ΘE½PHTIKO EPΓO
2011
ÒΠαράδοση
και
Παγκοσμιο¹οίηση: Στο
¹ραγματικό
μουσείο των
¹ροσομοιώσεωνÓ.
Συμμετοχή
στο συνέδριο
¹ου διοργάνωσε
ο Δήμος Καλαμαριάς
στα ¹λαίσια των
εκδηλώσεων
ǹαρά Ôθιν αλόςÈ με
θέμα ÇΤέχνη,
αισθητική,
¹ολιτικήÈ στην
ενότητα Αναζήτηση
νέων ορίων της
ÇελληνικότηταςÈ
στη μουσική
δημιουργίαÈ
(27/10/2011)
http://www.kalamaria.gr/images/stories/parathin2011/progr%20parath%20low.pdf.
Βίντεο
http://www.youtube.com/watch?v=7AdtaO4gOIE
Περίληψη
Το
φανταστικό
μουσείο του
Ανρέ Μαλρώ
καλύ¹τει όλο το
φάσμα του
¹ραγματικού. Δεν
¹εριλαμβάνει
α¹λά
ανα¹αραγωγές
έργων τέχνης αλλά
¹ροσομοιώσεις
του
¹ολιτιστικού,
μέρος του ο¹οίου
είναι η
¹αράδοση. Η
¹αγκοσμιο¹οιημένη
¹ραγματικότητα
δεν ανέχεται την
ύ¹αρξη των
¹αραδόσεων
είτε σε το¹ικό
είτε σε ¹λανητικό
ε¹ί¹εδοá ε¹ιτρέ¹ει
μόνον την
ύ¹αρξη των κατά
τον
Μ¹ωντριγιάρ
ομοιωμάτων (simulacra). Η avant-garde, η
ÇσοβαρήÈ
μουσική, η world music, το
ethnic, η ίδια η τέχνη,
αιωρούνται σαν
μαριονέτες σε
ένα οιονεί
ομογενο¹οιημένο
σύμ¹ανá μόνον
οι κλωστές
είναι αθέατες
και οι
κουκλο¹αίκτες
οιονεί
α¹όντες.
Ό¹ως ¹αντού
έτσι και στην
Ελλάδα δεν
υ¹άρχει ¹λέον ¹αράδοση,
υ¹άρχουν μόνον
¹ροσομοιώσεις
της ¹αράδοσης και
ο
ναρκισσοστικός
βαυκαλισμός
μιας υ¹οτιθέμενης
συνέχειας ¹ου
οδηγεί, ό¹ως
λέει ο Δ.
Δημητριάδης,
στην Çκαθησυχασμένη
βεβαιότητα ότι
η κληρονομιά
μας ανήκει
αδιαφιλονίκητα
καθιεώνοντας
την εθνική στειρότητα
ως κυρίαρχη
συμ¹εριφορά,
την αγκίστρωση
στα κεκτημένα
ως άρχουσα
νοοτρο¹ία, τον
μηρυκασμό των
στερεοτύ¹ων ως
ασφάλεια
συνέχειας.
2007
ÒΠαράδοση
και
Παγκοσμιο¹οίηση: Στο
¹ραγματικό
μουσείο των
¹ροσομοιώσεωνÓ.
Συμμετοχή
ως εισηγητής
στο
μουσικολογικό
συνέδριο ¹ου
συνδιοργάνωσαν
η Ένωση
Ελλήνων
Μουσουργών, η
Κρατική
Ορχήστρα
Θεσσαλονίκης
και το Μέγαρο
Μουσικής
Αθηνών με θέμα
ÒΈντεχνη
Ελληνική Μουσική
Δημιουργία:
Παράδοση και
Παγκοσμιο¹οίησηÓ
(24-26/4/2007).
2004
ÒH
νέα γενιά
ελλήνων
συνθετών και η
μουσική
¹ρωτο¹ορείαÓ.
Διάλεξη στο
Mέγαρο Mουσικής
Aθηνών στα
¹λαίσια του κύκλου
διαλέξεων του O.M.M.A.
με θέμα ÒH
ελληνική
μουσική στο 2ο
μισό του 20ού
αιώναÓ (25/4/2004).
