ΤΙΤΛΟΣ:  Η γεωγραφική κατανομή του πληθυσμού της Ελλάδας.

 

ΣΤΟΧΟΣ: Ο στόχος του μαθήματος είναι να κατανοήσουν τα παιδιά τους λόγους που οδήγησαν σ’αυτή την κατανομή του πληθυσμού, και να είναι σε θέση να διατυπώνουν την άποψή τους πάνω στο θέμα.

 

ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΑΠ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ – ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

 

 Η Ενότητα «Η Γεωγραφική κατανομή του πληθυσμού της Ελλάδας» μπορεί να συνδεθεί με τα παρακάτω μαθήματα της Γεωγραφίας της Ε΄ Δημοτικού:

 

·        Τα μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας

·        Οι πόλεις της Ελλάδας

·        Η διοικητική διαίρεση της Ελλάδας

·        Τα γεωγραφικά διαμερίσματα και οι περιφέρειες της Ελλάδας

·        Οι νομοί της Ελλάδας.

 

Συνδέεται επίσης διαθεματικά με τα παρακάτω μαθήματα:

 

·        Γλώσσα Ε΄ Δημοτικού: Η ζωή στην πόλη (περιγράφεται η ζωή στην πόλη και το πώς άλλαξε τα τελευταία χρόνια ο τρόπος ζωής, θέματα που διαπραγματευόμαστε και στο μάθημα της Γεωγραφίας που διδάσκουμε.)

·        Μαθηματικά Δ΄ Δημοτικού: Οργάνωση δεδομένων και πληροφοριών (στο μάθημα αυτό αναφέρονται τα σχεδιαγράμματα, με τα οποία ασχολούμαστε στο μάθημα της Γεωγραφίας για να μιλήσουμε για την κατανομή του πληθυσμού.)

·        Μαθηματικά Ε΄ Δημοτικού: Έννοια του ποσοστού (στο μάθημα της Γεωγραφίας για να διευκρινίσουμε την κατανομή του πληθυσμού χρησιμοποιούμε ποσοστά.)

·        Μελέτη Περιβάλλοντος Δ΄ Δημοτικού:

- Γνωρίζουμε καλύτερα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας

- Το γεωγραφικό διαμέρισμα όπου ζούμε

- Πολιτικός χάρτης της Ελλάδας, Μια άλλη ματιά στα γεωγραφικά διαμερίσματα.

 

Υλικό που χρησιμοποιήθηκε:

 

Για τη διδασκαλία του μαθήματος μπορεί να χρησιμοποιηθεί υλικό (χάρτες και σχεδιαγράμματα) από τις ιστοσελίδες:

·        http://egpaid.blogspot.com/2009/03/blog-post_18.html

·        http://geogr.eduportal.gr

·        http://egpaid.blogspot.com/2009/03/blog-post_12.html

·        http://users.thess.sch.gr/benosm/

Η/Υ

Προβολέας

 

Για την οργάνωση των δραστηριοτήτων χρειάζονται:

·        4 πλαστικοποιημένους χάρτες της Ελλάδας κλίμακας

·        Φιγούρες (playmobil π.χ ανθρωπάκια, αυτοκίνητα, δέντρα, ζώα κλπ ) (10-15 περίπου για κάθε ομάδα)

·        4 κουτιά στα οποία θα τοποθετηθούν οι φιγούρες

·        Κόλλες(τύπου blue tag), (οι οποίες θα μοιραστούν στα παιδιά για τη δραστηριότητα)

 

ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

Α’ μέρος

 

Προβολή ενός σχεδιαγράμματος (από το διαδίκτυο) για την κατανομή του πληθυσμού της Ελλάδας και συζήτηση της παρούσας κατάστασης.

Σχολιασμός του χάρτη κατανομής του πληθυσμού, κλίμακας 1:640000 και συζήτηση των στατιστικών στοιχείων που προέκυψαν από διάφορες καταμετρήσεις του πληθυσμού.

 

Β’ μέρος

 

Συνεχίζεται ο σχολιασμός του χάρτη και προβάλλονται οι παράγοντες που συνέβαλλαν στη διαμόρφωσή του. Σχολιάζεται και αναλύεται ο κάθε παράγοντας ξεχωριστά.

 

Γ’ μέρος

 

Προκύπτει η έννοια της «αποκέντρωσης». Αναλύεται η έννοια και γίνεται συζήτηση για στοιχεία που έχουν προκύψει από τις απογραφές των τελευταίων ετών. Επίσης, εισάγουμε τα παιδιά στην έννοια της αστικοποίησης.

 

Δραστηριότητα

 

Χωρίζουμε τα παιδιά σε 4 ομάδες. Μοιράζουμε τα κουτιά με τα αντικείμενα στις ομάδες και εξηγούμε στα παιδιά ότι πρέπει να τα τοποθετήσουν σε διάφορα σημεία πάνω στον χάρτη τα οποία θεωρούν αυτά κατάλληλα. Στη συνέχεια αιτιολογούν και συζητάμε την επιλογή τους. 

 

Δραστηριότητα για το σπίτι

 

Ζητάμε από τα παιδιά να μας γράψουν από ποιο μέρος της Ελλάδας είναι το καθένα. Στη συνέχεια τους ζητάμε να μας περιγράψουν την περιοχή  τους και να παρουσιάσουν τα θετικά του τόπου τους προκειμένου να προσελκύσουν κόσμο (αποκέντρωση).