ΘE½PHTIKO EPΓO

ΣYNEΔPIA/ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ

 

2011

 

ÒΠαράδοση και Παγκοσμιο¹οίηση:  Στο ¹ραγματικό μουσείο των ¹ροσομοιώσεωνÓ. 

Συμμετοχή στο συνέδριο ¹ου διοργάνωσε ο Δήμος Καλαμαριάς στα ¹λαίσια των εκδηλώσεων ǹαρά Ôθιν αλόςÈ με θέμα ÇΤέχνη, αισθητική, ¹ολιτικήÈ στην ενότητα Αναζήτηση νέων ορίων της ÇελληνικότηταςÈ στη μουσική δημιουργίαÈ

(27/10/2011) http://www.kalamaria.gr/images/stories/parathin2011/progr%20parath%20low.pdf. 

Βίντεο http://www.youtube.com/watch?v=7AdtaO4gOIE

 

Περίληψη

Το φανταστικό μουσείο του Ανρέ Μαλρώ καλύ¹τει όλο το φάσμα του ¹ραγματικού.  Δεν ¹εριλαμβάνει α¹λά ανα¹αραγωγές έργων τέχνης αλλά ¹ροσομοιώσεις του ¹ολιτιστικού, μέρος του ο¹οίου είναι η ¹αράδοση.  Η ¹αγκοσμιο¹οιημένη ¹ραγματικότητα δεν ανέχεται την ύ¹αρξη των ¹αραδόσεων είτε σε το¹ικό είτε σε ¹λανητικό ε¹ί¹εδοá ε¹ιτρέ¹ει μόνον την ύ¹αρξη των κατά τον Μ¹ωντριγιάρ ομοιωμάτων (simulacra).  Η avant-garde, η ÇσοβαρήÈ μουσική, η world music, το ethnic, η ίδια η τέχνη, αιωρούνται σαν μαριονέτες σε ένα οιονεί ομογενο¹οιημένο σύμ¹ανá  μόνον οι κλωστές είναι αθέατες και οι κουκλο¹αίκτες οιονεί α¹όντες.  Ό¹ως ¹αντού έτσι και στην Ελλάδα δεν υ¹άρχει ¹λέον ¹αράδοση, υ¹άρχουν μόνον ¹ροσομοιώσεις της ¹αράδοσης και ο ναρκισσοστικός βαυκαλισμός μιας υ¹οτιθέμενης συνέχειας ¹ου οδηγεί, ό¹ως λέει ο Δ. Δημητριάδης, στην Çκαθησυχασμένη βεβαιότητα ότι η κληρονομιά μας ανήκει αδιαφιλονίκητα καθιεώνοντας την εθνική στειρότητα ως κυρίαρχη συμ¹εριφορά, την αγκίστρωση στα κεκτημένα ως άρχουσα νοοτρο¹ία, τον μηρυκασμό των στερεοτύ¹ων ως ασφάλεια συνέχειας.

 

 

2007

           

ÒΠαράδοση και Παγκοσμιο¹οίηση:  Στο ¹ραγματικό μουσείο των ¹ροσομοιώσεωνÓ. 

Συμμετοχή ως εισηγητής στο μουσικολογικό συνέδριο ¹ου συνδιοργάνωσαν η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με θέμα ÒΈντεχνη Ελληνική Μουσική Δημιουργία: Παράδοση και Παγκοσμιο¹οίησηÓ (24-26/4/2007). 

 

2004

 

ÒH νέα γενιά ελλήνων συνθετών και η μουσική ¹ρωτο¹ορείαÓ. 

Διάλεξη στο Mέγαρο Mουσικής Aθηνών στα ¹λαίσια του κύκλου διαλέξεων του O.M.M.A. με θέμα ÒH ελληνική μουσική στο 2ο μισό του 20ού αιώναÓ (25/4/2004).          

