ΑΡΘΡΑ

1.   «Ελευθερία και αυθεντία από θεολογική και φιλοσοφική άποψη», στο: Γρηγόριος ο Παλαμάς 63 (1980), σ. 31-44.

 

   

 

2.  «Der Verstand  und seine Grenzen nach dem hl. Basilius dem Großen»,  στο: Τόμος εόρτιος χιλιοστής εξακοσιοστής επετείου Μεγάλου Βασιλείου (379-1979), Θεσσαλονίκη 1981, σ. 223-252.

 

 

 

 

3.  «Λογική και Αποκάλυψη κατά το Λούθηρο και την Ορθόδοξη παράδοση», στο: Γρηγόριος ο Παλαμάς 67(1984),τεύχ. 701, σ. 150-165.

 

 

   

 

4. «Vernunft und Offenbarung in der Theologie Luthers und in der Orthodoxen Überlieferung», in: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης 28 (1985), Thessaloniki 1985, pp. 253-279, στο: Erwählug und Verantwortung (Systematisch-theologische Referate des VII. Theologischen Südosteuropaseminars), Erlangen 1987, σ. 47-72, και στο: Oikoumene and Theology (The 1993-95 Erasmus Lectures in Ecumenical Theology), edited by Petros Vassiliadis, series: Εκκλησία - Κοινωνία - Οικουμένη 11, Paratiritis S.E., Θεσσαλονίκη 1996, σ. 99-122.

   
 

5. «Ο άγ. Γρηγόριος Παλαμάς και η νεώτερη δυτική θεολογία», στο: Πρακτικά Θεολογικού Συνεδρίου εις τιμήν και μνήμην του εν αγίοις πατρός ημών Γρηγορίου αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης του Παλαμά (12-14 Νοεμβρίου 1984), Θεσσαλονίκη 1986, σ. 213-227.

 

 

   
 

 

6. «Schöpfung und Evolution im Licht der Orthodoxen Überlieferung», στο: L Ancien Testament dans l’ ΄Eglise (Les études théologiques de Chambésy 8), Chambésy  Génève 1988, σ. 161-169, και στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Μνήμη Ιωάννου Ευ. Αναστασίου, Θεσσαλονίκη 1992, σ. 377-388.

 

 

   
 

7.  «Θεολογία και ζωή στις Διδαχές του αγίου Κοσμά του Αιτωλού», στο: Πρακτικά Θεολογικού Συνεδρίου εις τιμήν και μνήμην των Νεομαρτύρων, Προνοία και προεδρία του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονος Β', Θεσσαλονίκη 1988, σ. 393-412.

 

   

 

8.  «Οι θεολογικές προϋποθέσεις της μεταβάσεως από την εικόνα στο πρωτότυπο», στο: Γρηγόριος ο Παλαμάς 71 (1988), τεύχ. 725, σ. 992-1006, και στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής - Τμήμα Ποιμαντικής. Τιμητικό αφιέρωμα στον καθηγητή Ιωάννη Ορ. Καλογήρου, Θεσσαλονίκη 1992, σ. 503-518.

 

9. «Ο Όρος της Χαλκηδόνας», στο: Σύναξη 30 (1989), σ. 43-47.

 

   
 

10. «Η Χριστολογία του Βασιλείου Σελευκείας και ο Ρωμανός ο Μελωδός», στο: Χριστιανική Θεσσαλονίκη (Γ' Επιστημονικό Συμπόσιο με θέμα: Χριστιανική Θεσσαλονίκη από της Ιουστινιάνειου εποχής έως και της Μακεδονικής δυναστείας), εκδ. “Δήμος Θεσσαλονίκης (Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης”, Θεσσαλονίκη 1991, σ. 93-116.

 

   

 

11. «Η συμβολή του Βασιλείου Σελευκείας στη διαμόρφωση του χριστολογικού δόγματος», στο: Πρακτικά Θεολογικού Συνεδρίου προς τιμήν του Παμβασιλέως Χριστού (14-17 Νοεμβρίου 1990), Προνοία και προεδρία του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονος Β', Θεσσαλονίκη 1991, σ. 339-387.

 

 

12.  «Ο Βασίλειος Σελευκείας και ο Όρος της Χαλκηδόνας», στο: Γρηγόριος ο Παλαμάς 75 (1992), τεύχ. 741, σ. 159-188.

 

   

 

13. «Der Vater der dyophysitischen Formel von Chalkedon: Leo von Rom oder Basileios von Seleukeia?», στο: Orthodoxes Forum 6 (1992), Heft 1, σ. 21-39, και στο: Ysabel de Andia / Peter Leander Hofrichter (Hsg.), Christus bei den Vätern. Forscher aus dem Osten und Westen Europas an den Quellen des gemeinsamen Glaubens, Pro Oriente, Bd. XXVII, Wiener patristische Tagungen 1 (PRO ORIENTE – Studientagung über „Christus bei den griechischen und lateinischen Kirchenvätern im ersten Jahrtausend“ in Wien, 7.-9. Juni 2001, hrsg. von Ysabel de Andia und Peter Leander Hofrichter), Tyrolia-Verlag, Innsbruck-Wien 2003, σ. 272-295.

 

14 «Ο υμνογράφος της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης (Ευλαβικό μνημόσυνο στην ετήσια μνήμη του)», στο: Γρηγόριος ο Παλαμάς 75 (1992), τεύχ. 745, σ. 1287-1296.

 

   

 

15. «Schöpfung, Evolution und Offenbarung nach den kappadozischen Kirchenvätern», στο: Oekumenisches Forum 15 (1992), σ. 125-135.

 

 

16. 16. «Η ενότητα βιβλικής και δογματικής θεολογίας», στο: Γρηγόριος ο Παλαμάς 75 (1992), τεύχ. 745, σ. 1261-1267.

 

   

 

17. «Οι απαρχές και οι προϋποθέσεις του Filioque στη δυτική θεολογική παράδοση», στο: Πρακτικά Θεολογικού Συνεδρίου με θέμα 'Το Άγιον Πνεύμα' (11-14 Νοεμβρίου 1991), Πρόνοια και Προεδρία του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονος Β', Θεσσαλονίκη 1992, σ. 381-406.

 

 

   
 

18. «Η γέννηση του Υιού και η ελευθερία του Πατέρα κατά την πατερική παράδοση του Δ' αιώνα», στο: Πρακτικά Θεολογικού Συνεδρίου με θέμα Ό επουράνιος Πατήρ' (10-13 Νοεμβρίου 1992), Πρόνοια και Προεδρία του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονος Β', Θεσσαλονίκη 1993, σ. 289-310.

 

   
 

 

19.  «Το βιβλικό υπόβαθρο του ορθοδόξου δόγματος», στο: Χριστός και ιστορία. Επιστημονικό συμπόσιο προς τιμήν του καθηγητή Σάββα Αγουρίδη, εκδ. Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη 1993, σ. 127-132.

