Αρχική |  Ταυτότητα  |  Δημοσιεύσεις |  Μαθήματα |  Ανακοινώσεις

 

υ-3  ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ  της  ΠΑΙΔΕΙΑΣ  ΣΤΗ  ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ  ΣΚΕΨΗ  

Εξάμηνα Α΄ και Β΄      

 

 

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η φιλοσοφική θεμελίωση της παιδείας

Τα ειδοποιά χαρακτηριστικά της φιλοσοφικής θεώρησης του ανθρώπινου κόσμου

Το αντικείμενο και η κοινωνική σημασία του περί παιδείας φιλοσοφείν

 

Η αρχαΙα ελληνικΗ φιλοσοφΙα

 

ΟΙ ΙΔΕΕΣ των σοφιστΩν

Οι απόψεις των σοφιστών για τη γνώση και τους κοινωνικούς θεσμούς

Η αξία  και οι σκοποί της μόρφωσης

Η σημασία του λόγου για τη ζωή στην πόλη  και η έμφαση στην καλλιέργειά του

 

Η σωκρατικΗ αντΙληψη  της  παιδεΙας του διαλΟγου

Η διαλεκτική-μαιευτική μέθοδος

Γνώση και ηθική αρετή

Η παιδεία του διαλόγου

 

Η φιλοσοφΙα του  ΠλΑτωνα και οι απαρχΕς της ιδεοκρατικΗς αντΙληψης της παιδεΙας

Η θεωρία περί ψυχής

Η θεωρία της γνώσης

Οι βαθμίδες της γνώσης

Η πλατωνική πρόταση παιδαγωγίας

Ο φιλόσοφος ως πρότυπο μορφωμένου ανθρώπου

Η παιδεία στην ιδεώδη πολιτεία

 

Η φιλοσοφικΗ θεΩρηση της παιδεΙας στο Εργο του  ΑριστοτΕλη

Η θεωρία της γνώσης                                                                 

Το μορφωτικό ιδεώδες του Αριστοτέλη ως τυπική έκφραση της αρχαιοελληνικής αντίληψης περί ελεύθερου βίου

Η παιδεία στην υπηρεσία της πόλης- κράτους

 

ΠαιδεΙα και φιλοσοφΙα στους  ελληνιστικοΥς  ΚΑΙ ΡΩΜΑΪΚΟΥΣ χρΟνους

 

Η ΜΟΡΦΩΣΗ στη ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ κοσμοαντΙληψη

Η χριστιανική νοηματοδότηση της ανθρώπινης ύπαρξης

Ο σκοπός της αγωγής    

Οι γνωσιολογικές  παράμετροι της θρησκευτικής πίστης

 

 

Η ΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ

Η εμφάνιση νέας  κοσμοθεωρίας: ανθρωποκεντρισμός, ατομικισμός, φυσιολατρία, εκκοσμίκευση

Το ρεύμα του παιδαγωγικού ουμανισμού

 

Η φιλοσοφΙα του ΤΖΩΝ ΛΟΚ - ΑισθησιαρχΙα και ΜΟΡΦΩΣΗ

 Η θεωρία της γνώσης
Η σημασία της παιδαγωγίας στη διαμόρφωση του ανθρώπου

Οι κίνδυνοι που απειλούν τη μόρφωση

Το  ιδεώδες του ελεύθερου  νου

Λογική ικανότητα και πολιτική ελευθερία

 

Ο ΔιαφωτισμΟς

 

Η φιλοσοφΙα της παιδεΙας  του  ΖΑΝ ΖΑΚ ΡΟΥΣΣΩ

Η κριτική στον  πολιτισμό

Μόρφωση και ανθρώπινη φύση. Οι χειραφετικές δυνατότητες  της παιδαγωγίας 

Οι κοινωνικές ορίζουσες των   απόψεων του Ρουσσώ για τη μόρφωση

 

Οι απΟψεις του ΕΛΒΕΤΙΟΥ  για τη  ΜΟΡΦΩΣΗ

Η θεώρηση της μόρφωσης υπό το πρίσμα του κοινωνικού περιβάλλοντος.

Η αισιόδοξη αντίληψη για την παντοδυναμία της παιδαγωγίας

Θεωρητικές αντιπαραθέσεις με Ρουσσώ και Ντιντερό   

 

 

Η  ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

 

ΚΑΝΤ  και  ΦΙΧΤΕ

Ανθρώπινη φύση και μόρφωση
Το  ιδεώδες της αυτόνομης σκέψης.    

Η σχέση πειθαρχίας και ελευθερίας στην παιδαγωγία.

Ο σκοπός της  αγωγής

 

ΧΕΓΚΕΛ

Η ιδεοκρατική αντίληψη της ιστορίας

Η μόρφωση  (bildung) ως αυτοσυνείδηση του ανθρώπινου πνεύματος

Η εκπαίδευση του ανθρώπου ως ανάβαση από την ατομικότητα στην καθολικότητα

 

 

Η  μαρξιστικΗ  θεμελΙωση  της  ΜΟΡΦΩΣΗΣ

Η κριτική στην ιδεοκρατική αντίληψη της ιστορίας.

Η κριτική στην  κοινωνική αλλοτρίωση και το πρόταγμα της κοινωνικής χειραφέτησης

Η μαρξιστική θεωρία της γνώσης

Η  μόρφωση ως πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας

Εκπαίδευση και εργασία

 

 

Η  φιλοσοφΙα  της  παιδεΙας  του  ΤΖΩΝ ΝΤΙΟΥΪ

Η φιλοσοφία ως γενική θεωρία της εκπαίδευσης

Η θεωρία της γνώσης

Το ιδεώδες της Δημοκρατίας

Οι σκοποί της εκπαίδευσης     

Σχολείο και κοινωνία

Η ηθική αγωγή