σ υ γ γ ρ α φ ι κ ό
έ ρ γ ο

ελένη χοντολίδου
    Παιδαγωγικά κείμενα
    1. Η συζήτηση για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση (1976-1981): κριτική και θέσεις των κομμάτων και των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης, 1987 (μεταπτυχιακή εργασία).
    2. «Οι δυνατότητες, τα όρια και οι απατηλοί δρόμοι της Συγκριτικής Παιδαγωγικής», Πολίτης, 1995 (128), 19-21.
    3. Μπονίδης, Κυριάκος & Ελένη Χοντολίδου (1997). «Έρευνα σχολικών εγχειριδίων: από την ποσοτική ανάλυση περιεχομένου σε ποιοτικές μεθόδους ανάλυσης-το παράδειγμα της Ελλάδας», Παιδαγωγική Επιστήμη στην Ελλάδα και στην Ευρώπη: τάσεις και προοπτικές, Πρακτικά Ζ΄ Διεθνούς Συνεδρίου Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδας, 188-224.
    4. «Υπο-εκπαίδευση: σκέψεις για μια προοπτική αντιμετώπισης», στο Βιβλιοφιλική, 7, 1999, 14-15.
    5. «Ο παιδαγωγικός λόγος του Ηλεκτρονικού Κόμβου του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας», στο Μελέτες για την ελληνική γλώσσα, Πρακτικά 22ης ετήσιας συνάντησης του Τομέα Γλωσσολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης 27-29 Απριλίου 2001, 147-157.
    6. Eleni Hodolidou & Costas Lamnias (2002) “The Pedagogic Discourse of the Center for the Greek Language: The Case of Elektronikos Komvos (Electronic Network) -A Site for the Support of Greek Language Teaching”, Paper Presented at The Eighth International Literacy & Education Research Network Conference on Learning, Dimotiko Skolio of Spetses, Spetses, Greece, 4- 8 July 2001, Offprint from: Learning for the Future Proceedings of the Learning Conference 2001 Edited by Bill Cope and Mary Kalantzis. This book chapter is published at theLearner.com a series imprint of the UniversityPress.com. First published in Australian in 2001 by Common Ground Publishing Pty Ltd at http://ijh.cgpublisher.com/index.html?b_start=10  Selection and editorial matter copyright © Bill Cope and Mary Kalantzis 2001 (ISBN 1 86335 356 9 print), ISBN 1 86335 357 7 (PDF), http://elenihondilidou.cgpublisher.com
    7. (από κοινού με τον Μιχάλη Μπαρτσίδη) (2002). «Παγκοσμιοποίηση και εκπαίδευση: ο μύθος της αποδυνάμωσης των εθνικών κρατών και ο ρόλος τους στα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα», Θέσεις, 80, 173-182 http://www.theseis.com/76-/theseis/t80/t80f/pagosmioekp.htm
    8. (από κοινού με τον Βασίλη Δαγδιλέλη) (2003). «Η απουσία της ερμηνείας στις ελληνικές παιδαγωγικές έρευνες και η μονοκρατορία του ποσοτικού παραδείγματος: ένα ερώτημα επιστημολογικής νομιμότητας», στα Πρακτικά του 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου (Αθήνα 2000). Ελληνική Παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα, τόμ. Β΄, 25-45.
    9. «‘Διαβάζοντας’ τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας στο πλαίσιο της θεωρίας του Basil Bernstein», στο Βεκρής, Λευτέρης & Ελένη Χοντολίδου (2004). 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα: 28-29 Ιουνίου 2003. Δύο χρόνια πειραματικής λειτουργίας: διδακτικές καινοτομίες και αναστοχασμός των πρακτικών μας. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, ΓΓΕΕ, ΙΔΕΚΕ, 69-81.
    10. Διδασκαλία σε ομάδες (2004). Στη σειρά Κλειδιά και Αντικλείδια, ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων www.kleidiakaiantikleidia.net.