 

 

   
 

20.  «Θεολογικός ανιμισμός και ορθόδοξη Πνευματολογία», στο: Καθ' οδόν 2 (1993), τεύχ. 4, σ. 101-111, και στο: Αντιπελάργησις. Τόμος τιμητικός προς τον αρχιεπίσκοπον Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομον επί τη εικοσιπενταετηρίδι της αρχιερατικής αυτού διακονίας, Λευκωσία 1993, σ. 313-322.

 

 

   
 

 

21. «Ο θεολογικός διάλογος Ορθοδόξων και Μη Χαλκηδονίων Εκκλησιών. Χρονικό - αξιολόγηση -προοπτικές», στο: Καθ' οδόν 2 (1993), τεύχ. 5, σ. 51-60.

 

   

 

22. «Theological Animism and Orthodox Pneumatology. An Orthodox Perspective prompted by the provocative paper of Prof. Chung Hyun Kyung at the 7th General Assembly of the World Council of Churches in Canberra», στο: Orthodoxes Forum 8 (1994), σ. 64-72, και στο: ΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟΝ τω παναγιωτάτω Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονι τω δευτέρω, Θεσσαλονίκη 1994, σ. 551-570. 

 

 

23. «Die Zeugung des Sohnes und die Freiheit des Vaters nach der kirchenväterlichen Überlieferung des 4. Jahrhunderts», στο: Orthodoxes Forum 8 (1994), σ. 175-188.

   

 

24.  «L’ esperienza di Dio in Isaia secondo la traditione ortodossa», στο: Vedere Dio (Incorto tra Oriente e Occidente), a cura di Yannis Spiteris e Brunno Gianesin, Bolognia 1994, σ. 41-62.

24

   

 

25. «Ο θεολογικός διάλογος της Ορθόδοξης Καθολικής Εκκλησίας με τις Μη Χαλκηδόνιες Εκκλησίες της Ανατολής», στο:  Πρακτικά ΙΔ' Θεολογικού Συνεδρίου (Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης)  με θέμα: Ή μήτηρ ημών Εκκλησία' (10-13 Νοεμβρίου 1993), Προνοία και προεδρία του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονος Β', Θεσσαλονίκη 1994, σ. 293-319.

25.

26.

26. «Entwurf meiner Lehrveranstaltungen im Fach Dogmatische Theologie im akademischen Jahr 1995-96», στο: Orthodoxes Forum 10 (1996), Heft 1, σ. 53-55.

 

   

 

27. «Η έννοια της θεότητας και η έννοια της δημιουργίας κατά τους Πατέρες της Εκκλησίας. Δύο σημεία σύγκρουσης της πατερικής σκέψης με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία», στο: Ορθοδοξία - Ελληνισμός. Πορεία στην τρίτη χιλιετία, τόμ. Β΄, Έκδοσις Ιεράς Μονής Κουτλουμουσίου, Άγιον Όρος  1996, σ. 371-377.

 

 

   

 

28.  «Οι άγιοι της Μονής (Βατοπαιδίου)», στο: Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, τόμ. Α', Άγιον Όρος  (Άθως) 1996, σ. 98-117.

 

   

 

 

29.  «Der Heilige Berg Athos und seine Bedeutung für Europa», στο: ΚΝΑ (=Kirchliche Nachrichtenagentur), 34 (13-8-1996), σ. 5-11, και στο: Der Christliche Osten, LΙ (1996), 5, σ. 246-257.

 

 

 

30. «Το Άγιον Όρος και η σημασία του για την Ευρώπη», στο: Ορθόδοξη παρουσία/Orthodoxe Gegenwart. Οικουμενικόν Πατριαρχείον Κωνσταντινουπόλεως, Ιερά Μητρόπολις Γερμανίας, τεύχ. 62, Bonn 1997, σ. 27-37.

 

   

 

31. «The unity of biblical and dogmatic Theology», στο: The Greek Orthodox Theological Review 42 (1997), Numbers  3-4, σ. 315-320.

 

 

32. «Der biblische Hintergrund der Orthodoxen Glaubenslehre», στο: Orthodoxes Forum 11 (1997), Heft 1, σ. 5-10.

 

   

 

33. «Theologischer Animismus und Orthodoxe Pneumatologie», στο: 'Πορεϋθέντες...'. Χαριστήριος Τόμος προς τιμήν του αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου (Γιαννουλάτου), εκδ. Αρμός, Αθήνα 1997, σ. 127-140.

 

 

34. «Φιλοσοφία και θεολογία στην πατερική σκέψη», στο: Πρακτικά Β' Συνεδρίου συλλόγου φοιτητών Θεολογικής Σχολής Α. Π. Θ. με θέμα Ή Φιλοσοφία και η Θεολογία στην πατερική παράδοση', Θεσσαλονίκη 1996-1997, σ. 5-11.

 

 

35. «Φιλοσοφία και Θεολογία στην πατερική παράδοση», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής (Νέα σειρά), Τμήμα Θεολογίας, Τιμητικό αφιέρωμα στον ομότιμο καθηγητή Νίκο Γρ. Ζαχαρόπουλο, 7 (1997), σ. 173-183.

 

   
 

36. «Η έννοια της δημιουργίας κατά το Γρηγόριο Νύσσης», στο: Πρακτικά ΙΗ΄ Θεολογικού Συνεδρίου (Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης) με θέμα Ό άγιος Γρηγόριος Νύσσης', Προνοία και προεδρία του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονος Β', Θεσσαλονίκη 1998, σ. 161-171.

   

37. «Die dogmatischen Grundlagen der Orthodoxen Ikonenlehre», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής (Νέα σειρά), Τμήμα Θεολογίας, Τιμητικό αφιέρωμα στον ομότιμο καθηγητή Αντώνιο – Αιμίλιο Ταχιάο, 8 (1998), σ. 265-281.

 

38. «Die Anfänge und die Voraussetzungen des Filioque in der theologischen Überlieferung des Abendlandes», στο: Orthodoxes Forum 13 (1999), Heft 1, σ. 31-45.

   
 

39. «Der Theologische Dialog der Orthodoxen Kirche mit den Nicht-Chalkedonensischen Kirchen des Ostens. Chronik - Auswertung - Perspektiven», στο: Die Orthodoxe Kirche. Eine Standortsbestimmung an der Jahrtausendwende. Festschrift für Anastasios Kallis, έκδ. Bischof Eumenios von Lefka, Athanasios Basdekis und Nikolaus Thon, Verlag Otto Lembeck, Frankfurt am Main 1999, σ. 177-198.

 

   
 

40. «Ο άγ. Κύριλλος Αλεξανδρείας και η Δ' Οικουμενική Σύνοδος», στο: Πρακτικά του ΙΘ' Θεολογικού Συνεδρίου (Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης) με θέμα Ό Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας', Προνοία και προεδρία του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονος Β', Θεσσαλονίκη 1999, σ. 285-306.