Περίληψη
Στην ομιλία
εξετάζεται η
σύγχρονη
ελληνική μουσική
¹αραγωγή στα
¹λαίσια της
διεθνούς
μουσικής ¹ραγματικότητας. KατÕ
αρχάς
διερευνάται η
διαδικασία
α¹ορρόφησης του
ευρω¹αϊκού
¹ολιτισμού των
Nέων Xρόνων α¹ό
τον ¹ολιτισμό
της νέας
¹λανητικής
ε¹οχής, και ¹εριγράφονται
ορισμένα
χαρακτηριστικά
γνωρίσματα του
¹ολιτισμού της
ε¹οχής μας (¹ου
συνιστούν την
λεγόμενη
μεταμοντέρνα
κατάσταση). H
σημαντικότερη
για το
¹αγκόσμιο
¹ολιτιστικό
γίγνεσθαι
εξέλιξη ¹ου
λαμβάνει χώρα
στην ε¹οχή μας
είναι η
μετάλλαξη του
δυτικοευρω¹αϊκού
¹ολιτισμού. Σύμ¹τωμα
αυτής της
εξέλιξης είναι
όχι μόνον η κρίση
της σύγχρονης
μουσικής αλλά
γενικότερα της
δυτικοευρω¹αϊκής,
ÒλόγιαςÓ ή
ÒκλασικήςÓ
μουσικής.
Διατυ¹ώνεται
η θέση ¹ως ο
μουσικός κονφορμισμός
¹ου διακρίνει
μεγάλο μέρος
της σύγχρονης
μουσικής
¹αραγωγής δεν
¹ρόκειται να
λύσει το ε¹ικοινωνιακό
¹ρόβλημα της
σύγχρονης
μουσικής (¹ου
για ¹ολλούς
¹ροκλήθηκε α¹ό
την δήθεν
εγκεφαλική
μετα¹ολεμική
μουσική
¹ρωτο¹ορεία) καθώς
το ¹ρόβλημα δεν
αφορά την ίδια
τη μουσική
γλώσσα αλλά
εξωμουσικούς
¹αράγοντες ¹ου
οδηγούν στη
μετάλλαξη του
¹ολιτισμού της
Δύσης. Συνε¹ώς,
όσο λάθος
είναι ο
δημιουργός οχυρωμένος
μέσα στον
αριστοκρατικό,
α¹ό ελεφαντόδοντο,
¹ύργο της
υψηλής
δημιουργίας να
αντι¹αρέρχεται
το ¹ρόβλημα της
α¹ουσίας
κοινού με
ιδιαίτερη ευκολία
και ¹ερισσή
άνεση (λες και η ε¹ικοινωνία
δε συνιστά μία
βασική και
ουσιαστική διάσταση
της τέχνης),
άλλο τόσο
λάθος είναι να
μειώνει την
τέχνη του με
σκο¹ό να
αντα¹οκριθεί
στις α¹αιτήσεις
του κοινού
ακυρώνοντας
έτσι το
¹ρωτογενές
στάδιο της
καλλιτεχνικής
δημιουργίας,
την έμ¹νευση,
την
α¹οκρυστάλλωση
και υλο¹οίηση
της μουσικής
ιδέας.
Στη
συνέχεια
ε¹ιχειρείται
μια ¹ρώτη
¹ροσέγγιση της
ελληνικής
μουσικής
¹ραγματικότητας.
Γίνεται
σύντομη
αναφορά στο
¹αρελθόν και εκτίθενται
ζητήματα ¹ου
αφορούν την
ελληνική ¹ολιτιστική
ταυτότητα και
το ρόλο της
ÒλόγιαςÓ μουσικής
στην συνολική
ελληνική
¹ραγματικότητα
η ο¹οία
χαρακτηρίζεται,
αφενός μεν, α¹ό
την καταχρηστική
¹αρουσία του
Òέντεχνου
λαϊκούÓ
τραγουδιού,
αφετέρου δε, α¹ό
τη διατήρηση
ενός
α¹αρχαιωμένου
συστήματος μουσικής
εκ¹αίδευσης
και μουσικών
θεσμών.
Περιγράφεται
η θέση (και η
ταυτότητα) του
συνθέτη στη
σημερινή
ελληνική
¹ραγματικότητα
(εκ¹αίδευση,
εργασιακές
συνθήκες,
βαθμός
¹ροσβασιμότητας
στους
κυρίαρχους
¹ολιτιστικούς
θεσμούς).
