Εργασίες [English version]

1. Studie über die 'Grossen Zeichen' der byzantinischen musikalischen Notation unter besonderer Berücksichtigung der Periode vom Ende des 12. bis Anfang des 19. Jahrhunderts. PhD dissertation, 3 vols. Copenhagen University, 2000.

2. Ἐξηγήσεις καὶ μεταγραφὲς τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς. Σύντομη εἰσαγωγὴ στὸν προβληματισμό τους. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2010. ISBN: 978-960-12-1925-7.

3. Eισαγωγή στη Βυζαντινή Μουσική. Βιβλιοθήκη Μουσικολογίας, 5, διεύθ. Δημήτριος Γιάννου. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2016. ΙSBN: 978-960-12-2230-1.

4. Παλαιογραφία Βυζαντινής Μουσικής. Επιστημονικές και καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Πρώτη αναθεωρημένη έκδοση. Αθήνα: Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα, 2017. ΙSBN: 978-960-603-450-3. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/6487

1. “Koukouzeles' Mega Ison. Ansätze einer kritischen Edition.” Cahiers de l’Institut du Moyen Âge grec et latin 66 (1996): 3-23.

2. Maria Alexandru, Bjarne Schartau. “A Note on the late-Byzantine Ecclesiastical Composer Angelos Gregorios sive Gregoriou.” Cahiers de l’Institut du Moyen Âge grec et latin 64 (1994): 18-32.

3. “De 'store tegn' i den byzantinske musikalske notation.” Dansk Årbog for Musikforskning XXVII (2000): 83-84.

4. “Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ein emblematisches Sticheron zum Hl. Kreuz. Ansätze zu einem multiprismatischen Analysemodell aufgrund von J. Raasteds Strukturierungsmethode byzantinischer Troparia.” Études Byzantines et Post-byzantines 6 (2011): 325-345, Tafeln 1-7.2 & Anhang I-II.

5. “Byzantine kalophonia, illustrated by St. John Koukouzeles’ piece Φρούρησον πανένδοξε in honour of St. Demetrios from Thessaloniki. Issues of notation and analysis.” Studii şi Certetări de Istoria Artei, Teatru, Muzică, Cinematografie, Serie nouă 5-6 (49-50) (2011-2012): 57-105.

6. “Calofonia de tradiție bizantină în Școala muzicală de la Putna: Sf. Ioan Cucuzel și Evstatie Protopsaltul.” Αnalele Putnei XI, 1 (2015): 485-532.

1. “Zur Analyse byzantinischer Musik. Eine historische Sichtung des Formelbegriffs.” Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae 39 (1998): 155-185.

2. “Zu den megala semadia der byzantinischen Notation.” In International Musicological Society, Study Group Cantus Planus, Papers Read at the 7th Meeting, Sopron, Hungary 1995, 17-41. Budapest, 1998.

3. “Bemerkungen zu den Neumen- und Formelnbezeichnungen des byzantinischen Gesanges.” In Palaeobyzantine Notations II, Acta of the Congress Held at Hernen Castle (The Netherlands) in October 1996, edited by Chr. Troelsgård and G. Wolfram, 1-21. Hernen: Α.Α. Brediusstichting, 1999.

4. “Zu dem Neumenkomplex kylisma, antikenokylisma, lygisma in der byzantinischen Musik.” In Palaeobyzantine Notations III, Acta of the Congress held at Hernen Castle, the Netherlands, in March 2001, edited by G. Wolfram, Eastern Christian Studies 4, 243-297. Leuven - Paris - Dudley, MA: A.A. Bredius Foundation, Peeters, 2004.

5. “The Palaeography of Byzantine Music: A Brief Introduction with Some Preliminary Remarks on Musical Palimpsests.” In El palimpsesto grecolatino como fenómeno librario y textual, edited by Á. Escobar, Presentación D. Harlfinger, 113-130. Zaragoza: Institución “Fernando el Católico”, 2006.

