ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ
– ΚΡΙΤΙΚΕΣ –
ΕΚΔΟΣΕΙΣ -
ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ
2000-2012
Του Κανενός
το Ρόδο, op. 48
Βιέννη,
βιόλα:
Δημήτρης
Πολυζωίδης
Ημερολόγιο:
Εγγραφή V (Go End There), op. 70
Λονδίνο,
Royal Academy of Music
Μέτζο
σο¹ράνο: Γιούλα
Μιχαήλ,
φλάουτο:
Ζαχαρίας Ταρμ¹άγκος,
¹ιάνο: Νίκος
Ζαφρανάς,
κόντρα μ¹άσο:
Γιώργος
Πλυχρονιάδης.
Adieu, op. 66a
Γερμανία,
Rheinberg,
Schlosstheater Rheinberg
Interface
Ensemble, διεύθ.
συνόλου: Scott Voyles.
Howl, op. 73
Βιέννη, Mozartsaal,
Konzerhaus
Συναυλία
του Klangforum Wien, ηλ.
κιθαρα: Jaron Deutsch, bayan: Krassimir Sterev, βαρύτονο
σαξόφωνο: Gerald
Preinfalk.
Howl, op. 73
Ισραήλ, Haifa,
Ηecht hall
Nikel
ensemble
Howl, op. 73
Ισραήλ, Tel Aviv,
Felicja Blumentall Center
Nikel
ensemble
Τέσσερεις
Αλληγορίες, op. 76
Ελβετία, Zeughaus, Kultur
Brig-Glis
Kοντρατενόρος:
Javier
Hagen, Φλογέρες: Ulrike
Mayer-Spohr.
23-24 Μαρτίου 2013
Τέσσερεις
Αλληγορίες, op. 76
Ελβετία,
Ζυρίχη, Kunstraum Walcheturm
Kοντρατενόρος:
Javier
Hagen, Φλογέρες: Ulrike
Mayer-Spohr.
Τέσσερεις
Αλληγορίες, op. 76
Ελβετία, Brigs, Contemporary
Music Fest Forum Wallis,
Kοντρατενόρος:
Javier
Hagen, Φλογέρες: Ulrike
Mayer-Spohr.
Δύο
Μινιατούρες, op. 77
Θεσσαλονίκη,
Πολιτιστικό
Κέντρο Μ.Ι.Ε.Τ.-
Βίλα Κα¹αντζή
dissonArt ensemble.
24 Oκτώβριου
Howl, op. 73
Grelle Forelle
WIEN MODERN
Klangforum
Plus
Howl, op. 73
Fluc
WIEN MODERN
Klangforum
Plus
Μαύρος
Ήλιος ΙΙ, op. 45
Aθήνα,
Θέατρο
Eλληνοαμερικάνικης
Ένωσης.
Σο¹ράνο:
Aντωνία
Kαλογήρου,
Oρχήστρα των
Xρωμάτων, διευθυντής
ορχήστρας:
Mίλτος
Λογιάδης.
Aφιέρωμα στη Λευκάδα , op. 46
Λευκάδα,
ÒΓιορτές Λόγου
& TέχνηςÓ.
Oρχήστρα
Nυκτών Eγχόρδων
του Δήμου
Πατρέων,
διεύθυνση
ορχήστρας:
Θανάσης
Tσι¹ινάκης.
Mέρες, op. 47
Αθήνα,
Μέγαρο
Μουσικής
Αθηνών
Σο¹ράνο:
Βασιλική
Καραγιάννη,
αφηγητής:
Νίκος Κουρής,
Oρχήστρα των
Xρωμάτων,
διευθυντής
ορχήστρας:
Mίλτος
Λογιάδης.
Σονάτα (ένα
μουσικό
σκηνικό), op. 50
Aθήνα,
αίθουσα
συναυλιών
Eλληνοαμερικάνικης
Ένωσης,
Φεστιβάλ
ÒMουσικές του
KόσμουÓ
Eλληνικό
Συγκρότημα
Σύγχρονης
Mουσικής,
διευθυντής
ορχήστρας, Θ.
Aντωνίου.
(Σε
Κατάσταση
Ρευστότητας
ΙΙ) / In a State of Flux II, op. 51
Θεσσαλονίκη,
Bαφο¹ούλειο
Πνευματικό
Kέντρο
Βιολί:
Μαρία Σ¹ανού,
¹ιάνο: Λενιώ
Λιάτσου.
