Διδακτικό έργο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

 

2001- 2004       Διδάσκουσα σύμφωνα με το Π.Δ.407/80 στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

 

2004 – 2010      Λεκτόρισσα του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο γνωστικό αντικείμενο «Διδασκαλία των εννοιών των φυσικών επιστημών»

 

2010– σήμερα   Επίκουρη Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο γνωστικό αντικείμενο «Διδασκαλία των εννοιών των φυσικών επιστημών»

 

Διδασκαλία προπτυχιακών μαθημάτων

 

2001 - σήμερα   «Φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

 

2001                    «Πειραματική διδασκαλία των φυσικών επιστημών» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τον καθηγητή Παναγιώτη Κουμαρά

 

2001 – 2003      «Πειράματα με απλά υλικά για άτομα με προβλήματα όρασης» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ειδικά σχεδιασμένη σειρά εργαστηρίων στο πλαίσιο του μαθήματος  «Πειραματική διδασκαλία των φυσικών επιστημών».

 

2003 - 2010      «Φύλο και θετικές επιστήμες» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (και στα πλαίσια του Διατμηματικού Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών για Θέματα Φύλου και Ισότητας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης μέχρι το 2008) σε συνεργασία με την καθηγήτρια Ευαγγελία Τρέσσου και την επίκουρο καθηγήτρια Ελένη Ντρενογιάννη

2004 – 2006      «Διδασκαλία των εννοιών των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

 

2006 - σήμερα   «Διδακτική των φυσικών επιστημών» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τον καθηγητή  Παναγιώτη Κουμαρά

 

2007 - σήμερα   «Φυσικές επιστήμες και πολιτισμός στην εκπαίδευση» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

 

2010 - σήμερα   «Οργάνωση και διδασκαλία των φυσικών επιστημών» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

 

Περιγραφή προπτυχιακών μαθημάτων που διδάσκονται σήμερα

 

Διδακτική των φυσικών επιστημών

(κωδικός μαθήματος: Α15 - υποχρεωτικό, εξάμηνο: Ε’ και ΣΤ’, διδακτικές μονάδες: 6)

Το μάθημα έχει στόχο την προετοιμασία των μελλοντικών εκπαιδευτικών στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Μέσα από τις διαλέξεις και τα εργαστήρια στα οποία φοιτητές και φοιτήτριες θα συμμετέχουν προσπαθούν να διερευνηθούν και ως ένα βαθμό να απαντηθούν τα ακόλουθα ερωτήματα: α)  Γιατί να διδάξουμε φυσικές επιστήμες στο δημοτικό σχολείο;

β) Με τι διδακτικό υλικό να υποστηρίξουμε τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών;

γ)  Πώς να διδάξουμε τις φυσικές επιστήμες στο δημοτικό σχολείο;

δ) Πώς να αξιολογήσουμε τη διδασκαλία και τη μάθηση στις φυσικές επιστήμες;

Στις διαλέξεις του μαθήματος παρουσιάζονται ο σχεδιασμός και η χρήση διδακτικών υλικών και μορφών διδασκαλίας, ενώ οι φοιτητές κα οι φοιτήτριες ασκούνται στην επιλογή, τον σχεδιασμό και την χρήση των παραπάνω στα αντίστοιχα εργαστήρια.

Παρουσιάζονται παραδείγματα διδακτικού υλικού και περιπτώσεων εφαρμογής  διαφόρων μορφών διδασκαλίας που αφορούν περιεχόμενο των φυσικών επιστημών (και διδάσκεται το περιεχόμενο αυτό ως περίπτωση εφαρμογής) από τις ενότητες οι οποίες εμφανίζονται στο αναλυτικό πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου

 

Φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη

(κωδικός μαθήματος: Ε15 - επιλογής, εξάμηνο: Δ’, διδακτικές μονάδες: 3)

Το μάθημα στοχεύει να εκπαιδεύσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο πλαίσιο του επιστημονικού γραμματισμού. Συγκεκριμένα η διδασκαλία των φυσικών επιστημών για την εκπαίδευση του πολίτη επιδιώκει παράλληλα με τη διαπραγμάτευση της γνώσης προς διδασκαλία μέσα στην τάξη, να φέρει προς συζήτηση θέματα που αφορούν τη φύση της γνώσης αυτής καθώς και τον τρόπο που διαχειριζόμαστε τη γνώση στην κοινωνία (μεταγνώση) και τις στάσεις που διαμορφώνει η γνώση αυτή.