    11. Διδασκαλία και αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών (2004). Στη σειρά Κλειδιά και Αντικλείδια, ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων www.kleidiakaiantikleidia.net
    12. “‘Reading’ Second Chance Schools within the theory of Basil Bernstein” Paper Presented at The tenth International Literacy & Education Research Network Conference on Learning, Intsitute of Education, Univeristy of London 15-18 July 2003, International Journal of Learning, 10, 2003 Edited by Mary Kalantzis & Bill Cope. This journal and individual papers published at http://LearningConference.Publisher-Site.com/  a series imprint of theUniversityPress.com. First published in Australian in 2003-2005 by Common Ground Publishing Pty Ltd at http://LearningConference.Publisher-Site.com/  Selection and editorial matter copyright © Mary Kalantzis and Bill Cope 2003-2005
    Individual chapters copyright © individual contributors
    ISBN 1447-9494 (Print),
    ISBN 1447-9540 (Online)
    http://elenihondilidou.cgpublisher.com/
    13. Όλγα Παντούλη, Σάσα Λαδά & Ελένη Χοντολίδου (2006). «Μαθήματα φύλου και ισότητας στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών των ελληνικών πανεπιστημίων: συγκριτική και συγχρονική προσέγγιση», Σύγχρονη Εκπαίδευση, 147, 130-140.
    14. «Σχολείο χωρίς εξετάσεις: εσωτερικές αντιφάσεις της ‘προοδευτικής’ Παιδαγωγικής», στο Χατζηδήμου, Δ., Κωνσταντίνος Μπίκος, Πελαγία Στραβάκου & Κωνσταντίνος Χατζηδήμου επιμ. (2007). Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος, 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο, Ελληνική Παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα: 25 χρόνια Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος. Πρακτικά. Τομ. Β΄. Θεσσαλονίκη, 24-26 Νοεμβρίου 2006. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης, 637-644.
    15. «Προσέγγιση κειμένων: από την ανάλυση περιεχομένου στην ανάλυση λόγου», στο Σβολόπουλος, Βασίλειος επιμ. (2008). Σύνδεση εκπαιδευτικής έρευνας και πράξης: η ακαδημαϊκή πλευρά. Αθήνα: Ατραπός, 351-363.
    16. Από τον ενικό της Παιδαγωγικής στον πληθυντικό των *.* Studies: μια ιστορία ορίων (σε αναζήτηση διεπιστημονικότητας) στο «Χώρες της θεωρίας: ιστορία και γεωγραφία των κριτικών αφηγημάτων» (23-24/9/2005) Συνέδριο στο Πανεπιστήμιο της Κύπρου
     


    κείμενα πολυγραμματισμών και πολιτισμικής διάστασης στην εκπαίδευση, κείμενα γλωσσικής και λογοτεχνικής εκπαίδευσης
    1. «Παιδαγωγικές-διδακτικές αρχές του Προγράμματος», Γλώσσα, 1988, 16, 29-37 και στο Χαραλαμπόπουλος, Αγαθοκλής & Σωφρόνης Χατζησαββίδης (1997). Η διδασκαλία της λειτουργικής χρήσης της γλώσσας: θεωρία και πρακτική εφαρμογή. Θεσσαλονίκη: Κώδικας, 103-112.
    2. «Διδασκαλία της γλώσσας και λογοτεχνία», Γλώσσα, 1988, 16, 46-50 και στο Χαραλαμπόπουλος, Αγαθοκλής & Σωφρόνης Χατζησαββίδης (1997). Η διδασκαλία της λειτουργικής χρήσης της γλώσσας: θεωρία και πρακτική εφαρμογή. Θεσσαλονίκη: Κώδικας, 113-119.
    3. «Το πρόγραμμα γλωσσικής διδασκαλίας Νεοελληνική Γλώσσα», Πολίτης, τ. 103, 1990, 59-62.
    4. Το μάθημα της λογοτεχνίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευσης στην Αγγλία και την Ελλάδα συγκριτική θεώρηση. Θεσσαλονίκη: Α.Π.Θ. Επιστημονική Επετηρίδα Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας, 1989 (διδακτορική διατριβή).
    5. «Τό μάθημα της λογοτεχνίας στο Λύκειο», Χρονικά του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, 4, 1994, 76-86.
    6. “Literature in the English and Greek Secondary Curriculum: a comparative study”, Τertium Comparationis: Journal für Internationale Bildungsforschung, 1995, 1(2), 81-95
    7. Αποστολίδου, Βενετία, Πασχαλίδης, Γρηγόρης & Ελένη Χοντολίδου, «Η Λογοτεχνία στην εκπαίδευση: προϋποθέσεις για ένα νέο πρόγραμμα διδασκαλίας», Σύγχρονα Θέματα, 57, 1995, 78-85.