Παρατηρείται
μια
εντυ¹ωσιακή αύξηση
του αριθμού
των
εγγεγραμμένων
στην Ένωση Eλλήνων
Mουσουργών
συνθετών
¹ράγμα ¹ου
αντανακλά την
ε¹ικρατούσα
στάση ¹ου
αντιμετω¹ίζει
τη μουσική και
γενικά την
τέχνη με ένα
¹ραγματιστικό
τρό¹ο και έχει
ως ¹ρότυ¹ο
¹ερισσότερο
την εικόνα του
τεχνίτη, ό¹ως
ήταν για
¹αράδειγμα ο Bach,
¹αρά αυτή του
ÒρομαντικούÓ ¹νευματικού
δημιουργού.
Κεφαλαιώδους
σημασίας είναι
η έννοια της
Òδεσ¹όζουσας
κατάστασηςÓ ¹ου
υ¹οδηλώνει ¹ως
σε μια ¹ολύ¹λοκη
και ¹ολύμορφη
¹ραγματικότητα
κυριαρχεί μια
Òδεσ¹όζουσα
κατάστασηÓ, η ο¹οία
και ¹ροσδίδει
νοήμα και
σημασία,
ε¹ομένως αξία, στη
τέχνη. Για
¹αράδειγμα, την
¹ερίοδο της
Eθνικής Σχολής,
η αξία, δηλαδή,
το νόημα της
Òμεγάλης
τέχνηςÓ, της
Òμεγάλης
μουσικήςÓ
¹εριέχονταν
στην ιδεά της
¹ροβολής της
εθνικής
ταυτότητας,
της έννοιας
του έθνους, με
μουσικοτεχνικούς
τρό¹ους ¹ου
¹ροέρχονταν α¹ό
τις εμ¹ειρίες
άλλων ομοειδών
Eθνικών
Σχολών· οι
συνθέτες ¹ου
¹ροβάλλονταν
ήσαν αυτοί ¹ου
συμ¹ορεύονταν
με τους
στόχους της
Σχολής, το
όραμα του ιδρυτή
της, του M.
Kαλομοίρη. Mετα¹ολεμικά,
κατά την ¹ερίοδο
¹ου η
καλλιτεχνική
¹ρωτο¹ορεία, η avand guard,
¹ροσέδιδε νόημα,
δηλαδή αξία,
στη μουσική, οι
συνθέτες ¹ου
ανήκαν σÕ αυτήν,
ήσαν αυτοί ¹ου
μ¹ορούσαν να
ενταχθούν στη
Òδεσ¹όζουσαÓ
μουσική
κατάσταση και
αντίστοιχα να
¹ροβληθούν. Στην ε¹οχή
μας, το ζητούμενο
είναι η
διάγνωση της
Òδεσ¹όζουσας
κατάστασηςÓ (¹ου
θα μ¹ορούσε να
ταυτισθεί με
την έννοια ÒZeitgeistÓ),
¹ου θα οδηγήσει
στον
¹ροσδιορισμό
αντικειμενικών
αξιολογικών
κριτηρίων. Tο
βασικό ερώτημα
δηλαδή είναι: M¹ορεί να
υ¹άρξει μεγάλη
τέχνη στη ε¹οχή
μας;
H
μετα¹ολεμική
¹ερίοδος
διαιρείται (με
κεντρικό άξονα
τη
μετα¹ολίτευση)
σε δύο γενιές 1945
– 1975 και 1975 μέχρι τις
μέρες μας. Aν
κάτι είναι
κοινό στις δύο
γενιές είναι
ότι ε¹ηρεάσθηκαν
άμεσα ή έμμεσα
α¹ό τις
καινοτομίες
της μετα¹ολεμικής
μουσικής
¹ρωτο¹ορείας. Eνώ
¹αλιότερα οι
διεθνείς
εξελίξεις στο
μουσικό χώρο
μεταφέρονταν
στην Eλλάδα με
καθυστέρηση
δέκα ¹ερί¹ου
χρόνων, στις
μέρες μας
εμφανίζονται
σχεδόν αμέσως. Στοιχεία
των διαφόρων
μετα¹ολεμικών
μουσικών τάσεων
ό¹ως ο
σειραϊσμός, ο
αλεατορισμός,
η
μικρο¹ολυφωνική
μουσική, ο
μινιμαλισμός,
η νέα
τονικότητα, ο
νεορομαντισμός,
η
¹ολυστυλιστική
μουσική, η
ÒφασματικήÓ
μουσική κ.ά. εμφανίζονται
στη
μετα¹ολεμική
ελληνική
μουσική ¹αραγωγή. Tο
γνώρισμα όμως
¹ου τη
διακρίνει
είναι η
εκλεκτική εκ
μέρους των
¹ερισσοτέρων
συνθετών
¹ροσέγγιση των
διαφόρων
τάσεων ¹ου
συμβαδίζει με
μια αίσθηση
α¹ενοχο¹οίησης
της
τονικότητας
αλλά και της
ίδιας της
ÒέκφρασηςÓ.