Στο μάθημα παρουσιάζονται:

α) Το θεωρητικό πλαίσιο του επιστημονικού γραμματισμού.

β) Οι στόχοι της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών για την εκπαίδευση του πολίτη.

γ) Ο ορισμός του επιστημονικά εγγράμματου πολίτη.

δ) Μια τρισδιάστατη γνωστική, μεταγνωστική και συναισθηματική προσέγγιση της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών.

ε) Μια διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών για την εκπαίδευση του πολίτη.

στ) Η συμβολή της ιστορίας των φυσικών επιστημών στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών για την εκπαίδευση του πολίτη.

ζ) Οι χάρτες εννοιών ως εναλλακτικό εργαλείο αξιολόγησης.

η) Μια σειρά από στρατηγικές για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών για την εκπαίδευση του πολίτη (όπως το θέατρο στην τάξη, η αντιπαράθεση επιχειρημάτων, το παιχνίδι ρόλων, η κατασκευή αφίσας με τη μέθοδο του κολάζ, η μελέτη και ανάλυση κειμένων ποίησης, φιλοσοφίας και λογοτεχνίας, η συζήτηση με αφορμή άρθρα από την τρέχουσα επικαιρότητα κ.ά.) καθώς και μια σειρά από ανάλογες περιπτώσεις εφαρμογής.

 

Φυσικές επιστήμες και πολιτισμός στην εκπαίδευση

(κωδικός μαθήματος: Ε37 - επιλογής, εξάμηνο: Ε’, διδακτικές μονάδες: 3)

Το μάθημα στοχεύει να παρουσιάσει στους φοιτητές και τις φοιτήτριες τα σημεία επαφής και αλληλεπίδρασης της επιστήμης με τον πολιτισμό, καλλιεργώντας μια κουλτούρα ενοποιημένης θεώρησης της επιστήμης και του πολιτισμού, αντίθετη στην τάση που για πολλά χρόνια έχει επικρατήσει όπου οι «θετικές σπουδές» (η επιστήμη στην εκπαίδευση) εμφανίζονταν ξεκομμένες από τις «κλασσικές σπουδές» (ο πολιτισμός στην εκπαίδευση). Το μάθημα αποτελεί μία πρόταση για να παρουσιαστεί η «συνολική εικόνα» της επιστήμης και του πολιτισμού στην εκπαίδευση. Το μάθημα αποτελείται από τρεις θεματικές ενότητες.

Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται σταθμοί της επιστήμης που επηρέασαν τον ανθρώπινο πολιτισμό και πιο συγκεκριμένα παρουσιάζονται τα ακόλουθα θέματα:

α) Από το μηχανικό ρολόι στην βιομηχανική επανάσταση.

β) Η ατομική βόμβα και ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος.

γ) Η εξερεύνηση του διαστήματος την εποχή του ψυχρού πολέμου.

δ) Από τη μελέτη του DNA στην βιοηθική.

Στην δεύτερη ενότητα του μαθήματος πραγματοποιείται μια συγκριτική παρουσίαση της δυτικής επιστήμης απέναντι στις ερμηνείες για τον κόσμο των άλλων πολιτισμών όπως του κινέζικου, του ινδικού και του περσικού πολιτισμού αλλά και των διάφορων πολιτισμών των αυτοχθόνων (ινδιάνοι, εσκιμώοι, αυτόχθονες της Αυστραλίας).

Στην τρίτη ενότητα του μαθήματος παρουσιάζονται και αναλύονται παραδείγματα από τον τρόπο που η επιστήμη έχει επηρεάσει την τέχνη αλλά και έχει εκφραστεί μέσα από τις διάφορες μορφές τέχνης όπως το θέατρο, ο κινηματογράφος, οι εικαστικές τέχνες και η μουσική.