    8. «Η λογοτεχνική κριτική και η διδακτική μεθοδολογία για τα λογοτεχνικά κείμενα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: μία ανάγνωση άρθρων που δημοσιεύθηκαν σε περιοδικά για φιλολόγους (1975-1990)», στο Ελληνική Σημειωτική Εταιρία (1996). Σημειωτική+Εκπαίδευση (επιμ. Σταύρος Καμαρούδης και Ελένη Χοντολίδου). Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής, 68-85
    9. «Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο πρόγραμμα», στο Χαραλαμπόπουλος, Αγαθοκλής & Σωφρόνης Χατζησαββίδης (1997). Η διδασκαλία της λειτουργικής χρήσης της γλώσσας: θεωρία και πρακτική εφαρμογή. Θεσσαλονίκη: Κώδικας, 237-244.
    10. «Η αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα της λογοτεχνίας: ένα βήμα μπροστά, δύο βήματα πίσω», ο Πολίτης, 1999 (63), 53-58.
    11. «Οι μαθητές ως νοηματοδότες γεγονότων εγγραμματοσύνης: γραπτές εντυπώσεις από μία έκθεση φωτογραφίας και από μία έκθεση ζωγραφικής», στο Χάρης, Κ.Π., Πετρουλάκης, Ν.Β. και Σ. Νικόδημος (1999). Πρακτικά του 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου (Ναύπακτος 1998) Ελληνική Παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα, 137-148.
    12. «H αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα της Λογοτεχνίας», στο Αποστολίδου Βενετία & Ελένη Χοντολίδου επιμ. (1999). Λογοτεχνία και εκπαίδευση. Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός, 379-392 http://www.diapolitismos.gr/epilogi/viewkeimeno.php?id_atomo=64&id_keimeno=144
    13. (από κοινού με τον Θοδωρή Φιλάρετο) «Διδάσκοντας από κοινού λογοτεχνία στο Γυμνάσιο», στο Αποστολίδου Βενετία & Ελένη Χοντολίδου επιμέλεια (1999). Λογοτεχνία και εκπαίδευση. Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός, 53-71 http://www.diapolitismos.gr/epilogi/viewkeimeno.php?id_atomo=65&id_keimeno=157
    14. «Η πορεία προς την εγγραμματοσύνη: η επανατροφοδότηση των μαθητών στα γραπτά τους κείμενα», Mελέτες για την ελληνική γλώσσα Πρακτικά της 20ης ετήσιας του Τομέα Γλωσσολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης 23-25 Απριλίου 1999, 600-610 http://www.diapolitismos.gr/epilogi/viewkeimeno.php?id_atomo=64&id_keimeno=116
    15. «Εισαγωγή στην έννοια της πολυτροπικότητας», Γλωσσικός Υπολογιστής, 1(1), Δεκέμβριος 1999, 115-118. http://www.komvos.edu.gr/periodiko/periodiko1st/default.htm
    16. «Παιδαγωγικές αρχές του προγράμματος», στο Ομάδα Έρευνας για τη Διδασκαλία της Λογοτεχνίας (2000). Διαβάζοντας λογοτεχνία στο σχολείο: μια νέα πρόταση διδασκαλίας / Βενετία Αποστολίδου, Βικτωρία Καπλάνη και Ελένη Χοντολίδου (επιμ). Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός, 37-65
    17. «Ο ‘σχολικός’ Σεφέρης: σκόπιμες παρουσίες και απουσίες», στο ΥΕΠΘ / Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2001). Ο Γιώργος Σεφέρης στην εκπαίδευση: επιστημονική ημερίδα, Αθήνα, 14 Οκτωβρίου 2000, 98-112.
    18. «Η θεωρία του Basil Bernstein και ο σχολικός χώρος: παράδειγμα εφαρμογής από μία έρευνα», στο Τσουκαλά, Κυριακή επιμ. (2000). Αρχιτεκτονική, παιδί και αγωγή. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής, 205-212.
    19. «Αναγνωστικές ιστορίες φοιτητών και φοιτητριών: πορεία προς τoν κριτικό γραμματισμό», Μελέτες για την ελληνική γλώσσα, Πρακτικά της 23ης Συνάντησης του Τομέα Γλωσσολογίας Α.Π.Θ. 17-19 Μαΐου 2002, Α΄ τόμος. Θεσσαλονίκη: 2003, 145-156.