 

 

   

41. «Der heilige Gregor Palamas und die moderne westliche Theologie», στο: Εικοσιπενταετηρικόν. Αφιέρωμα στον Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως  κ. Διονύσιο, εκδ. “Ιερά Μητρόπολις Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως”, Νεάπολη - Θεσσαλονίκη 1999, σ. 497-511.

 

 

42. «Der apophatische Charakter der Existenzweise der Personen der Heiligen Trinität nach Basilius dem Großen», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής (Νέα σειρά), Τμήμα Θεολογίας, Τιμητικό αφιέρωμα στον Ομότιμο Καθηγητή Αλέξανδρο Γουσίδη 9 (1999), σ. 177-189.

   

 

43. «Αпофатички карактер начина  постојања лица Свете Тројице по Св. Василију Великом», in: Свети Кнез Лазар, Бр 2 [26] (1999), σ. 37-47. Βλ. επίσης στο: http://php.eparhija-prizren.com/prizren/changing/downloads/Apofaticki_karakter_nacina_postojanja_lica_Svete_Trojice.pdf.

 

   

44. «Рађање Сина и слобода Оца потачком предању 4. века», στο: Свети Кнез Лазар, Бр 4 [28] (1999), σ. 19-34.

 

 

45. «Почеци и претпоставке Filioque у западном богословском предању», στο: Свети Кнез Лазар, Бр 3 [31] (2000), σ. 21-38.

 

 

46. «Λογικό και αυτεξούσιο κατά τον άγ. Ιωάννη τον Δαμασκηνό», στο: Πρακτικά ΚΑ΄ Θεολογικού Συνεδρίου (Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης) με θέμα ‘Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός’, Προνοία και προεδρία του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονος Β', Θεσσαλονίκη 2000, σ. 153-168.

 

 

   
 

47. «Η διαθρησκειακή Συνέλευση της Ρώμης (Βατικανό, 25-28 Οκτωβρίου 1999)», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής (Νέα σειρά), Τμήμα Θεολογίας, 10 (2000), σ. 113-152, και στο: Κατάθεση τιμής στον Μητροπολίτη Σισανίου και Σιατίστης κ. Αντώνιο, εκδ. “Ιερά Μητρόπολις  Σισανίου και Σιατίστης, Σιάτιστα 2004, σ. 513-559. 

 

   
 

48. «Η σάρκωση του Λόγου ως θεμελιώδης ιεραποστολική αρχή της αρχαίας Εκκλησίας», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής (Νέα σειρά), Τμήμα Θεολογίας, 10 (2000), σ. 153-163, και στο: Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος - Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ., Ιωβηλαίον 2000: «Διαβάς εις Μακεδονίαν βοήθησον ημίν». Οι απαρχές του Χριστιανισμού και η διαχρονική πορεία του (Πρακτικά Επιστημονικής Ημερίδας, Θεσσαλονίκη, 29 Δεκεμβρίου 2000), Θεσσαλονίκη 2003, σ. 83-94.

 

   
 

49. «Κατάφαση και απόφαση κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή», στο: Πρακτικά ΚΒ΄ Θεολογικού Συνεδρίου (Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης) με θέμα ‘Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής’, Προνοία και προεδρία του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονος Β', Θεσσαλονίκη 2001, σ. 157-172.

 

   
 

 

50. «Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης: Ο Υμνογράφος της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας», στο: Υμνήτωρ (Τόμος Αναμνηστήριος Γέροντος Γερασίμου Μοναχού Μικραγιαννανίτου), εκδ. “Ιερά Μητρόπολις Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας”, Βέροια 2001, σ. 91-101.

 

   

51. «Το ορθόδοξο θεολογικό βιβλίο κατά την τελευταία δεκαετία», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής (Νέα σειρά), Τμήμα Θεολογίας, Τιμητικό αφιέρωμα στους ομότιμους καθηγητές Π. Ακανθόπουλο και Β. Ψευτογκά, 11 (2001) Α΄, σ. 203-207.

 

 

52. «The Inter-Religious Asembly in Rome (Vatican, 25-28 October, 1999)», στο: Orthodoxe Theologie zwischen Ost und West. Festschrift für Prof. Theodor Nikolaou, hrsg. von K. Nikolakopoulos, A. Vletsis und Vl. Ivanov, Verlag Otto Lembeck, Frankfurt am Main 2002, σ. 587-624.

 

   

 

53. «Il fondamento teologico della spiritualità dei padri sinaiti», στο: Giovanni Climaco e il Sinai. Atti del IX Convegno ecumenico internazionale di spiritualità ortodossa, sezione bizantina, Bose, 16-18 settembre 2001, Edizioni Qiqajon, Comunità di Bose 2002, σ. 73-93.

 

 

   

54. «Θεολογία και Πνευματικότητα στη Σιναϊτική Πατερική Παράδοση», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής (Νέα σειρά), Τμήμα Θεολογίας, Τιμητικό αφιέρωμα στον ομότιμο καθηγητή Νικόλαο Αθ. Ματσούκα 12 (2002), σ. 227-252.

 

 

55. «La teologia ortodossa di fronte alla sfida della pneumatologia contestuale del Consiglio Ecumenico delle Chiese», στο: Santità: Vita nello Spirito. Atti del V Simposio intercristiano, Assisi, 5-8 settembre 1997, a cura di Paolino Zilio e Luisa Borgese, Edizioni Qiqajon, Comunità di Bose 2003, σ. 199-216.

 

 

   
 

56. «La visione di Dio in Simeone il Nuovo Teologo», στο: Simeone il Nuovo Teologo e il monachesimo a Constantinopoli. Atti del X Convegno ecumenico internazionale di spiritualità ortodossa, sezione bizantina, Bose, 15-17 settembre 2002, Edizioni Qiqajon, Comunità di Bose 2003, σ. 165-198.

 

   
 

57. «Η επιστημονικότητα μιας “επιστημονικής κριτικής” στη διδακτορική διατριβή του Ηλ. Κεσμίρη, “Η Χριστολογία και η εκκλησιαστική πολιτική του Διοσκόρου Αλεξανδρείας”, Θεσσαλονίκη 2000», στο: Γρηγόριος ο Παλαμάς 86 (798), Παντελεήμονι τω Β΄, τω Παναγιωτάτω Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, Τεύχος αφιερωτήριον επί τη εις Κύριον εκδημία αυτού, Θεσσαλονίκη 2003, σ. 595-618.

 

   

 

58. «Institution und Charisma gemäß der Orthodoxen Überlieferung», στο: Θεολογία και κόσμος σε διάλογο. Τιμητικός Τόμος στον Καθηγητή Γεώργιο Ι. Μαντζαρίδη, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2004, σ. 347-362.

 

   

 

59. «Προσωπογραφία του Καθηγητή Νίκου Ματσούκα», στο: Χάρις και Αντίδοσις. Τιμητική ημερίδα αφιερωμένη στον Καθηγητή Νίκο Ματσούκα, εκδ. “Ιερά Μητρόπολις Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου, Θεσσαλονίκη 2004, σ. 27-36.

