και εκκλησιαστικό κλίμα της Θεσσαλονίκης κατά το ΙΔ΄ αιώνα και το Κίνημα των Ζηλωτών».

ιστ) στο Θεολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε μεταξύ 12-13 Μαρτίου 2011 η Ιερά Μητρόπολις Θεσσαλονίκης «εις ιεράν μνήμην και τιμήν του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Το Άγιο Πνεύμα ως "έρως απόρρητος" μεταξύ Πατρός και Υιού κατά τον άγιο Γρηγόριο Παλαμά».

ιζ) στην Επιστημονική Διημερίδα που διοργάνωσε μεταξύ 21-22 Μαρτίου 2011 η Κοσμητεία της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ σε συνεργασία με το Σύλλογο Προπτυχιακών Φοιτητών του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ  με κεντρικό θέμα «Σύγχρονα Εκκλησιαστικά Προβλήματα», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Η ιδεολογική και η εκκλησιαστική διάσταση της Ορθοδοξίας. Η επικαιρότητα μιας παραδοσιακής διάκρισης».

ιη) στο Θεολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών σε συνεργασία με το Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ μεταξύ 3-7 Απριλίου 2011 στη Θεσσαλονίκη με κεντρικό θέμα «Orthodox Ecclesiology and the Challenges of the Ecumenical Movement. An Inter-Faculty Pilot Study Project», όπου εισηγήθηκε το θέμα «The Ideological and the Ecclesial Dimension of Orthodoxy: The Actuality of a Traditional Notion».

ιθ) στο Θεολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε το Goethe-Institut σε συνεργασία με το Σύλλογο Μεταπτυχιακών Φοιτητών και Υποψηφίων Διδακτόρων του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ «Απόστολος Ιάσων ο Θεσσαλονικεύς» μεταξύ 19-20 Μαΐου 2011 στη Θεσσαλονίκη με κεντρικό θέμα: «Εν αρχή ην ο Λόγος: Σχέση και αλληλεπίδραση μεταξύ γερμανόφωνης και ελληνόφωνης Θεολογίας στα χρόνια της κρίσης / Am Anfang war das Wort: Wechselseitige Beziehungen und Einflüsse zwischen der deutsch- und der griechischsprachigen Theologie in der Zeit der Krise», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Der Heilige Gregorios Palamas und die neuere deutschsprachige Theologie».

κ) στο Διεθνές Συμπόσιο που διοργάνωσε η Dietrich-Bonhoeffer-Forschungsquelle für Öffentliche Theologie σε συνεργασία με το Trinitas Institut (Internationales Ökumenisches Forschungszentrum für Orthodoxe Theologie und Kultur) μεταξύ 16-18 Ιουνίου 2011 στο Πανεπιστήμιο Otto-Friedrich-Universität της Bamberg με κεντρικό θέμα: «Ökumene und Orthodoxie in Europa», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Die "kontextuelle Theologie" der Orthodoxie und ihre Rolle in den ökumenischen Herausforderungen unserer Zeit».

κα) στο Γ΄ Διεθνές Συμπόσιο Ορθοδόξων Δογματολόγων που διοργάνωσαν από κοινού η Διεθνής Ένωση Ορθοδόξων Δογματικών Θεολόγων και η Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το περιοδικό «Contacts Revue Française de l' Orthodoxie» μεταξύ 23-26 Ιουνίου 2011 στη Θεσσαλονίκη με κεντρικό θέμα «Η λειτουργία και τα όρια του ανθρώπινου λόγου στη Δογματική Θεολογία», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Vernunft und Offenbarung in der Theologie Luthers und in der Orthodoxen Überlieferung».

κβ) στο Διεθνές Συνέδριο που διοργάνωσε η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού μεταξύ 28-30 Οκτωβρίου 2011 στο Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλίας (Μελισσιάτικα Βόλου) με κεντρικό θέμα: «Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας. Πρόσωπο, Ευχαριστία και Βασιλεία του Θεού σε Ορθόδοξη και Οικουμενική προοπτική», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Η εκκλησιολογική σκέψη του Μητροπολίτη Περγάμου στο πλαίσιο του οικουμενικού διαχριστιανικού διαλόγου».

