(Paulo Freire, 1921-1997)
«Πρέπει να τολμάμε,
με την πλήρη έννοια της λέξης, να μιλάμε για αγάπη χωρίς να φοβόμαστε μην μας
πουν γελοίους, υπερβολικά συναισθηματικούς ή μη επιστημονικούς, αν όχι και
αντιεπιστημονικούς. Πρέπει να τολμάμε, για να πούμε επιστημονικά κι όχι απλώς
να φλυαρούμε, ό, τι μελετάμε, μαθαίνουμε, διδάσκουμε, γνωρίζουμε με ολόκληρο το
σώμα μας. Τα κάνουμε όλα αυτά με συναίσθημα, με πάθος, με επιθυμίες, με φόβο,
με αμφιβολίες και με κριτική σκέψη. Ωστόσο, ποτέ δε μελετάμε, δε μαθαίνουμε, δε
διδάσκουμε ή δε γνωρίζουμε μόνο με την κριτική σκέψη. Πρέπει να τολμάμε έτσι
ώστε να μπορούμε να συνεχίσουμε να διδάσκουμε για πολύ καιρό υπό συνθήκες που
ξέρουμε πολύ καλά: χαμηλός μισθός, έλλειψη σεβασμού, και με τον πανταχού
παρόντα κίνδυνο να γίνουμε θύματα του κυνισμού. Πρέπει να τολμάμε να μάθουμε
πώς να τολμάμε, για να λέμε όχι στη γραφειοκρατικοποίηση
του νου, στην οποία είμαστε εκτεθειμένοι κάθε μέρα. Πρέπει να τολμάμε, για να
μπορούμε να συνεχίσουμε να το κάνουμε ακόμα κι όταν από υλικής άποψης μας
συμφέρει περισσότερο να πάψουμε να τολμάμε» (Paulo Freire, Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάσκουν, 2006)
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ
(ΤΑΣΟΣ) ΛΙΑΜΠΑΣ
Αναπληρωτής
καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Γραφείο
904, Πύργος Παιδαγωγικής
Παιδαγωγική
Σχολή – ΑΠΘ
τηλ. 2310-991278
email:
aliabas@eled.auth.gr
Σύντομο
βιογραφικό
Ο Τάσος Λιάμπας γεννήθηκε
στη Θεσσαλονίκη στις 26-2-1964
·
Σπουδές
2002:
Διδάκτορας του Παιδαγωγικού
Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
1994: Πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης
του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
1984: Πτυχιούχος της Παιδαγωγικής
Ακαδημίας Θεσσαλονίκης
· Σταδιοδρομία
2023: Διορισμός
στη βαθμίδα του Καθηγητή
στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου
Θεσσαλονίκης με γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική
– Αξιολόγηση μαθητών και μαθητριών».
2018: Διορισμός στη βαθμίδα του
Αναπληρωτή καθηγητή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του
Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική – Αξιολόγηση μαθητών και
μαθητριών».
2014: Μονιμοποίηση στη βαθμίδα Επίκουρου
καθηγητή στο Παιδαγωγικό Τμήμα
Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με γνωστικό
αντικείμενο «Παιδαγωγική».
2010: Διορισμός στη βαθμίδα Επίκουρου
καθηγητή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου
Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική».
2003: Διορισμός στη βαθμίδα Λέκτορα στο
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου
Θεσσαλονίκης με γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική».
1987-2003: Εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια
Εκπαίδευση
· Διδακτικό έργο
Προπτυχιακό πρόγραμμα του Παιδαγωγικού
Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης
2003-2015: Διδασκαλία των μαθημάτων (Υ-28): «Προετοιμασία, διεξαγωγή,
αξιολόγηση διδασκαλίας: Αξιολόγηση Μαθητή και Πρακτικές ασκήσεις και (Υ-29):
«Προετοιμασία, διεξαγωγή, αξιολόγηση διδασκαλίας: Παιδαγωγικές Θεωρίες και
Πρακτικές ασκήσεις», από κοινού με το Γ. Γρόλλιο.
2015-2018: Διδασκαλία του μαθήματος (Υ-28): «Προετοιμασία, διεξαγωγή,
αξιολόγηση διδασκαλίας: Αξιολόγηση Μαθητή και Πρακτικές ασκήσεις»
2019-2023:Διδασκαλία του μαθήματος (ΥΜΠ-4): «Προετοιμασία, διεξαγωγή,
αξιολόγηση διδασκαλίας: Αξιολόγηση Μαθητή και Πρακτικές ασκήσεις»
2023-2024: Διδασκαλία
του μαθήματος (ΥΜΠ5) ): «Προετοιμασία,
διεξαγωγή, αξιολόγηση διδασκαλίας: Παιδαγωγικές θεωρίες και Πρακτικές ασκήσεις»
.........................................................................................................................................
2010-2015: Διδασκαλία του μαθήματος (Υ-24): «Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας», από κοινού με τους Α. Αϊδίνη,
Π. Καραγιάννη και Ε. Ντρενογιάννη
2019-2021: Διδασκαλία του μαθήματος (ΥΜ-19): «Μεθοδολογία εκπαιδευτικής
έρευνας», από κοινού με τους Α. Αϊδίνη, Λ. Γιώτη, Π. Καραγιάννη, Φ. Κουγουμουτζάκη. και Ε. Ντρενογιάννη
2019-2021: Διδασκαλία του μαθήματος (ΑΔ): «Ποσοτική-Ποιοτική ανάλυση δεδομένων»
από κοινού με τους Α. Αϊδίνη, Ε. Ντρενογιάννη,
Μπέτσα, Ι.και Κουγουμουτζάκη,
Φ.