Kαταλήγοντας
διατυ¹ώνεται η
θέση ¹ως η ÒλόγιαÓ
μουσική
βρίσκεται υ¹ό
έμμεσο ή άμεσο
διωγμό α¹ό την α¹ηνή
κοινωνία των
μαζών και τον
¹ολιτισμό του
κέρδους. O
συνθέτης
ÒλόγιαςÓ
μουσικής, αφού
έχει ήδη Òγκετο¹οιηθείÓ
και στην ουσία
αναιρεθεί ως
δημιουργός και
κοινωνός
¹ολιτισμού,
οδεύει ¹λέον να
καταστεί είδος
¹ρος εξαφάνιση.
2001
ÒTο
μεταμοντέρνο
και η
ε¹ικοινωνιακή
κρίση της
σύγχρονης
μουσικήςÓ.
Συμμετοχή
ως εισηγητής
και
συντονιστής
συνεδρίας στο
Συμ¹όσιο
Σύγχρονης
Mουσικής του
Kέντρου Mεσογειακής
Moυσικής με θέμα:
ÒZητήματα
αισθητικής και
ταυτότητας στη
σύγχρονη
μουσική
δημιουργίαÓ. (10-11/11/2001)
Περίληψη
H
δια¹ραγμάτευση
των εννοιών
του μοντέρνου
και του
μεταμοντέρνου
α¹οτελεί
σημείο
εκκίνησης της
¹ροβληματικής
της ¹αρούσας
ανακοίνωσης. Kαταδεικνύεται
¹ως η έννοια του
μεταμοντέρνου
χαρακτηρίζεται
α¹ό ασάφεια
σχετικά με το
εννοιολογικό
¹εριεχόμενό
της. Διατυ¹ώνεται
η ¹ρόταση να
θεωρηθεί η
τονική μουσική
μια α¹ό τις
Òμεγάλες
αφηγήσειςÓ του
δυτικού ¹ολιτισμού
σύμφωνα με την
ορολογία του Lyotard.
Eντο¹ίζονται
χαρακτηριστικά
της σύγχρονης
μεταμοντέρνας
¹ραγματικότητας
και διατυ¹ώνεται
η θέση ¹ως η
ε¹ικοινωνιακή
ÒκρίσηÓ της
σύγχρονης
μουσικής, για την
ο¹οία υ¹εύθυνη
θεωρείται α¹ό
¹ολλούς η
¹ερίοδος του
μουσικού
μοντερνισμού,
συνδέεται
κυρίως αν όχι
α¹οκλειστικά
με
εξωμουσικούς
¹αράγοντες. H θέση
αυτή
συνε¹άγεται
αφενός μεν ¹ως η
λύση της ÒκρίσηςÓ
είναι αδύνατον
να ε¹έλθει με
μουσικά μέσα
και αφετέρου
¹ως α¹αιτείται
ένας ριζικά
νέος τρό¹ος
¹ροσέγγισης
της μουσικής
ως μιας α¹ό τις
συνιστώσες του
σύγχρονου
¹ολιτισμού.
2000
Σκέψεις
ενός συνθέτη
στην Eλλάδα στο
τέλος της χιλιετίας. (Tο
μεταμοντέρνο,
η
ε¹ικοινωνιακή
κρίση της
σύγχρονης
μουσικής και η
νεοελληνική
μουσική
¹ραγματικότητα).
Συμμετοχή
ως εισηγητής
στο συνέδριο
του Iονίου Πανε¹ιστημίου
με θέμα:
ÒZητήματα
Nεοελληνικής
Mουσικής
Iστορίας IIÓ. (29/9-1/10/2000).
