Ποια είναι η Φανή Σέρογλου
Η Φανή Σέρογλου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εδώ και 21 χρόνια εργάζεται ως ερευνήτρια ή/και ως διδάσκουσα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης:
1990-2000 |
Ερευνήτρια σε ελληνικά και ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα στο Τμήμα Φυσικής της Σχολής Θετικών Επιστημών και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. |
2001-2004 |
Διδάσκουσα (407/80) στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. |
2004-2010 |
Λεκτόρισσα στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (εκλεγμένη το 2004 σε θέση Λέκτορα με γνωστικό αντικείμενο "Διδασκαλία των εννοιών των φυσικών επιστημών") |
2011-σήμερα |
Επίκουρη Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (εκλεγμένη το 2010 σε θέση Επίκουρου Καθηγητή με γνωστικό αντικείμενο "Διδασκαλία των εννοιών των φυσικών επιστημών") |
Σπουδές - πτυχία:
1995 |
Πτυχίο του Φυσικού Τμήματος της Σχολής Θετικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (με προπτυχιακή διπλωματική εργασία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών) |
2000 |
Διδακτορικό στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών με τίτλο "Η συμβολή της ιστορίας της φυσικής στο σχεδιασμό διδακτικού υλικού" από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης |
2002 |
Μεταδιδακτορικό με τίτλο "Εκπαίδευση εκπαιδευτικών στο γραμματισμό στις φυσικές επιστήμες" στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στο Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας στο Σίντεϋ της Αυστραλίας |
Υποτροφίες και βραβεία:
1997-1999 |
Υποτροφία από την Επιτροπή Ερευνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για την εκπόνηση της διδακτορικής έρευνας |
1999 |
Μετάλλιο Volta 1999 για την υψηλή ποιότητα, την πρωτοπορία και τη σημαντική συμβολή στην έρευνα στο πεδίο «Ιστορίας των φυσικών επιστημών και διδακτικής των φυσικών επιστημών». Το μετάλλιο Volta απονεμήθηκε ύστερα από απόφαση της επιστημονικής επιτροπής του συνεδρίου «Science as Culture» και του επιστημονικού συμβουλίου του International History, Philosophy and Science Teaching Group στο Como της Ιταλίας στα πλαίσια του εορτασμού των 200 χρόνων από την ανακάλυψη της ηλεκτρικής στήλης από τον A. Volta. |
2003-2004 |
Υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) για την εκπόνηση της μεταδιδακτορικής έρευνας |
2003 |
Υποτροφία ερευνητικής συνεργασίας από το Αυστραλιανό Συμβούλιο Έρευνας του Υπουργείου Παιδείας της Αυστραλίας για διεξαγωγή έρευνας στο πλαίσιο του International Pendulum Project |
2005 |
Υποτροφία ερευνητικής συνεργασίας από το Υπουργείο Παιδείας του Καναδά για διεξαγωγή έρευνας στο πλαίσιο του International Pendulum Project |
2007 |
Αναγόρευση ως επίτιμη προσκεκλημένη καθηγήτρια της Σχολής Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Catamarca της Αργεντινής από τη Σύγκλητο του Πανεπιστημίου (Universidad Nacional de Catamarca – Facultad de Ciencias Exactas y Naturales – Resolucion F.C.E.y N.No 091-07). |
Προσκεκλημένη καθηγήτρια στα ακόλουθα πανεπιστήμια:
1997, 2001, 2006 |
Τμήμα Φυσικής Alessandro Volta του Πανεπιστημίου της Pavia στην Ιταλία (συνεργασία με το Καθηγητή Fabio Bevilacqua και την Ερευνητική Ομάδα Ιστορίας των Φυσικών Επιστημών, Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών) |
2003 |