 

Περίληψη

Στην ομιλία εξετάζεται η σύγχρονη ελληνική μουσική ¹αραγωγή στα ¹λαίσια της διεθνούς μουσικής ¹ραγματικότητας.  KατÕ αρχάς διερευνάται η διαδικασία α¹ορρόφησης του ευρω¹αϊκού ¹ολιτισμού των Nέων Xρόνων α¹ό τον ¹ολιτισμό της νέας ¹λανητικής ε¹οχής, και ¹εριγράφονται ορισμένα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ¹ολιτισμού της ε¹οχής μας (¹ου συνιστούν την λεγόμενη μεταμοντέρνα κατάσταση).  H σημαντικότερη για το ¹αγκόσμιο ¹ολιτιστικό γίγνεσθαι εξέλιξη ¹ου λαμβάνει χώρα στην ε¹οχή μας είναι η μετάλλαξη του δυτικοευρω¹αϊκού ¹ολιτισμού.  Σύμ¹τωμα αυτής της εξέλιξης είναι όχι μόνον η κρίση της σύγχρονης μουσικής αλλά γενικότερα της δυτικοευρω¹αϊκής, ÒλόγιαςÓ ή ÒκλασικήςÓ μουσικής.   Διατυ¹ώνεται η θέση ¹ως ο μουσικός κονφορμισμός ¹ου διακρίνει μεγάλο μέρος της σύγχρονης μουσικής ¹αραγωγής δεν ¹ρόκειται να λύσει το ε¹ικοινωνιακό ¹ρόβλημα της σύγχρονης μουσικής (¹ου για ¹ολλούς ¹ροκλήθηκε α¹ό την δήθεν εγκεφαλική μετα¹ολεμική μουσική ¹ρωτο¹ορεία)  καθώς το ¹ρόβλημα δεν αφορά την ίδια τη μουσική γλώσσα αλλά εξωμουσικούς ¹αράγοντες ¹ου οδηγούν στη μετάλλαξη του ¹ολιτισμού της Δύσης. Συνε¹ώς, όσο λάθος είναι ο δημιουργός οχυρωμένος μέσα στον αριστοκρατικό, α¹ό ελεφαντόδοντο, ¹ύργο της υψηλής δημιουργίας να αντι¹αρέρχεται το ¹ρόβλημα της α¹ουσίας κοινού με ιδιαίτερη ευκολία και ¹ερισσή άνεση (λες και η ε¹ικοινωνία δε συνιστά μία βασική και ουσιαστική διάσταση της τέχνης), άλλο τόσο λάθος είναι να μειώνει την τέχνη του με σκο¹ό να αντα¹οκριθεί στις α¹αιτήσεις του κοινού ακυρώνοντας έτσι το ¹ρωτογενές στάδιο της καλλιτεχνικής δημιουργίας, την έμ¹νευση, την α¹οκρυστάλλωση και υλο¹οίηση της μουσικής ιδέας. 

 

Στη συνέχεια ε¹ιχειρείται μια ¹ρώτη ¹ροσέγγιση της ελληνικής μουσικής ¹ραγματικότητας.  Γίνεται σύντομη αναφορά στο ¹αρελθόν και εκτίθενται  ζητήματα ¹ου αφορούν την ελληνική ¹ολιτιστική ταυτότητα και το ρόλο της ÒλόγιαςÓ μουσικής στην συνολική ελληνική ¹ραγματικότητα η ο¹οία χαρακτηρίζεται, αφενός μεν, α¹ό την καταχρηστική ¹αρουσία του Òέντεχνου λαϊκούÓ τραγουδιού, αφετέρου δε, α¹ό τη διατήρηση ενός α¹αρχαιωμένου συστήματος μουσικής εκ¹αίδευσης και μουσικών θεσμών.

 

Περιγράφεται η θέση (και η ταυτότητα) του συνθέτη στη σημερινή ελληνική ¹ραγματικότητα (εκ¹αίδευση, εργασιακές συνθήκες, βαθμός ¹ροσβασιμότητας στους κυρίαρχους ¹ολιτιστικούς θεσμούς).  Παρατηρείται μια εντυ¹ωσιακή αύξηση του αριθμού των εγγεγραμμένων στην Ένωση Eλλήνων Mουσουργών συνθετών ¹ράγμα ¹ου αντανακλά την ε¹ικρατούσα στάση ¹ου αντιμετω¹ίζει τη μουσική και γενικά την τέχνη με ένα ¹ραγματιστικό τρό¹ο και έχει ως ¹ρότυ¹ο ¹ερισσότερο την εικόνα του τεχνίτη, ό¹ως ήταν για ¹αράδειγμα ο Bach, ¹αρά αυτή του ÒρομαντικούÓ ¹νευματικού δημιουργού.

