μ α θ ή μ α τ α

ελένη χοντολίδου

μαθήματα
μεταπτυχιακές εργασίες

διατριβές

μαθήματα

Έχω διδάξει στη Φιλοσοφική Σχολή (σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, σε προγράμματα ΕΠΕΑΕΚ και σε επιδοτούμενα σεμινάρια), σε σχολές επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών & και στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων (με ανάθεση) και σε μεταπτυχιακά προγράμματα άλλων Πανεπιστημίων τα εξής αντικείμενα:
- Λογοτεχνική Εκπαίδευση
- Προγράμματα διδασκαλίας
- Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
- Συγκριτική Παιδαγωγική
- Μεθοδολογία της Παιδαγωγικής έρευνας (Ποιοτική ΄Ερευνα, ΄Ερευνα δράσης , Ανάλυση περιεχομένου, Ανάλυση Λόγου [Discourse Analysis], εθνογραφία ως μέθοδος: το παράδειγμα της φωτογραφίας)
- Διαμόρφωση υποκειμενικότητας μέσω κειμένων και σχολικών πρακτικών
- Η έννοια της εγγραμματοσύνης (literacy): εννοιολογικό πλαίσιο, προοπτικές
- Αναγνώσεις-προσεγγίσεις κειμένων και εικόνων
- Η εθνογραφία στην Παιδαγωγική: το παράδειγμα της φωτογραφίας Εκπαίδευση και πολιτική: προσέγγιση κειμένων εκπαιδευτικού λόγου
- Το παιδαγωγικό έργο του Basil Bernstein http://www.ioe.ac.uk/services/599.html 
- Πολιτισμικές Σπουδές και σχολείο
- Αναγνωρίζοντας την ετερότητα στην εκπαίδευση
- Iστορίες ζωής ως μέθοδος έρευνας: αυτοβιογραφίες και βιογραφίες γυναικών
 

μεταπτυχιακές εργασίες

Στον Τομέα Παιδαγωγικής
Μεταπτυχιακές εργασίες
1. Σταύρος Μούτσιος: Το μάθημα της Μελέτης του Περιβάλλοντος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: περιγραφή και ανάλυση του προγράμματος διδασκαλίας. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης
2. Χρυσάνθη Παπαδοπούλου: Το εγχειρίδιο διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: περιγραφή, ταξινόμηση και αξιολόγηση των ασκήσεων
3. Αναστασία Παμπούρη: Η "έρευνα δράσης" ως μέθοδος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
4. Γιώργος Μεταξιώτης: Σημειολογία της "διδακτικής" φωτογραφίας
5. Μαρία Παπαδοπούλου: Αισθητική Αγωγή στο ελληνικό σχολείο: μελέτη του προγράμματος "Εικαστική Αγωγή"
6. Μάρθα Ιορδανίδου: Περιβαλλοντικές δραστηριότητες των περιβαλλοντικών οργανώσεων: αξιολόγηση του εκπαιδευτικού υλικού το βαλιτσάκι της καφέ αρκούδας
7. Μαρία Κελεπούρη: Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της πολύ-πολιτισμικής κοινωνίας: από το μύθο της μονο-πολιτισμικότητας στην πραγματικότητα της πολύ-πολιτισμικότητας
8. Μαρία Συτζιούκη: Eκπαιδευτική πολιτική και προγραμμάτα διδασκαλίας στην πολύ-πολιτισμική εκπαίδευση του Καναδά και της Αυστραλίας: έμμεση συγκριτική θεώρηση
9. Δήμος Καραχάλιος: Η διδασκαλία των κόμικς (εικονογραφήγηση) στο πλαίσιο του μαθήματος της λογοτεχνίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: σχεδιασμός δραστηριοτήτων
10. Ιωάννα Πητού: Διγλωσσία και διγλωσσική εκπαίδευση: εννοιολογικό πλαίσιο και εκπαιδευτικές επιπτώσεις
11. Μαγδαληνή Σαριδάκη: Η εικόνα του εκπαιδευτικού στην ελληνική πεζογραφία (1930-1998)
12. Ευαγγελία Γρηγορίου: Ανάγνωση και διαμόρφωης αναγνωστικής ταυτότητας στα παιδιά
13. Μαριάνθη Αναστασοπούλου: Αναλφαβητισμός & γραμματισμός ενηλίκων: εννοιολογική αποσαφήνιση και οριοθέτηση του πεδίου
14. Ευαγελία Μάινου: Επίδραση της τηλεόρασης στα παιδιά
15. Αιμιλία Κέκια: Η παιδαγωγική του γραμματισμού με βάση τα κειμενικά είδη: μια εναλλακτική πρόταση για τη γλωσσική αγωγή μέσα από το σύνολο του σχολικού προγράμματος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Το παράδειγμα της Αυστραλίας
16. Χαρίκλεια Κρομυάδου: Διερεύνηση της έννοιας της βιοποικιλότητας στα σχολικά εγχειρίδια του Δημοτικού και του Γυμνασίου
17. Ελένη Στράντζαλη: Ο θεσμός των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας στην Ελλάδα-χαρακτηριστικά και προσδοκίες των εκπαιδευομένων: το παράδειγμα του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Θεσσαλονίκης
18. Μαρία Μνηματίδου: Η φωτογραφία στα σχολικά εγχειρίδια της γλώσσας της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
19. Γιώργος Τζήμκας: Η παιδική ηλικία στα Αναγνωστικά του Δημοτικού από το 1950 ως το 2000
20. Σοφία Κωνσταντινίδου: Η εικόνα του παιδιού μέσα από το φωτογραφικό έργο της Βούλας Παπαϊωάννου
21. Φώτης Κανταρτζής: Το σαφάρι του έρωτα με οδηγό το Γιώργο Σεφέρη: ένα project για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας
22. Ελένη Κατσίμπουρα: Διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο και διαθεματικότητα
23. Λάζαρος Μωυσιάδης: Ιστορίες ζωής εκπαιδευομένων στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Δράμας
24. Ελένη Κοπρά: Η διδασκαλία της Νεώτερης Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας στο Λύκειο
25. Ελένη Παπαδιαμαντοπούλου: Διαβάζοντας τον δάσκαλο του Φρανκ Μακόρτ: αναστοχασμοί για τη διδασκαλία του μαθήματος της λογοτεχνίας