Παιδαγωγική Σχολή, Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας (University of New South Wales) στο Sydney της Αυστραλίας (συνεργασία με το Καθηγητή Michael Matthews στο πλαίσιο του International Pendulum Project) |
2007 |
Σχολή Φυσικών Επιστημών (CEFIEC), Πανεπιστήμιο του Buenos Aires στην Αργεντινή (συνεργασία με το Καθηγητή Agustin Aduriz-Bravo και την Ερευνητική Ομάδα Επιστημολογίας, Ιστορίας και Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών (GEHyD - Grupo de Epistemologia, Historia y Didactica de las Ciencias Naturales) |
2007 |
Σχολή Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Catamarca στην Αργεντινή (η σύγκλητος του Πανεπιστημίου της Catamarca απένημε στη Φανή Σέρογλου τον τίτλο της Καθηγήτριας του Πανεπιστημίου της Catamarca τον Ιούνιο του 2007 για την πρωτοποριακή έρευνα της στη Διδασκαλία των Φυσικών για την Εκπαίδευση του Πολίτη) |
Διδασκαλία:
Η Φανή Σέρογλου έχει διδάξει τα ακόλουθα μαθήματα στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης:
2001-σήμερα |
Φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη |
2001 |
Πειραματική διδασκαλία των φυσικών επιστημών |
2001-2003 |
Διδασκαλία φυσικών επιστημών σε άτομα με προβλήματα όρασης |
2003-2010 |
Φύλο και φυσικές επιστήμες |
2004-2006 |
Διδασκαλία των εννοιών των φυσικών επιστημών στο δημοτικό σχολείο |
2006-σήμερα |
Διδακτική των φυσικών επιστημών |
2006-2009 |
Διαθεματικές προσεγγίσεις της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών |
2007-σήμερα |
Φυσικές επιστήμες και πολιτισμός στην εκπαίδευση |
2010-σήμερα |
Οργάνωση και διδασκαλία των φυσικών επιστημών |
Ερευνητικά ενδιαφέροντα:
α) Η συμβολή της ιστορία και φιλοσοφίας των φυσικών επιστημών στη διδακτική των φυσικών επιστημών (Μετάλλιο Volta Medal από το IHPST group το 1999).
β) Γραμματισμός στις φυσικές επιστήμες (υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών το 2002 για μεταδιδακτορική έρευνα).
γ) Φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη (σχεδιασμός και ανάπτυξη σειράς μαθημάτων για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών και συγγραφή του βιβλίου "Φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη" το 2006).
δ) Φυσικές επιστήμες και πολιτισμός στην εκπαίδευση (σχεδιασμός και ανάπτυξη σειράς μαθημάτων για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών και ενός εκπαιδευτικού wiki, διοργάνωση του διεθνούς συνεδρίου "Science and Culture" IHPST2011 και έκδοση του βιβλίου των πρακτικών του συνεδρίου με τίτλο "Science and Culture" το 2011).
ε) Σχεδιασμός ιστοσελίδων, διαδικτυακών μαθησιακών περιβαλλόντων και διδακτικού υλικού (οι πιο πρόσφατες διευθύνσεις είναι: http://atlaswiki.wetpaint.gr, http://hipstwiki.eled.auth.gr).
στ) Σχεδιασμός και αξιολόγηση ερευνητικών μοντέλων για τη διδακτική των φυσικών επιστημών (όπως το μοντέλο SHINE για την αλληλεπίδραση ανάμεσα στην ιστορία των φυσικών επιστημών και τη διδακτική των φυσικών επιστημών, το τρισδιάστατο γνωστικό, μεταγνωστικό και συναισθηματικό ερευνητικό μοντέλο για την καταγραφή των προτάσεων για τη χρήση της ιστορίας των φυσικών επιστημών στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών, το μοντέλο GNOSIS για μια προσέγγιση του γραμματισμού στις φυσικές επιστήμες μέσα από τη φύση της επιστήμης, το μοντέλο 3D-5I για τον συνδυασμό δεξιοτήτων, στάσεων και πολλαπλής νοημοσύνης στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών και το μοντέλο ATLAS_WBLE για τη συνάντηση του γραμματισμού στις φυσικές επιστήμες με τον ψηφιακό γραμματισμό.