O Kύκλος της
ε¹ιστροφής:
Aναζητώντας το
Xαμένο Xρόνο), op. 52
Θεσσαλονίκη,
Bαφο¹ούλειο
Πνευματικό
Kέντρο.
Φωνή:
Γιούλα Mιχαήλ,
¹ιάνο: Iωάννα
Πολυζωίδου,
βιολί: Δημήτρης
Xανδράκης,
βιόλα: Xαρά
Σειρά,
βιολοντσέλο:
Δημήτρης
Πάτρας.
Αφήγηση:
ÒNα συνθέσω τη
γαλήνη . . .Ó, op. 56
Θεσσαλονίκη,
Μέγαρο
Μουσικής
Θεσσαλονίκης.
Kρατική
Oρχήστρα
Θεσσαλονίκης,
διεύθυνση
ορχήστρας:
Kάρολος
Tρικολίδης.
Ανάγνωση
Κωστή Παλαμά, op. 57
Πάτρα,
Παλαιό
Δημοτικό
Νοσοκομείο,
Μέρες Σύγχρονης
Μουσικής.
Μέτζο
σο¹ράνο: Γιούλα
Μιχαήλ, ¹ιάνο:
Ανδρέας Ζαφειρό¹ουλος,
Κουαρτέτο
Πατρών.
(Σε
Κατάσταση
Ρευστότητας
ΙΙα: Διαβάτη,
δεν υ¹άρχει
δρόμος, ¹ρέ¹ει να
¹ροχωρήσεις) / In a State of
Flux IIa: Caminante, no hay caminos, hay que caminar, op. 59
Αθήνα,
Μέγαρο
Μουσικής
Αθηνών,
Βιολί:
Δημήτρης
Πολυζωίδης,
¹ιάνο: Λενιώ
Λιάτσου, Ορχήστρα
των Χρωμάτων,
διευθυντής
ορχήστρας:
Μίλτος
Λογιάδης.
Σύννεφα, op. 60
Θεσσαλονίκη,
Θέατρο ÇΆνετονÈ
Φωνή:
Γιούλα Μιχαήλ,
¹ιάνο: Ιωάννα
Πολυζωίδου.
Προο¹τικές, op. 61
Θεσσαλονίκη,
Θέατρο ÇΆνετονÈ
Πιάνο:
Ιωάννα
Πολυζωίδου
Tρία
Πορτρέτα, op. 62
Θεσσαλονίκη,
Μέγαρο
Μουσικής
Θεσσαλονίκης
Κρατική
Ορχήστρα
Θεσσαλονίκης,
διευθυντής
ορχήστρας: Στέφανος
Τσιαλής.
Πέντε
Κομμάτια για
Ορχήστρα, op. 63
Αθήνα,
Μέγαρο
Μουσικής
Αθηνών
Καμεράτα
– Ορχήστρα των
Φίλων της
Μουσικής, διευθυντής
ορχήστρας:
Θόδωρος
Αντωνίου.
Ανάλεκτα, op. 65
Ζάκυνθος,
Δημοτικό
Θέατρο
Ζακύνθου
Μαντολίνο:
Δημήτρης
Μαρίνος.
Χορωδία:
ãΤραγουδιστάδεςÒ.
Hμερολόγιο:
Εγγραφή Ι (Adieu), op. 66
Θεσσαλονίκη,
Μέγαρο
Μουσικής
Θεσσαλονίκης
DissonArt
Ensemble, διευθυντής ορχήστρας :
Νίκος Αθηναίος.
Ημερολόγιο
ΙΙ (Berceuze
pour Polydor), op. 67
Θεσσαλονίκη,
Μακεδονικό
Μουσείο
Σύγχρονης Τέχνης
Θεσσαλονίκη
Τrio
IAMA.
Ημερολόγιο:
Εγγραφή ΙΙI (Aber alle ist
sinnlos), op. 68
Αθήνα,
Αίθουσα
συναυλιών
Φίλι¹¹ος Νάκας,
Ελληνικό
Συγκρότημα
Σύγχρονης
Μουσικής,
διευθυντής
συνόλου: Aλέξης
Αγραφιώτης.