 

διατριβές

Περατώθηκαν με επιτυχία οι διατριβές (επόπτρια):
1. Φωτεινής Φραγκουλίδου: Έφηβοι και Διαδίκτυο (υπότροφος του προγράμματος Ηράκλειτος, αρ. έργου 21 807, διάρκεια 2002-2006).
2. Μαρίας Κελεπούρη: Η διδασκαλία της Λογοτεχνίας και η συγκρότηση του εθνικού εαυτού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: η εθνική διάσταση του λογοτεχνικού φαινομένου
3. Ευμορφίας Κηπουροπούλου: Η μελέτη της εθνικής ταυτότητας και ετερότητας μέσα από την παραγωγή λόγου των μαθητών και μαθητριών με πολιτισμική ετερότητα: η πολυ-πολιτισμικότητα και οι πολλαπλές ταυτότητες (υπότροφος του προγράμματος ΠΕΝΕΔ-2003).

Εποπτεύω τις διατριβές των:
1. Άννας Ρογδάκη: Κριτικός γραμματισμός και διδασκαλία της γλώσσας: το παράδειγμα των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας
2. Ιωάννας Γιαννακοπούλου: Αναγνωστικές Ιστορίες-Ιστορίες Ζωής: Εκπαίδευση και Αλλαγή Ταυτοτήτων
3. Ευλαλίας Τζένου: Παιδαγωγικές πρακτικές στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας των φυλακών: το παράδειγμα του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας του Σωφρονιστικού Καταστήματος Διαβατών
4. Όλγας Παντούλη: Αφηγήσεις ζωής γυναικών επιστημόνων στην Ελλάδα: οι γυναίκες επιστήμονες στις φυσικές επιστήμες, τα μαθηματικά, την επιστήμη της μηχανικής και την τεχνολογία
5. Βάσως Νικολοπούλου: Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίαας και μετασχηματίζουσα μάθηση: αποτύπωση αλλαγών στις ιστορίες ζωής των εκπαιδευομένων