Επιστημονική υπεύθυνη της ερευνητικής ομάδας ΑΤΛΑΣ:
Η Φανή Σέρογλου δημιούργησε την ερευνητική ομάδα ΑΤΛΑΣ (ATLAS - A Teaching and Learning Approach for Science) το 2003 και μέχρι σήμερα περίπου 30 ερευνητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό έχουν συνεισφέρει στις έρευνες της ομάδας ΑΤΛΑΣ για το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την αξιολόγηση διδακτικού υλικού και δραστηριοτήτων για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στα πλαίσια μιας σειράς ερευνητικών προγραμμάτων. Η ομάδα ΑΤΛΑΣ έχει σχεδιάσει εκπαιδευτικές ιστοσελίδες και εκπαιδευτικά wiki προσπαθώντας να μετασχηματίσει τα ερευνητικά αποτελέσματα από της τρέχουσες έρευνες της ομάδας σε διδακτικά σενάρια διαθέσιμα μέσω του διαδικτύου σε όλους τους εκπαιδευτικούς. Από το πολυμεσικό διδακτικό υλικό με σχεδιασμό ενημερωμένο από την έρευνα στη διδακτική των φυσικών επιστημών που έχει αναπτύξει η ομάδα ΑΤΛΑΣ ξεχωρίζουν τα ακόλουθα:
α) Το εκπαιδευτικό atlaswiki (στα ελληνικά, αγγλικά και ισπανικά) που έχει σχεδιαστεί από τον Βασίλη Κουλούντζο και τη Φανή Σέρογλου.
β) Μια σειρά από βίντεο για τη διδασκαλία του ηλεκτρομαγνητισμού που έχει σχεδιαστεί από τον Βασίλη Κουλούντζο, το Γιώργο Πριμεράκη και τη Φανή Σέρογλου και βρίσκονται στη διεύθυνση http://ppp.unpv.it/stet
γ) Μια ταινία animation με τίτλο "Από το γεωκεντρικό στο ηλιοκεντρικό σύστημα" που σχεδιάστηκε και γυρίστηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες της Στ' τάξης του 101 Δημοτικού Σχολείου Αθήνας υπό την επίβλεψη του Σπύρου Σιάκα, του Παναγιώτη Πήλιουρα και της Φανής Σέρογλου.
δ) Μια εκπαιδευτική ταινία με τίτλο "Θερμοκήπιο" για την κλιματική αλλαγή που σχεδιάστηκε και γυρίστηκε από τη Ζωή Τσαρσιώτου, τον Οδυσσέα Κνάβα και τη Φανή Σέρογλου. Η ταινία είναι ένα παράδειγμα σχεδιασμού πολυμεσικού διδακτικού υλικού με το μοντέλο GNOSIS.
Θεματικές περιοχές έρευνας της ερευνητικής ομάδας ΑΤΛΑΣ:
1) Στόχοι της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών στο πλαίσιο του γραμματισμού στις φυσικές επιστήμες.
2) Ορισμοί του εγγράμματου στις φυσικές επιστήμες πολίτη.
3) Φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη.
4) Μια τρισδιάστατη γνωστική, μετα-γνωστική και συναισθηματική προσέγγιση της διδασκαλίας και της μάθησης στις φυσικές επιστήμες.
5) Η συμβολή της ιστορίας των φυσικών επιστημών στη διδακτική των φυσικών επιστημών.
6) Σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση διδακτικού υλικού.
7) Διδακτικές στρατηγικές για το γραμματισμό στις φυσικές επιστήμες όπως το θέατρο στην τάξη, η αντιπαράθεση επιχειρημάτων, το παιχνίδι ρόλων, ο σχεδιασμός αφίσας, οι αφηγήσεις (λογοτεχνία, ποίηση, φιλοσοφία, άρθρα από εφημερίδες), σχεδιασμός ιστοσελίδων κ.ά.
8) Οι χάρτες εννοιών ως εναλλακτικό εργαλείο αξιολόγησης.
9) Σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση ηλεκτρονικού διδακτικού υλικού, εκπαιδευτικών ιστοσελίδων και διαδικτυακών μαθησιακών περιβαλλόντων.
10) Φύλο και φυσικές επιστήμες.
11) Διδασκαλία φυσικών επιστημών σε άτομα με προβλήματα όρασης
12) Εκπαίδευση μελλοντικών και εν-ενεργεία δασκάλων στο γραμματισμό στις φυσικές επιστήμες.
Τα αποτελέσματα της έρευνας της ομάδας ΑΤΛΑΣ παρουσιάζονται σε ομάδες εκπαιδευτικών στο πλαίσιο προπτυχιακών, μεταπτυχιακών μαθημάτων και σεμιναρίων.