 

Κεφαλαιώδους σημασίας είναι η έννοια της Òδεσ¹όζουσας κατάστασηςÓ ¹ου υ¹οδηλώνει ¹ως σε μια ¹ολύ¹λοκη και ¹ολύμορφη ¹ραγματικότητα κυριαρχεί μια Òδεσ¹όζουσα κατάστασηÓ, η ο¹οία και ¹ροσδίδει νοήμα και σημασία, ε¹ομένως αξία, στη τέχνη. Για ¹αράδειγμα, την ¹ερίοδο της Eθνικής Σχολής, η αξία, δηλαδή, το νόημα της Òμεγάλης τέχνηςÓ, της Òμεγάλης μουσικήςÓ ¹εριέχονταν στην ιδεά της ¹ροβολής της εθνικής ταυτότητας, της έννοιας του έθνους, με μουσικοτεχνικούς τρό¹ους ¹ου ¹ροέρχονταν α¹ό τις εμ¹ειρίες άλλων ομοειδών Eθνικών Σχολών· οι συνθέτες ¹ου ¹ροβάλλονταν ήσαν αυτοί ¹ου συμ¹ορεύονταν με τους στόχους της Σχολής, το όραμα του ιδρυτή της, του M. Kαλομοίρη.  Mετα¹ολεμικά, κατά την ¹ερίοδο ¹ου η καλλιτεχνική ¹ρωτο¹ορεία, η avand guard, ¹ροσέδιδε νόημα, δηλαδή αξία, στη μουσική, οι συνθέτες ¹ου ανήκαν σÕ αυτήν, ήσαν αυτοί ¹ου μ¹ορούσαν να ενταχθούν στη Òδεσ¹όζουσαÓ μουσική κατάσταση και αντίστοιχα να ¹ροβληθούν. Στην ε¹οχή μας, το ζητούμενο είναι η διάγνωση της Òδεσ¹όζουσας κατάστασηςÓ (¹ου θα μ¹ορούσε να ταυτισθεί με την έννοια ÒZeitgeistÓ), ¹ου θα οδηγήσει στον ¹ροσδιορισμό αντικειμενικών αξιολογικών κριτηρίων.  Tο βασικό ερώτημα δηλαδή είναι:  M¹ορεί να υ¹άρξει μεγάλη τέχνη στη ε¹οχή μας; 

 

H μετα¹ολεμική ¹ερίοδος διαιρείται (με κεντρικό άξονα τη μετα¹ολίτευση) σε δύο γενιές 1945 – 1975 και 1975 μέχρι τις μέρες μας.  Aν κάτι είναι κοινό στις δύο γενιές είναι ότι ε¹ηρεάσθηκαν άμεσα ή έμμεσα α¹ό τις καινοτομίες της μετα¹ολεμικής μουσικής ¹ρωτο¹ορείας.  Eνώ ¹αλιότερα οι διεθνείς εξελίξεις στο μουσικό χώρο μεταφέρονταν στην Eλλάδα με καθυστέρηση δέκα ¹ερί¹ου χρόνων, στις μέρες μας εμφανίζονται σχεδόν αμέσως.  Στοιχεία των διαφόρων μετα¹ολεμικών μουσικών τάσεων ό¹ως ο σειραϊσμός, ο αλεατορισμός, η μικρο¹ολυφωνική μουσική, ο μινιμαλισμός, η νέα τονικότητα, ο νεορομαντισμός, η ¹ολυστυλιστική μουσική, η ÒφασματικήÓ μουσική κ.ά. εμφανίζονται στη μετα¹ολεμική ελληνική μουσική ¹αραγωγή.  Tο γνώρισμα όμως ¹ου τη διακρίνει είναι η εκλεκτική εκ μέρους των ¹ερισσοτέρων συνθετών ¹ροσέγγιση των διαφόρων τάσεων ¹ου συμβαδίζει με μια αίσθηση α¹ενοχο¹οίησης της τονικότητας αλλά και της ίδιας της ÒέκφρασηςÓ. 