Για κάθε ένα από τα παραπάνω θέματα παρουσιάζονται παραδείγματα για το σχεδιασμό διδασκαλιών και διδακτικού υλικού για το δημοτικό σχολείο στο πλαίσιο καλλιέργειας της «συνολικής εικόνας» της επιστήμης και του πολιτισμού στην εκπαίδευση. Στο μάθημα προβάλλονται μια σειρά από επιλεγμένες ταινίες (μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, κινουμένων σχεδίων) που αφορούν τα παραπάνω θέματα. Επίσης το μάθημα υποστηρίζεται από ένα εκπαιδευτικό wiki, στο οποίο φοιτητές και φοιτήτριες συζητούν κάθε εβδομάδα ανάμεσα στις προγραμματισμένες διαλέξεις και τελικά δημιουργούν τις τελικές τους εργασίες για το μάθημα σε μορφή ιστοσελίδων στο διαδικτυακό αυτό χώρο (http://atlaswiki.wetpainy.com, http://atlaswikiwork.wetpaint.com).

 

Οργάνωση και διδασκαλία των φυσικών επιστημών

(κωδικός μαθήματος: ΥΕ5 - υποχρεωτικό κατ’ επιλογήν, εξάμηνο: Η’, διδακτικές μονάδες: 3)

Το μάθημα πραγματοποιείται μέσα από μια σειρά βιωματικών σεμιναρίων – εργαστηρίων με στόχο οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να εξοικειωθούν με τους ρυθμούς και τις απαιτήσεις της σχολικής τάξης και να εκπαιδευθούν στην υλοποίηση διδακτικών μετασχηματισμών μέσα από μια πληθώρα διδακτικών στρατηγικών και να προετοιμαστούν για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών μέσα στη σχολική τάξη.

Το μάθημα αποτελείται από τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες παρακολουθούν βιντεοσκοπημένες διδασκαλίες φυσικών επιστημών από πραγματικές σχολικές τάξεις και συζητούν και αναλύουν τις διδασκαλίες αυτές. Στο δεύτερο μέρος του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ετοιμάζουν δικές τους διδασκαλίες και τις πραγματοποιούν σε συνεργαζόμενα δημοτικά σχολεία. Τέλος, στο τρίτο μέρος του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες παρακολουθούν, μελετούν και αναλύουν τις δικές του διδασκαλίες που έχουν επίσης βιντεοσκοπηθεί.

 

 

Διδασκαλία μεταπτυχιακών μαθημάτων (προσκεκλημένη καθηγήτρια)

 

2003         Προσκεκλημένο σεμινάριο με θέμα «Η συμβολή της ιστορίας των φυσικών επιστημών στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών: Ο Γαλιλαίος συναντά τον Μπρεχτ στη διδακτική στρατηγική θέατρο στην τάξη» στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτιου Πανεπιστημίου Θράκης

                  

2005          Προσκεκλημένο σεμινάριο με θέμα «Φύλο και εκπαίδευση: Σχεδιάζοντας εκπαιδευτικό υλικό για ένα παιχνίδι ρόλων με αφετηρία την ιστορία των φυσικών επιστημών» στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και παραγωγή διδακτικού υλικού» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

 

 

2005-2007        Διδασκαλία στα πλαίσια του μεταπτυχιακού μαθήματος «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών» στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

 

Διδασκαλία μαθημάτων μετεκπαίδευσης

 

2002 – 2006    «Πειραματική Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών Ι» στο Διδασκαλείο Δημήτρης Γληνός του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τον καθηγητή Παναγιώτη Κουμαρά

 

2002 – 2006    «Πειραματική Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών ΙΙ» στο Διδασκαλείο Δημήτρης Γληνός του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τον καθηγητή Παναγιώτη Κουμαρά

 

2006 – 2007     «Διαθεματικές προσεγγίσεις της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών» στο Διδασκαλείο Δημήτρης Γληνός του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

 

2008 – 2010     «Φυσικές επιστήμες και πολιτισμός στην εκπαίδευση» στο Διδασκαλείο Δημήτρης Γληνός του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

 

Διδασκαλία μαθημάτων εξομοίωσης

 

2002-2001        «Πειραματική Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών» σε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο του Προγράμματος Ακαδημαϊκής και Επαγγελματικής Αναβάθμισης των Εκπαιδευτικών Α’βάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΠΕΑΕΚ 2000-2001) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τον καθηγητή Παναγιώτη Κουμαρά