 

   

60. «Kataphatische und apophatische Theologie in der griechischen Patristik», στο: Orthodoxes Forum 18(2004), Heft 1, σ. 41-55.

 

61. «Teologia e spiritualità nella traditione ascetica dei padri di Gaza», στο: Il deserto di Gaza. Barsanufio, Giovanni e Doroteo. Atti del’XI Convegno ecumenico internazionale di spiritualità ortodossa, sezione bizantina, Bose, 14-16 settembre 2003, Edizioni Qiqajon, Comunità di Bose 2004, σ. 99-140.

 

   

 

 

62. «Κατάφαση και απόφαση κατά την Ορθόδοξη Πατερική Παράδοση», στο: Γηθόσυνον Σέβασμα. Αντίδωρον τιμής και μνήμης εις τον μακαριστόν καθηγητήν της Λειτουργικής Ιωάννην Μ. Φουντούλην († 2007), Τόμος Β΄, Εκδ. Αδελφών Κυριακίδη Α.Ε., Θεσσαλονίκη 2013, σ. 1243-1262.

 

 

 

63. «Η θέα του Θεού κατά τον άγιο Συμεών το Νέο Θεολόγο», στο: Διακονία και λόγος (Χαριστήριος Τόμος προς τιμήν του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Χριστοδούλου), εκδ. Αρμός, Αθήνα 2004, σ. 129-156, και στο: Εισηγήσεις μαθημάτων θεολογικού κύκλου ανοιχτού Πανεπιστημίου 2003-2004, Θεσσαλονίκη 2004, σ. 225-252.

 

   

 

64. «Οι προοπτικές του Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Μη-Χαλκηδονίων», στο: Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος (Συνοδική Επιτροπή Διορθοδόξων και Διαχριστιανικών Σχέσεων), Ορθόδοξη θεολογία και Οικουμενικός διάλογος, εκδ. Αποστολική Διακονία, Αθήνα 2005, σ. 174-182.

 

   

 

65. «Kataphasis and Apophasis in the Greek Orthodox Patristic Tradition», στο: Norbert Hintersteiner (ed.), Naming and Thinking God in Europe today. Theology in Global Dialogue, Amsterdam – New York: Rodopi 2007, σ. 247 – 263.

 

   

 

66. «Ορθοδοξία και αίρεση των Αντιχαλκηδονίων κατά τον άγ. Ιωάννη το Δαμασκηνό», στο: Θεολογία 75,2 (2004), σ. 591-609.

 

   

67. «Ο θεσμικός και χαρισματικός χαρακτήρας της Εκκλησίας και η πρόκληση της τρίτης χιλιετίας», στο: Εκκλησιαστικός Φάρος  72  (2000), σ. 93-109.

 

 

68. «Institution und Charisma in der griechisch-patristischen Überlieferung des ersten Jahrtausends», στο: Der Heilige Geist im Leben der Kirche, Pro Oriente, Bd. XXIX, Wiener patristische Tagungen II (PRO ORIENTE – Studientagung „Der Heilige Geist bei den griechischen und lateinischen Kirchenvätern im ersten Jahrtausend“, Wien, Juni 2003, hrsg. von Ysabel de Andia und Peter Leander Hofrichter), Tyrolia-Verlag, Innsbruck-Wien 2005, σ. 261-276.

 

   

 

69. «Le refus de Chalcédoine exclut-il de l’orthodoxie? Orthodoxie et hérésie des non-Chalcédoniens selon saint Jean Damascène», στο: Chemins de la Christologie Orthodoxe, (Textes réunis par Astérios Argyriou). Collection «Jésus et Jésus-Christ», dirigée par Mgr Joseph Doré, Archevêque de Strasbourg, No  91, εκδ. Desclée, Paris 2005, σ. 191-207.

 

   

 

70. «L' incarnazione del Verbo e il suo significato  nella  teologia  del  Damasceno»,  στο:  Giovanni di  Damasco  un  padre al sorgere dell' Islam. Atti del XIII Convegno ecumenico internazionale di spiritualità ortodossa sezione bizantina, Bose, 11-13 settembre 2005, Edizioni Qiqajon, Comunità di Bose 2006, σ. 125-176.

 

   

71. «Θεολογία και Πνευματικότητα στην ασκητική παράδοση των Πατέρων της Γάζας (Βαρσανουφίου, Ιωάννου και Δωροθέου)», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής (Νέα σειρά), Τμήμα Θεολογίας, Τιμητικό αφιέρωμα στους ομότιμους καθηγητές Γεώργιο Μαντζαρίδη, Γρηγόριο Ζιάκα, Κωνσταντίνο Χαραλαμπίδη και Βενιζέλο Χριστοφορίδη 13 (2003), σ. 197-231.

 

 

72. "الأرثوذكسية واللاخلقيدونيون بحسب القديس يوحنا الدمشق"،                

تعريب الأرشمندريت ديمتري شربك، البشارة،العدد 3، السنة الثالث،      

                                                              29-39.  ،(2005)     

 

   

 

73. «Η Ορθοδοξία των Αντιχαλκηδονίων κατά τον Αγ. Ιωάννη Δαμασκηνό και ο ενδοορθόδοξος διάλογος» (Οφειλόμενη απάντηση σε βασικές θέσεις του βιβλίου του Αρχιμανδρίτου Γεωργίου, Καθηγουμένου της Ιεράς Μονής Οσίου Γρηγορίου, Η «ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ» ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΤΩΝ ΑΝΤΙΧΑΛΚΗΔΟΝΙΩΝ Απάντησις σε απόψεις του καθηγητού κ. Γεωργίου Μαρτζέλου, εκδ. Ιεράς Μονής Οσίου Γρηγορίου, Άγιον Όρος 2005, σσ. 89), στο: Θεολογία 77,1 (2006), σ. 227-261.

 

 

74. «Η ενανθρώπηση του Λόγου κατά τον Αγ. Ιωάννη Δαμασκηνό και η σημασία της για τη Θεολογία του», στο: Θεολογία 78,1 (2007), σ. 95-143.

 

 

75. «Original Sin according to  the Οrthodox Tradition», στο: Κήρυγμα και Ευχαριστία. Χαριστήριος Τόμος προς τιμήν του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης Ανθίμου, εκδ. "Αρμός", Αθήνα 2009, σ. 165-181 και στο: Il Peccato Originale. Una prospettiva interdisciplinare, Atti del Convegno Internazionale promosso dall´Ateneo Pontificio Regina Apostolorum, Roma, 3-4 marzo 2005, a cura di Pedro Barrajon e Thomas D. Williams, ed. Libreria Editrice Vaticana, Roma 2009, σ. 145-164.

 

   

 

76. «Die Mariologie des Basileios von Seleukeia und Romanos der Melode», στο: P. L. Hofrichter (Hg.), Auf der Suche nach der Seele Europas. Marienfrömmigkeit in Ost und West, Studientagung der PRO ORIENTE - Sektion Salzburg aus Anlass ihres 20jährigen Bestehens, 7. und 8. Oktober 2005, hrsg. von P. L. Hofrichter, Pro -Oriente Bd. XXX, Tyrolia-Verlag, Innsbruck - Wien 2007, σ. 43-66.