Ημερολόγιο:
Εγγραφή IV (Ι have nothing
to say and I say it – and this is poetry), op. 69
Αθήνα,
Ίδρυμα
Εικαστικών &
Μουσικών
Τεχνών Β. & Μ.
Θεοχαράκη
Βιολί: Έ.
Χριστοδούλου,
¹ιάνο: Σ.
Δεληγιαννό¹ουλος.
Τρί¹τυχον,
op. 71
Θεσσαλονίκη, Block 33
Trio
IAMA (φλάουτο: Ι. Ανισέγκος,
βιολοντσέλο: Μ.
Ανισέγκου,
¹ιάνο: Α. Ανισέγκος).
Howl, op. 73
Θεσσαλονίκη, Mέγαρο
Μουσικής
Θεσσαλονίκης,
Φεστιβάλ Guitar Plus
Βαρ.
σαξόφωνο: Θ.
Σωτηριάδης, ηλ.
κιθάρα: Κ.
Μακρυγιαννάκης,
ακκορντεόν: Κ.
Ρά¹της.
Ημερολόγιο:
Εγγραφή VI (somebody answer simply), op. 72
Θεσσαλονίκη, Μέγαρο
Μουσικής
Θεσσαλονίκης
Πιάνο:
Λενιώ Λιάτσου
Ηχητικά
Το¹ία, op. 74
Θεσσαλονίκη,
Αίθουσα
δοκιμών Κ.Ο.Θ.
ÇΣόλων ΜιχαηλίδηςÈ
Κρουστά:
Πέτρος
Γκαμ¹έλης
Howl, op. 73
Αθήνα,
Στέγη
Γραμμάτων και
Τεχνών
Βαρ.
σαξόφωνο: Θ. Σωτηριάδης,
ηλ. κιθάρα: Κ.
Μακρυγιαννάκης,
ακκορντεόν: Κ.
Ρά¹της.
Σχόλια ¹άνω σÕ
ένα θέμα, op. 31
Αθήνα,
αίθουσα
συναυλιών Φ.
Νάκας
Σαξόφωνο:
Θανάσης
Ζέρβας.
Τέσσερεις
Αλληγορίες, op. 76
Θεσσαλονίκη,
Αίθουσα
Δοκιμών Κ.Ο.Θ.
ÇΣόλων ΜιχαηλίδηςÈ
Kοντρατενόρος:
Javier
Hagen, Φλογέρες: Ulrike
Mayer-Spohr.
Impromptu noir, op. 75
Θεσσαλονίκη,
Αίθουσα
Τελετών Α.Π.Θ.
Πιάνο:
Λενιώ Λιάτσου,
διεύθ.
ορχήστρας: Alain Paris,
Κρατική Ορχήστρα
Θεσσαλονίκης
Θεσσαλονίκη,
Πολιτιστικό
Κέντρο Μ.Ι.Ε.Τ.-
Βίλα Κα¹αντζή
dissonArt ensemble.
Encore: Where to?, op. 78
Μέγαρο
Μουσικής
Θεσσαλονίκης
Φεστιβάλ
Πιάνου 2013
Piandaemonium
Σχόλια
¹άνω σÕ ένα θέμα, op. 31
Aίθουσα
συναυλιών
ΠΑ.ΜΑΚ.
Σαξόφωνο:
Θανάσης Ζέρβας
Κριτική του
έργου ΗOWL στη
συναυλία του Klangforum στο Konzerthaus της
Βιένης (6/3/2013)
http://www.bachtrack.com/review-klangforum-europa-global-greece, submitted by Zwšlftšner on 13th March 2013
ÒJimi Hendrix stylings taken to absurdist length vie with musique concrte instrumentale in
Michalis LapidakisÕ HOWL for
accordion, saxophone and electric guitar, a whimsical conglomeration of parody,
portraiture and rhetoric. This seemed writing possessed of more than a gift for
haphazardly stringing eye-catching ideas together, and was perhaps inevitably
gimmick-free: Lapidakis displays an intoxicated and elemental fascination with
what in German would be called Stoff
(a more polysemic term than ÒmaterialÓ), and hearing him generate and
manipulate it was like watching elaborate wooden curios being hand-turned. His
imagination runs no less wild in writing for this unusual trio of instruments,
and the playing was colourful and theatrical for LapidakisÕ operative mode of
brash frenzy while observant of the workÕs subtleties.Ó
Kριτική του
έργου Die
Niemandsrose
για βιόλα
και
ηλεκτρονικά, Γ.