.........................................................................................................................................
2003-2019: Διδασκαλία του μαθήματος (Ε-39):
«Εκπαιδευτικοί: Αποστολή, ρόλος και
επάγγελμα»
2019-2023: Διδασκαλία του μαθήματος (ΕΜ-73): «Εκπαιδευτικοί: Αποστολή, ρόλος
και επάγγελμα»
Μεταπτυχιακό
Πρόγραμμα Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης
2013-15: Διδασκαλία του μαθήματος (ΚΥΜ-101): «Μεθοδολογία εκπαιδευτικής
έρευνας», από κοινού με τους Α. Αϊδίνη, Π. Καραγιάννη και Ε. Ντρενογιάννη
2016-18: Διδασκαλία του μαθήματος (ΚΥΜ-101): «Μεθοδολογία εκπαιδευτικής
έρευνας», από κοινού με τις Π. Καραγιάννη, Ε. Ντρενογιάννη
και Φ. Κουγιουμουτζάκη
2019-2020:Διδασκαλία του μαθήματος (ΕΚΠ-107): «Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας»,από κοινού με τις Π. Καραγιάννη, Ε.Ντρενογιάννη και Φ. Κουγιουμουτζάκη
2013-18: Διδασκαλία του μαθήματος (ΚΕΠ 201):«Κοινωνική και Παιδαγωγική λειτουργία της Αξιολόγησης»
2018-2023: Διδασκαλία του μαθήματος (ΕΚΠ-105): «Όψεις της Παιδαγωγικής και
Κοινωνικής Λειτουργίας της Αξιολόγησης»
Διδασκαλείο
«Δημήτρης Γληνός» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ
2003-2007: Διδασκαλία του μαθήματος επιλογής:
«Εκπαίδευση και Κοινωνικός Αποκλεισμός», από κοινού με τους
Γ. Τσιάκαλο,
Δ. Κογκίδου,
Ε., Τρέσσου και Σ. Μητακίδου.
2007-2012: Διδασκαλία του μαθήματος
επιλογής: «Κοινωνική και Παιδαγωγική
λειτουργία της Αξιολόγησης Ι, ΙΙ».
Πρόγραμμα
Εκπαίδευση των Παιδιών Ρομά στις Περιφέρειες της
Κεντρικής Δυτικής, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης του Αριστοτέλειου
Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, της ΕΕ (κοινωνικό ταμείο), ΕΣΠΑ 2007-2013
2013: Διδασκαλία του μαθήματος: «Έρευνα Δράση» σε εκπαιδευτικούς Β/θμιας εκπαίδευσης (54 ώρες).
Σεμινάριο:
«Προσεγγίσεις της αξιολόγησης και των
εξετάσεων στο σχολείο με βάση τις Θέσεις των P. Bourdieu
και M. Foucault»
Σεμινάριο:
«Απελευθερωτική αγωγή και Διδακτική
πράξη»
Σεμινάριο:
«Η Διδασκαλία στην Τραπεζική και την
Κριτική Απελευθερωτική Αγωγή»
· Διοικητικό έργο
2017-2024: Διευθυντής του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών
στην Εκπαίδευση (ΕΠΕρΕφΕ) http://cprp.eled.auth.gr/
2017-2020: Συντονιστής
Επιτροπής Δεοντολογίας Έρευνας
2020-2022, 2023-2024: Διευθυντής Τομέα Παιδαγωγικής και Κοινωνικού Αποκλεισμού
2020-2021: Αναπληρωτής Διευθυντής ΠΜΣ «Επιστήμες
της Αγωγής: Εκπαίδευση, Κοινωνία και Παιδαγωγική»
2020-2022, 2023-2024: Μέλος της ΟΜΕΑ ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
· Συγγραφικό έργο
3) Κατσιαμπούρα, Γ., Λιάμπας, Τ. & Παυλίδης, Π. (Επιμ.), Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου
Κριτικής Εκπαίδευσης Η Κριτική Εκπαίδευση για το Σχολείο των Κοινωνικών Αναγκών, Παιδαγωγικό
Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη, 2019.
21)
Λιάμπας, Τ.- Τουρτούρας, Χ. (2010). Όψεις του πολιτισμικού κεφαλαίου
μαθητών/τριών Γ΄ λυκείου και η σχέση του με την επίδοση και την εισαγωγή τους
στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στα πρακτικά του 7ου Πανελλήνιου
Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος με θέμα Ελληνική παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα, Πανεπιστήμιο Κρήτης –
Σχολή Επιστημών Αγωγής, 19-21 Νοεμβρίου 2010, σσ.
529-541.
22) Anastassios
Liambas – Ioannis Kaskaris (2011). Digital literacy or digital literacy for
critical consciousness? In L. Stergioulas and H. Drenoyianni (eds.) Pursuing
Digital Literacy in Compulsory Education, New York: Peter Lang , pp. 195-207.
23) Liambas,
T. – Kaskaris, I. (2011). Dialogue and Love in the
work of Paulo Freire. Στα πρακτικά του Συνεδρίου International Conference of
Critical Education, University of Athens, Department
of Education, Athens 12-16 July 2011, pp. 185-196.
http://www.jceps.com/archives/44
24)
Γρόλλιος, Γ. – Λιάμπας, Τ. (2011). Ένα εγχείρημα γραμματισμού
και συνειδητοποίησης με βάση την απελευθερωτική αγωγή. Στα πρακτικά του
Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου Εκπαίδευση
και προοπτικές ένταξης των Μεταναστών στο πλαίσιο της Δια βίου Μάθησης του
Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων της Γ.Γ.Δ.Β.Μ. του Υπουργείου
Παιδείας Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Αθήνα 30 Σεπ. – 1 Οκτ. 2011
(αναμένεται η έκδοση των πρακτικών).