 

   

77. «Die Freiheit Gott-Vaters als trinitätstheologisches Problem in der griechisch-patristischen Überlieferung», στο: Gott, Vater und Schöpfer, Pro Oriente, Bd. XXXI, Wiener patristische Tagungen III (PRO ORIENTE – Studientagung « Le Mystère de Dieu, Père et Créateur » - „Das Geheimnis Gottes: Vater und Schöpfer“, Luxemburg, Juni 2005, hrsg. von Ysabel de Andia und Peter Leander Hofrichter), Tyrolia-Verlag, Innsbruck-Wien 2007, σ. 55-74.

   

 

78. «Αξιολόγηση και προοπτικές του Θεολογικού Διαλόγου της Ορθοδόξου με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία εξ επόψεως Ορθοδόξου», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής (Νέα σειρά), Τμήμα Θεολογίας, 14 (2004), σ. 151-179, και, ακολουθούμενο από εκτενή περίληψη στα ιταλικά με τίτλο «Valutatione dal punto di vista ortodossa del dialogo teologico con la Chiesa Cattolica», στο Nicolaus (nuova serie), Rivista di Teologia ecumenico-patristica 33 (2006), Fasc. 2, σ. 81-106.

 

   

 

79. «Orthodoxy and Inter-religious Dialogue», στο: Εκκλησία - Οικουμένη - Πολιτική. Χαριστήρια στον Μητροπολίτη Αδριανουπόλεως Δαμασκηνό, Αθήνα 2007, σ. 437-444. Βλ. επίσης και στο:  http://www.apostoliki-diakonia.gr/en_main/catehism/theologia_zoi/themata.asp?contents=selides_katixisis/contents_Texts.asp&main=SK_texts&file=5.htm.

 

   

80. «Το προπατορικό αμάρτημα κατά την Ορθόδοξη Παράδοση», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής (Νέα σειρά), Τμήμα Θεολογίας, 16 (2006), σ. 155-174.

 

 

81. «Προβλήματα και προοπτικές του Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Μη-Χαλκηδονίων», στο Επιστημονική Επετηρίδα Πατριαρχικής Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης, τ. B΄, Ηράκλειο Κρήτης 2012, σ. 379-386 και στο: http://orthodox-world.pblogs.gr/2008/10/o-theologikos-dialogos-metaxy-orthodoxwn-kai-antihalkhdoniwn-mon.html. 

 

   

 

82. «Η σημασία των Πατέρων της Εκκλησίας στους πολυμερείς θεολογικούς διαλόγους της Ορθοδοξίας», στο: Σπουδή στην κατακόρυφη και οριζόντια Κοινωνιολογία. Τιμητικός Τόμος στον Ομότιμο Καθηγητή Βασίλειο Τ. Γιούλτση, εκδ. Αδελφoί Κυριακίδη Α.Ε., Θεσσαλονίκη 2007, σ. 395-412.

 

   

 

83. «Η Μαριολογία του Βασιλείου Σελευκείας και ο Ρωμανός ο Μελωδός», στο: Στα βήματα του Αποστόλου Βαρνάβα. Χαριστήριος Τόμος προς τιμήν του Αρχιεπισκόπου Νέας Ιουστινιανής και πάσης Κύπρου κ.κ. Χρυσοστόμου Β΄ για τα τριάντα χρόνια αρχιερατικής του διακονίας, Λευκωσία 2008, σ. 387-412.

 

   

 

84.  «Ορθοδοξία και διαθρησκειακός διάλογος», στο: Γρηγόριος ο Παλαμάς 89 (2006), σ. 1065-1078.

 

 

86.  «Die Gottesschau des Jesaja in der Orthodoxen Überlieferung»,  στο: Orthodoxes Forum 22 (2008), Heft 1, σ. 73-87.

 

 

86. «Die Gnade Gottes und die kirchlichen Institutionen und Charismen nach der patristischen Tradition», στο: Die Gnade Gottes und das Heil der Welt (Das 13. Gespräch im Rahmen des bilateralen Theologischen Dialogs zwischen dem Ökumenischen Patriarchat von Konstantinopel und der Evangelischen Kirche in Deutschland), Beiheft zur Ökumenischen Rundschau 79, Hg. von Dagmar Heller und Rolf Koppe,  Verlag Otto Lembeck, Frankfurt am Main 2006, σ. 55-70.

 

 

87. «Η θεολογία και η οικουμενική προοπτική του από Εδέσσης και Πέλλης Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Παντελεήμονος Παπαγεωργίου», στο: Φιλοτεχνία. Αφιέρωμα εις τον Μητροπολίτην Γέροντα Χαλκηδόνος Αθανάσιον Παπάν, εκδ. Εταιρεία Μελέτης της καθ’ ημάς Ανατολής, Αθήνα 2011, σ. 131-142.

 

88. «Η ενότητα θεσμού και χαρίσματος και η σημασία της για την ενότητα της Εκκλησίας», στο: Θεσμός και χάρισμα στην ανατολική και δυτική παράδοση (Στ΄ Διαχριστιανικό Συμπόσιο [Βέροια, 4-9 Σεπτεμβρίου 1999], εκδ. Τμήμα Θεολογίας Α.Π.Θ. - Athenaeum Antonianum di Roma - Ιερά Μητρόπολις Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, Θεσσαλονίκη 2006, σ. 63-77.

 

 

89. «Der theologische Dialog zwischen der Orthodoxen und der Römisch-katholischen Kirche: Chronik - Bewertung - Aussichten», στο: Orthodoxes Forum 21(2007), Heft 1-2, σ. 189-212.

 

 

90. «Einheit und Katholizität der Kirche im theologischen Dialog der Orthodoxen und der Römisch-katholischen Kirche», στο: Einheit und  Katholizität der Kirche, Pro Oriente, Bd. XXXII, Wiener patristische Tagungen IV (PRO ORIENTE – Studientagung « L’Unité et la Catholicité de l’Église » - „Einheit und Katholizität der Kirche“, Sibiu, 27.-30. Juni 2007, hrsg. von Theresia Hainthaler, Franz Mali und Gregor Emmenegger, Tyrolia-Verlag, Innsbruck-Wien 2009, σ. 99-110.

 

   

91. «Ενότητα και Καθολικότητα της Εκκλησίας στο Θεολογικό Διάλογο μεταξύ Ορθοδόξου και Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας», στο: Γρηγόριος ο Παλαμάς 90 (2007), σ. 331-345.

 

92. «Οι Αντιχαλκηδόνιοι και ο άγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός. Μιά απάντηση στον Καθηγητή κ. Π. Μπούμη», στο: Θεολογία 78,2 (2007), σ. 603-632.

 

 

93. «Η επανέναρξη του Θεολογικού Διαλόγου της Ορθοδόξου με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία. Το κείμενο της Ραβέννας»,  στο: Θεολογία 79,1 (2008), σ. 53-95.