 

Kαταλήγοντας διατυ¹ώνεται η θέση ¹ως η ÒλόγιαÓ μουσική βρίσκεται υ¹ό έμμεσο ή άμεσο διωγμό α¹ό την α¹ηνή κοινωνία των μαζών και τον ¹ολιτισμό του κέρδους.  O συνθέτης ÒλόγιαςÓ μουσικής, αφού έχει ήδη Òγκετο¹οιηθείÓ και στην ουσία αναιρεθεί ως δημιουργός και κοινωνός ¹ολιτισμού, οδεύει ¹λέον να καταστεί είδος ¹ρος εξαφάνιση.

 

 

2001

 

ÒTο μεταμοντέρνο και η ε¹ικοινωνιακή κρίση της σύγχρονης μουσικήςÓ. 

Συμμετοχή ως εισηγητής και συντονιστής συνεδρίας στο Συμ¹όσιο Σύγχρονης Mουσικής του Kέντρου Mεσογειακής Moυσικής με θέμα: ÒZητήματα αισθητικής και ταυτότητας στη σύγχρονη μουσική δημιουργίαÓ. (10-11/11/2001)

 

Περίληψη

H δια¹ραγμάτευση των εννοιών του μοντέρνου και του μεταμοντέρνου α¹οτελεί σημείο εκκίνησης της ¹ροβληματικής της ¹αρούσας ανακοίνωσης.  Kαταδεικνύεται ¹ως η έννοια του μεταμοντέρνου χαρακτηρίζεται α¹ό ασάφεια σχετικά με το εννοιολογικό ¹εριεχόμενό της.  Διατυ¹ώνεται η ¹ρόταση να θεωρηθεί η τονική μουσική μια α¹ό τις Òμεγάλες αφηγήσειςÓ του δυτικού ¹ολιτισμού σύμφωνα με την ορολογία του Lyotard.  Eντο¹ίζονται χαρακτηριστικά της σύγχρονης μεταμοντέρνας ¹ραγματικότητας και διατυ¹ώνεται η θέση ¹ως η ε¹ικοινωνιακή ÒκρίσηÓ της σύγχρονης μουσικής, για την ο¹οία υ¹εύθυνη θεωρείται α¹ό ¹ολλούς η ¹ερίοδος του μουσικού μοντερνισμού, συνδέεται κυρίως αν όχι α¹οκλειστικά με εξωμουσικούς ¹αράγοντες.  H θέση αυτή συνε¹άγεται αφενός μεν ¹ως η λύση της ÒκρίσηςÓ είναι αδύνατον να ε¹έλθει με μουσικά μέσα και αφετέρου ¹ως α¹αιτείται ένας ριζικά νέος τρό¹ος ¹ροσέγγισης της μουσικής ως μιας α¹ό τις συνιστώσες του σύγχρονου ¹ολιτισμού. 

 

2000

 

Σκέψεις ενός συνθέτη στην Eλλάδα στο τέλος της χιλιετίας.  (Tο μεταμοντέρνο, η ε¹ικοινωνιακή κρίση της σύγχρονης μουσικής και η νεοελληνική μουσική ¹ραγματικότητα). 

Συμμετοχή ως εισηγητής στο συνέδριο του Iονίου Πανε¹ιστημίου με θέμα: ÒZητήματα Nεοελληνικής Mουσικής Iστορίας IIÓ. (29/9-1/10/2000). 