Περίληψη
H
νεοελληνική
μουσική
¹ραγματικότητα
α¹οτελεί μέρος
της ¹αγκόσμιας
¹ολιτισμικής
κατάστασης, η
ο¹οία έχει ¹λέον
καθιερωθεί να
ορίζεται με
την αμφιλεγόμενη
και εν ¹ολλοίς
ασαφή έννοια
του
μεταμοντέρνου. Στην
¹αρούσα
ανακοίνωση
υ¹οστηρίζεται
ότι η
νεοελληνική
μουσική δεν
μ¹ορεί ούτε
¹ρέ¹ει να εξετάζεται
ανεξάρτητα α¹ό
την ¹αγκόσμια
μουσική ¹ραγματικότητα,
καθώς ένα α¹ό τα
βασικά
συστατικά της
κυρίαρχης
μεταμοντέρνας
κατάστασης
είναι η ολοκληρωτική
Ò¹αγκοσμιο¹οίησηÓ
και ταυτόχρονη
ÒαλληλοδιείδυσηÓ
¹ου συντελείται
σε όλα τα ε¹ί¹εδα
των ανθρω¹ίνων
δραστηριοτήτων,
στις ο¹οίες
φυσικά
συμ¹εριλαμβάνεται
και η μουσική.
Eντο¹ίζονται
χαρακτηριστικά
της σύγχρονης
μεταμοντέρνας
μουσικής
¹ραγματικότητας
και διατυ¹ώνεται
η θέση ¹ως η
ε¹ικοινωνιακή
ÒκρίσηÓ της
σύγχρονης
μουσικής, για
την ο¹οία
υ¹εύθυνη
θεωρείται α¹ό
¹ολλούς η
¹ερίοδος του
μουσικού
μοντερνισμού,
συνδέεται
κυρίως αν όχι
α¹οκλειστικά
με
εξωμουσικούς
¹αράγοντες. H θέση
αυτή
συνε¹άγεται,
αφενός μεν, ¹ως η λύση
της ÒκρίσηςÓ
είναι αδύνατον
να ε¹έλθει με
μουσικά μέσα,
αφετέρου δε, ¹ως
α¹αιτείται
ένας ριζικά νέος
τρό¹ος
¹ροσέγγισης
της μουσικής
ως μιας α¹ό τις συνιστώσες
του σύγχρονου
¹ολιτισμού. H
ανακοίνωση
ολοκληρώνεται
με ειδική
αναφορά στην
σύγχρονη νεοελληνική
μουσική
¹ραγματικότητα
και τις
ιδιαιτερότητές
της, καθώς και
στη θέση του
συνθέτη μέσα σÕ
αυτήν την
¹ραγματικότητα.
2002
ÒH
Mουσική για
¹ιάνο στη
μετα¹ολεμική
¹ερίοδο του 20ού αιώνα
με κέντρο
αναφοράς τα
έργα για ¹ιάνο
του Pierre BoulezÓ.
Συμμετοχή
στις HMEPEΣ ΠIANIΣTIKHΣ TEXNHΣ
¹ου
διοργανώνει
του Σύγχρονο
½δείο
Θεσσαλονίκης.
(28-31/3/2002).
2010
Παράδοση
και
¹αγκοσμιο¹οίηση. Στο
¹ραγματικό
μουσείο των
¹ροσομοιώσεων.
Θεσσαλονικέων
Πόλις (τεύχος 31).
2000
Παραλαγές
¹άνω στον Gustav Mahler. Περιοδικό
Mουσικολογία (12ο
τεύχος).
Περίληψη
Στο
άρθρο αυτό
εξετάζονται
δύο
χαρακτηριστικά
της μουσικής
του Gustav Mahler: (1) η
νοσταλγία και (2)
ο μουσικός ¹λουραλισμός
ως στοιχεία
μοντερνισμού.
O G. Mahler ανήκε
στην κίνηση
του Jugendstil και
θεωρείτο α¹ό
τους συγχρόνους
του μαζί με τον R.
Strauss και άλλους
συνθέτες, εκ¹ρόσω¹ος
του
μοντερνισμού
της ε¹οχής του.
Διαφορο¹οιείται
όμως α¹ό του
άλλους μοντερνιστές
συνθέτες της
ε¹οχής του σε
δύο σημεία, τα
ο¹οία είναι:
(α)
H
Òα¹οστασιο¹οιητικήÓ
(Verfremdung) διάσταση
του
συναισθήματος
της
νοσταλγίας, ¹ου
δίνει τον
ιδιαίτερα
τραγικό τόνο
στη μουσική
του και το
διαφορο¹οιεί
α¹ό τον σύγχρονό
του, R. Strauss.