 

2003-2005        «Πειραματική Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών» σε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο του Προγράμματος Ακαδημαϊκής και Επαγγελματικής Αναβάθμισης των Εκπαιδευτικών Α’βάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΠΕΑΕΚ 2003-2005) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τον καθηγητή Παναγιώτη Κουμαρά

 

Διδασκαλία σε πανεπιστήμια του εξωτερικού (προσκεκλημένη καθηγήτρια)

 

2003         Προσκεκλημένο σεμινάριο για προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές και εν ενεργεία δασκάλους με θέμα «Μια διαθεματική διδασκαλία για το εκκρεμές στο πλαίσιο του επιστημονικού γραμματισμού» στην Παιδαγωγική Σχολή του Πανεπιστημίου της Νέας Νότιας Ουαλίας στο Σίντεϋ της Αυστραλίας (School of Education, University of New South Wales, Sydney, Australia) τον Αύγουστο του 2003 και ύστερα από πρόσκληση του καθηγητή Michael Matthews. Για την υποστήριξη του σεμιναρίου αναπτύχθηκε διδακτικό υλικό (σημειώσεις, οδηγίες για τον διδάσκοντα, φύλλα εργασίας) στην αγγλική γλώσσα τα οποία υποστηρίζουν μια σειρά εργαστηριών που αφορούν την κατάρτιση των εκπαιδευτικών σε μια διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας του εκκρεμούς στο πλαίσιο της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών για την εκπαίδευση του πολίτη. Επίσης σε συνεργασία με τον Γιώργο Πριμεράκη σχεδιάστηκε η αγγλική έκδοση του δικτυακού τόπου:

http://atlas.eled.auth.gr/pendulum που αφορά τη διαθεματική διδασκαλία του εκκρεμούς και ο οποίος συνδέθηκε με τον δικτυακό τόπο http://www.arts.unsw.edu.au/pendulum/ του International Pendulum Project.

 

2003         Διδασκαλία στα πλαίσια του προπτυχιακού μαθήματος «Ιστορία και φιλοσοφία των φυσικών επιστημών και διδασκαλία των φυσικών επιστημών» στην Παιδαγωγική Σχολή του Πανεπιστημίου της Νέας Νότιας Ουαλίας στο Σίντεϋ της Αυστραλίας (School of Education, University of New South Wales, Sydney, Australia) τον Αύγουστο του 2003 και ύστερα από πρόσκληση του καθηγητή Michael Matthews.

 

2007          Διοργάνωση και πραγματοποίηση σεμιναρίου για τους εκπαιδευτικούς και τους ερευνητές της ομάδας GEyD (ερευνητική ομάδα Επιστημολογίας και Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών) με θέμα «Φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη: Σχεδιασμός και ανάπτυξη διδακτικού υλικού και διδακτικών στρατηγικών» στο Τμήμα Διδακτικής της Φυσικής του Πανεπιστημίου του Μπουένος Άιρες της Αργεντινής (CEFIEC, Universidad Autonoma de Buenos Aires, Argentina)

 

2007          Διδασκαλία τον Ιούνιο του 2007 στα πλαίσια του προπτυχιακού μαθήματος «Εισαγωγή στη διδασκαλία της φύσης της επιστήμης» στο Τμήμα Διδακτικής της Φυσικής του Πανεπιστημίου του Μπουένος Άιρες της Αργεντινής (CEFIEC, Universidad Autonoma de Buenos Aires, Argentina)

 

2007          Σειρά διαλέξεων με θέμα: «Φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη» και διοργάνωση ενός εργαστηρίου με θέμα «Κατασκευή αφίσας πάνω σε θέματα φυσικών επιστημών που απασχολούν τον σύγχρονο πολίτη» στη Σχολή Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Catamarca της Αργεντινής (Universidad Nacional de CatamarcaFacultad de Ciencias Exactas y Naturales)

 

 

 

 

 

 

 

Σχεδιασμός και ανάπτυξη διδακτικού υλικού

 

Seroglou, F., 2003. Guidelines for the six pendulum laboratories. Aristotle University of Thessaloniki & University of New South Wales. Sydney. Οδηγός για τη διδασκαλία έξι εργαστηρίων διαθεματικού χαρακτήρα για τη διδασκαλία του εκκρεμούς που συμπεριλαμβάνει οδηγίες για τον διδάσκοντα και φύλλα εργασίας.