    20. «Σχεδιάζοντας ένα νέο πρόγραμμα για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας: σύνδεση Τριτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης», στο Μπαγάκης, Γιώργος (2002). Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής: Αθήνα: Μεταίχμιο, 195-201.
    21. «‘Αρχή πείσματος’: φωτογραφικά στιγμιότυπα από τη ζωή ένος δασκάλου στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα», στο Πασχαλίδης, Γρηγόρης & Ελένη Χοντολίδου επιμ. (2001). Σημειωτική και πολιτισμός, τομ. ΙΙ: ιδεολογία, επιστήμη, τέχνη, αρχιτεκτονική. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής, 156-172.
    22. (από κοινού με τον Ισίδωρο Ζουργό) «Διδάσκοντας τον ‘ξένο’ μέσα από τη λογοτεχνία στο Δημοτικό Σχολείο», στο Τρέσσου, Ευαγγελία & Σούλα Μητακίδου επιμ. (2002). Η διδασκαλία της γλώασσας και των μαθηματικών: εκπαίδευση γλωσσικών μειονοτήτων. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής, 46-57.
    23. «Διδασκαλία της γλώσσας και λογοτεχνία», Πολίτης, 105, Νοέμβριος 2002, 4-45.
    24. Αποστολίδου Βενετία, Γρηγόρης Πασχαλίδης, Ελένη Χοντολίδου (2003). «Η λογοτεχνία ως πολιτισμική και διαπολιτισμική αγωγή», στο Πρακτικά Συνεδρίου Ομοιότητες και διαφορές: αναζητώντας νέους δρόμους στης εκπαίδευση (Κομοτηνή, 29-30/11/2002). Αθήνα: ΥΠΕΠΘ ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, 133-139.
    25. Ταυτότητες και λογοτεχνία στο σχολείο (2003). Στη σειρά Κλειδιά και Αντικλείδια, ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων www.kleidiakaiantikleidia.net  και http://www.diapolitismos.gr/epilogi/viewkeimeno.php?id_atomo=64&id_keimeno=346
    26. «Η έννοια του γραμματισμού στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας», στο Βεκρής, Λευτέρης & Ελένη Χοντολίδου (2003). Προδιαγραφές Σπουδών για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Αθήνα: Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων-Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων, 35-40.
    27. Στον ίδιο τόμο έχω γράψει και τα κείμενα:
    o (από κοινού με τον Βασίλη Τσάφο) «Μεθόδευση της διδασκαλίας στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας», 41-46
    o «Το πρόγραμμα σπουδών των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας», 75-80
    o «Η λογοτεχνία στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας», 301-304
    o «Η ομάδα ανάγνωσης ως μοντέλο προώθησης της ανάγνωσης», 305-306.
    28. Η επανατροφοδότηση των μαθητών στα γραπτά τους κείμενα (2004). Στη σειρά Κλειδιά και Αντικλείδια, ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων www.kleidiakaiantikleidia.net
    29. «Επιλέγοντας κείμενα για τους δικούς μας ‘άλλους’: προς μια διαπολιτισμική σύλληψη της λογοτεχνίας» (2004), στο Δαμανάκης Μιχάλης & Γιάννης Μητροφάνης επιμ. Λογοτεχνία της διασποράς και διαπολιτισμικότητα: Πρακτικά Ημερίδας, Ρέθυμνο, 24-25 Οκτωβρίου 2003. Ρέθυμνο: Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ., 114-120.
    30. «Τα προσκλητήρια γάμου ως κειμενικό είδος», Mελέτες για την ελληνική γλώσσα Πρακτικά της 24ης ετήσιας του Τομέα Γλωσσολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης 9-11 Μαΐου 2003. Θεσσαλονίκη, 786-797.
    31. “Re-Inventing national identity through cultural activities: the example of the project ‘Greece in Britain’”, στο Τσουκαλά, Κυριακή/Ελένη Χοντολίδου/Αναστασία Χριστοδούλου & Γιώργος Μιχαηλίδης επιμ. (2004). Σημειωτικά Συστήματα και Επικοινωνία: πράξη, διάδραση, περίσταση και αλλαγή. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Σημειωτική Εταιρεία-Παρατηρητής, 133-150.