 

Περίληψη

H νεοελληνική μουσική ¹ραγματικότητα α¹οτελεί μέρος της ¹αγκόσμιας ¹ολιτισμικής κατάστασης, η ο¹οία έχει ¹λέον καθιερωθεί να ορίζεται με την αμφιλεγόμενη και εν ¹ολλοίς ασαφή έννοια του μεταμοντέρνου.  Στην ¹αρούσα ανακοίνωση υ¹οστηρίζεται ότι η νεοελληνική μουσική δεν μ¹ορεί ούτε ¹ρέ¹ει να εξετάζεται ανεξάρτητα α¹ό την ¹αγκόσμια μουσική ¹ραγματικότητα, καθώς ένα α¹ό τα βασικά συστατικά της κυρίαρχης μεταμοντέρνας κατάστασης είναι η ολοκληρωτική Ò¹αγκοσμιο¹οίησηÓ και ταυτόχρονη ÒαλληλοδιείδυσηÓ ¹ου συντελείται σε όλα τα ε¹ί¹εδα των ανθρω¹ίνων δραστηριοτήτων, στις ο¹οίες φυσικά συμ¹εριλαμβάνεται και η μουσική.  Eντο¹ίζονται χαρακτηριστικά της σύγχρονης μεταμοντέρνας μουσικής ¹ραγματικότητας και διατυ¹ώνεται η θέση ¹ως η ε¹ικοινωνιακή ÒκρίσηÓ της σύγχρονης μουσικής, για την ο¹οία υ¹εύθυνη θεωρείται α¹ό ¹ολλούς η ¹ερίοδος του μουσικού μοντερνισμού, συνδέεται κυρίως αν όχι α¹οκλειστικά με εξωμουσικούς ¹αράγοντες.  H θέση αυτή συνε¹άγεται, αφενός μεν, ¹ως η λύση της ÒκρίσηςÓ είναι αδύνατον να ε¹έλθει με μουσικά μέσα, αφετέρου δε, ¹ως α¹αιτείται ένας ριζικά νέος τρό¹ος ¹ροσέγγισης της μουσικής ως μιας α¹ό τις συνιστώσες του σύγχρονου ¹ολιτισμού.  H ανακοίνωση ολοκληρώνεται με ειδική αναφορά στην σύγχρονη νεοελληνική μουσική ¹ραγματικότητα και τις ιδιαιτερότητές της, καθώς και στη θέση του συνθέτη μέσα σÕ αυτήν την ¹ραγματικότητα.

 

2002           

 

ÒH Mουσική για ¹ιάνο στη μετα¹ολεμική ¹ερίοδο του 20ού αιώνα με κέντρο αναφοράς τα έργα για ¹ιάνο του Pierre BoulezÓ. 

Συμμετοχή στις HMEPEΣ ΠIANIΣTIKHΣ TEXNHΣ ¹ου διοργανώνει του Σύγχρονο ½δείο Θεσσαλονίκης. (28-31/3/2002). 

 

ΑΡΘΡΑ

 

2010           

Παράδοση και ¹αγκοσμιο¹οίηση. Στο ¹ραγματικό μουσείο των ¹ροσομοιώσεων.

Θεσσαλονικέων Πόλις (τεύχος 31).

 

 

2000

Παραλαγές ¹άνω στον Gustav Mahler.  Περιοδικό Mουσικολογία (12ο τεύχος).

 

Περίληψη

Στο άρθρο αυτό εξετάζονται δύο χαρακτηριστικά της μουσικής του Gustav Mahler: (1) η νοσταλγία και (2) ο μουσικός ¹λουραλισμός ως στοιχεία μοντερνισμού. 

 

O G. Mahler ανήκε στην κίνηση του Jugendstil και θεωρείτο α¹ό τους συγχρόνους του μαζί με τον R. Strauss και άλλους συνθέτες, εκ¹ρόσω¹ος του μοντερνισμού της ε¹οχής του.  Διαφορο¹οιείται όμως α¹ό του άλλους μοντερνιστές συνθέτες της ε¹οχής του σε δύο σημεία, τα ο¹οία είναι:

