ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ                ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΡΓΟ           ΣΥΝΕΔΡΙΑ             ΑΡΧΙΚΗ             ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

 


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΕΛΕΓΓΙΔΗΣ

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ

ΤΟΜΕΑΣ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ

   

   

Πίνακας Δημοσιευμάτων καθηγητού Δημητρίου Ι. Τσελεγγίδη

 

1.      «Η Τριαδική ενότητα και η ενότητα των πιστών κατά τον Μ. Αθανάσιο», περιοδικό «Γρηγόριος Παλαμάς», έτος 65, τευχ. 187, Θεσσαλονίκη 1981, σελ. 37-50.

2.      «Η Θεολογία της Εικόνας και η ανθρωπολογική σημασία της», Θεσσαλονίκη 1984.

3.      «Η Θεοτόκος κατά την υμνογραφία των Θεομητορικών εορτών», περιοδικό «Γρηγόριος Παλαμάς», έτος 69, τευχ. 709, Θεσσαλονίκη 1986, σελ. 22-27.

4.      «Χάρη και ελευθερία κατά την πατερική παράδοση του ΙΔ΄αιώνα», εκδ. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 1987.


5.      Τα επιστημονικά λήμματα : Aposticha, Bekenntinisse und Bekenntisschriften:2,Orthodoxe Kirche, στο Marienlexikon, EOS Verlag Erzabtei St. Ottilien 1988, σελ. 205-410.


6.     
«Η σωτηριολογία του Λουθήρου» εκδ. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 1991.

7.      «Η χαρισματική παρουσία του πρωτοτύπου στην εικόνα του, κατά την εικονολογία της Εκκλησίας», Οικοδομή και Μαρτυρία, τομ.Β΄, Κοζάνη 1992, σελ.405-420. 

8.      «Η ικανοποίηση της θείας δικαιοσύνης κατά τον Άνσελμο Καντερβουρίας», εκδ. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 1995.

 

9.      «Η τριαδολογία του Μ. Βασιλείου ως υπόβαθρο της δογματικής διδασκαλίας της Εκκλησίας για τις εικόνες», Κληρονομία, τομ. 25, τευχ. Α΄-Β΄, Θεσσαλονίκη 1995, σελ. 109-121.

10.  «Die Triadologie Basilius der Groβen als Fundament der dogmatischen Lehre der Kirche über die Iconen, στο «Γρηγόριος ο Παλαμάς» 757 (1995), Θεσσαλονίκη 1995, σελ. 237-252.

11.  «Ο τεχνοκρατικός προσανατολισμός της σύγχρονης παιδείας και η Ορθόδοξη πνευματικότητα», Α.Π.Θ., Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής, τομ. 9, Θεσσαλονίκη 1999, σελ. 281-293.

12.  «Ο μοναχισμός και η Ορθοδοξία της Πίστεως», Α.Π.Θ., Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής, τομ. 10, Θεσσαλονίκη 2000, σελ. 245-253.

13.  «Η εργασία κατά τη θεολογική σκέψη των τριών Ιεραρχών», Υπηρεσία Δημοσιευμάτων Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 2001, σελ. 29.

14.  «Ο χαρακτήρας της ελευθερίας του ανθρώπου κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά», Α.Π.Θ., Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής, τομ. 11, Θεσσαλονίκη 2001, σελ. 315-325 και Πρακτικά Διεθνών Επιστημονικών Συνεδρίων Αθηνών και Λεμεσού, Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς στην ιστορία και το παρόν, Άγιον Όρος, 2001 σελ. 227-239.

15.  «The charismatic presence of the prototype in the icon that represents it, according to the Church’s iconology”, Α.Π.Θ., Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής, τομ. 12, Θεσσαλονίκη 2002, σελ. 365-382.

16.  «Επιστημονική κριτική μιας διδακτορικής διατριβής», περιοδικό «Γρηγόριος Παλαμάς», έτος 85, τευχ. 792, Θεσσαλονίκη 2002, σελ. 308-316.

17.  «Εικονολογικές  Μελέτες», εκδ. Ι.Μ. Κοιμήσεως της Θεοτόκου , Μάκρη Αλεξανδρουπόλεως 2003.

 

18.  «Die gnadenhafte gegenwart des originals in seiner ikone gemäss der ikonologie der Kirche», Α.Π.Θ., Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής, τομ. 13, Θεσσαλονίκη 2003, σελ. 337-350.

19.  «Ορθόδοξη θεολογία και Ανώτατη Θεολογική Εκπαίδευση», Τιμητικός τόμος στον ομότιμο καθηγητή Γεώργιο Μαντζαρίδη: Θεολογία και κόσμος σε διάλογο, Θεσσαλονίκη 2004, σελ. 521-534.

20.  «Η συμβολή του Αγ. Γρηγορίου του Παλαμά στον Ησυχασμό. Θεολογικές προϋποθέσεις  της εν Αγίω Πνεύματι ζωής», Α.Π.Θ., Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής, τομ. 14, Θεσσαλονίκη 2004, σελ. 255-268.

21.  «Το δογματικό υπόβαθρο της ασκητικής ζωής και διδασκαλίας του Γέροντα Ιωσήφ του Ησυχαστή», Α.Π.Θ., Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής, τομ. 15, Θεσσαλονίκη 2005, σελ. 287-299.

22.  «Ορθόδοξη Θεολογία και Ζωή», εκδ. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2005.

 

23.  «Η οικουμενικότητα της διδασκαλίας των Αγίων της Παιδείας», Εισηγήσεις μαθημάτων θεολογικού κύκλου ανοιχτού Πανεπιστημίου 2004-2005, Θεσσαλονίκη 2006.