κγ) στο Διεθνές Συνέδριο που διοργάνωσε το Παλαιοκαθολικό Τμήμα της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Βέρνης μεταξύ 23-25 Νοεμβρίου 2011 στη Βέρνη με κεντρικό θέμα: «Interreligious Relations and Theological Reflection: Ecumenical Overview and Issues» («Interreligiöse Beziehungen und theologische Reflektion: Ökumenischer Überblick und Fragen»), όπου σε ειδική συνεδρία μεταπτυχιακών φοιτητών (Masterclass) εισηγήθηκε το θέμα: «Interreligiöses Engagement aus Sicht orthodoxer Theologie».

κδ) στο Διεθνές Συνέδριο που διοργάνωσε μεταξύ 7-15 Μαρτίου 2012 η Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών, το Ινστιτούτο Ορθοδόξων Χριστιανικών Μελετών του Πανεπιστημίου του Καίμπριτζ, τους Φίλους του Αγίου Όρους της Μ. Βρετανίας και των ΗΠΑ και τις Ιερές Μητροπόλεις α) Θεσσαλονίκης, β) Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, γ) Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως και δ) Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης με κεντρικό θέμα «Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς: Η θεολογική και φιλοσοφική σημασία του έργου του», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Το Άγιο Πνεύμα ως "έρως απόρρητος" μεταξύ Πατρός και Υιού κατά τον άγιο Γρηγόριο Παλαμά».

κε) στο Διεθνές Διαθρησκειακό Συνέδριο που διοργάνωσε το Goethe-Institut σε συνεργασία με το Σύλλογο Μεταπτυχιακών Φοιτητών και Υποψηφίων Διδακτόρων του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ «Απόστολος Ιάσων ο Θεσσαλονικεύς» μεταξύ 31 Μαΐου και 1 Ιουνίου 2012 στη Θεσσαλονίκη με κεντρικό θέμα: «Εγώ ειμι ο Ων: Οι αβρααμιτικές θρησκείες και η ευθύνη τους για τον κόσμο / Ich bin der ich bin: Die abrahamitischen Religionen und ihre Verantwortung für die Welt», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Der interreligiöse Dialog in der orthodoxen Theologie und Kirche».

κστ) στο Διεθνές Πατρολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε μεταξύ 3-5 Οκτωβρίου 2012 η καθηγήτρια Theresia Hainthaler σε συνεργασία με τον επίσκοπο Dr. Athanaz Orosz στο Saint Adalbert Conference Center του Esztergom της Ουγγαρίας με κεντρικό θέμα «"For us and for our Salvation": Soteriology in East and West / "Pour nous et pour notre salut": Soteriologie vue de l'Orient et de l'Occident», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Ursünde und Erlösung nach den griechischen Kirchenvätern».

κζ) στο Θεολογικό Συνέδριο που διοργάνωσε η Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης μεταξύ 12-13 Νοεμβρίου 2012 στο Ηράκλειο με κεντρικό θέμα: «Η ειρήνη και η δικαιοσύνη του Θεού ως πρότυπο ζωής στη σύγχρονη κοινωνία», όπου εισηγήθηκε το θέμα «Οι διαθρησκειακές πρωτοβουλίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου για την επικράτηση της ειρήνης και της δικαιοσύνης». 

κη) στο Οικουμενικό Συμπόσιο που διοργάνωσε το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ προς τιμήν του αποχωρήσαντος συναδέλφου κ. Πέτρου Βασιλειάδη μεταξύ 14-15 Ιανουαρίου 2013 με κεντρικό θέμα: «Ο Οικουμενικός διάλογος στον 21ο αιώνα: πραγματικότητες - προκλήσεις - προοπτικές», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Το ζήτημα της συμμετοχής της Ορθοδόξου Εκκλησίας στον Οικουμενικό διάλογο υπό το φως των πανορθοδόξων αποφάσεων».

κθ) στην Επιστημονική Ημερίδα που διοργάνωσε στις 18 Μαΐου 2013 η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Εκκλησίας της Κρήτης για τη συμπλήρωση 50 ετών από την επίσκεψη του αοιδίμου Οικουμενικού Πατριάρχου Αθηναγόρα στην Εκκλησία της Κρήτης και την 47η επέτειο της Επανακομιδής της Τιμίας Κάρας του Αγίου Αποστόλου Τίτου, πρώτου Επισκόπου Κρήτης, όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Οι Θεολογικοί Διάλογοι σήμερα - το μήνυμα, η αξία και η προοπτική τους».