    32. Eleni Hodolidou, Alkisti Chronaki, Fenia Frangoulidou, Maria Kelepouri, Efi Kipouropoulou The paper, which was presented at the Humanities Conference in Rhodes: “International Conference on New Directions in the Humanities ‘The New World Order’ (2-5/7/03), focuses on the debated concept of identity as it appears in the context of schooling. Electronic book text bublished by http://ijh.cgpublisher.com/index.html?b_start=10
    http://elenihondilidou.cgpublisher.com/ 
    33. «Αλλαγές στις εκδοτικές πρακτικές παιδικών βιβλίων: το παράδειγμα του βιβλίου Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες του Ιουλίου Βερν», στο Σέμογλου-Κωνσταντινίδου Ουρανία επιμ. (2005). Εικόνα και παιδί. Θεσσαλονίκη: cannot design publications, 89-97.
    34. “The Multiliteracies Challenge in the Field of Adult Education: the case of the Greek Second Chance Schools” This paper is published at http://HumanitiesJournal.Publisher-Site.com  a series imprint of the UniveristyPress.com, International Journal of the Humanities, Volume 1, 2003
    http://ijh.cgpublisher.com/product/pub.26/prod.220 
    http://elenihondilidou.cgpublisher.com/ 
    35. «Αναγνωστικές ιστορίες νέων», Ελευθεροτυπία, 24/2/06, αφιέρωμα: «Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο σχολείο και ο εκπαιδευτικός ρόλος των εξωσχολικών θεσμών». Πρόκειται για συντομευμένη εκδοχή του κειμένου 3.1.2/20 για τις ανάγκες του αφιερώματος της εφημερίδας.
    36. (από κοινού με την Βενετία Αποστολίδου) (2007) «Το μάθημα της λογοτεχνίας σε διαπολιτισμικό περιβάλλον: το παράδειγμα των σχολείων της Θράκης», στο Θάλεια Δραγώνα & Άννα Φραγκουδάκη επιμ. Πρόσθεση όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός, όχι διαίρεση: η μεταρρυθμιστική παρέμβαση στην εκπαίδευση της μειονότητας της Θράκης. Αθήνα: Μεταίχμιο, 263-275.
    37. «‘Της πατρίδος μου η σημαία...’: η δόξα και η αγωνία του σημαιοφόρου στη σύγχρονη Ελλάδα ή ο ημερήσιος τύπος για τις σχολικές γιορτές και παρελάσεις», στο Ελληνική Σημειωτική Εταιρεία (2008). Διαπολιτισμικότητα, παγκοσμιοποίηση και ταυτότητα/επιμ. Ελένη Χοντολίδου, Γρηγόρης Πασχαλίδης, Κυριακή Τσουκαλά & Ανδρέας Λάζαρης. Αθήνα: Gutenberg, 246-254.
    38. «‘Αρίστης εμφανίσεως, καλής οικογενείας’: μεγάλες προσδοκίες, μικρές αγγελίες ο λόγος και η γλώσσα των μικρών αγγελιών για γνωριμίες», στο Περικλής Πολίτης (2008) επιμ. Ο λόγος της μαζικής επικοινωνίας: το ελληνικό παράδειγμα. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών-Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη, 518-537.

επιμέλειες συλλογικών τόμων

    1. Σταύρος Καμαρούδης & Ελένη Χοντολίδου επιμ. (1996). Σημειωτική + Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής http://www.protoporia.gr/protoporia/product.asp?sku=33503&mscssid=KA0RF1NK16VG8JSXRRM9ES65RJBHE614
    2. Αποστολίδου Βενετία & Ελένη Χοντολίδου επιμ. (1999). Λογοτεχνία και εκπαίδευση. Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός (σσ. 392). http://www.protoporia.gr/protoporia/product.asp?sku=91426&mscssid=KA0RF1NK16VG8JSXRRM9ES65RJBHE614
    3. Ομάδα Έρευνας για τη Διδασκαλία της Λογοτεχνίας (2000). Διαβάζοντας λογοτεχνία στο σχολείο: μια νέα πρόταση διδασκαλίας / Βενετία Αποστολίδου, Βικτωρία Καπλάνη και Ελένη Χοντολίδου (επιμ). Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός (σσ. 346). http://www.dardanosnet.gr/home/book-details.php?id=869
    http://www.protoporia.gr/protoporia/product.asp?sku=104675&mscssid=KA0RF1NK16VG8JSXRRM9ES65RJBHE614
    4. Χατζηπαναγιώτου, Παρασκευή & Ελένη Χοντολίδου επιμ. (2001). Η αξιολόγηση του Ηλεκτρονικού Κόμβου του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (σσ. 109).
