Τίτλος: «Φυσικές καταστροφές στο χώρο της Ελλάδας»

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ:

ü       Οι μαθητές να αναφέρουν περιπτώσεις φυσικών καταστροφών που γίνονται στη χώρα μας.

ü      Να εντοπίζουν τα ανθρωπογενή ή φυσικά αίτια πρόκλησης φυσικών καταστροφών.

ü      Να γνωρίζουν τρόπους αντιμετώπισης των φυσικών καταστροφών .

ü      Να διαμορφώνουν στάσεις συμπαράστασης σε πληγέντες συνανθρώπους μας.

 

ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ:

*      Το κείμενο « Με λένε Σόνια» από το βιβλίο της Γλώσσας της ΣΤ΄ Δημοτικού , Β’ τεύχος.

*      Το τραγούδι των Ημισκούμπρια « Καταστροφικός σεισμός», από το CD-ROM Αντισεισμικής Προστασίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. Παραγωγή «MELLOW»

 

ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΑΛΛΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥ Α.Π:

- Γεωγραφία Ε’ δημ. «ο καιρός, το κλίμα και οι ανθρώπινες δραστηριότητες», «Ο ρόλος των ηφαιστείων και των σεισμών στις αλλαγές της φύσης»

-Γεωγραφία ΣΤ’ δημ. «Οι φυσικές καταστροφές και οι συνέπειές τους στη ζωή των ανθρώπων», «Οι ανθρώπινες δραστηριότητες ως παράγοντας μεταβολών στην επιφάνεια της γης»

-Κοινωνική και πολιτική αγωγή Στ’ δημ. «Πολιτική άμυνα και πολιτική προστασία», «Διεθνείς Οργανισμοί και Οργανώσεις»

- Μελέτη Δ’ δημ.: «Τα δάση εκπέμπουν σήμα κινδύνου»

-Γλώσσα Δ’ δημ. «Ο εξάχρονος ήρωας της Ορλεάνης»

-Γλώσσα Ε’ δημ « Χαμένοι πολιτισμοί, Ατλαντίδα»

-Γλώσσα ΣΤ’ δημ. «Ολική καταστροφή στις καλλιέργειες», «Με λένε Σόνια»

-Ιστορία Γ’ δημ.: «Ο εγκέλαδος», «Η έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας»

-Γλώσσα Γ’ δημ «Πολιτείες ντυμένες στα λευκά», «Του κόσμου τα παιδιά»

-Φυσικά ΣΤ’ δημ «Οικοσυστήματα και άνθρωπος»

-Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή Ε’ δημ.: « Ερωτηματολόγιο μαθητών από Ισπανία»

 

ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

ΒΗΜΑ 1: ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ

 

& Διαβάζουμε στα παιδιά το κείμενο «Με λένε Σόνια» (Γλώσσα ΣΤ΄ Δημοτικού, β΄τεύχος) και ρωτάμε τα παιδιά ερωτήσεις σχετικές με τη φωτιά (μπορούν να αναφερθούν και οι αιτίες των πυρκαγιών)

 

Σημείωση 1: Στην περίπτωση που τα παιδιά δεν μας αναφέρουν την αυτανάφλεξη ως αιτία τότε χρησιμοποιούμε ως παράδειγμα την αφή της Ολυμπιακής φλόγας και ρωτάμε πως μπορεί να συμβεί αυτό στο δάσος.

 

Σημείωση 2: Οι περισσότερες πυρκαγιές στα δάση προέρχονται από ανθρώπινες δραστηριότητες. Γι’ αυτό το λόγο σ’ αυτό το σημείο δεν θα κάνουμε διάκριση φυσικών ή ανθρωπογενών αιτιών. Φυσικό αίτιο πυρκαγιάς είναι μόνο ο κεραυνός που μπορεί να πέσει σ’ ένα δάσος  και στην περίπτωση που αναφερθεί από τα παιδιά θα σχολιαστεί και θα τον κατατάξουμε στα φυσικά αίτια.

 

F Για να περάσουμε στους τρόπους αντιμετώπισης των πυρκαγιών, ξεκινάμε μια συζήτηση με αφορμή τις τελευταίες φωτιές που έκαψαν την Αθήνα.

 

F Για να περάσουμε στην επόμενη φυσική καταστροφή ρωτάμε τους μαθητές αν υπάρχουν κι άλλα φυσικά φαινόμενα που επιφέρουν καταστροφές.