λ) στο Διεθνές Διαθρησκειακό Συμπόσιο που διοργάνωσε το Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ σε συνεργασία με τη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού της Βοστώνης και το Κέντρο Οικουμενικών, Ιεραποστολικών και Περιβαλλοντικών Μελετών "Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Παντελεήμων Παπαγεωργίου" μεταξύ 14-15 Ιουνίου 2013 στη Θεσσαλονίκη με κεντρικό θέμα «Ορθόδοξη προσέγγιση για μια θεολογία των θρησκειών», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Η θεολογία του "σπερματικού λόγου" και η σημασία της για τους διαχριστιανικούς και διαθρησκειακούς διαλόγους».

λα) στο Δ΄ Διεθνές Συμπόσιο Ορθοδόξων Δογματολόγων που έλαβε χώρα μεταξύ 22-25 Σεπτεμβρίου 2013 στη Σόφια της Βουλγαρίας με κεντρικό θέμα «Δόγμα και ορολογία στην Ορθόδοξη παράδοση σήμερα», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Η καταγωγή της δυοφυσιτικής φόρμουλας του Όρου της Χαλκηδόνας».

λβ) στην 21η Επετειακή Γενική Συνέλευση της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας που πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα μεταξύ 25-30 Ιουνίου 2014 με κεντρικό θέμα: «Κοινοβουλευτική Δημοκρατία - Χριστιανισμός - Ορθοδοξία: αξίες και έννοιες», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Η αναγκαιότητα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων».

λγ) στο Α΄ Επιστημονικό Συμπόσιο της σειράς «Ορθοδοξία και Οικουμένη» που διοργάνωσε η Ιερά Βασιλική και Πατριαρχική Μονή Βλατάδων σε συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών και τη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ μεταξύ 14-15 Νοεμβρίου 2014 στη Θεσσαλονίκη με κεντρικό θέμα: «Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και οι θεολογικές αρχές του έργου του. Μία Επέτειος: 1714-2014», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Θεολογία και ζωή στις Διδαχές του αγίου Κοσμά του Αιτωλού».

λδ) στο Β΄ Επιστημονικό Συμπόσιο της σειράς «Ορθοδοξία και Οικουμένη» που διοργάνωσε η Ιερά Βασιλική και Πατριαρχική Μονή Βλατάδων σε συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών και τη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ μεταξύ 3-5 Δεκεμβρίου 2015 στη Θεσσαλονίκη με κεντρικό θέμα: «Προς την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Η αναγκαιότητα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων».

λε) στο Β΄ Επιστημονικό Συμπόσιο που διοργάνωσε το Πανεπιστήμιο "Νεάπολις" Πάφου σε συνεργασία με την Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης μεταξύ 15-16 Μαΐου 2016 στο Ηράκλειο με κεντρικό θέμα: «Εν όψει της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Η αναγκαιότητα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων».

λστ) στο Διεθνές Συνέδριο που διοργάνωσε το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ στις 19 Μαΐου 2016 στο πλαίσιο της «Εβδομάδας Θεολογικού Λόγου και Τέχνης», με κεντρικό θέμα «Η ευθύνη της Ορθόδοξης Εκκλησίας για καταλλαγή», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Η συμβολή του Καθηγ. Γρηγόρη Λαρεντζάκη κατά τη συζήτηση του ρωμαϊκού κειμένου για την προέλευση του Αγ. Πνεύματος στην ελληνική και τη λατινική παράδοση (Βιέννη 1998)».

λζ) στην Επιστημονική Ημερίδα που διοργάνωσε η Ιερά Βασιλική και Πατριαρχική Μονή Βλατάδων σε συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών και τη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ στις 10 Νοεμβρίου 2016 στη Θεσσαλονίκη με κεντρικό θέμα: «Μετά την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Το κείμενο της Ε΄ Προσυνοδικής Πανορθοδόξου Διασκέψεως για τις "Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον" και η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος».

λη) στο 9o Διεθνές Πατρολογικό Συνέδριο Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών θεολόγων από όλες τις χώρες της Ευρώπης που έλαβε χώρα μεταξύ 12-14 Σεπτεμβρίου 2019 στο L'viv της Ουκρανίας με κεντρικό θέμα «Η εικόνα του Θεού (Imago Dei)», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «Vernunft und Wille als das "Ebenbild Gottes" im Menschen in der griechischen und lateinischen Tradition».

