Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών:

Η «Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών» αποτελεί μια σύγχρονη προσέγγιση στο ρόλο του εκπαιδευτικού και την αποτελεσματικότητά του, η οποία διαμορφώθηκε στη διεθνή βιβλιογραφία από τη δεκαετία του 1980 και έχει ερείσματα:  
α) στη Σχολική Παιδαγωγική, καθώς οι εκπαιδευτικοί αποτελούν σημαντικό παράγοντα για την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου και τη διαρκή βελτίωση του σχολείου
β) στην Κοινωνιολογία του σχολείου, δεδομένου ότι η επαγγελματική διαμόρφωση του εκπαιδευτικού επηρεάζεται από τα εκάστοτε κοινωνικά και πολιτικά συμφραζόμενα και τη συμμετοχή του στο κοινωνικό πλαίσιο
γ) στη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση, καθώς ο εκπαιδευτικός διαμορφώνει την επαγγελματική του ταυτότητα σε διαρκή βάση, από τον προσανατολισμό του ακόμα στο επάγγελμα, την περίοδο των σπουδών του και ασφαλώς σε όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του.

Στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών εντάσσονται η αρχική εκπαίδευση και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθώς και το πλαίσιο εργασίας τους.

Στο προσκήνιο της συζήτησης και της έρευνας σήμερα στο πεδίο αυτό βρίσκεται το ζήτημα της επάρκειας των εκπαιδευτικών και η διασφάλιση της αποτελεσματικότητάς τους. Ειδικότερα, η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών συμβάλλει στην επιτυχή ανταπόκρισή τους στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το σχολείο σήμερα. Τέτοιες προκλήσεις είναι: α) η διάχυση της διαπολιτισμικής αγωγής και παιδείας, β) η πρόσβαση κάθε πολίτη στη δια βίου μάθηση, γ) η υπαγωγή της τεχνολογίας και των ηλεκτρονικών μέσων στην υπηρεσία του ανθρώπου.

Μεταπτυχιακές και διδακτορικές μελέτες που έχουν εκπονηθεί στη θεματική αυτή είναι οι εξής:

  • Ενιαίο σχολείο και εκπαιδευτικοί (2000)
  • Ο εκπαιδευτικός ως στοχαζόμενος επαγγελματίας (2001)
  • Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: ζητήματα οργάνωσης, σχεδιασμού και αξιολόγησης (2001)
  • Εκτιμήσεις επιμορφωτικών αναγκών για το σχεδιασμό προγραμμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης: θεωρητικά ζητήματα και κριτική θεώρηση (2003)
  • Οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών (2005)
  • Η διαπολιτισμική διάσταση στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών: θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση (2006)
  • Συνθήκες, όροι εργασίας και ικανοποίηση των εκπαιδευτικών από το επάγγελμα τους στην ιδιωτική πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2006)
  • Εξέλιξη και διαμόρφωση της ευρωπαϊκής πολιτικής για την αρχική και συνεχιζόμενη επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (2006)
  • Εκπαιδευτικοί και δια βίου μάθηση: αντιλήψεις και πρακτικές (2007)
  • Η παιδαγωγική και διδακτική κατάρτιση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: προϋποθέσεις και κριτήρια ποιότητας (2009)


Τίτλοι σεμιναρίων διεξάγονται στο πλαίσιο του κλάδου αυτού:

  • Η επαγγελματική επάρκεια των εκπαιδευτικών
  • Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: ζητήματα σχεδιασμού και αξιολόγησης
  • Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο σύγχρονο σχολείο: ζητήματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης
  • Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο σύγχρονο σχολείο: όροι και συνθήκες εργασίας