25)
Λιάμπας, Τ. (2011). Έκθεση περιγραφικής αξιολόγησης. Μια μελέτη περίπτωσης. Σύγχρονη εκπαίδευση, τχ.
167, σσ. 89-100.
26)
Λιάμπας, Τ. (2012). Η εξέλιξη της αξιολόγησης στο ιστορικό, κοινωνικό και
εκπαιδευτικό πλαίσιο. Στα πρακτικά του Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή
συμμετοχή του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ Η
Ποιότητα στην Εκπαίδευση: Τάσεις και Προοπτικές, Αθήνα, 11-13 Μαΐου 2012, σσ. 471-480.
27)
Λιάμπας, Τ. & Ντρενογιάννη, Ε. (2012). Η κριτική
των δομικών χαρακτηριστικών του νέου πιλοτικού προγράμματος σπουδών για τις ΤΠΕ
στο Δημοτικό ως αφορμή για τον ανασχεδιασμό του με βάση την Κριτική παιδαγωγική
και την Προοδευτική Εκπαίδευση. Στα πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου New Technologies, Education for sustainable Development and Critical Pedagogy
του
Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Ρέθυμνο,
15 -16 Ιουνίου 2012 ,σσ.423-432.
28) Γρόλλιος, Γ. & Λιάμπας, Τ.
(2012). Όψεις
των Ολοήμερων Σχολείων Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος.
Παιδαγωγική θεωρία και πράξη,
τχ. 5, σσ.85-97.
29) Λιάμπας, Τ. (2012).
Αξιολόγηση μαθητή: για την αλλοτρίωση ή για τη μάθηση;. Στα πρακτικά του 8ου
Πανελλήνιου Συνεδρίου Ελληνική
Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα, της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος,
του Εργαστηρίου Διδακτικής και Σχολικής Παιδαγωγικής του Παιδαγωγικού Τμήματος
Δημοτικής Εκπαίδευσης, Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σσ.1005-1014.
30) Λιάμπας, Τ. – Τουρτούρας, Χ. (2012). Δραστηριότητες σχόλης, εξωσχολική μάθηση και απασχόληση για το μαθητή της Γ΄ λυκείου στο φάσμα του καθημερινού εξωσχολικού χρόνου. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, τχ. 137-138, σσ. 141-172. http://www.grsr.gr/pdf/ekke_141-172.pdf
31)
Γρόλλιος, Γ. - Λιάμπας, Τ. (2015). Η Παιδική Ηλικία, Τα Σχολεία Ενιαίου Αναμορφωμένου
Προγράμματος και το Νέο Σχολείο. Στα πρακτικά του Συνεδρίου Παιδική
Ηλικία: Κοινωνιολογικές, Πολιτισμικές, Ιστορικές και Παιδαγωγικές Διαστάσεις,
του Εργαστηρίου Κοινωνικών Επιστημών του Τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών, ΠΤΔΕ-
ΕΚΠΑ, Αθήνα 11-14 Απριλίου 2013.
32)
Liambas, T. (2015). Michel Foucault and Antonio
Gramsci: Education, power and student assessment. Στα πρακτικά του 4th
International Conference on Critical Education Critical Education in the Era of Crisis, School of Education –
Faculty of Education Aristotle University of Thessaloniki, pp. 443-457.
http://www.eled.auth.gr/documents/proceedings_%20iv_icce_volume%202_en.pdf
33) Ντρενογιάννη, Ε. & Λιάμπας, Α. (2014). Η
Έρευνα Δράσης στην Εξ’ αποστάσεως επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Ο σχεδιασμός και τα
αποτελέσματα μιας εφαρμογής της στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στα πρακτικά του
9ου πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή Τεχνολογίες Επικοινωνίας & Πληροφοριών στην Εκπαίδευση της
Σχολής Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης και της Ελληνικής
Επιστημονικής Ένωσης των Τεχνολογιών Πληροφορίας στην Εκπαίδευση, Κρήτη 3-5
Οκτωβρίου 2014.
34) Ντρενογιάννη, Ε. & Λιάμπας, Α. (2015). Αξιολόγηση, σχεδιασμός και προετοιμασία επιμορφωτικού προγράμματος εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε παιδιά Ρομά. Παιδαγωγικά Ρεύματα στο Αιγαίο, τευχ. 8. http://www.rhodes.aegean.gr/ptde/revmata/issue%208/2.5%20%CE%9D%CF%84%CF%81%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7.pdf
35) Grollios, G. & Liambas, A.
(2015). Critical approaches to Critical Pedagogy in Greece. Journal for Critical Education Policy
Studies, vol. 12, no 3, pp. 261-281.
http://www.jceps.com/wp-content/uploads/2015/01/12-3-10.pdf
36) Γρόλλιος, Γ., Λιάμπας, Τ. & Παυλίδης, Π. (2015). Εισαγωγή στα Πρακτικά του 4th International Conference on Critical Education Critical Education in the Era of Crisis, School of Education – Faculty of Education Aristotle University of Thessaloniki . http://www.eled.auth.gr/documents/proceedings_%20iv_icce_volume%202_en.pdf
37). Γρόλλιος, Γ., Λιάμπας, Τ.