λθ) στο Πνευματικό Συμπόσιο των ΚΣΤ΄ Παυλείων της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας που έλαβε χώρα μεταξύ 20-21 Ιουνίου 2020 στη Βέροια με κεντρικό θέμα «Ευαγγέλιο και ήθος κατά τον Απόστολο Παύλο», όπου εισηγήθηκε το θέμα «Δόγμα και ήθος στην πατερική παράδοση».

μ) στο 10o Διεθνές Πατρολογικό Συνέδριο Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών θεολόγων από όλες τις χώρες της Ευρώπης που έλαβε χώρα μεταξύ 15-19 Σεπτεμβρίου 2021 στη Βιέννη της Αυστρίας με κεντρικό θέμα «Κληρονομική αμαρτία; (Inherited sin?)», όπου εισηγήθηκε το θέμα: «The concept of inherited sin in the Orthodox Tradition».

μα) στη διεθνή και διομολογιακή ψηφιακή Ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στις 10 Νοεμβρίου 2021, με σκοπό την παρουσίαση του Τιμητικού Τόμου „Ökumene ist keine Häresie – Theologische Beiträge zu einer ökumenischen Kultur“ (Brill / Ferdinand Schöningh – Verlag, Paderborn 2021) προς τιμήν του Σεβ. Μητροπολίτη Γερμανίας κ. Αυγουστίνου, όπου εισηγήθηκε το θέμα «Der Begriff "Logos spermatikos" in der Theologie Justins und seine Bedeutung für den inter-religiösen Dialog».

 

- Κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2006-2021 δίδαξε ή έδωσε διαλέξεις στα κάτωθι Πανεπιστήμια:

α) Kατά το χειμερινό Εξάμηνο  2006-2007 δίδαξε το μάθημα της Δογματικής στο Τμήμα Ορθοδόξου Θεολογίας του Πανεπιστημίου του Μονάχου. Οι παραδόσεις του είχαν ως θέμα: «Der orthodoxe Glaube gestern und heute: Dogmengeschichtliche und geistliche Voraussetzungen der orthodoxen Dogmatik (bes. der Trinitätstheologie und der Christologie) und ihre philosophische und ökumenische Aktualität» και  πραγματοποιήθηκαν με συνοπτική διαδικασία (Blockvorlesungen) μεταξύ 8 Ιανουαρίου και 10 Φεβρουαρίου 2007.

β) Κατά το θερινό Εξάμηνο 2007 δίδαξε  το μάθημα της Δογματικής στην Παλαιοκαθολική και Ευαγγελική  Θεολογική Σχολή (Christkatholische und Evangelische Fakultät) του Πανεπιστημίου της Βέρνης. Οι παραδόσεις του είχαν επίσης ως θέμα: «Der orthodoxe Glaube gestern und heute: Dogmengeschichtliche und geistliche Voraussetzungen der orthodoxen Dogmatik (bes. der Trinitätstheologie und der Christologie) und ihre philosophische und ökumenische Aktualität» και πραγματοποιήθηκαν με συνοπτική διαδικασία (Blockvorlesungen) μεταξύ 25 Μαΐου και 15 Ιουνίου 2007.

γ) Κατόπιν προσκλήσεως του Τμήματος Ορθοδόξου Θεολογίας του Πανεπιστημίου του Μονάχου έδωσε στις 7-2-08 διάλεξη στους φοιτητές του εν λόγω Τμήματος με θέμα: «Einheit und Katholizität der Kirche im theologischen Dialog zwischen der Orthodoxen und der Römisch-katholischen Kirche» («Ενότητα και καθολικότητα της Εκκλησίας στο Θεολογικό Διάλογο μεταξύ της Ορθοδόξου και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας»).

δ) Κατά το χειμερινό Εξάμηνο 2009 δίδαξε το μάθημα της Δογματικής στην Παλαιοκαθολική και Ευαγγελική Θεολογική Σχολή (Christkatholische und Evangelische Fakultät) του Πανεπιστημίου της Βέρνης. Οι παραδόσεις του κάλυψαν τα θέματα α) «Orthodoxe Beiträge zu einer ökumenisch hilfreichen Dogmatik», β) «Orthodoxe Initiativen in den theologischen und interreligiösen Dialogen» και γ) «Die spirituelle Bedeutung der Glaubenslehre in orthodoxer Perspektive» και διήρκεσαν από 15 Σεπτεμβρίου μέχρι 17 Δεκεμβρίου 2009 σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών του Πανεπιστημίου της Βέρνης.