(α) H Òα¹οστασιο¹οιητικήÓ (Verfremdung) διάσταση του συναισθήματος της νοσταλγίας, ¹ου δίνει τον ιδιαίτερα τραγικό τόνο στη μουσική του και το διαφορο¹οιεί α¹ό τον σύγχρονό του, R. Strauss.  Για να εμβαθύνουμε στην ειδο¹οιό λειτουργία της νοσταλγίας στη μουσική, θεωρήθηκε α¹αραίτητη η συγκριτική αντι¹αραβολή των δύο κυριοτέρων εκ¹ροσώ¹ων του Òμουσικού μοντερνιοσμούÓ του τέλους του 19ου αιώνα, του Mahler και του Strauss.  Tέλος αναλύεται ένα ¹έρασμα (μ. 125-155) α¹ό την ¹ρώτη κίνηση της Tέταρτης Συμφωνίας του Mahler ως χαρακτηριστικό ¹αράδειγμα του α¹οστασιο¹οιητικού ρόλου της νοσταλγίας στη μουσική.  

 

(β) H καταλυτική ε¹ίδραση της Òανοιχτής ακρόασηςÓ στην ίδια τη μουσική σύνθεση, ε¹ίδραση ¹ου οδηγεί σε μια μορφή Òμουσικού ¹λουραλισμούÓ, ο ο¹οίος α¹οδομεί τη υ¹άρχουσα μουσική γλώσσα.  Στο άρθρο εξετάζονται οι όροι Òανοιχτή ακρόασηÓ, Òμουσικός ¹λουραλισμόςÓ, η σχέση ÒυψηλήςÓ και ÒχαμηλήςÓ ή ÒκοινήςÓ (trivial) μουσικής και η ¹οιότητα της αφηγηματικότητας στη μουσική του Mahler.  Aναλύεται η δεύτερη κίνηση της Ένατης Συμφωνίας ως τυ¹ικό ¹αράδειγμα γιγάντιου collage ή μάλλον pot-pourri α¹ό LŠndler και βαλς. 

 

 

1999           

 

Σκέψεις ενός συνθέτη στην Eλλάδα στο τέλος της χιλιετίας. Περιοδικό Mουσικά (5ο τεύχος). 

Ό¹ως υ¹οδηλώνει ο τίτλος, το άρθρο α¹οτελεί μια καταγραφή σκέψεων και δεν α¹οσκο¹εί σε μιαν ενδελεχή και συστηματική μελέτη των θεμάτων ¹ου θίγονται. 

 

H δια¹ραγμάτευση των εννοιών του μοντέρνου και του μεταμοντέρνου α¹οτελεί σημείο εκκίνησης της ¹ροβληματικής του άρθρου.  Kαταδεικνύεται ¹ως η έννοια του μεταμοντέρνου χαρακτηρίζεται α¹ό ασάφεια σχετικά με το εννοιολογικό ¹εριεχόμενό της, γεγονός ¹ου έχει έμμεση ε¹ί¹τωση και στον ¹ροσδιορισμό της έννοιας του μοντέρνου.  Διατυ¹ώνεται η ¹ρόταση να θεωρηθεί η τονική μουσική μια α¹ό τις Òμεγάλες αφηγήσειςÓ του δυτικού ¹ολιτισμού σύμφωνα με την ορολογία του Lyotard, ενώ ¹αράλληλα θίγονται ζητήματα ¹ου αφορούν στη διαδικασία ¹ου διέρχεται η καλλιτενική δημιουργία. 

 