Λεωτσάκου,
εφημερίδα ÒMακεδονίαÓ για
την HXOΣYΓKYPIA 2002:
ÒAξιόλογες
δημιουργίες
του Mιχάλη
Λα¹ιδάκη είχαν
ως αφετηρία
μεγάλη ¹οίηση,
λ.χ. M¹οντλέρ. H τελευταία
δημιουργία
του, ÒTου Kανενός το PόδοÓ σε ¹οίηση Paul Celan,
χαρακτηρίζεται
μουσική
αφήγηση σε έξι
μέρη για βιόλα
(Δημήτρης
Πολυζωίδης)
και
¹ροηχογραφημένους
ήχους, εν οις
και α¹αγγελίες
¹οιημάτων Celan α¹ό τον ίδιο –
τα
¹αρακολουθούμε
χάρη σε
υ¹ερτιτλισμό. Tο
δεξιοτεχνικότατο
γράψιμο της
βιόλας (άγριες
Òδι¹λές χορδέςÓ,
ένα είδος μότο
¹ερ¹έουο, richochets κτλ.)
υ¹ακούει
¹άντοτε σε
άτεγκτα
δραματική
σκο¹ιμότητα. Kραυγή
α¹ογνώσεως με
έναυσμα τη
ναζιστική
θηριωδία, τόσο
γνώριμη στην
εβραϊκή
Θεσσαλονίκη,
είνια ουσιαστικά
ένα σ¹αρακτικό
μηδενιστικό Pέκβιεμ, μÕ
εκείνο το ÒΔόξα
στον KανέναÓ
ό¹ου οι
¹ροηχογραφημένοι
ήχοι θυμίζουν
εκκλησιστικό
όργανο . . .Ó
Kριτική του
έργου Αναμονή
για βιολί και
κιθάρα, Γ.
Λεωτσάκου,
εφημερίδα ÒMακεδονίαÓ για
την HXOΣYΓKYPIA 2001:
ÒH ¹ροϊούσα
γνωριμία μας
με το έργο του
Λα¹ιδάκη, ¹ου κατά
κανόνα έχει ως
αφετηρία
κά¹οιο ¹οιητικό
ή λογοτεχνικό
κείμενο υψηλού
ε¹ι¹έδου,
αυξάνει όλο
και ¹ερισσότερο
την εκτίμησή
μας στο
συνθετικό και
καλλιτεχνικό
του ήθος. H ÒAναμονήÓ (1998)
για βιολί (Mαρία Σ¹ανού)
και κιθάρα
(Άγγγελος M¹ότσης), ¹άνω σε
ένα κείμενο
του Pολάν
M¹αρτ α¹ό το
βιβλίο του ÒA¹οσ¹άσματα του
ερωτικού
λόγουÓ, με θέμα
την αλυσίδα ψυχαντιδράσεων
στη ματαίωση
μιας
συναντήσεως.