Συμμετοχή σε τριμελείς επιτροπές
Συμμετείχα στις τριμελείς επιτροπές των διατριβών των:
1. Μαρίας Κωττούλα: Το Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο: μία καινοτομία από τη σκοπιά των εκπαιδευτικών
2. Μιχάλη Γεωργιάδη: Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα και την Ολλανδία: οργάνωση σπουδών και εκπαίδευση εκπαιδευτικών
3. Νικολίνας Κουντουρά: Η ιστορία της διδασκαλίας ως αντικείμενο διδασκαλίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: το πέρασμα από τον επιστημονικό στον παιδαγωγικό λόγο
4. Μαρίας Ευσταθίου: Η διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: μια νέα διδακτική προσέγγιση
5. Γιάννη Γκανάκα: Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου από τη σκοπιά των διευθυντών σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
6. Άλκηστης Χρονάκη: Ο ρόλος της ανάγνωσης στην κατασκευή του εαυτού στο ελληνικό σχολείο: η περίπτωση του μυθιστορήματος

Στο μεταπτυχιακό του Τομέα Γλωσσολογίας
μεταπτυχιακές εργασίες
1. Ελένη Τσέτσου: Διαδικτυακοί Κόμβοι για την υποστήριξη των διδασκόντων τη γλώσσα: επιστημονικές, πολιτισμικές, τεχνολογικές παράμετροι
2. Ευλαλία Τζένου: Πρακτικές χώρου-χρόνου-λόγου κατά τη συγκρότηση της σχολική τάξης στο παραδοσιακό σχολείο σύμφωνα με τη θεωρία του Michelle Foucault
3. Βασίλης Αδαμόπουλος: Κόμικς και διδασκαλία της δεύτερης/ξένης γλώσσας: από το θεωρητικό υπόβαθρο της επικοινωνιακής προσέγγισης και των στρατηγικών μάθησης στην πρακτική εφαρμογή για την ελληνική ως ξένη

Στο μεταπτυχιακό του Τμήματος Φιλολογίας
Μέλος της διμελούς εξεταστικής επιτροπής
Ιωάννα Γιαννακοπούλου: Έρευνα αναγνωστικής συμπεριφοράς: το παράδειγμα των πρώην χρηστών, μελών του θεραπευτικού προγράμματος Έξοδος.

Μέλος Εξεταστικής Επιτροπής
Συμμετείχα στην εξεταστική επιτροπή των:
1. Έλενας Κονσούλη: Πολυτροπικά κείμενα και διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας
2. Άννας Ρογδάκη: Διδάσκοντας το γλωσσικό μάθημα στο Λύκειο: ενδυνάμωση και χειραφέτηση των μαθητών: μία έρευνα δράσης
3. Μαρίας Καπετανίδου: Η γλωσσική διδασκαλία μέσω δραστηριοτήτων
4. Ιουστίνης Κατέρη: Οι σχολικές ιστοσελίδες ως κειμενικό είδος και ως
παιδαγωγικό περιβάλλον γλωσσικής αγωγής
5. Μαρίας Καπουρκατσίδου: Το πολιτισμικό στοιχείο στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας
6. Νίκου Βερβίτη: Το παραμύθι ως μέσο διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας
7. Κώστα Σπηλιώτη: Η σύγκρουση παραδοσιακού και καινοτομικού σε ένα μάθημα με επικοινωνιακή προσέγγιση και τα «διδακτικά μείγματα» που προκύπτουν: εξωτερικές παρατηρήσεις στη διδασκαλία μιας γλωσσικής δραστηριότητας στην Α΄ Λυκείου
8. Ελισάβετ Φουκαράκη-Μαυρίδου: Η πολυτροπικότητα στα Μ.Μ.Ε.-το παράδειγμα των περιοδικών
9. Αθηνάς Σεραφειμίδου: πικότητα και εφημερίδες: μία πρόταση για τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας
10. Ελισάβετ Βαϊνά: Οι εταιρικές ή εμπορικές επιστολές για την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών ως είδος του διαφημιστικού λόγου. Μια συστημική-λειτουργική προσέγγιση

Στο Τμήμα Θεάτρου
Επόπτευσα τις διαλέξεις των:
1. Κατερίνας Κωνσταντινάκου: Φωτογραφία και θεατρικοί αστέρες: η περίπτωση Κοτοπούλη και Κυβέλη
2. Αλεξάνδρας Μπουσουλέγκα & Χριστίνας Χατζηβασιλείου: Θεατρική αφίσα στη Θεσσαλονίκη: μελέτη περιπτώσεων
3. Ιωάννας Αλεξανδρή: Παρουσίαση του προγράμματος της θεατρικής παράστασης Le dernier caravanserail (Odyssees) από το Theatre du Soleil

 

 
σπουδές
 
μαθήματα
 
έρευνα
 
συγγραφικό έργο
 
σύνδεσμοι
 

επικοινωνία