Στην συνέχεια, το άρθρο αναφέρεται στο άμεσο ¹αρελθόν, στη μετα¹ολεμική ¹ερίοδο, ¹ου θεωρείται ¹ερίοδος μοντερνισμού και α¹ό ¹ολλούς Òυ¹εύθυνηÓ για την ε¹ικοινωνιακή κρίση της σύγχρονης μουσικής.  ΣÕ αυτό το σημείο διατυ¹ώνεται η θέση ¹ως η ε¹ικοινωνιακή ÒκρίσηÓ της σύγχρονης μουσικής συσχετίζεται με εξωμουσικούς ¹αράγοντες και συγκεκριμένα (α) με την ¹αγκοσμιο¹οίηση του ¹ολιτισμού (¹ου διαμορφώνεται ¹αράλληλα ¹ρος την συντελούμενη ¹αγκοσμιο¹οίηση του κα¹ιταλιστικού συστήματος) μέσω της ανά¹τυξης της τεχνολογίας και με δεδομένη την ηγεμονική θέση της Δύσης ανά τον ¹λανήτη, (β) την κυριαρχία της καταναλωτικής μουσικής ¹ου α¹οτελεί συνάρτηση της δομής και της λειτουργίας της μουσικής βιομηχανίας στην ε¹οχή μας αλλά και της ιδιότυ¹ης διείσδυσης των ÒηττημένωνÓ ¹ολιτισμών στο ¹ολιτιστικό ε¹οικοδόμημα της Δύσης και (γ) την οριακή εξειδίκευση των ανθρω¹ίνων δραστηριοτήτων.  H θέση αυτή συνε¹άγεται αφενός μεν ¹ως η λύση τηςÓκρίσηςÓ είναι αδύνατον να ε¹έλθει με μουσικά μέσα και αφετέρου ¹ως α¹αιτείται ένας ριζικά νέος τρό¹ος ¹ροσέγγισης της συνολικής μουσικής ¹ραγματικότητας.

 

Στη συνέχεια εισάγεται κατÕ αντι¹αράθεση ¹ρος τα κύρια χαρακτηριστικά της μεταμοντέρνας κατάστασης η έννοια του βάθους ως συστατικό και ¹ροϋ¹όθεση της καλλιτεχνικής δημιουργίας. 

 

Tο άρθρο ολοκληρώνεται με αναφορά στην ελληνική ¹ραγματικότητα και τις ιδιαιτερότητές της, καθώς και στη θέση του συνθέτη μέσα σÕ αυτήν την ¹ραγματικότητα.

 

1998

           

Tο collage στη μουσική. H χρήση ÒδανεισμένουÓ υλικού στη μουσική δημιουργία.  Περιοδικό Mουσικός Λόγος (1ο τεύχος).

 

Περίληψη

Tο άρθρο αυτό α¹οτελεί το ¹ρώτο μέρος ευρύτερης εργασίας, της ο¹οίας το δεύτερο μέρος ¹εριλαμβάνει ανάλυση της τρίτης κίνησης της Sinfonia του Luciano Berio.  Στο ¹αρόν άρθρο ¹αρουσιάζεται συνο¹τικά η ιστορία του collage στις διάφορες τέχνες (ζωγραφική και λογοτεχνία) και στη μουσική.  H έννοια του collage συγγενεύει με τη ευρύτερη έννοια της χρήσης ÒδανεισμένουÓ υλικού (ελληνική μετάφραση της δόκιμης αγγλικής έννοιας borrowed materials).  Aκολουθεί συνο¹τική ιστορική ανασκό¹ηση ¹ερι¹τώσεων χρήσης ÒδανεισμένουÓ υλικού στην Iστορία της Mουσικής (¹.χ. το μεσαιωνικό μοτέτο, οι Λειτουργίες-Παρωδίες της Aναγέννησης, μουσικές μορφές ό¹ως το Quodlibet ή glosa κλ¹.). 

 

Tο δεύτερο μέρος του άρθρου ασχολείται με τη χρήση ÒδανεισμένουÓ υλικού στη μετα¹ολεμική μουσική του 20ού αιώνα.  Παρουσιάζονται ενδεικτικά μια σειρά α¹ό συνθέτες, των ο¹οίων το έργο χαρακτηρίζεται α¹ό την τεχνική του collage ή γενικότερα τη χρήση ÒδανεισμένουÓ υλικού ό¹ως οι M. Kagel (ειδικά το έργο Variationen ohne Fuge), J. Cage, G. Crumb, B.A. Zimmermann, M.P. Davies, H. Pousseur, musique concrŽte-ηλεκτρονική μουσική, K. Stockhausen (Hymnen και Telemusik) και τέλος η τρίτη κίνηση της Sinfonia του L. Berio.