Για να
εμβαθύνουμε
στην ειδο¹οιό
λειτουργία της
νοσταλγίας στη
μουσική,
θεωρήθηκε
α¹αραίτητη η
συγκριτική
αντι¹αραβολή
των δύο
κυριοτέρων
εκ¹ροσώ¹ων του
Òμουσικού
μοντερνιοσμούÓ
του τέλους του 19ου
αιώνα, του Mahler και
του Strauss. Tέλος
αναλύεται ένα
¹έρασμα (μ. 125-155) α¹ό
την ¹ρώτη
κίνηση της Tέταρτης
Συμφωνίας του
Mahler ως
χαρακτηριστικό
¹αράδειγμα του
α¹οστασιο¹οιητικού
ρόλου της
νοσταλγίας στη
μουσική.
(β)
H καταλυτική
ε¹ίδραση της
Òανοιχτής
ακρόασηςÓ στην
ίδια τη
μουσική
σύνθεση,
ε¹ίδραση ¹ου
οδηγεί σε μια
μορφή
Òμουσικού
¹λουραλισμούÓ, ο
ο¹οίος α¹οδομεί
τη υ¹άρχουσα
μουσική
γλώσσα.
Στο άρθρο
εξετάζονται οι
όροι Òανοιχτή ακρόασηÓ,
Òμουσικός
¹λουραλισμόςÓ, η
σχέση ÒυψηλήςÓ
και ÒχαμηλήςÓ ή
ÒκοινήςÓ (trivial)
μουσικής και η
¹οιότητα της αφηγηματικότητας
στη μουσική
του Mahler. Aναλύεται η
δεύτερη κίνηση
της Ένατης
Συμφωνίας ως
τυ¹ικό ¹αράδειγμα
γιγάντιου collage ή
μάλλον pot-pourri α¹ό LŠndler
και βαλς.
1999
Σκέψεις
ενός συνθέτη
στην Eλλάδα στο
τέλος της χιλιετίας. Περιοδικό
Mουσικά (5ο
τεύχος).
Ό¹ως
υ¹οδηλώνει ο
τίτλος, το
άρθρο α¹οτελεί
μια καταγραφή
σκέψεων και
δεν α¹οσκο¹εί σε
μιαν ενδελεχή
και
συστηματική
μελέτη των
θεμάτων ¹ου
θίγονται.
H
δια¹ραγμάτευση
των εννοιών
του μοντέρνου
και του
μεταμοντέρνου
α¹οτελεί
σημείο
εκκίνησης της
¹ροβληματικής
του άρθρου. Kαταδεικνύεται
¹ως η έννοια του
μεταμοντέρνου
χαρακτηρίζεται
α¹ό ασάφεια
σχετικά με το
εννοιολογικό
¹εριεχόμενό
της, γεγονός ¹ου
έχει έμμεση
ε¹ί¹τωση και
στον
¹ροσδιορισμό
της έννοιας
του μοντέρνου.
Διατυ¹ώνεται
η ¹ρόταση να
θεωρηθεί η τονική
μουσική μια α¹ό
τις Òμεγάλες
αφηγήσειςÓ του δυτικού
¹ολιτισμού
σύμφωνα με την
ορολογία του Lyotard, ενώ
¹αράλληλα
θίγονται
ζητήματα ¹ου
αφορούν στη διαδικασία
¹ου διέρχεται η
καλλιτενική
δημιουργία.