24.  «Ο γέροντας Ιωσήφ ο ησυχαστής, συνεχιστής της ησυχαστικής και φιλοκαλικής παραδόσεως», Πρακτικά  Διορθοδόξου Επιστημονικού Συνεδρίου «Γέροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής», Άγιον Όρος-Φιλοκαλική Εμπειρία, (Αθήνα 22-24/10/2004), Άγιον Όρος 2007, σελ. 145-158.

25.  «Theological presuppositions of the Life in the Holy Spirit According to Saint Gregory Palamas- The Foundation of the ways of Orthodox Theology», Πρακτικά Accentes and perspectives of Orthodox Dogmatic Theology as part of Church Mission in Today’s World. The International Symposium of Orthodox Dogmatic Theology (Arad, 6-8 June 2007), Arad 2007, σελ. 294-303.

26.  «Προϋποθέσεις της αγιοπνευματικής ζωής» Τιμητικός τόμος στον Ομότιμο Καθηγητή Βασίλειο Γιούλτση: Σπουδή στην κατακόρυφη και οριζόντια κοινωνικότητα, Θεσσαλονίκη 2007, σελ. 599-608.

27.  «Το εκκλησιαστικό μουσείο της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης και η θεολογική του διάσταση» (Ελληνικά-Αγγλικά), Το εκκλησιαστικό μουσείο της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2007, σελ. 53-61.

28.  «Η συνεργία της θείας και ανθρωπίνης θελήσεως», Πρακτικά συνεδρίου «Γέροντας Σωφρόνιος, ο θεολόγος του φωτός», Διοργανωτής: Ι.Μ.Μ. Βατοπαιδίου, Αγ. Όρος, 2008, σελ. 425-434.

29.  «Η εν Χριστώ ταυτότητά μας ως Ορθοδόξων πιστών κατά τον Άγιο Συμεών τον Θεολόγο στο έργο του: Αλφαβητικά Κεφάλαια», Εισηγήσεις μαθημάτων θεολογικού κύκλου ανοιχτού Πανεπιστημίου 2005-2006, Θεσσαλονίκη 2008, σελ. 63-73.

30.  «Προϋποθέσεις  Αγιοπνευματικής ζωής», Εισηγήσεις μαθημάτων θεολογικού κύκλου ανοιχτού Πανεπιστημίου 2006-2007, Θεσσαλονίκη 2008, σελ. 321-397.

31.  «Η βιούμενη πίστη και τα καλά έργα στο πλαίσιο της Εκκλησίας, κατά τον Ιερό Χρυσόστομο», Εισηγήσεις μαθημάτων θεολογικού κύκλου ανοιχτού Πανεπιστημίου 2007-2008, Θεσσαλονίκη 2008, σελ. 557-563.

32.  «Η θεολογική ταυτότητα του Προτεσταντισμού», Διορθόδοξο θεολογικό συνέδριο Οικουμενισμός, Γένεση-Προσδοκίες-Διαψεύσεις, Θεσσαλονίκη 20-24 Σεπτ. 2004, Θεσσαλονίκη 2008, τομ. Β, σελ. 859-870.

33.  «Είναι οι ετερόδοξοι μέλη της Εκκλησίας;», περιοδικό Εν συνειδήσει 2009.

34.  «Η Εικονολογική διδασκαλία του αγίου Αντωνίου του Ομολογητή, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης (+844)», στο Χριστιανική Θεσσαλονίκη, ΛΖ΄Δημήτρια, ΠΡΑΚΤΙΚΑ, ΙΣΤ΄ Διεθνούς Επιστημονικού Συμποσίου, Οι άγιοι της Θεσσαλονίκης (Α΄) Ι. Μονή Βλατάδων, 7-9 Νοεμβρίου 2002, ΛΗ΄Δημήτρια, Πρακτικά ΙΖ΄ Διεθνούς  Επιστημονικού Συμποσίου, Οι άγιοι της Θεσσαλονίκης (Β΄), Ι. Μονή Βλατάδων, 6-8 Νοεμβρίου 2003, Θεσσαλονίκη 2009, σελ. 237-248.

35.  “Folgend den Heiligen Vatern. Eine Vorschlag von diachronischen Charakter fur die dogmatische Lehre der Kirche. Die theologishen Voraussetzungen und die Kriterien der dogmatischen Lehre der Kirche”, στο Tradition and Dogma: What kind of Dogmatic Theology do we propose for nowadays? Orthodox Dogmatic Theology Symposium 2nd International Edition, Arad, 11th to 13th of June 2009, σελ. 333-343.

36.  «Η σημασία του δόγματος στους διαλόγους με τους ετεροδόξους για την εν Χριστώ ενότητα» , στο Κήρυγμα και Ευχαριστία, Χαριστήριος Τόμος προς τιμήν του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης Ανθίμου, Αθήνα 2009. σελ. 183-195.

37.  “Das Leben im Heilingen Geist als Varaussetzung fur das Orthodoxe und ungetauschte Theologisierung nach dem hl. Greogorios Palamas”, στο Der Schmale Pfad, Orthodoxe Quellen und Zeugnisse, Bd 33, Sept. 2010, p. 117-126.

 

38. " Η Σωτηριολογία του Δυτικού Χριστιανισμού. Κριτική θεολογική προσέγγιση της Ρωμαιοκαθολικής και Προτεσταντικής Σωτηριολογίας από Ορθόδοξη άποψη", Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2012.

39. "Προϋποθέσεις και κριτήρια του Ορθοδόξως και απλανώς θεολογείν. Θεολογικές και Εκκλησιολογικές Προσεγγίσεις", Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2013.