& Παυλίδης, Π. (2015). Η εκπαίδευση
και ο αγώνας για κοινωνική χειραφέτηση στην εποχή της κρίσης. Αντιετράδια της Εκπαίδευσης, τχ.
109, σσ. 63-70. (και στην ηλεκτρονική έκδοση http://www.antitetradia.gr/portal/images/antitetradia/teuxh/antitetradia_109.pdf) (πρόκειται για αναδημοσίευση της
εργασίας 36)
38) Λιάμπας, Τ. (2016). Η γνώμη των
εκπαιδευτικών των Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων ΠΤΔΕ-ΑΠΘ για την Έκθεση
Περιγραφικής Αξιολόγησης και τις επιδράσεις της. Στο Ε. Χοντολίδου,
Ρ. Τσοκαλίδου, Φ. Τεντολούρης,
Α. Κυρίδης & Κ. Βακαλόπουλος
(Επιμ.), Μνήμη Σωφρόνη Χατζησαββίδη.
Γλωσσολογικές & Παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Gutenberg.
39)
Λιάμπας, Α. (2016). Η συμβολή των Pierre Bourdieu και Michel
Foucault στην κατανόηση του ρόλου των εξετάσεων και της
αξιολόγησης στο σχολείο.
Στα πρακτικά του 3ου Διεθνούς Συμποσίου Σύγχρονες τάσεις στην ανάπτυξη των προγραμμάτων σπουδών και στη
διδασκαλία», του Τμήματος Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου και του
Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σσ.
321-336.
http://e-pediobooks.gr/image/data/e-book/3o_diethnes_symposio.pdf
43)
Liambas, T. (2018). Is There a Need of Critical
Pedagogues Daring an Alternative Assessment of Students? Στα πρακτικά του 7th International Conference on Critical
Education Rethinking Alternatives to
Neoliberalism του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ και του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ, 28 Ιουνίου – 2 Ιουλίου 2017, Μαράσλειος Παιδαγωγική Ακαδημία, Αθήνα, σσ.
165-177. https://www.eled.auth.gr/documents19/Conference%20Proceedings%207th%20ICCE_Final.pdf
44) Λιάμπας, Α. (2018). Κριτική Ανάλυση του Λόγου για την Αξιολόγηση
του Μαθητή στις Οδηγίες των βιβλίων
Δασκάλου. Στα πρακτικά του 1ου
Πανελλήνιου Συνεδρίου Κριτικής Εκπαίδευσης Η
Κριτική εκπαίδευση για το σχολείο των κοινωνικών αναγκών του Παιδαγωγικού
Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ, σσ. 434-448.
45) Γρόλλιος, Γ. & Λιάμπας, Τ.
(2018). Όψεις της Πρακτικής Άσκησης
στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου
Θεσσαλονίκης. Στα πρακτικά του
2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Δικτύου Πρακτικών Ασκήσεων Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών & Παιδαγωγικά
Τμήματα 30 χρόνια μετά: Αντιμετωπίζοντας τις νέες προκλήσεις του
Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σσ. 87-100.
http://hpnconf2018.uth.gr/sites/EBOOK_Praktika_2%20Synedrio_Diktyou_Praktikon.pdf
46) Λιάμπας, Α. (2018). Αξιοποιώντας
την Απελευθερωτική Αγωγή για την αμφισβήτηση της Δασκαλοκεντρικής –Μετωπικής
Διδασκαλίας. Στα πρακτικά του 11ου
Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος Βασική και συνεχιζόμενη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε ένα σύνθετο και
μεταβαλλόμενο περιβάλλον με τη συνεργασία του Παιδαγωγικού Τμήματος
Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Πατρών, σσ.
95-101.
http://www.pee.gr/wp-content/uploads/TOMOS_A_11o_SYNEDRIO_PRAKTIKA.pdf
47) Λιάμπας, Τ. (2019). Οι Επιστήμες της Αγωγής και η Παιδαγωγική ως
η Επιστήμη της Εκπαίδευσης μέσα από το έργο των Herbart, Dewey και Freire.
Στα Πρακτικά του 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Κριτικής Εκπαίδευσης Η Κριτική Εκπαίδευση για την Κοινωνική
Δικαιοσύνη του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και
Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σσ.
210-220. https://www.eled.auth.gr/wp-content/uploads/2022/05/Abstracts_panellhnio-synedrio-kritikis-ekpeideysis_3.pdf
.
48) Λιάμπας, Α. (2019). Συγκριτική μελέτη της Έκθεσης
Περιγραφικής Αξιολόγησης και της περιγραφικής Αξιολόγησης που βασίζεται στον
Οδηγό για την Περιγραφική Αξιολόγηση στο Δημοτικό (ΙΕΠ/2017). Στα πρακτικά
του ΙΣΤ’ Διεθνούς Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρίας Ελλάδος Το Σχολείο στη
Δημοκρατία, η Δημοκρατία στο Σχολείο, Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών
του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Βόλος, σσ. 95-105.
49) Λιάμπας, Τ. & Παυλίδης, Π. (2019). Εισαγωγή στα
Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Κριτικής Εκπαίδευσης Η Κριτική
εκπαίδευση για το σχολείο των κοινωνικών αναγκών του Παιδαγωγικού
Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ, σσ. 5-9.
50) Λιάμπας, Α. (2021). Τηλεκπαίδευση:
Το μέσο, το μήνυμα και η Κριτική Παιδαγωγική. Κριτική Εκπαίδευση, 1, σσ. 99-112.
http://epub.lib.uoa.gr/index.php/kritekp/article/view/2242/1933
ΣΤ51)
Γρόλλιος, Γ. & Λιάμπας, Τ. (2021). Η σύγχρονη εκπαιδευτική πολιτική της
Νέας Δημοκρατίας. Κριτική Εκπαίδευση, 2, σσ. 14-29.