ε) Κατόπιν προσκλήσεως του Τμήματος Ορθοδόξου Θεολογίας του Πανεπιστημίου του Μονάχου, στις 10-12-2009 έδωσε διάλεξη στους φοιτητές του εν λόγω Τμήματος με θέμα: «Die ideologische und die kirchliche Dimension der "Orthodoxie": Die Aktualität einer traditionellen Unterscheidung» («Η ιδεολογική και η εκκλησιαστική διάσταση της "Ορθοδοξίας": Η επικαιρότητα μιας παραδοσιακής διάκρισης»).

στ) Kατά το θερινό Εξάμηνο  2011 κατόπιν προσκλήσεως του Τμήματος Ορθοδόξου Θεολογίας του Πανεπιστημίου του Μονάχου δίδαξε στους φοιτητές του εν λόγω Τμήματος το μάθημα της Δογματικής. Οι παραδόσεις του είχαν ως θέμα: «Orthodoxe Beiträge zu einer ökumenisch hilfreichen Dogmatik» και θα πραγματοποηθούν με συνοπτική διαδικασία (Blockvorlesungen) μεταξύ 23 Μαΐου και 3 Ιουνίου 2011.

ζ) Κατά το χειμερινό Εξάμηνο 2011 δίδαξε το μάθημα της Δογματικής στην Παλαιοκαθολική και Ευαγγελική Θεολογική Σχολή (Christkatholische und Evangelische Fakultät) του Πανεπιστημίου της Βέρνης. Οι παραδόσεις του κάλυψαν το θέμα «Die Orthodoxie in den heutigen theologischen und interreligiösen Dialogen» και πραγματοποιήθηκαν με συνοπτική διαδικασία (Blockvorlesungen) μεταξύ 21 Οκτωβρίου και 10 Δεκεμβρίου 2011.

η) Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2012-2013 στα πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών της Θεολογικής Σχολής της Kinsasa του Κογκό διδάσκει το μάθημα «Dogme et Philosophie chez la tradition orthodoxe».

θ) Κατά την εορταστική εκδήλωση του ΑΠΘ προς τιμήν των Τριών Ιεραρχών στις 29-1-2013 εκφώνησε τον πανηγυρικό λόγο της ημέρας με θέμα: «Θεολογία, Φιλοσοφία και Επιστήμη κατά τους Τρεις Ιεράρχες».

ι) Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2013-2014 στα πλαίσια του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών της Θεολογικής Σχολής της Kinsasa του Κογκό δίδαξε το μάθημα «Histoire de la Philosophie grecque».

ια) Κατά το χειμερινό Εξάμηνο 2015 δίδαξε το μάθημα της Δογματικής στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου «Νεάπολις» της Πάφου. Οι παραδόσεις του κάλυψαν το θέμα «Δόγμα και Φιλοσοφία κατά την ορθόδοξη παράδοση».

ιβ) Κατά το χειμερινό Εξάμηνο 2016 δίδαξε το μάθημα της Δογματικής στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου «Νεάπολις» της Πάφου. Οι παραδόσεις του κάλυψαν το θέμα «Τριαδολογία και Χριστολογία κατά την ορθόδοξη πατερική παράδοση».

ιγ) Κατά το χειμερινό Εξάμηνο 2017 δίδαξε το μάθημα της Δογματικής στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου «Νεάπολις» της Πάφου. Οι παραδόσεις του κάλυψαν το θέμα «Δόγμα και Φιλοσοφία κατά την ορθόδοξη παράδοση».

ιδ) Κατά το χειμερινό Εξάμηνο 2018 δίδαξε το μάθημα της Δογματικής στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου «Νεάπολις» της Πάφου. Οι παραδόσεις του κάλυψαν το θέμα «Δόγμα και Φιλοσοφία κατά την ορθόδοξη παράδοση».

ιε) Κατά το εαρινό Εξάμηνο 2019 δίδαξε το μάθημα «Διαχριστιανικός και Διαθρησκειακός διάλογος» στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου «Νεάπολις» της Πάφου.

ιστ) Κατά το εαρινό Εξάμηνο 2020 δίδαξε το μάθημα «Διαχριστιανικός και Διαθρησκειακός διάλογος» στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου «Νεάπολις» της Πάφου.

ιζ) Κατά το εαρινό Εξάμηνο 2021 δίδαξε το μάθημα «Διαχριστιανικός και Διαθρησκειακός διάλογος» στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου «Νεάπολις» της Πάφου.