    5. Γρηγόρης Πασχαλίδης & Ελένη Χοντολίδου επιμ. (2001). Σημειωτική και πολιτισμός: τομ Ι: κουλτούρα, λογοτεχνία, επικοινωνία, τομ ΙΙ: ιδεολογία, επιστήμη, τέχνη, αρχιτεκτονική. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής, τόμ. I και II, σσ. 411 και 313 αντίστοιχα).
    6. Βεκρής, Λευτέρης & Ελένη Χοντολίδου (2003). Προδιαγραφές Σπουδών για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Αθήνα: Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων-Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (σσ. 310).
    7. Βεκρής, Λευτέρης & Ελένη Χοντολίδου (2004). 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα: 28-29 Ιουνίου 2003. Δύο χρόνια πειραματικής λειτουργίας: διδακτικές καινοτομίες και αναστοχασμός των πρακτικών μας. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, ΓΓΕΕ, ΙΔΕΚΕ (σσ. 449). http://www.ideke.edu.gr/sde/Books.asp
    8. Τσουκαλά, Κυριακή/Ελένη Χοντολίδου/Αναστασία Χριστοδούλου & Γιώργος Μιχαηλίδης επιμ. (2004). Σημειωτικά Συστήματα και Επικοινωνία: πράξη, διάδραση, περίσταση και αλλαγή. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Σημειωτική Εταιρεία-Παρατηρητής (σσ. 662).

παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού

    1. «6η διδακτική δοκιμή», Γλώσσα, 1988 (17), 72-74.
    2. «Η διαφήμιση» και «Το παραμύθι», στο Χαραλαμπόπουλος, Αγαθοκλής & Σωφρόνης Χατζησαββίδης (1997). Η διδασκαλία της λειτουργικής χρήσης της γλώσσας: θεωρία και πρακτική εφαρμογή. Θεσσαλονίκη: Κώδικας, 225-226, 227-235.
    3. Ομάδα Έρευνας για τη Διδασκαλία της Λογοτεχνίας (2000). Διαβάζοντας λογοτεχνία στο σχολείο: μια νέα πρόταση διδασκαλίας / Βενετία Αποστολίδου, Βικτωρία Καπλάνη και Ελένη Χοντολίδου (επιμ). Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός
    o «Περιβάλλον: φυσικό και ανθρωπογενές, πολιτισμικό και κοινωνικό», 89-97, «Ξένος, ο άλλος μου εαυτός», 111-122,
    o «Η ποίηση στο Δημοτικό Σχολείο: το καφέ βαλιτσάκι με τα ποιήματα», 147-157,
    o «Μαγικά και έντεχνα παραμύθια», 175-184,
    o «Σχολείο και σχολική ζωή», 201-207,
    o «Περιβάλλον γη: το σπίτι μας», 209-214,
    o «Ο ξένος: εικόνες για τον άλλο», 259-273.
    4. Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΕΚΕΒΙ και με στόχους:
    o Τη στήριξη και ανάπτυξη σχολικών βιβλιοθηκών με εκπαιδευτικά προγράμματα σε μορφή ψηφιακής βιβλιοθήκης (θεματικά ντοσιέ)
    o Την υποστήριξη του εκπαιδευτικού και βιβλιοθηκαρίου με συνεχιζόμενη κατάρτιση, μέσα, τεχνικές, υλικό
    o Την προώθηση της ανάγνωσης στη Λογοτεχνία, τις Φυσικές επιστήμες και την Ιστορία
    Κατασκευάστηκαν ψηφιακοί φάκελοι που απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς χωρίς να αποκλείονται οι μαθητές. Το υλικό χειρίζεται ο βιβλιοθηκονόμος προκειμένου να απαλλαγεί ο καθηγητής από τον κόπο της προετοιμασίας και της βιβλιογραφίας. Σχεδίασα με τον Γιώργο Μεταξιώτη (δημιουργικό) την ψηφιακή διδασκαλία της ενότητας της λογοτεχνίας: «εικόνες του ξένου στη λογοτεχνία». http://www.ekebi.gr/Fakeloi/index.htm
    5. Δημιουργία Διαβαλκανικού Ανθολογίου λογοτεχνικών κειμένων για τον «άλλο» (Τουρκία, Αλβανία, Κροατία, ΦΥΡΟΜ, Σερβία, Κροατία, Βουλγαρία, Μολδαβία, Ρουμανία, Ελλάδα) σε συνεργασία με την Βενετία Αποστολίδου (σσ. 431)
    6. Στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων 2002-2004», σχεδιάσαμε εναλλακτικό υλικό για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των δύο πρώτων τάξεων του Γυμνασίου.