Εκπαιδευτικές ιστοσελίδες και διαδικτυακά μαθησιακά περιβάλλοντα που έχουν σχεδιαστεί και αναπτυχθεί από την ομάδα ΑΤΛΑΣ:
http://atlas.eled.auth.gr (2003-2007, ελληνικά)
http://atlas.eled.auth.gr/pendulum (2004-2007, αγγλικά)
http://atlas.eled.auth.gr/freefall (2006-2007, αγγλικά)
http://atlaswikigr.wetpaint.com (2008-σήμερα, ελληνικά)
http://atlaswiki.wetpaint.com (2008-σήμερα, αγγλικά)
http://atlaswikiar.wetpaint.com (2010-σήμερα, ισπανικά σε εξέλιξη)
http://atlaswikiwork.wetpaint.com (2008-σήμερα, ιδιωτικός χώρος εργασιών)
http://hipst.eled.auth.gr (2009-σήμερα, αγγλικά)
http://hipstwiki.eled.auth.gr (2009-σήμερα, αγγλικά)
Επιστημονική υπεύθυνη σε ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα:
2004-2006 |
The MAP prOject:-A teacher training program based on science education and history of science |
2006-2008 |
STeT - Teaching science using case studies from the history of science |
2008-2010 |
HIPST - History and philosophy in Science Teaching |
Μέλος επιστημονικών ενώσεων:
1993- σήμερα |
Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ) |
1995- 2000 |
Ιδρυτικό μέρος της European Science Education Research Assosiation (ESERA) |
2000- σήμερα |
Ιδρυτικό μέλος της Ένωσης για τη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών (ΕΔΙΦΕ) |
1996- σήμερα |
Μέλος του International History, Philosophy and Science Teaching Group (IHPST) |
Θέσεις σε διοικητικά συμβούλια επιστημονικών ενώσεων:
2007-2009 |
Εκλεγμένη Director στο διοικητικό συμβούλιο του International History, Philosophy and Science Teaching Group |
2009-2011 |
Διορισμένη Program Chair στο διοικητικό συμβούλιο του International History, Philosophy and Science Teaching Group |
2011-2013 |
Διορισμένη Past Program Chair στο διοικητικό συμβούλιο του International History, Philosophy and Science Teaching Group |
Κριτής εργασιών και επιμελήτρια ειδικών εκδόσεων επιστημονικών περιοδικών:
α) Science & Education
β) Έρευνα και Πράξη
γ) THEMES in Education
Δημοσιεύσεις, συνέδρια και επίβλεψή διδακτορικών:
Η Φανή Σέρογλου έχει περισσότερες από 130 εργασίες που έχουν δημοσιευτεί σε βιβλία, επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και παρουσιαστεί σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια. Επίσης έχει επιβλέψει (και επιβλέπει) 6 διδακτορικές διατριβές, 3 μεταπτυχιακά ερευνητικά προγράμματα και περίπου 30 προπτυχιακές διπλωματικές εργασίες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ. Το έργο της Φανής Σέρογλου είναι πρωτοποριακό και έχει εμπνεύσει ερευνητικά έργα και διδακτορικές διατριβές που έχουν εκπονηθεί ή εκπονούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η Φανή Σέρογλου ήταν μέλος της οργανωτικής επιτροπής 8 ελληνικών και διεθνών συνεδρίων ενώ έχει συνδιοργανώσει με συναδέλφους της 4 συνέδρια. Τον Ιούλιο του 2011 διοργάνωσε με επιτυχία το 11th International History, Philosophy and Science Teaching Conference "Science and Culture" στη Θεσσαλονίκη (http://ihpst2011.eled.auth.gr). Η Φανή Σέρογλου έχει δώσει περισσότερες από 10 προσκεκλημένες ομιλίες σε πανεπιστήμια της Ελλάδας, της Ευρώπης, της Αυστραλία, της Βορείου και Νοτίου Αμερικής. Έχει επίσης διοργανώσει προσκεκλημένα συμπόσια σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια. Πολλοί έλληνες και ξένοι ερευνητές κάνουν συχνά αναφορά στις δημοσιεύσεις της Φανής Σέρογλου και υπάρχουν και εργασίες της περισσότερες από 40 αναφορές η κάθε μία (όπως η εργασία: Seroglou, F. & Koumaras, P.: 2001. The Contribution of the History of Physics in Physics Education: A review, Science & Education 10(1-2), 153-172).
Γλώσσες:
1. Ελληνικά (μητρική γλώσσα)
2. Αγγλικά (άριστη γνώση της γλώσσας)
3. Γαλλικά (αρκετά καλή γνώση της γλώσσας)
4. Ισπανικά (αρχάρια)