 

94. «Einheit und Katholizität der Kirche im theologischen Dialog zwischen der Orthodoxen und der Römisch-katholoschen Kirche (Auf der Basis der Dokumente von München (1982), Bari (1987), Neu Valamo (1988) und Ravenna (2007)», στο: Orthodoxes Forum 23,1 (2009), σ. 39-51.

 

 

95. «Ενότητα και Καθολικότητα της Εκκλησίας στο Θεολογικό Διάλογο μεταξύ Ορθοδόξου και Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας (Επί τη βάσει των κειμένων του Μονάχου (1982), του Bari (1987), του Νέου Βάλαμο (1988) και της Ραβέννας (2007)», στο: Θεολογία 80,2 (2009), σ. 103-120.

 

 

96. «The begetting of the Son and the freedom of the Father according to 4th century patristic tradition», στο:  http://www.oodegr.com/english/theos/father/gen_yiou_elefth_patros1.htm.

 

 

97. «Sf. Grigorie Palama şi noua teologie occidentală», στο: ROST (Revistă de cultură creştină şi politică), nr. 57, 5 (2007), σ. 36-43 και στο: http://www.rostonline.org/rost/nov2007/sf-grigorie-palama.shtml.

   

98. «Dogma ortodosso e Spiritualità ascetica nei padri di Gaza», στο: http://www.esicasmo.it/PADRI/martzelos.htm.

 

 

 

99. «Ο Μ. Βασίλειος ως πρότυπο πνευματικής πατρότητας», στο: Χριστόδουλος (Αφιερωματικός Τόμος, Έκδ. "Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος", Αθήναι 2010, σ. 743-770.

 

 

 

   

 

100. «Basilio di Cesarea, modello di paternità spirituale», στο: La paternità spirituale nella tradizione ortodossa. Atti del XVI Convegno ecumenico internazionale di spiritualità ortodossa, Bose, 18-21 settembre 2008, Edizioni Qiqajon, Comunità di Bose 2009, σ. 59-88 και στο: Orthodoxes Forum 23 (2009), Heft 2, σ. 179-195.

 

 

 

 

101. «Die Wiederaufnahme des theologischen Dialogs der Orthodoxen mit der Römisch-katholischen Kirche - Das Dokument von Ravenna (2007)»,  στο: Pro Oriente Jahrbuch (Wien, Salzburg, Graz, Linz), hrsg. von der Stiftung Pro Oriente, Wien 2009, σ. 152- 165.

 

 

 

102. «Η δογματική σημασία του βιβλίου των Ψαλμών στην Ορθόδοξη Παράδοση», στο: Αγία Γραφή και αρχαίος κόσμος. Τιμητικό Αφιέρωμα στον Ομότιμο Καθηγητή Ιωάννη Λ. Γαλάνη, Εκδ. Π. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 2010, σ. 279-304.

 

 

 

103. «Orthodoxy and heresy of the Non-Chalcedonians according to St. John Damascene», στο: Πορεία Μαρτυρίας. Αφιερωματικός Τόμος στη Μνήμη του Μακαριστού Πάπα και Πατριάρχη Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής Κυρού Πέτρου του Ζ΄, Αθήνα 2010, σ. 299-311 και στο The Dialogue between the Eastern Orthodox and Oriental Orthodox Churches, ed. by Christine Chaillot, Volos Academy Publications, Volos 2016, σ. 74-93.

 

 

104. «Η ιδεολογική και η εκκλησιαστική διάσταση της "Ορθοδοξίας": Η επικαιρότητα μιας παραδοσιακής διάκρισης», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής (Νέα σειρά), Τμήμα Θεολογίας (Αφιέρωμα στον Ομότιμο Καθηγητή Ιωάννη Χρ. Ταρνανίδη), 17 (2007-2008), σ. 165-178.

 

 

105. «Νους και βούληση κατά τον ιερό Αυγουστίνο και την ελληνική πατερική παράδοση», στο: Επιστημονική Επετηρίς Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης. Αφιέρωμα στο Μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος Κυρό Χριστόδουλο, εκδ. Μυγδονία, Θεσσαλονίκη 2011, σ. 421-431.

 

 

106. «Η αποστολικότητα της Εκκλησίας στο Θεολογικό Διάλογο της Ορθοδόξου με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία»,  στο: Θεολογία 81,1 (2010), σ. 35-51.

 

107. «Die ideologische und die kirchliche Dimension der "Orthodoxie": Die Aktualität einer traditionellen Unterscheidung», στο: Orthodoxes Forum 24,1 (2010), σ. 83-92.

 

 

108. «Die Apostolizität der Kirche im theologischen Dialog der Orthodoxen mit der Römisch-katholischhen Kirche», στο: Heiligkeit und Apostolizität der Kirche, Pro Oriente, Bd. XXXV, Wiener patristische Tagungen V (PRO ORIENTE – Studientagung « La sainteté et l'apostolicité de l’Église » - Heiligkeit und Apostolizität der Kirche“, Thessaloniki, 22.-26, September 2009, hrsg. von Theresia Hainthaler, Franz Mali und Gregor Emmeneger, Tyrolia-Verlag, Innsbruck-Wien 2010, σ. 247-259.

 

 

109. «Die Apostolizität der Kirche im Rahmen der ekklesiologischen Problematik des ÖRK», στο: Heiligkeit und Apostolizität der Kirche, Pro Oriente, Bd. XXXV, Wiener patristische Tagungen V (PRO ORIENTE – Studientagung « La sainteté et l'apostolicité de l’Église » - Heiligkeit und Apostolizität der Kirche“, Thessaloniki, 22.-26, September 2009, hrsg. von Theresia Hainthaler, Franz Mali und Gregor Emmeneger, Tyrolia-Verlag, Innsbruck-Wien 2010, σ. 395-398.

 

 

 

110. «Importanţa Părinţilor Bisericii în dialogurile teologice multilaterale ale ortodoxiei», στο: Studii Τeologic(Revistă Facultãţilor de Teologie din Patriarhia Românã), Seria A III-A, Nr. 3, 5 (2009), σ. 269-284.

 

 

 

111. «The significance of the distinction between essence and energies of God according to St. Basil the Great», στο: C. ATHANASOPOULOS - C. SCHNEIDER (εκδ.), Divine Essence and Divine Energies. Ecumenical Reflections on the Presence of God in Eastern Orthodoxy, Cambridge (The Institute for Orthodox Christian Studies) 2013, σ. 149-157.

 

 

 

 

112. «Ο ρόλος της "συναφειακής θεολογίας" κατά την ορθόδοξη παράδοση», στο ΑΓΩΓΗ ΑΓΑΠΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ. Τιμητικό αφιέρωμα στον Ομότιμο Καθηγητή Χρήστο Κ. Βασιλόπουλο, Εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2012, σ. 225-241.