Στην
συνέχεια, το
άρθρο
αναφέρεται στο
άμεσο ¹αρελθόν,
στη
μετα¹ολεμική
¹ερίοδο, ¹ου
θεωρείται ¹ερίοδος
μοντερνισμού
και α¹ό ¹ολλούς
Òυ¹εύθυνηÓ για
την ε¹ικοινωνιακή
κρίση της
σύγχρονης
μουσικής. ΣÕ αυτό
το σημείο
διατυ¹ώνεται η
θέση ¹ως η ε¹ικοινωνιακή
ÒκρίσηÓ της
σύγχρονης
μουσικής συσχετίζεται
με εξωμουσικούς
¹αράγοντες και
συγκεκριμένα
(α) με την
¹αγκοσμιο¹οίηση
του ¹ολιτισμού
(¹ου
διαμορφώνεται
¹αράλληλα ¹ρος
την
συντελούμενη
¹αγκοσμιο¹οίηση
του
κα¹ιταλιστικού
συστήματος)
μέσω της
ανά¹τυξης της
τεχνολογίας
και με
δεδομένη την
ηγεμονική θέση
της Δύσης ανά
τον ¹λανήτη, (β)
την κυριαρχία
της καταναλωτικής
μουσικής ¹ου
α¹οτελεί
συνάρτηση της
δομής και της
λειτουργίας
της μουσικής
βιομηχανίας
στην ε¹οχή μας
αλλά και της
ιδιότυ¹ης
διείσδυσης των
ÒηττημένωνÓ
¹ολιτισμών στο
¹ολιτιστικό
ε¹οικοδόμημα της
Δύσης και (γ) την
οριακή
εξειδίκευση
των ανθρω¹ίνων
δραστηριοτήτων. H
θέση αυτή
συνε¹άγεται
αφενός μεν ¹ως η
λύση τηςÓκρίσηςÓ
είναι αδύνατον
να ε¹έλθει με
μουσικά μέσα
και αφετέρου
¹ως α¹αιτείται
ένας ριζικά
νέος τρό¹ος ¹ροσέγγισης
της συνολικής
μουσικής ¹ραγματικότητας.
Στη
συνέχεια
εισάγεται κατÕ
αντι¹αράθεση
¹ρος τα κύρια
χαρακτηριστικά
της
μεταμοντέρνας
κατάστασης η
έννοια του
βάθους ως
συστατικό και
¹ροϋ¹όθεση της
καλλιτεχνικής
δημιουργίας.
Tο άρθρο
ολοκληρώνεται
με αναφορά
στην ελληνική ¹ραγματικότητα
και τις
ιδιαιτερότητές
της, καθώς και
στη θέση του
συνθέτη μέσα σÕ
αυτήν την
¹ραγματικότητα.
1998
Tο
collage στη μουσική. H χρήση
ÒδανεισμένουÓ
υλικού στη
μουσική
δημιουργία. Περιοδικό
Mουσικός Λόγος
(1ο τεύχος).
Περίληψη
Tο άρθρο αυτό
α¹οτελεί το
¹ρώτο μέρος
ευρύτερης εργασίας,
της ο¹οίας το
δεύτερο μέρος
¹εριλαμβάνει
ανάλυση της
τρίτης κίνησης
της Sinfonia του Luciano Berio. Στο
¹αρόν άρθρο
¹αρουσιάζεται
συνο¹τικά η
ιστορία του collage
στις διάφορες
τέχνες
(ζωγραφική και
λογοτεχνία)
και στη
μουσική. H
έννοια του collage
συγγενεύει με
τη ευρύτερη
έννοια της
χρήσης
ÒδανεισμένουÓ
υλικού
(ελληνική
μετάφραση της
δόκιμης
αγγλικής
έννοιας borrowed materials). Aκολουθεί
συνο¹τική
ιστορική
ανασκό¹ηση
¹ερι¹τώσεων
χρήσης
ÒδανεισμένουÓ
υλικού στην
Iστορία της
Mουσικής (¹.χ. το
μεσαιωνικό
μοτέτο, οι
Λειτουργίες-Παρωδίες
της Aναγέννησης,
μουσικές
μορφές ό¹ως το Quodlibet
ή glosa κλ¹.).
Tο δεύτερο
μέρος του
άρθρου
ασχολείται με
τη χρήση
ÒδανεισμένουÓ
υλικού στη
μετα¹ολεμική
μουσική του 20ού
αιώνα.
Παρουσιάζονται
ενδεικτικά μια
σειρά α¹ό
συνθέτες, των
ο¹οίων το έργο
χαρακτηρίζεται
α¹ό την τεχνική
του collage ή
γενικότερα τη
χρήση
ÒδανεισμένουÓ
υλικού ό¹ως οι M. Kagel
(ειδικά το έργο
Variationen ohne Fuge), J. Cage, G. Crumb, B.A. Zimmermann, M.P. Davies, H.
Pousseur, musique
concrŽte-ηλεκτρονική
μουσική, K. Stockhausen (Hymnen
και Telemusik) και τέλος
η τρίτη κίνηση
της Sinfonia του L. Berio.