ÒΠρογραμματική
μουσικήÓ, κατά
τον συνθέτη,
¹ρόκειται για
αριστοτεχνικό
ψυχογράφημα
μέσω μιας
αρμονικής και
στυλιστικής
¹ολυγλωσσίας,
¹ου οι α¹ότομες
εναλλαγές της
και οι σχεδόν
ανταγωνιστικές
αλληλε¹ικαλύψεις
των δύο
οργάνων έχουν
την αμεσότητα
εφιαλτικών
ελεύθερων
συνειρμών:
γκλισάντι και
ÒαρμονικοίÓ
βιολιού, Òδι¹λές
χορδέςÓ σε
τρέμολι,
οστινάτι
κιθάρας,
λυρικότατες
α¹οστροφές,
¹αράθεμα του
τραγουδιού του
Dowland ÒΈλα, ύ¹νε,
βαρύÓ, δεν
ερμηνεύουν την
τελικώς
μουσικότατη
γοητεία των
α¹ότομων
μετα¹τώσεων α¹ό
τον ¹αροξυσμό
στην α¹όκοσμη
γαλήνη . . . Mή¹ως
ο Λα¹ιδάκης
¹ρέ¹ει να
αρχίσει να
σκέ¹τεται την
ό¹ερα, στην
ευρύτερη
σημασία του
όρου;
Y¹οκειμενική,
συγκινητική
σχεδόν – στην
αχαλίνωτη ¹λην
γλαφυρότατη
αμετροέ¹ειά
της –
αντα¹όκριση στο
τρίτο α¹ό τα
ÒΣονέτα στον OρφέαÓ του Pίλκε, ήταν η
δεύτερη
σύνθεση του
Λα¹ιδάκη ÒMια
άλλη ¹νοή –IÓ (1992), για σόλο
φλάουτο:
ορόσημο στη
νεοελληνική
φιλολογία του
οργάνου, μας
γνώρισε έναν
εντυ¹ωσιακό νέο
δεξιοτέχνη
του, τον Γιάννη Aνισέγκο . . .Ó
Kριτική του
έργου Ein andrer Hauch Θ. Tαμβάκου,
¹εριοδικό ÒJazz & TζαζÓ για την HXOΣYΓKYPIA 2001:
ÒAκούγοντας,
ε¹ίσης, το
υ¹έροχο ÒEin andrer HauchÓ (μια
άλλη Πνοή) (1992) για
σόλο φλάουτο
του
θεσσαλονικέως Mιχάλη Λα¹ιδάκη,
¹ερίτεχνο έργο,
κόσμημα της
μουσικής
φιλολογίας γιÕ
αυτό το όργανο,
οφείλει, κατά
τη γνώμη μου, νÕ
α¹οτελεί μέρος
του
ρε¹ερτορίου
κάθε σύγχρονου
φλαουτίστα . . .
Mου άρεσε ε¹ίσης
το δεύτερο
σύνθεμα του
Λα¹ιδάκη, ÒAναμονήÓ
(1998) για βιολί και
κιθάρα,
¹ρογραμματικού
χαρακτήρα και
με νύξεις α¹ό lute song του John Dowland.Ó
Kριτική του
έργου ½ΣIΣ για
σο¹ράνο και
ορχήστρα εγχόρδων,
Γ. Λεωτσάκου,
εφημερίδα ÒHμερησίαÓ:
ÒMας
καταγοήτευσε η
κατά Eμ¹ειρίκο
ÒΏσιςÓ του Mιχάλη
Λα¹ιδάκη (γ. 1960):
Έναρθρος
μουσικός
στοχασμός, έμφυτη
ευαισθησία και
υψηλή τεχνική
συστρατεύθηκαν
σε μιαν
ωραιοτάτη
μεταρομαντική
– μετεμ¹ρεσσιονιστική
λυρική σελίδα,
ερμηνευμένη με
υ¹έροχο φυσικό
βιμ¹ράτο α¹ό τη
σο¹ράνο Pόζα
ΠουλημένουÓ.
ÒOPUS 1Ó
για
¹ιάνο
NAKAS
*W009900038
Πέντε
Πρελούδια
για ¹ιάνο
NAKAS
*W009900036
Τρεις
Σ¹ουδές
για ¹ιάνο
NAKAS
*W009900037
Το
Όνειρο του
Ακίρα
για
κλαρινέτο
Περιλαμβάνεται
στο CD ÒOf Time and
PlaceÓ
(Capstone
Records, CPS-8728), καλρινέτο: Oδυσσέας
Καρύδης
Aφιέρωμα στη
Λευκάδα
για
μέτζο σο¹ράνο
και ορχήστρα
νυκτών
εγχόρδων.
Περιλαμβάνεται
στο CD ÇΈλληνες
ΣυνθέτεςÈ
Παραγωγή:
Δ.Ε.Π.Α.Π.
Διαδρομή: Route
E-75
για
ορχήστρα
Συμφωνική
Ορχήστρα
Βουλγαρίας,
διεύθυνση:
Άλκης
Παναγιωτό¹ουλος.
ÒΟρχηστρικά Έργα Ελλήνων ΜουσουργώνÓ (LYRA CD 1044)
Τρί¹τυχον
για φλάουτο,
βιολοντσέλο &
¹ιάνο
Περιλαμβάνεται
στο CD Present Perfect
(Dissonance Records)