6. “Αναλυτικές προσεγγίσεις και ιχνηλασία του κάλλους στη βυζαντινή μουσική. Ο ευχαριστήριος ύμνος Σὲ ὑμνοῦμεν.” In Μουσική θεωρία και ανάλυση - μεθοδολογία και πράξη, 29 Σεπτ. - 1 Οκτ. 2006, Θέρμη Θεσσαλονίκης, Πρακτικά Συμποσίου, επιμ. έκδοσης Κώστας Τσούγκρας, 317-329. Θεσσαλονίκη: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, 2006.

7. “Preliminary Remarks on the Historiography of Byzantine Music and Hymnography.” In Monumenta Musicae Byzantinae 75th Anniversary, The Current State of Byzantine Musical Studies after 75 Years of Monumenta Musicae Byzantinae, Acts of the International Conference Held at Carlsberg Academy, Copenhagen, 16-17 June 2006, Bollettino della Badia Greca di Grottaferrata, terza serie, vol. 3 (2006): 13-48. 2nd edition of the article in: Byzantion Romanicon. Revista de Arte Bizantine 8-9 (2012): 74-110.

8. “Gedanken zur Analyse des Theotoke Parthene von Petros Bereketes.” In Tradition and Innovation in Late- and Postbyzantine Liturgical Chant, Acta of the Congress held at Hernen Castle, the Netherlands, in April 2005, edited by G. Wolfram, Eastern Christian Studies 8, 283-329. Leuven - Paris - Dudley, MA: A.A. Bredius Foundation, Peeters, 2008.

9. “Θεωρητικά μαθήματα περί της βυζαντινής μουσικής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.” In Πρακτικά του Α' Διεθνούς Συνεδρίου Βυζαντινής Μουσικής Διαπανεπιστημιακή συνεργασία, Έρευνα - Εκπαίδευση - Καλλιτεχνικό έργο, Κέντρο Εκκλησιαστικής Μουσικής, Βυζαντινή Λειτουργική Σκηνή, Πρόεδρος Α. Αλυγιζάκης, Θεσσαλονίκη, 30-31 Οκτωβρίου 2003. Μελουργία, Έτος Α', Τεύχος Α', επιμ. Α. Αλυγιζάκης, 114-119. Θεσσαλονίκη, 2008.

10. “Απόπειρες ανάλυσης της βυζαντινής μουσικής.” In Πρακτικά του Β' Διεθνούς Συνεδρίου Βυζαντινής Μουσικής Διαπανεπιστημιακή συνεργασία, Επιμόρφωση - Εξομοίωση - Μεταπτυχιακές Σπουδές, Κέντρο Εκκλησιαστικής Μουσικής, Βυζαντινή Λειτουργική Σκηνή, Πρόεδρος Α. Αλυγιζάκης, Θεσσαλονίκη, 9-10 Δεκεμβρίου 2004. Μελουργία, Έτος Α', Τεύχος Α', επιμ. Α. Αλυγιζάκης, 225-234. Θεσσαλονίκη 2008.

11. Maria Alexandru, Costas Tsougras. “On the Methodology of Structural Analysis in Byzantine and Classical Western Music - A Comparison.” In CIM08, 4th Conference on Interdisciplinary Musicology, Musical Structure, Thessaloniki, 3-6 July 2008, Proceedings, Abstracts book, Papers CD-ROM, eds. E. Cambouropoulos, R. Parncutt, M. Solomos, D. Stefanou, C. Tsougras, 16-17 και CD. Department of Music Studies, Aristotle University of Thessaloniki, 2008. Πλήρες κείμενο σε: http://web.auth.gr/cim08

12. Kostas Chardas, Maria Alexandru. “Functions and images in Greek art music utilizing Byzantine échoi.” In Μusical Structure, 42-43, CD and full text http://web.auth.gr/cim08