    Συγκεκριμένα, εκτυπώθηκαν δύο τόμοι για τους εκπαιδευτικούς της Α΄ και της Β΄ Γυμνασίου αντίστοιχα (Διδακτικές προτάσεις για το μάθημα της λογοτεχνίας) και από δύο φάκελοι με λογοτεχνικά κείμενα για τους μαθητές των τάξεων αυτών (κείμενα για το μάθημα της λογοτεχνίας). Σε κάθε φάκελο περιλαμβάνονται από τρεις διδακτικές ενότητες.
    Στην Α΄ Γυμνασίου οι ενότητες:
    o Λόγος και εικόνα: τα κόμικς-Για την τέχνη και την τεχνική των κόμικς
    o Ποίηση και τραγούδι-Δραματοποίηση λογοτεχνικών κειμένων-Προτάσεις για δραματοποίηση ποιημάτων-τραγουδιών
    o Το παιχνίδι στη λογοτεχνία-Προτάσεις για δραματοποίηση λογοτεχνικών κειμένων με θέμα Tο παιχνίδι
    Στη Β΄ Γυμνασίου περιλαμβάνονται οι ενότητες:
    o Το ταξίδι: εμπειρία ζωής και εμπειρία ανάγνωσης-Δραματοποίηση λογοτεχνικών κειμένων-Προτάσεις για δραματοποίηση λογοτεχνικών κειμένων με θέμα Tο ταξίδι
    o Η περιπέτεια της ενηλικίωσης-Προτάσεις για δραματοποίηση λογοτεχνικών κειμένων με θέμα την ενηλικίωση
    o Εικόνα και λόγος II: το οπτικο-ακουστικό αφήγημα-Για την τέχνη και τις τεχνικές του κινηματογράφου

άλλες δημοσιεύσεις

    1. «Οι εξετάσεις του ΑΣΕΠ και μερικές αλήθειες σχετικά με αυτές», Αυγή, 9 Ιουλίου 2000.
    2. «Λογοτεχνία και γλώσσα: λογοτεχνικά κείμενα στο εγχειρίδιο Η γλώσσα μου», Καθημερινή, 7 Φεβρουαρίου 1999.
    3. «Μεταξύ Ιστορίας και ιστορίας: μικρό μη-φιλολογικό σημείωμα Άγγελος Ελεφάντης. Minima memorialia: Η ιστορία του παπού μου. Αθήνα: Πόλις 2001», Εντευκτήριο, 59, 2002, 101-104.
    4. «Περί κρατικών βραβείων λογοτεχνίας», Πολίτης, 94, Nοέμβριος 2001, 5-6.
    5. «Το διπλό βιβλίο της Σταματίας Μπαρμπάτση και της Τασούλας Βερβενιώτη: γυναικείες ταυτότητες. η οδυνηρή επιστημονική και πολιτική μας ενηλικίωση», Αυγή, 11/2/2004.
    6. Πολυφωνικότητα (;) του Δυτικού κόσμου και γυναικεία αυτοδιάθεση», Αυγή, 5/5/2004
    7. «Mε αφορμή τα μοντέλα και τις στάρλετ που διαβάζουν ποίηση: έπαινος Κικής Δημουλά», Αυγή, 30/10/2005.
    8. Στήλη σύντομης παρουσίασης βιβλίων στο περιοδικό Εντευκτήριο, τεύχη 71 και 72, με τίτλο: «Η Ελένη Χοντολίδου προτείνει…».
    9. «Οικογένειες: αυτές οι δύσκολες σχέσεις», (βιβλιοπαρουσίαση του μυθιστορήματος της Σοφίας Νικολαΐδου, Ο μωβ μαέστρος, Εντευκτήριο, 73, Ιούνιος 2006, 153-155.
    10. «Μικρό Ημερολόγιο για μεγάλα θέματα», Εντευκτήριο, 74, 2006, 142-143.
    11. Τα τελευταία χρόνια κρατώ ιστολόγιο www.taskorpia.blogspot.com
     

    αξιολογήσεις

    1. Aristotle University of Thessaloniki (1992). Action Project for Environmental Education “Programme for Introducing young children of remote towns to the methods of electronic mass media” (B4-3062/91/10294) (Report for the EEC). Thessaloniki.