 

Πριμεράκης, Γ. & Σέρογλου, Φ.: 2003, http://atlas.eled.auth.gr Μια ιστοσελίδα με διδακτικό υλικό για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών για την εκπαίδευση του πολίτη

 

Πριμεράκης, Γ. & Σέρογλου, Φ.: 2004, http://atlas.eled.auth.gr/pendulum Μια ιστοσελίδα με διδακτικό υλικό για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών σε μια διαθεματική διδασκαλία του εκκρεμούς

 

Κουλούντζος, Β., Πριμεράκης, Γ. & Σέρογλου, Φ.: 2006, http://atlas.eled.auth.gr/freefall Μια ιστοσελίδα με διδακτικό υλικό εμπνευσμένο από την ιστορία και τη φιλοσοφία της επιστήμης για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στη διδασκαλία της ελεύθερης πτώσης των σωμάτων

 

Κουλούντζος, Β. & Σέρογλου, Φ.: 2008, http://atlaswikigr.wetpaint.com Ένα εκπαιδευτικό wiki που υποστηρίζει μαθήματα για μελλοντικούς εκπαιδευτικούς και σεμινάρια για εν ενεργεία εκπαιδευτικούς και περιέχει προτάσεις για διδακτικό υλικό και δραστηριότητες για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών

 

Κουλούντζος, Β. & Σέρογλου, Φ.: 2008, http://atlaswikiwork.wetpaint.com Ένα εκπαιδευτικό wiki που υποστηρίζει το μάθημα «Φυσικές επιστήμες και πολιτισμός στην εκπαίδευση». Στο διαδικτυακό αυτό περιβάλλον οι φοιτητές και οι φοιτήτριες συζητούν για το μάθημα και αναπτύσσουν

 

Κουλούντζος, Β., Πριμεράκης, Γ. & Σέρογλου, Φ.: 2008, Μια σειρά από βίντεο με πειράματα ηλεκτρομαγνητισμού και παιχνίδια ρόλων που σχεδιάστηκαν και αναπτύχθηκαν στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος STeT και φιλοξενούνται τόσο στο atlaswiki όσο και στην ιστοσελίδα του προγράμματος http://ppp.unipv.it/stet

 

Σιάκας, Σ., Πήλιουρας, Π., Σέρογλου, Φ. και οι μαθητές και μαθήτριες της Στ’ τάξης του 101 Δημοτικού Σχολείου Αθήνας.: 2009. Από το γεωκεντρικό στο ηλιοκεντρικό σύστημα. Μια ταινία διάρκειας 9 λεπτών που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε στα πλαίσια του  ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος HIPST που πραγματοποιεί μια αναδρομή και αναπαράσταση των κυριοτέρων θεωριών για την κίνηση των πλανητών του ηλιακού μας συστήματος με την αξιοποίηση της τεχνικής του animation. Η ταινία συμμετείχε με επιτυχία στην 9η Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας, 4-12 Δεκεμβρίου 2009.

 

Τσαρσιώτου, Ζ., Κνάβας, Ο. & Σέρογλου, Φ.: 2010, Θερμοκήπιο. Μια ταινία διάρκειας 50 λεπτών για την κλιματική αλλαγή. Η ταινία αποτελείται από συνεντεύξεις ειδικών και επιστημόνων, από απορίες και θέσεις απλών πολιτών και από εικόνες του πλανήτη. Η ταινία γυρίστηκε σε θραύσματα τα οποία στη συνέχεια συντέθηκαν προκειμένου να ενεργοποιούν με συγκεκριμένα μοτίβα διαδοχής θεματικές που αφορούν τη φύση των φυσικών επιστημών με στόχο να χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών στα πλαίσια του γραμματισμού στις φυσικές επιστήμες (η δομή της ταινίας στηρίζεται στο ερευνητικό μοντέλο GNOSIS). Αποτελεί μια πρόταση για παραγωγή διδακτικού υλικού ως εφαρμογή των δεδομένων από τη μέχρι τώρα έρευνα στη διδακτική των φυσικών επιστημών προκειμένου α) να πετύχει καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα ενεργοποιώντας δεξιότητες και στάσεις που επιδιώκονται στο πλαίσιο της καλλιέργειας των εγγράμματων πολιτών στις φυσικές επιστήμες και β) να ανατροφοδοτήσει την έρευνα στη διδακτική των φυσικών επιστημών και στην ανάλυση των οπτικοακουστικών εφαρμογών για τη διδασκαλία.