 

2.     Εκκλησιαστικές

 

 

 

α) Συμμετέσχε ως μέλος της Πατριαρχικής Θεολογικής Αντιπροσωπείας στη ΙΓ΄ Συνάντηση Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Ευαγγελικής  Εκκλησίας της Γερμανίας (ΕΚD), που συνήλθε μεταξύ 17-21 Σεπτεμβρίου 2004 στην Κωνσταντινούπολη, με κεντρικό θέμα «Η Χάρις του Θεού και η Σωτηρία του κόσμου», όπου εισηγήθηκε το θέμα «Die Gnade Gottes als Quelle der Institutionen und Charismen der Kirche gemäß der patristischen Tradition».

β) Συμμετέσχε ενεργά στη Συνάντηση της Διορθόδοξης Επιτροπής επί του Διαλόγου μεταξύ της Ορθοδόξου Εκκλησίας και των Μη-Χαλκηδονίων Εκκλησιών, που συνήλθε μεταξύ 10-13 Μαρτίου 2005 στο Chambésy της Γενεύης, όπου εισηγήθηκε τα θέματα «Ορθοδοξία και αίρεση των Αντιχαλκηδονίων κατά τον άγ. Ιωάννη το Δαμασκηνό» και «Προβλήματα και προοπτικές του Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Μη-Χαλκηδονίων».

γ) Ως μέλος της Συνοδικής Επιτροπής του Οικουμενικού Πατριαρχείου για το Θεολογικό Διάλογο της Ορθοδόξου με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία συμμετέσχε στην καθιερωμένη Συνάντηση με τη Ρωμαιοκαθολική Αντιπροσωπεία επί του Διαλόγου, που έλαβε χώρα στις 29 Νοεμβρίου 2005 στο Φανάρι, όπου συζητήθηκαν τρέχοντα οργανωτικά θέματα εν όψει της επανέναρξης του Θεολογικού Διαλόγου στις 18 Σεπτεμβρίου στο Βελιγράδι.

δ) Συμμετέσχε ως Σύμβουλος της Αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Δ΄ Προσυνοδική Πανορθόδοξη Διάσκεψη που έλαβε χώρα μεταξύ 6-13 Ιουνίου 2009 στο Chambésy της Γενεύης.

ε)  Συμμετέσχε ως μέλος της Θεολογικής Αντιπροσωπείας του Οικουμενικού Πατριαρχείου στη Συνάντηση της Ομάδας Εργασίας Ορθοδόξων και Παλαιοκαθολικών μεταξύ 24-26 Απριλίου 2014 στο Amersfoort/Ουτρέχτη της Ολλανδίας, όπου συζητήθηκε το Κείμενο του επίσημου διαλόγου της Παλαιοκαθολικής Εκκλησίας (της Ένωσης της Ουτρέχτης) με την Εκκλησία της Σουηδίας, με σκοπό τη μεταξύ τους εκκλησιαστική κοινωνία.

3.     Οικουμενικές

α) Συμμετέσχε ως μέλος της αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Θ΄ Γενική Συνέλευση του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών στο Porto Alegre της Βραζιλίας (14-23 Φεβρουαρίου 2006), όπου εκλέχτηκε μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΠΣΕ για την προσεχή επταετία.

 

 

 

 

β) Έλαβε μέρος στη Α΄ Συνάντηση της Κεντρικής Επιτροπής του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 30 Αυγούστου και 6 Σεπτεμβρίου 2006 στη Γενεύη.

γ) Έλαβε μέρος στην Β΄ Συνάντηση της Κεντρικής Επιτροπής του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών που  πραγματοποιήθηκε μεταξύ 13 και 20 Φεβρουαρίου 2008 στη Γενεύη.

δ) Έλαβε μέρος στην Γ΄ Συνάντηση της Κεντρικής Επιτροπής του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών που  πραγματοποιήθηκε μεταξύ 26 Αυγούστου και 2 Σεπτεμβρίου 2009 στη Γενεύη.

ε) Εκπροσώπησε το Γενικό Γραμματέα του ΠΣΕ Rev. Dr. Olav Fykse Tveit στην Γ΄ Συνεδρίαση της 11ης Συνόδου της Ευαγγελικής Εκκλησίας της Γερμανίας (EKD) που έλαβε χώρα από 7 έως 10 Νοεμβρίου στο Ανόβερο.