    2. Ξωχέλλης, Π.Δ., Κελπανίδης, Μ., Τερζής, Ν., Καψάλης, Α., Χοντολίδου, Ε., Δαρά, Β. «Αξιολόγηση του προγράμματος γλωσσικής διδασκαλίας στο Γυμνάσιο: ερευνητικά δεδομένα», Φιλόλογος, 67, 1992, 5-29.
    3. Χαρίτου-Φατούρου, Μίκα/Μπάκα, Αφροδίτη & Ελένη Χοντολίδου (1997). «Μια πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος ΜΕΛΙΝΑ», στο Μέρες έκφρασης-μέρες δημιουργίας ΜΕΛΙΝΑ: εκπαίδευση, πολιτισμός, περιφερειακή ανάπτυξη. Θεσσαλονίκη: Οι Φίλοι του Ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη, 71-78.
    4. Παιδαγωγική και φιλολογική επιμέλεια, αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προγράμματος για τον υγρότοπο του Αξιού και του Έβρου. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές του Δημοτικού και των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου του Διεθνούς Ταμείου για τη Φύση (WWF-Ελλάς, Πρόγραμμα Ταχείας Παρέμβασης).
    5 . (από κοινού με τη Μαρία Ανδρόνικου) Αξιολόγηση των ερωτηματολογίων των μαθητών του Δημοτικού (κείμενο και ζωγραφιά) του προγράμματος ΑΡΚΤΟΣ.
    6. Εξωτερική αξιολόγηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΠΕΑΕΚ) Ενδοσχολική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών: υποστήριξη συμμετοχής και ανάδειξης σχολικών μονάδων ή δικτύων σχολείων ως φορέων επιμόρφωσης με σχεδιασμό, οργάνωση, εφαρμογή και αξιολόγηση ταχύρρυθμων προαιρετικών επιμορφωτικών προγραμμάτων.
    3. «Εισαγωγή», στο Χατζηπαναγιώτου, Παρασκευή & Ελένη Χοντολίδου επιμ. (2001). Η αξιολόγηση του Ηλεκτρονικού Κόμβου του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, 11-18
    Στον τόμο έχω γράψει ακόμη τα κείμενα:
    «Ενδογλωσσική μετάφραση: μεταφράζοντας από τα ελληνικά στα ελληνικά», 60-62.
    «Διαγλωσσική μετάφραση: νεότερη Ευρωπαϊκή λογοτεχνία», 63-65.
    Πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις με τους σχεδιαστές των ιστοσελίδων καθώς με τον αναπληρωτή επιστημονικό υπεύθυνο και συστηματική μελέτη των ιστοσελίδων.
    8. Αξιολόγηση της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα και τη γλωσσική εκπαίδευση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας (2006). Η Πύλη για την ελληνική γλώσσα παραδόθηκε πειραματικά για δοκιμή σε χρήστες τον Οκτώβριο του 2006. Το έργο αξιολογήθηκε εσωτερικά και διαμορφωτικά με σκοπό τη συνεχή παρακολούθηση της πορείας του και την ανατροφοδότηση των υπευθύνων με τα δεδομένα εκείνα, που θα επιτρέψουν τη βελτίωση και επιτυχή ολοκλήρωσή του. Η διαμορφωτική αξιολόγηση εστίασε σε τέσσερις, κυρίως, τομείς: την τεχνική αρτιότητα (λειτουργία χωρίς τεχνικά προβλήματα), τη λειτουργικότητα (φιλικότητα, ευελιξία κ.λπ.), την επιστημονική επάρκεια και την πληρότητα του έργου τόσο στο σύνολό του αλλά και στα επιμέρους πακέτα εργασίας. Ζητήθηκε από 101 φιλολόγους με διαφορετικές σπουδές, εμπειρία και επαγγελματική ενασχόληση με τη γλώσσα, ωστόσο, με αρκετή εμπειρία στη χρήση των ΤΠΕ να αξιολογήσουν το έργο στο σύνολό του, αλλά και στους επιμέρους τομείς που προαναφέρθηκαν.


     

^αρχή της σελίδας

σπουδές
μαθήματα
έρευνα
συγγραφικό έργο
σύνδεσμοι

επικοινωνία