 

Διαλέξεις και σεμινάρια για εκπαιδευτικούς

Σέρογλου, Φ: 2004, Φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη. Διάλεξη στη διημερίδα του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ρεθύμνης, 27 Φβρουαρίου 2004, Ρέθυμνο.

 

Σέρογλου, Φ.: 2004, Το θέατρο στην τάξη στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών για την εκπαίδευση του πολίτη. Εργαστήριο στη διημερίδα του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ρεθύμνης, 27 Φβρουαρίου 2004, Ρέθυμνο.

 

Σέρογλου, Φ.: 2004, Εναλλακτικές μέθοδοι διδασκαλίας των φυσικών επιστημών. Διάλεξη στα πλαίσια επιμορφωτικής ημερίδας για τους εκπαιδευτικούς της 4ης Περιφέρειας Α’Βάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Σερρών, 29 Νοεμβρίου 2004, Προβατάς Σερρών. Συντονισμός-διοργάνωση: Τρέντσιος, Σ., σχολικός σύμβουλος

 

Σέρογλου, Φ.: 2005, Φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη. Διάλεξη για τα μέλη του συλλόγου αποφοίτων του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ «Μίλτος Κουντουράς», 25 Φεβρουαρίου 2005, Πύργος Παιδαγωγικής Σχολής.

 

Σέρογλου, Φ.: 2005, Φύλο και εκπαίδευση: Σχεδιάζοντας εκπαιδευτικό υλικό για ένα παιχνίδι ρόλων με αφετηρία την ιστορία των φυσικών επιστημών. Σεμινάριο για τους μεταπτυχιακούς φοιτητές του ΠΜΣ «Σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και παραγωγή διδακτικού υλικού» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, 21 Μάη 2005, Βόλος.

 

Σέρογλου, Φ.: 2007. Επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα «Σχεδιάζοντας δραστηριότητες για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών για όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου (χρήση παιχνιδιών ρόλων, ταινιών, αφισών, παντομίμας, θεατρικών και λογοτεχνικών κειμένων, άρθρων από εφημερίδες και αντιπαράθεσης επιχειρημάτων) για τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της 22ης περιφέρειας νομού Θεσσαλονίκης. 11-19 Δεκεμβρίου 2007, Δρυμός, Λαγκαδάς, Λαγκαδίκια, Βρασνά. Συντονισμός-διοργάνωση: Μαυρίδης, Χ. σχολικός σύμβουλος.

 

Σέρογλου, Φ.: 2008, Σεμινάριο με θέμα «Σχεδιάζοντας δραστηριότητες για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο: Χρησιμοποιώντας αφηγήσεις, θεατρικές πρακτικές και ένα εκπαιδευτικό wiki για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών στη διδασκαλία της φύσης της επιστήμης» για τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ρεθύμνης, 15-17 Μάη 2008, 9ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου – Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών.  Συντονισμός-διοργάνωση: Τσαγλιώτης, Ν., υπεύθυνος εργαστηρίου.

 

Σέρογλου, Φ.: 2008, Οι αφηγήσεις στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών: Παραδείγματα από τον κινηματογράφο και τη λογοτεχνία. Κεντρική εισήγηση στα πλαίσια της επιμορφωτικής ημερίδας «Σχεδιάζοντας δραστηριότητες για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο» για τους εκπαιδευτικούς της 10ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθήνας, 13 Νοεμβρίου 2008, 24ο-140ο Δημοτικά Σχολεία Αθηνών. Συντονισμός-διοργάνωση: Πήλιουρας, Π., σχολικός σύμβουλος

 

Μέλος συμβουλευτικής επιτροπής διδακτορικών

 