στ) Έλαβε μέρος στην Δ΄ Συνάντηση της Κεντρικής Επιτροπής του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών που  πραγματοποιήθηκε μεταξύ 16-22 Φεβρουαρίου 2011 στη Γενεύη.

ζ) Έλαβε μέρος στην Ε΄ Συνάντηση της Κεντρικής Επιτροπής του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών που  πραγματοποιήθηκε μεταξύ 28 Αυγούστου και  5 Σεπτεμβρίου 2012 στην Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης.

η) Εκπροσώπησε το Γενικό Γραμματέα του ΠΣΕ Rev. Dr. Olav Fykse Tveit στην Ε΄ Συνεδρίαση της 11ης Συνόδου της Ευαγγελικής Εκκλησίας της Γερμανίας (EKD) που έλαβε χώρα από 1 έως 7 Νοεμβρίου στο Timmendorfer Strand.

θ) Συμμετέσχε ως μέλος της αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Ι΄ Γενική Συνέλευση του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών στο Busan της Ν. Κορέας (30 Οκτωβρίου - 8 Νοεμβρίου 2013).

ι) Τον Ιούλιο του 2014 εξελέγη από την Κεντρική Επιτροπή του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών μέλος της Επιτροπής "Πίστη και Τάξη".

ια) Ως μέλος της Επιτροπής "Πίστη και Τάξη" του ΠΣΕ έλαβε μέρος στην Α΄ Γενική Συνέλευση της εν λόγω Επιτροπής μεταξύ 17-24 Ιουνίου 2015 στη Μονή του Caraiman στο Busteni της Ρουμανίας.

ιβ) Ως μέλος της Επιτροπής "Πίστη και Τάξη" του ΠΣΕ έλαβε μέρος στη Διορθόδοξη Συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 7-13 Οκτωβρίου 2016 στο Παραλίμνι της Ιεράς Μητροπόλεως Κωνσταντίας και Αμμοχώστου.

ιγ) Ως μέλος της Επιτροπής "Πίστη και Τάξη" του ΠΣΕ έλαβε μέρος στη Συνάντηση της ειδικής υποεπιτροπής (subgroup 2) που συνήλθε μεταξύ 8-12 Ιανουαρίου 2017 στο Bossey της Γενεύης για την εξέταση των απαντήσεων επί του κειμένου "The Church: Towards a Common Vision" (Faith and Order Paper No 214).

ιδ) Ως μέλος της Επιτροπής "Πίστη και Τάξη" του ΠΣΕ έλαβε μέρος στη Β΄ Γενική Συνέλευση της εν λόγω Επιτροπής μεταξύ 15-22 Ιουνίου 2017 στην Πρετόρια της Ν. Αφρικής.

ιε) Ως μέλος της Επιτροπής "Πίστη και Τάξη" του ΠΣΕ έλαβε μέρος στη Συνάντηση της ειδικής υποεπιτροπής (subgroup 2) που συνήλθε μεταξύ 8-12 Ιανουαρίου 2018 στο Bossey της Γενεύης για την εξέταση των απαντήσεων επί του κειμένου "The Church: Towards a Common Vision" (Faith and Order Paper No 214).

ιστ) Ως μέλος της Επιτροπής "Πίστη και Τάξη" του ΠΣΕ έλαβε μέρος στη Συνάντηση της Β΄ Ομάδας Εργασίας (Study Group 2) που συνήλθε μεταξύ 26-30 Ιουνίου 2018 στην Pasadena, California των ΗΠΑ.

ιζ) Ως μέλος της Επιτροπής "Πίστη και Τάξη" του ΠΣΕ έλαβε μέρος στη Συνάντηση της ειδικής υποεπιτροπής (subgroup 2) που συνήλθε μεταξύ 8-12 Ιανουαρίου 2019 στο Bossey της Γενεύης για την εξέταση των απαντήσεων επί του κειμένου "The Church: Towards a Common Vision" (Faith and Order Paper No 214).

ιη) Ως μέλος της Επιτροπής "Πίστη και Τάξη" του ΠΣΕ έλαβε μέρος στη Συνάντηση της ειδικής υποεπιτροπής (subgroup 2) που συνήλθε μεταξύ 8-12 Ιανουαρίου 2020 στο Bossey της Γενεύης για την εξέταση των απαντήσεων επί του κειμένου "The Church: Towards a Common Vision" (Faith and Order Paper No 214).