DOI: http://dx.doi.org/10.26247/kritekp.2.2304
ΣΤ52)
Λιάμπας, Α. (2022). Ο ρόλος της ανατροφοδότησης και
της υποστήριξης του μαθητή στην αξιολόγηση με σκοπό τη μάθηση. Στα πρακτικά του
Επετειακού Συνεδρίου για τα 40 χρόνια από την ίδρυση της ΠΕΕ Σύγχρονες
τάσεις και εξελίξεις στις Επιστήμες της Αγωγής, 27-29 Ιανουαρίου 2022, ΠΕΕ
& ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ, σσ. 221-222.
ΣΤ53)
Λιάμπας, Τ. (2022). Η παιδαγωγική σχέση
εκπαιδευτικού μαθητών στο έργο των Antonio Gramsci και Paulo Freire. Στα πρακτικά του 3ου
Πανελλήνιου Συνεδρίου Κριτικής
Εκπαίδευσης Η Κριτική Εκπαίδευση για την Ελπίδα και την Κοινωνική
Χειραφέτηση, 4-8 Ιουλίου 2022, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ,
σσ. 309-322.
ΣΤ54) Gounari, P., Liambas,
A. & Drenoyanni, H. (2022). Examining the
Accreditation Reports for the Undergraduate study Programmes
of Greek Education Departments: The good features, the bad realities and he
ugly futures. In the proceedings of X International Conference on Critical
Education Education for social Emancipation,
4-8 July 2022, School of Primary Education, AUTH, pp. 219-245.
ΣΤ55) Λιάμπας, Τ. (2023). Η
κοινωνιολογική φαντασία ως έννοια κλειδί για την κατανόηση της σχέσης Κριτικής
Παιδαγωγικής και Παιδαγωγικής. Στα πρακτικά του 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου
Κριτικής Εκπαίδευσης Η Κριτική
εκπαίδευση στον 21ο αι.: προκλήσεις και προτάσεις, 15-17
Δεκεμβρίου 2023, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ (αναμένεται η
έκδοση πρακτικών).
ΣΤ56) Λιάμπας, Τ. (2024) Πρόλογος στην
ελληνική έκδοση του βιβλίου Henry Giroux Για την Κριτική Παιδαγωγική. Αθήνα:
Gutenberg (υπό έκδοση).
21) 8ο
Πανελλήνιο Συνέδριο «Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα» της
Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος και του Εργαστηρίου Διδακτικής και Σχολικής
Παιδαγωγικής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου
Ιωαννίνων, Ιωάννινα, 2-4 Νοεμβρίου 2012,. Ανακοίνωση με θέμα: «Αξιολόγηση μαθητή: για την αλλοτρίωση ή για
τη μάθηση;».
22) Συνέδριο «Παιδική Ηλικία:
Κοινωνιολογικές, Πολιτισμικές, Ιστορικές και Παιδαγωγικές Διαστάσεις» του
Εργαστηρίου Κοινωνικών Επιστημών
Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ, Αθήνα 11-14
Απριλίου 2013. Ανακοίνωση με τον Γρόλλιο Γιώργο με θέμα: «Η Παιδική Ηλικία, Τα Σχολεία Ενιαίου Αναμορφωμένου Προγράμματος και το
Νέο Σχολείο».
23) Συνέδριο 4th International
Conference on Critical Education «Critical Education in the Era of Crisis»,
School of Education – Faculty of Education Aristotle University of
Thessaloniki, Thessaloniki, 23-26 June.
2014. Προσκεκλημένος ομιλητής, ανακοίνωση με θέμα: “Michel Foucault and Antonio Gramsci:
Education, Power and Student Assessment”.
24) 9ο
Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες Επικοινωνίας &
Πληροφοριών στην Εκπαίδευση» της Σχολής Επιστημών Αγωγής
του Πανεπιστημίου Κρήτης και της
Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης των Τεχνολογιών Πληροφορίας στην Εκπαίδευση,
Ρέθυμνο, 3-5 Οκτωβρίου 2014. Ανακοίνωση με τη Ντρενογιάννη
Ελένη με θέμα: «Η Έρευνα Δράσης στην Εξ’
αποστάσεως επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Ο σχεδιασμός και τα αποτελέσματα μιας
εφαρμογής της στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση».
25) 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ψυχολογικής
Εταιρείας Βορείου Ελλάδος «Ψυχολογία και Εκπαίδευση: Σύγχρονοι Προσανατολισμοί
και Εφαρμογές», της Ψυχολογικής
Εταιρείας Βορείου Ελλάδος και του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ιωάννινα, 9-11 Οκτωβρίου 2015. Ανακοίνωση με θέμα: «Οι απόψεις των εκπαιδευτικών του
Δημοτικού Σχολείου για την επίδραση της Έκθεσης Περιγραφικής Αξιολόγησης στη
μάθηση των μαθητών και στις παιδαγωγικές αντιλήψεις και πρακτικές τους»
26) Ημερίδα «Κτίζειν, Κατοικείν, Σκέπτεσθαι.