2006 – 2009       «Αναλυτικά προγράμματα φυσικών επιστημών Ε’ και Στ’ δημοτικού στην κατεύθυνση του γραμματισμού στις φυσικές επιστήμες» διδακτορική διατριβή που εκπόνησε ο Χρήστος Πράμας

 

2006 – 2010       «Θεατρικές πρακτικές για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο» διδακτορική διατριβή που εκπόνησε ο Πάρης Παπαδόπουλος

 

2005 – σήμερα  «Διαδύκτυο και εκπαίδευση: Η περίπτωση του επιστημονικού γραμματισμού» διδακτορική διατριβή που εκπονεί ο Βασίλης Κουλούντζος

 

2007 – σήμερα   «Η αντιπαράθεση επιχειρημάτων στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών» διδακτορική διατριβή που εκπονεί η Ζωή Τσαρσιώτου

 

2008 – σήμερα  «Παιδαγωγικές λειτουργίες του πολιτικού και κοινωνικού θεάτρου: Η περίπτωση της ομάδας TRAVERSO» διδακτορική διατριβή που εκπονεί η Σταματία Παπαχρήστου

 

2008 – σήμερα  «Εκπαίδευση εκπαιδευτικών στα πλαίσια μιας βιντεολέσχης για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών» διδακτορική διατριβή που εκπονεί ο Οδυσσέας Κνάβας

 

2009 – σήμερα   «Αναλυτικά προγράμματα φυσικών επιστημών και κοινωνικός αποκλεισμός: Μια παιδαγωγική προσέγγιση» διδακτορική διατριβή που εκπονεί ο Αναστάσιος Σιάτρας

 

Επιβλέπουσα διπλωματικών εργασιών και ερευνητικών εργασιών

 

2003 «Οι απόψεις των μελλοντικών δασκάλων για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο πλαίσιο του επιστημονικού αλφαβητισμού» διπλωματική εργασία της Χριστίνας Κωνσταντινίδου

 

2003 «Γυναίκες και φυσικές επιστήμες: Σχεδιάζοντας ένα παιχνίδι ρόλων με αφετηρία την ιστορία των φυσικών επιστημών» διπλωματική εργασία της Ελένης Χατζησάββα

 

2003 «Διδασκαλία των φυσικών επιστημών και άτομα με προβλήματα όρασης» διπλωματική εργασία της Αλεξίας Ισπικούδη

 

2004 «Θεατρικές προσεγγίσεις της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών» διπλωματική εργασία του Αλέξανδρου Παπαδόπουλου.

 

2004 «Οπτικός αλφαβητισμός και φυσικές επιστήμες: Η περίπτωση των ακίνητων εικόνων» διπλωματική εργασία της Ζωής Χριστέλη.

 

2004 «Μια διαπολιτισμική προσέγγιση της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών» διπλωματική εργασία της Παρθένας Νασούφη.

 

2002-       «Απόψεις των δασκάλων για το νέο διαθεματικό αναλυτικό πρόγραμμα για τη

2004 διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο», ερευνητική εργασία του Πάρη Παπαδόπουλου, της Ελευθερίας Ντάνου, της Καλλιόπης Πεγκίδου και του Δημήτρη Κοντογεωργίου του τμήματος Γενικής Αγωγής του Διδασκαλείου Δημήτρης Γληνός (ακαδημαϊκά έτη 2002-2003 και 2003-2004).

 

2005 «Ανάπτυξη επιχειρηματολογίας και διδασκαλία των φυσικών επιστημών: Μια επισκόπηση» διπλωματική εργασία του  Αργύρη Δούρβα

 

2005 «Η αντιπαράθεση επιχειρημάτων στην εκπαίδευση των δασκάλων για επιστημονικό αλφαβητισμό» διπλωματική εργασία της Αλεξίας Τσελεντάκη

 

2005 «Μια διαθεματική διδασκαλία για το νερό στην Ε’ τάξη του δημοτικού σχολείου» διπλωματική εργασία της Μαρίας Κυράτζη

 

2005 «Η συμμετοχή αγοριών και κοριτσιών στις σπουδές στις Σχολές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης» συντονισμένη έρευνα των φοιτητών και φοιτητριών του διατμηματικού μαθήματος «Φύλο και θετικές επιστήμες»