 

 

 

113. «Die Rolle der "kontextuellen Theologie" nach der orthodoxen Tradition», στο ΣΚΕΥΟΣ ΕΙΣ ΤΙΜΗΝ. Αφιερωματικός τόμος επί τη συμπληρώσει 25ετίας από της εις επίσκοπον χειροτονίας και 20ετίας από της ενθρονίσεως του Μητροπολίτου Αυστρίας και Εξάρχου Ουγγαρίας και Μεσευρώπης κ. Μιχαήλ, Εκδ. Φοίνικας, Αθήναι 2011, σ. 579-589 και στο International Journal of Orthodox Theology 3, 1 (2012), σ. 105-124.

 

 

 

114. «Философијата и теологијата во отечкото предание», στο: Соборност (Периодика на Архиепископијата охридска и Mитрополија скопска) 10/28-30 (2010), σ. 15-19.

 

 

 

 

115. «Το θεολογικό και εκκλησιαστικό κλίμα της Θεσσαλονίκης κατά το 14ο αιώνα και το κίνημα των Ζηλωτών», στο: Εις Μαρτύριον τοις Έθνεσι. Τόμος Χαριστήριος Εικοσαετηρικός εις τον Οικουμενικόν Πατριάρχην κ.κ. Βαρθολομαίον, Θεσσαλονίκη 2011, σ. 469-485.  



 

 

 

116. «Probleme und Perspektiven des theologischen Dialogs zwischen den Orthodoxen und Nicht-Chalzedonensern», στο: Una Sancta 66,1 (2011), σ. 42-49.

 

 

 

117. «Το Άγ. Πνεύμα ως "έρως απόρρητος" μεταξύ Πατρός και Υιού κατά τον άγ. Γρηγόριο Παλαμά», στο Θεολογία 86, 3 (2015), σ. 7-21.

 

 

 

 

118. «Η εκκλησιολογική σκέψη του Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη Ζηζιούλα στο πλαίσιο του οικουμενικού διαχριστιανικού διαλόγου», στο http://ejournals.lib.auth.gr/synthesis, Vol. I, No 1 (2012), σ. 38-50, επίσης στο Θεολογία 86, 2 (2015), σ. 195-209 και στο Πρόσωπο, Ευχαριστία και Βασιλεία του Θεού σε ορθόδοξη και οικουμενική προοπτική. Σύναξις Ευχαριστίας προς τιμήν του Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη Δ. Ζηζιούλα, Εκδ. Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου, Εκδοτική Δημητριάδος, Βόλος 2016, σ. 139-152.

 

 

 

119. «Die Orthodoxie und ihre zeitgenössischen interreligiösen Initiativen», στο Internationale Kirchliche Zeitschrift 109,2 (2019), σ. 99-112.

 

 

120. «Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γέρων Χαλκηδόνος κ. Αθανάσιος Παπάς», υπό δημοσίευση σε ειδικό τομίδιο παρουσίασης του τιμητικού τόμου Φιλοτεχνία. Αφιέρωμα εις τον Μητροπολίτην Γέροντα Χαλκηδόνος Αθανάσιον Παπάν, εκδ. Εταιρεία Μελέτης της καθ’ ημάς Ανατολής, Αθήνα 2011.

 

121. «Saint Gregory Palamas and the new Occidental Theology» (ευρεία περίληψη του υπ' αριθμ. 5 άρθρου), στο http://www.rostonline.org/rost/english/.

 

 

 

122. «Der heilige Gregorios Palamas und die neuere deutschsprachige Theologie», στο Χρυσούν Ιωβηλαίον. Τιμητικός Τόμος τω Σεβασμιωτάτω Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων κ.κ. Σεραφείμ επί τη συμπληρώσει πεντηκονταετίας Ιερωσύνης (1965-2015) και τεσσαρακονταπενταετίας Αρχιερωσύνης (1970-2015), Τρίκαλα 2016, σ. 577-591.

 

 

 

123. «Ursünde und Erlösung nach den griechischen Kirchenvätern», στο Für uns und für unser Heil. Soteriologie in Ost und West, Forscher aus dem Osten und Westen Europas an den Quellen des gemeinsamen Glaubens, (Pro Oriente - Studientagung “For Us and for Our Salvation”. Soteriology in East and West. “Pour nous et pour notre salut”. Sotériologie vue de l’Orient et de l’Occident,  Esztergom, 3.-5. Oktober 2012), Band 37, Wiener Patristische Tagungen, Band 6, hrsg. von Th. Hainthaler, Franz Mali, Gregor Emmenegger und Mante Lenkaitytė Ostermann,  Tyrolia-Verlag, Innsbruck - Wien 2014, σ. 335-354.

 

 

124. «Οι διαθρησκειακές πρωτοβουλίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου για την επικράτηση της ειρήνης και της κοινωνικής δικαιοσύνης», στο Επιστημονική Επετηρίδα Πατριαρχικής Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης, Vol. 3, Herakleion (Crete) 2014, σ. 410-417.

 

 

 

 

125. «Η Θεολογική Σχολή της Θεσσαλονίκης και ο ιερός Αυγουστίνος», στο http://ejournals.lib.auth.gr/synthesis, Vol. I, No 2 (2013), σ. 76-94, στο Κληρονομία 38 (2014-2015), σ. 37-54 και στο Θεολογία 89, 2 (2018), σ. 79-98.

 

 

 

126. «Το ζήτημα της συμμετοχής της Ορθοδόξου Εκκλησίας στον Οικουμενικό Διάλογο υπό το φως των πανορθοδόξων αποφάσεων», στο Ι. Πέτρου, Στ. Τσομπανίδης, Μ. Γκουτζιούδης (ed.), Ο Οικουμενικός Διάλογος στον 21ο αιώνα: Πραγματικότητες – Προκλήσεις – Προοπτικές. Τιμητικό αφιέρωμα στον Ομότιμο καθηγητή Πέτρο Βασιλειάδη, publ. Βάνιας, Thessaloniki 2013, σ. 263-279.

 

 

 

127. «Θεολογία, φιλοσοφία και επιστήμη κατά τους τρεις Ιεράρχες», στο  http://ejournals.lib.auth.gr/synthesis, Vol. 3, No 2 (2014), σ. 53-72.

128. «Η θεολογία του "σπερματικού λόγου" και η σημασία της για τους διαχριστιανικούς και διαθρησκειακούς διαλόγους», στο Θεολογία 84, 2 (2013), σ. 69-80.

 

 

129. «Η καταγωγή της δυοφυσιτικής φόρμουλας του Όρου της Χαλκηδόνας»,  στο Θεολογία 85, 1 (2014), σ. 27-41.

 

 

130. «The origin of the dyophysite formula in the Definition of Chalcedon», στο Ioan Tulcan, Peter C. Bouteneff, Michel Stavrou (eds.), Dogma and Terminology in the Orthodox Tradition Today: 4th International Symposium of Orthodox Dogmatic Theology, Sofia, 22-25 September, 2013, Sibiu: Astra Museum 2015, σ. 69-85.