Εκπαιδευτικοί στοχασμοί και παρεμβάσεις για την αστεγία»,
του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής ΠΑΜΑΚ, του Δήμου
Θεσσαλονίκης (Αντιδημαρχία Κοινωνικής Πολιτικής και
Αλληλεγγύης) και της ΜΚΟ Praksis,
Θεσσαλονίκη, 23 Μαρτίου 2016. Ανακοίνωση με θέμα: «Η Παιδαγωγική του Paulo
Freire
ως απελευθερωτική δύναμη των καταπιεζόμενων».
27) 3ο Διεθνές Συμπόσιο Προσχολικής και
Σχολικής Παιδαγωγικής «Σύγχρονες τάσεις στην ανάπτυξη των προγραμμάτων σπουδών
και στη διδασκαλία», του Τμήματος Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Κύπρου και του
Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Πανεπιστήμιο Κύπρου,
Λευκωσία, 23-24 Απριλίου
2016. Ανακοίνωση με θέμα: «Η συμβολή των Pierre Bourdieu και
Michel
Foucault
στην κατανόηση των εξετάσεων και της αξιολόγησης στο σχολείο»
28) 7th
International Conference on Critical Education “Rethinking Alternatives to Neoliberalism” του
Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ και του Παιδαγωγικού Τμήματος
Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ, 28 Ιουνίου – 2 Ιουλίου 2017, Μαράσλειος
Παιδαγωγική Ακαδημία, Αθήνα. Προσκεκλημένος ομιλητής, ανακοίνωση με θέμα: «Is there a need for Critical Pedagogues
daring for an alternative assessment of the student?»
29) 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Κριτικής
Εκπαίδευσης «Η Κριτική Εκπαίδευση για το Σχολείο των Κοινωνικών Αναγκών» του
Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ, 20-22 Απριλίου 2018,
Παιδαγωγική Σχολή ΑΠΘ. Προσκεκλημένος ομιλητής, ανακοίνωση με θέμα: «Κριτική Ανάλυση του Λόγου για την
Αξιολόγηση του Μαθητή στις Οδηγίες των
βιβλίων Δασκάλου».
30) 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δικτύου
Πρακτικών Ασκήσεων «Βασική και συνεχιζόμενη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε ένα
σύνθετο και μεταβαλλόμενο περιβάλλον» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής
Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, 28-30 Σεπτεμβρίου 2018, Βόλος. Ανακοίνωση
από κοινού με τον Γ. Γρόλλιο με θέμα: «Όψεις
της Πρακτικής Άσκησης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του
Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης».
31) 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο της
Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος «Βασική και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση των
Εκπαιδευτικών σε ένα Σύνθετο και Μεταβαλλόμενο Περιβάλλον» σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Πανεπιστημίου Πατρών, 23-25 Νοεμβρίου 2018, Πάτρα. Ανακοίνωση με θέμα «Αξιοποιώντας την Απελευθερωτική Αγωγή για
την αμφισβήτηση της Δασκαλοκεντρικής –Μετωπικής Διδασκαλίας».
32) 2ο Πανελλήνιο
Συνέδριο Κριτικής Εκπαίδευσης «Η
Κριτική Εκπαίδευση για την Κοινωνική Δικαιοσύνη» του Παιδαγωγικού Τμήματος
Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, 5-7
Απριλίου 2019, Αθήνα. Προσκεκλημένος ομιλητής, ανακοίνωση με θέμα: «Οι Επιστήμες της Αγωγής και η Παιδαγωγική
ως η Επιστήμη της Εκπαίδευσης μέσα από το έργο των Herbart, Dewey και Freire».
33) ΙΣΤ΄ Διεθνές Συνέδριο της Παιδαγωγικής Εταιρίας
Ελλάδος «Το Σχολείο στη Δημοκρατία, η Δημοκρατία στο Σχολείο» σε συνεργασία με
τη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Βόλος 29-30
Νοεμβρίου & 1 Δεκεμβρίου 2019. Ανακοίνωση με θέμα «Συγκριτική μελέτη της
Έκθεσης Περιγραφικής Αξιολόγησης και της Περιγραφικής Αξιολόγησης που βασίζεται
στον Οδηγό για την Περιγραφική Αξιολόγηση στο Δημοτικό (ΙΕΠ/2017).
34) Στο
Πανελλήνιο συνέδριο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδας για τα 40 χρόνια
προσφοράς της στην ελληνική παιδεία και εκπαίδευση «Σύγχρονες τάσεις και
εξελίξεις στις επιστήμες της αγωγής» σε συνεργασία με τη Σχολή Επιστημών της
Αγωγής -ΕΚΠΑ, 27-29 Ιανουαρίου 2022. Ανακοίνωση με θέμα «Ο ρόλος της ανατροφοδότησης και της υποστήριξης του
μαθητή στην αξιολόγηση με σκοπό τη μάθηση».
35) 3ο Πανελλήνιο
Συνέδριο Κριτικής Εκπαίδευσης «Η Κριτική Εκπαίδευση για την Ελπίδα και
την Κοινωνική Χειραφέτηση» του ΠΤΔΕ-ΑΠΘ, 4-8 Ιουλίου 2022, Θεσσαλονίκη. Προσκεκλημένος
ομιλητής, ανακοίνωση με θέμα «Η παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικού μαθητών στο
έργο των Antonio Gramsci και Paulo Freire».
36) X International Conference on Critical Education “Education for
social Emancipation”, School of Primary Education AUTh,
4-8 July 2022, Thessaloniki. Ανακοίνωση από κοινού με Gounari, P & Drenoyanni,
H “Examining the Accreditation Reports for the Undergraduate study Programmes of Greek Education Departments: The good
features, the bad realities and he ugly futures”.