 

 

ΒΗΜΑ 2: ΣΕΙΣΜΟΣ

9 Βάζουμε στα παιδιά να ακούσουν το τραγούδι των Ημισκούμπρια «Καταστροφικός σεισμός», από το CD-ROM Αντισεισμικής Προστασίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. Παραγωγή «MELLOW»

 

F Ξεκινάμε με τους τρόπους αντιμετώπισης κάνοντας μια συζήτηση με αφορμή το τραγούδι σχετικά με το τι πρέπει να κάνουμε την ώρα του σεισμού.

 

F Για να περάσουμε στα αίτια του σεισμού , ξεκινάμε μια συζήτηση σχετικά με το ποιος προκαλεί ένα σεισμό, για να επεκτείνουμε τη συζήτηση μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και την εικόνα 21.1 του βιβλίου.

 

Σημείωση 3: Τονίζουμε μέσα από τη συζήτηση που έχουμε κάνει ότι ένα σεισμό μπορεί να τον προκαλέσει μόνο η φύση αλλά ο άνθρωπος με τις δραστηριότητες του μπορεί να μειώσει ή να αυξήσει τις συνέπιες τις καταστροφής.

 

ΒΗΜΑ 3: ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ

F Για να ανακαλύψουμε τα αίτια πρόκλησης μιας πλημμύρας, ξεκινάμε μια συζήτηση σχετικά με το πώς το νερό της βροχής συνδυάζεται με τις λαθεμένες ενέργειες των ανθρώπων και προκαλείται μια πλημμύρα.

 

Σημείωση 4: Αν τα παιδιά δεν μας αναφέρουν την καταστροφή των δασών ως αιτία, τότε μπορούμε να τα ρωτήσουμε από πού παίρνουν τα δάση το νερό που χρειάζονται και έπειτα, ρωτάμε : Αν δεν υπάρχουν δάση που θα πάει το νερό της βροχής?

 

F Για να περάσουμε στους τρόπους αντιμετώπισης μιας πλημμύρας ξεκινάμε μια συζήτηση, για το τι πρέπει να κάνουμε ώστε μια καταιγίδα να μη καταλήξει σε πλημμύρα.

 

ΒΗΜΑ 4:

FΣ΄ αυτό το σημείο θα ξεκινήσουμε μια συζήτηση για τις υπηρεσίες του κράτους που βοηθούν τα θύματα των φυσικών καταστροφών και για την εθελοντική προσφορά των πολιτών σε τέτοιες περιπτώσεις. Μπορούμε να βοηθηθούμε και από την εικόνα 27.3 του βιβλίου.

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

 

Στο σημείο αυτό παίζουμε με τα παιδιά ένα παιχνίδι. Τους διαβάζουμε τα κειμενάκια που υπάρχουν παρακάτω, μέσα στα οποία υπάρχουν κάποια «λάθη» που τα παιδιά πρέπει να εντοπίσουν και να μας πουν το σωστό.

 

ΚΕΙΜΕΝΟ 1: Πως προστατεύουμε ένα δάσος από μια πυρκαγιά:

·         Δεν πετάμε αναμμένα τσιγάρα.

·         Σε περίπτωση φωτιάς καλούμε το 366.

·         Μετά από μια επίσκεψή μας στο δάσος αφήνουμε την φωτιά που είχαμε ανάψει

 

ΚΕΙΜΕΝΟ 2:

Το Νοέμβριο του 1977 μια πολύ δυνατή βροχή που κράτησε αρκετές ώρες, σκόρπισε τον πανικό στην περιοχή του Πειραιά. Στη λεωφόρο Γ. Λαμπράκη στον Κορυδαλλό, όπου οι υπόνομοι ήταν ανοιχτοί και καθαροί, τα νερά ανέβηκαν κι έπνιξαν κυριολεκτικά τα αυτοκίνητα. Από το βουνό Αιγάλεω, το οποίο ήταν καταπράσινο,  κατέβαιναν με ορμή όχι μόνο νερά αλλά και χώματα.

 

ΚΕΙΜΕΝΟ 3:

Το κράτος έχει δημιουργήσει υπηρεσίες για την παροχή βοήθειας στους ανθρώπους που πλήττονται από φυσικέ καταστροφές. Αυτό αρκεί. Για παράδειγμα, σε περίπτωση ενός καταστρεπτικού σεισμού, το μόνο που χρειάζονται τα θύματα είναι να διασωθούν και να τους δοθεί μια στέγη.

ΚΕΙΜΕΝΟ 4: Αν είσαι στο σχολείο και γίνει σεισμός:

 

v      Μπες αμέσως κάτω από το θρανίο.

v      Τρέχα πανικόβλητος στο διάδρομο για να βγεις από το κτίριο.