 

 

 

 

131. «Eastern Orthodox - Oriental Orthodox Dialogue - A Historical and Theological Survey», στο Orthodox Handbook on Ecumenism. Resources for Theological Education, edited by P. Kalaitzidis, Th. Fitzgerald, C. Hovorun, Ai. Pekridou, N. Asproulis, D. Werner and G. Liagre, Volos Academy Publications, Volos (Greece) 2014, σ. 529-535.

 

 

 

132. «Η αναγκαιότητα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων», στο Θεολογία 86, 4 (2015), σ. 7-15.

 

 

 

133. «The Cyrillian Character of the Chalcedonian Definition of Faith», στο The Dialogue between the Eastern Orthodox and Oriental Orthodox Churches, ed. by Christine Chaillot, Volos Academy Publications, Volos 2016, σ. 74-93.

 

 

 

134. «Παρανοήσεις φιλοσοφικών κειμένων και ακαδημαϊκή ευθύνη (Βιβλιοκριτικές παρατηρήσεις σε δύο φιλοσοφικές μελέτες του Καθηγητή Λάμπρου Χ. Σιάσου)», στο Θεολογία 85, 2 (2014), σ. 339-356.

 

 

 

135. «Οι Θεολογικοί Διάλογοι σήμερα - Το μήνυμα, η αξία και η προοπτική τους», στο Απόστολος Τίτος (Επίσημο Δελτίο της Εκκλησίας της Κρήτης), τεύχ.18, Αύγουστος 2013, σ. 73-97.

 

 

 

136. «Η βιβλική προέλευση της θεολογίας του "σπερματικού λόγου", η θέση της μέσα στην ορθόδοξη παράδοση, και η επικαιρότητά της για τη σύγχρονη Ορθοδοξία», στο Θεολογία 85, 4 (2014), σ. 359-378.

 

 

 

137. «Το κείμενο της Ε΄ Προσυνοδικής Πανορθοδόξου Διασκέψεως για τις "Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον" και η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος», στο Μωυσέως Ωδή. Αφιερωματικός Τόμος προς τιμήν του μακαριστού Γέροντος Μωυσέως του Αγιορείτου, Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, Άγιον Όρος 2017, σ. 599-608.

 

 

 

138. «Η συμβολή του Καθηγ. Γρηγόρη Λαρεντζάκη κατά τη συζήτηση του ρωμαϊκού κειμένου για την προέλευση του Αγ. Πνεύματος στην ελληνική και τη λατινική παράδοση (Βιέννη 1998)», στο http://ejournals.lib.auth.gr/synthesis, Vol. 5, No 1 (2016), σ. 183-192.

 

 

139. «Εκκλησιολογία, Πνευματολογία και Πνευματικότητα στην Ορθόδοξη Παράδοση»,  στο Θεολογία 88, 3 (2017), σ. 73-83.

 

 

 

140. «Justin's Theology of the "spermatic word" and its significance for the inter-Christian and inter-religious dialogues», στο Daniel Munteanu (Hg.), "Ökumene ist keine Häresie". Theologische Beiträge zu einer ökumenischen Kultur, Brill / Ferdinand Schöningh - Verlag, Paderborn 2021, σ. 393-404.

 

 

 

141. «Pneumatology, Spitituality and Ecclesiology in the Orthodox Tradition», στο http://ejournals.lib.auth.gr/synthesis, Vol. 6, No 1 (2017), σ. 165-176 και στο Μυριώνυμον εύχος, Τω Σεβασμιωτάτω Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονι επί τω χρυσώ Ιωβηλαίω Ιερωσύνης (1969-2019) και τω αργυρώ Ιωβηλαίω Αρχιερωσύνης (1994-2019), Τόμ. Γ΄, Βέροια 2019, σ. 287-293.

 

 

142. «Οι τρεις εικονογραφικοί κύκλοι στη βυζαντινή αγιογραφία και η θεολογική σημασία τους», στο Επιθεώρηση αποκέντρωσης τοπικής αυτοδιοίκησης και περιφερειακής ανάπτυξης, (95) 2019, σ. 39-44.

 

 

 

 

143. «Δόγμα και Φιλοσοφία κατά την Ορθόδοξη Παράδοση», στο Θεολογία 92, 2 (2021), σ. 34-58.

 

 

 

144. «Vernunft und Wille als das "Ebenbild Gottes" im Menschen in der griechischen und lateinischen Tradition», στο Imago Dei, Forscher aus dem Osten und Westen Europas an den Quellen des gemeinsamen Glaubens, (Pro Oriente - Studientagung “Imago Dei” L'viv, 12.-14. September 2019, Band 43, Wiener Patristische Tagungen, Band 9, hrsg. von Theresia Hainthaler, Franz Mali, Gregor Emmenegger und Alexey Morozov,  Tyrolia-Verlag, Innsbruck - Wien 2021, σ. 429-441.

 

145. «Δόγμα και Ήθος στην Πατερική Παράδοση», υπό δημοσίευση στον Τόμο των Πρακτικών του Πνευματικού Συμποσίου της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας με θέμα "Ευαγγέλιο και Ήθος κατά τον Απόστολο Παύλο" (ΚΣΤ΄ Παύλεια - Βέροια, 20-21 Ιουνίου 2020).

 

 

146. «Pneumatologie, Spiritualität und Ekklesiologie in der Orthodoxen Tradition Ein Kommentar zum Dokument „Die Kirche. Auf dem Weg zu einer gemeinsamen Vision“ (Studie der Kommission für Glauben und Kirchenverfassung Nr. 214)», υπό δημοσίευση στον αναμνηστικό τόμο προς τιμήν του Μακαριωτάτου Πατριάρχου της Ρουμανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας κ. Δανιήλ: "Die Theologie, die Spiritualität und die Mission der Kirche im 21. Jahrhundert (The theology, spirituality and mission of the Church in the 21st century).

 

 

147. «Το οντολογικό πρόβλημα στην πατερική παράδοση», υπό δημοσίευση  στο Θεολογία 93, 2 (2022).

 

 

148. «Die Theologie Justins über den "keimartigen Logos" und ihre Bedeutung für die inter-christlichen und inter-religiösen Dialoge»υπό δημοσίευση στον Τιμητικό Τόμο προς τιμήν του Ομότ. Καθηγητή Ιωάννη Πέτρου.

 

 

149. «The Concept of inherited sin in the Orthodox Tradition»υπό δημοσίευση στον τόμο Inherited sinΠρακτικά του 10oυ Διεθνούς Πατρολογικού Συνεδρίου Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών θεολόγων από τις χώρες της Ευρώπης που έλαβε χώρα μεταξύ 15-19 Σεπτεμβρίου 2021 στη Βιέννη της Αυστρίας.

 

 

150. «Der Begriff "Logos spermatikos" in der Theologie Justins und seine Bedeutung für den inter-religiösen Dialog»υπό δημοσίευση στο Τιμητικό Τόμο προς τιμήν των 75ων γενεθλίων της Καθηγ. Dr. Dr. h.c. Theresia Hainthaler.