37) 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Κριτικής Εκπαίδευσης «Η Κριτική εκπαίδευση στον 21ο αι.: προκλήσεις και
προτάσεις» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ, 15-17
Δεκεμβρίου 2023, Αθήνα. Προσκεκλημένος ομιλητής, ανακοίνωση με θέμα «Η
κοινωνιολογική φαντασία ως έννοια κλειδί για την κατανόηση της σχέσης Κριτικής
Παιδαγωγικής και Παιδαγωγικής».
· Θερινά
σχολεία Κριτικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
1)
Επιστημονικά υπεύθυνος 1ου
Θερινού σχολείου Κριτικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης, Πανεπιστημιακό Δάσος
Ταξιάρχη Χαλκιδικής, 8-12 Ιουνίου 2016.
2) Μέλος
Επιστημονικής επιτροπής 2ου Θερινού σχολείου Κριτικής Παιδαγωγικής
και Εκπαίδευσης, Πανεπιστημιακό Δάσος Ταξιάρχη Χαλκιδικής, 18-24 Σεπτεμβρίου
2017
3)
Επιστημονικά υπεύθυνος 3ου
Θερινού σχολείου Κριτικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης, Πανεπιστημιακό Δάσος
Ταξιάρχη Χαλκιδικής, 20-26 Ιουνίου 2018.
4)
Επιστημονικά υπεύθυνος 4ου
Θερινού σχολείου Κριτικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης, Πανεπιστημιακό Δάσος
Ταξιάρχη Χαλκιδικής, 24-28 Ιουνίου 2019.
5)
Επιστημονικά υπεύθυνος 5ου
Θερινού σχολείου Κριτικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης, Πανεπιστημιακό Δάσος
Ταξιάρχη Χαλκιδικής, 26-30 Ιουνίου 2023.
· Εκπόνηση και διεξαγωγή ερευνητικού
προγράμματος
Στόχοι έρευνας και μεθοδολογία
Η έρευνα αφορούσε 1566 μαθητές/τριες της Α΄ και Γ΄ τάξης 20 Ενιαίων Λυκείων και 20
Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων του Ν. Θεσσαλονίκης, που επιλέχτηκαν με
πολυδιάστατη, στρωματοποιημένη δειγματοληψία. Χρησιμοποιήθηκε
ερωτηματολόγιο (α΄ φάση σχ. έτος 2005-06) και πραγματοποιήθηκε επιτόπια
καταγραφή δεδομένων της σχολικής φοίτησης μαθητών/τριών (βαθμολογία,
συστηματικότητα φοίτησης, εγκατάλειψη, απουσίες) και παραγόντων πλαισίου
(μόρφωση και επάγγελμα γονέων, περιοχή σχολείου και κατοικίας, στοιχεία
μορφωτικού και πολιτισμικού κεφαλαίου).
Τη δεύτερη χρονιά (β΄ φάση σχ. έτος 2006-07) έγινε καταγραφή των αποτελεσμάτων
των πανελλαδικών εξετάσεων (βαθμοί, σχολές/τμήματα εισαγωγής) στις οποίες οι
μαθητές/τριες έλαβαν μέρος και ακολούθως, έγινε
συσχέτιση των δεδομένων που αντλήθηκαν κατά τις δύο φάσεις της έρευνας.
7) Ως
επόπτης των
Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων του ΠΤΔΕ-ΑΠΘ ομιλία σε Γονείς και στο Προεδρείο
του συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων των Πειραματικών σχολείων του Παιδαγωγικού
Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης-ΑΠΘ με θέμα: «Οι αλλαγές που επιχειρούνται από το εποπτικό συμβούλιο στο πρόγραμμα μαθημάτων, τη μεθοδολογία και
τη μορφή της διδασκαλίας των σχολείων», 4 Φεβρουαρίου 2009.
8) Ως
επόπτης των
Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων του ΠΤΔΕ-ΑΠΘ, ομιλία στη Γενική συνέλευση του
συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων των Πειραματικών σχολείων του Παιδαγωγικού
Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ με θέμα: «Οι επιχειρούμενες αλλαγές στο πρόγραμμα μαθημάτων, τη μεθοδολογία, τη
μορφή διδασκαλίας και την αξιολόγηση των
μαθητών των Πειραματικών σχολείων»,
13 Μαΐου 2009.
10) Ως επόπτης των Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων του
ΠΤΔΕ-ΑΠΘ σε
επιμορφωτική συνάντηση που διοργάνωσε ο Σύλλογος Διδασκόντων των Πειραματικών
Σχολείων του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης- ΑΠΘ, διάλεξη
με θέμα: «Ομαδοσυνεργατική
διδασκαλία και μέθοδος project», 5 Φεβρουαρίου 2010.
13) Στο
σεμινάριο που συνδιοργανώθηκε με το Σύλλογο Διδασκόντων των Πειραματικών Σχολείων
του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ διάλεξη με θέμα «Έκθεση Περιγραφικής Αξιολόγησης», 18 Οκτωβρίου 2011
14) Λιάμπας, Τ. (2013).
Βιβλιοκρισία και Παρουσίαση βιβλίου «Γιώργος Γρόλλιος: Προοδευτική Εκπαίδευση
και Αναλυτικό Πρόγραμμα», Ουτοπία, τχ. 103, σσ. 186-188.
15) Διάλεξη σε εκπαιδευτικούς Β/θμιας εκπαίδευσης που πήραν μέρος στο πρόγραμμα «Εκπαίδευση
Παιδιών Ρομά» της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Κοινωνικό
Ταμείο) και του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΕΣΠΑ 2007-2013) Δράση
4.3 «Εξ αποστάσεως επιμόρφωση» με θέμα:
«Η έρευνα δράσης», 14 Φεβρουαρίου 2013.