 

2006 «Απόψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών για τον ρόλο του φύλου στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών» συντονισμένη έρευνα των φοιτητών και φοιτητριών του διατμηματικού μαθήματος «Φύλο και θετικές επιστήμες»

 

2007 «Παιδική ποίηση και διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο» διπλωματική εργασία της Μαρίας Κουρκουνάσιου

 

2007 «Τα κόμικς στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών» διπλωματική εργασία της Αθανασίας Μυλωνά

 

2007 «Μαγνητοσκόπηση και ψηφιακή – μη γραμμική επεξεργασία μαγνητοσκοπημένων διδασκαλιών φυσικών επιστημών. Ένα εργαλείο εκπαιδευτικής έρευνας και επαγγελματικής ανάπτυξης» διπλωματική εργασία του Οδυσσέα Κνάβα

 

2007-       «Τέχνη και φυσικές επιστήμες: Ανάπτυξη και αξιολόγηση εκπαιδευτικού

2009 υλικού και δραστηριοτήτων για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο», ερευνητική εργασία της Κυριακής Βογιατζή, του Σάκη Βασίλαρου, της Κατερίνας Γεροθανάση,  της Φωτεινής Γιαννακίδου, της Αρετής Γκαβλιαρούδη, της Χρυσούλας Καραγιάννη, της Άννας Μαρκετάκη, του Θεόδωρου Μπαλτά, της Αθανασίας Τσιατσιάνα και της Χρυσάνθης Χατζηιωαννίδου του τμήματος Γενικής Αγωγής του Διδασκαλείου Δημήτρης Γληνός (ακαδημαϊκά έτη 2007-2008 και 2008-2009).

 

2008 «Η 7η τέχνη στην υπηρεσία των φυσικών επιστημών: Η χρήση κινηματογραφικών ταινιών επιστημονικής φαντασίας στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών» διπλωματική εργασία του Αιμίλιου Τάνη

 

2008 «Ανθολόγιο αστρονομικών μύθων - Διδάσκοντας για τα αστέρια και το διάστημα στο δημοτικό σχολείο μέσα από τους μύθους» διπλωματική εργασία της Ευρυδίκης Καμαράτου

 

2008 «Εισάγοντας τη θεατρική δράση στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο» διπλωματική εργασία της Ευμορφίλης Αθανασιάδου

 

2008 «Μια άτυπη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο στο πλαίσιο της προετοιμασίας ενός θεατρικού έργου για την ανακάλυψη της πενικιλίνης» διπλωματική εργασία της Ειρήνης Αποστολάκη

 

2008 «Διδάσκοντας φυσικές επιστήμες μέσα από το ανέβασμα ενός θεατρικού έργου στο δημοτικό σχολείο» διπλωματική εργασία της Στυλιανής Βασιλειάδου

 

2008 «Μύθοι και διδασκαλία των φυσικών επιστημών: Συγκριτική ανάλυση προσεγγίσεων και δραστηριοτήτων φοιτητών και φοιτητριών ΠΤΔΕ» διπλωματική εργασία του Αναστάσιου Σιάτρα

 

2009-         «Φύλο και φυσικές επιστήμες: Μια απόπειρα ανάλυσης οπτικοακουστικού

2010 διδακτικού υλικού και μαγνητοσκοπημένων δραστηριοτήτων για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών» μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία του Κωνσταντίνου Κωνσταντίνου

 

2009 «Μύθοι και επιστημονικές ερμηνείες για τη δημιουργία του κόσμου στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο» διπλωματική εργασία της Καλλιόπης Λαζαρίδου

 

2009 «Διδακτική της αστρονομίας μέσα από τη λογοτεχνία» διπλωματική εργασία της Κωνσταντίνας Μήνου

 

2009 «Το παιχνίδι στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών» διπλωματική εργασία της Δήμητρας Λαζάρου

 

2009 «Φύλο και φυσικές επιστήμες: Σχεδίαση και εφαρμογή παιχνιδιού ρόλων πάνω στη ζωή και το έργο της Rosalind Franklin» διπλωματική εργασία της Γεωργίας Γκουνέλα