16) Ομιλία σε μαθητές στο πλαίσιο της Ημέρας
Επαγγελμάτων του 1ου Πρότυπου Πειραματικού ΓΕΛ Θεσ/νίκης
«Μανόλης Ανδρόνικος» με θέμα: «Η
Παιδαγωγική Επιστήμη και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης», 26
Απριλίου 2013.
17) Διάλεξη με θέμα: «Αξιολόγηση του μαθητή και μάθηση». Στο πλαίσιο του προγράμματος
του Ανοιχτού Λαϊκού Πανεπιστημίου του Δήμου Θερμαϊκού, της Α΄ Ενότητας, 18
Δεκεμβρίου 2013.
18)
Ομιλία στον σύλλογο εκπαιδευτικών του Πειραματικού Δημοτικού σχολείου του
Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης με
σκοπό την ανάπτυξη συνεργασίας με το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
ΑΠΘ, 18 Νοεμβρίου 2016.
19) Στη διαδικτυακή εκδήλωση του
ΠΤΔΕ-ΑΠΘ «Η εκπαίδευση σε καθεστώς καραντίνας. Θεωρητικά και πρακτικά
ζητήματα της κριτικής παιδαγωγικής». Διάλεξη με θέμα: «Τηλεκπαίδευση,
το μέσο, το μήνυμα και η Κριτική Παιδαγωγική», Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2020.
https://www.youtube.com/watch?v=Q2RAauOBXcU
20)
Εισαγωγή-Επιμέλεια με τον Γ. Κάσκαρη του
κειμένου του Κ. Τσουκαλά «Εξάρτηση και αναπαραγωγή: Μια αναδρομική ιστορική και
κοινωνιολογική προσέγγιση στην εξέλιξη του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος
(19ος-20ος αι.). Διαδικτυακό περιοδικό Εκπαιδευτική
Λέσχη, 13.12.2021.
21) Παρουσίαση του έργου του Henry Giroux στη διαδικτυακή συνάντηση που
διοργάνωσε το ΠΤΔΕ-ΑΠΘ με προσκεκλημένο τον ίδιο και με θέμα «Resisting far-right and neoliberal agenda in education: the stance of critical educators», 9 Απριλίου 2021.
https://www.eled.auth.gr/events/ekdilosi-9-4-2021/
https://www.youtube.com/watch?v=0ZMKLChlK94
22) Διάλεξη «Η παιδαγωγική σχέση
στο έργο των Αντόνιο Γκράμσι και Πάουλο
Φρέιρε» στη διαδικτυακή εκδήλωση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας «Οι
ιδέες και οι πρακτικές σύγχρονων παιδαγωγικών ρευμάτων για τις σχέσεις εκπαιδευτικών
μαθητών», Σάββατο 30 Απριλίου 2022.
https://i.ytimg.com/vi/czD4m-x1cUE/hqdefault.jpg
23) “Nomina fiunt auguria: Paulo Freire & Paolo Vittoria” «Τα ονόματα γίνονται οιωνοί: Πάουλο Φρέιρε & Πάολο Βιτόρια», Πρόλογος στην ελληνική έκδοση
του βιβλίου τουPaolo Vittoria Πάουλο Φρέιρε Η αφήγηση [Narrating Paulo Freire. Towards a Pedagogy of Dialogue]. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2023.
·
Επιστημονική
εποπτεία και καθοδήγηση Δημοτικών σχολείων
Από τη θέση, αρχικά, του αναπληρωτή
επόπτη και στη συνέχεια του επόπτη στο
εποπτικό συμβούλιο των Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων του ΠΤΔΕ-ΑΠΘ (ακαδ. έτη : 2007-08 έως 2010-11):
1) Οργάνωση τακτικών συναντήσεων με
τους συλλόγους διδασκόντων των
Πειραματικών σχολείων του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ,
με σκοπό την επιστημονική καθοδήγηση για την προώθηση αλλαγών και καινοτόμων δράσεων
στο πρόγραμμα μαθημάτων, τη μεθοδολογία, τη μορφή της διδασκαλίας και την
αξιολόγηση των μαθητών των Πειραματικών Δημοτικών σχολείων του ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
4) Ομιλία σε ενημερωτική συνάντηση
με το Προεδρείο του συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων των Πειραματικών σχολείων
του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ για τις επιχειρούμενες
αλλαγές στο πρόγραμμα μαθημάτων, τη μεθοδολογία και τη μορφή της διδασκαλίας, 4
Φεβρουαρίου 2009.
5) Ομιλία στη Γενική συνέλευση του
συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων των Πειραματικών σχολείων του Παιδαγωγικού
Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ για τις επιχειρούμενες αλλαγές στο
πρόγραμμα μαθημάτων, τη μεθοδολογία και τη μορφή της διδασκαλίας, 13 Μαΐου
2009.
6) Ομιλία σε επιμορφωτική συνάντηση
του Συλλόγου Διδασκόντων των Πειραματικών Σχολείων του Παιδαγωγικού Τμήματος
Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, 5 Φεβρουαρίου 2010, με θέμα: «Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μέθοδος project»
7) Ομιλία σε επιμορφωτική συνάντηση
του Συλλόγου Διδασκόντων των Πειραματικών Σχολείων του Παιδαγωγικού Τμήματος
Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, 18 Οκτωβρίου 2011, με θέμα: «Έκθεση Περιγραφικής Αξιολόγησης».