13. Eleni Lapidaki, Maria Alexandru. “Temporal experience in ecclesiastical chanting: A collaborative approach between music psychology and Byzantine musicology.” In Musical Structure, 100-101 and full text: http://web.auth.gr/cim08

14. Maria Alexandru, Christian Troelsgård. “Η σημασία της Παπαδικής λεγόμενης προθεωρίας για την έρευνα της βυζαντινής και μεταβυζαντινής μουσικής.” In Actes du VIe Colloque International de Paléographie Grecque (Drama, 21-27 septembre 2003), edités par Basile Atsalos et Niki Tsironi, tome II, 559-572 & tome III, 1221-1233. Athènes: Société Hellénique de Reliure, 2008.

15.a Ομάδα Παλαιογραφίας Βυζαντινής Μουσικής από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, 'Χρυσέοις ἔπεσι', ένα στιχηρό εις τιμή του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου στη διαχρονική του εξέλιξη: Παλαιογραφικές & αναλυτικές αναζητήσεις, ed. Μαρία Αλεξάνδρου. First International Conference of the American Society of Byzantine Music and Hymnology, Αθήνα, 12.09.2007. Cf. video and part of edition in: http://www.asbmh.pitt.edu/page9/page10/page10.html
και http://www.asbmh.pitt.edu/page12/Alexandru.pdf

15.b. Study Group for Byzantine Musical Palaeography from the School of Musical Studies of the Aristotle University Thessaloniki, Remarks on the transmission of Byzantine Chant. The sticheron “Χρυσέοις ἔπεσι” - “With golden words” in honour of St. John Chrysostom, ed. Maria Alexandru, Studia palaeographica, Preliminary version, Nr. 1, Centrul de Studii Bizantine Iași, May 2008.

16. “Muzica în viziunea Sfântului Vasile cel Mare. Studiu introductiv, cu o analiză muzicală a imnului protocreștin Lumină lină.” In Sfântul Vasile cel Mare, Închinare la 1630 de ani. Actele Symposionului Comisiei Române de Istorie Eclesiastică, București-Cernica, 2-3 octombrie 2008. Studia Basiliana III, eds. Emilian Popescu/Mihai O. Cățoi, 85-131. Bουκουρέστι, 2009.

17. “Calofonia, o Filocalie muzicală. Cântarea liturgică în secolele XIII-XIV din Bizanţ în Ţările Româneşti.” In Arhiepiscopia Dunării de Jos. Istorie bisericească, misiune creştină şi viaţă culturală, vol. II. Creştinismul românesc şi organizarea bisericească în secolele XIII-XIV. Ştiri şi interpretări noi. Actele sesiunii anuale de comunicări ştiinţifice a Comisiei Române de Istorie şi Studiu al Creştinismului, Lacu-Sărat, Brăila, 28-29 septembrie 2009, culese şi publicate de Emilian Popescu şi Mihai O. Căţoi, 543-582 & pl. 1-43. Galaţi: Editura Arhiepiscopiei Dunării de Jos, 2010.

18.a. “Neue Forschungsergebnisse und Trends im Bereich der byzantinischen Musik.” Short presentation on the Table ronde: Instrumenta studiorum, at the 22nd International Congress of Byzantine Studies, Sofia, 22-27 August 2011: http://www.propylaeum.de/byzantinistik/themenportale/instrumenta-studiorum.
URN: urn:nbn:de:bsz:16-propylaeumdok-14228.
URL: http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/propylaeumdok/volltexte/2012/1422/

18.b. “Neue Trends und Hauptthemenkreise im Bereich der Byzantinischen Musikalischen Studien, 2001-2011.” Εκτενής αναφορά στην Table ronde: Instrumenta studiorum, at the 22nd International Congress of Byzantine Studies, Sofia, 22-27 August 2011: http://www.propylaeum.de/byzantinistik/themenportale/instrumenta-studiorum.
URN: urn:nbn:de:bsz:16-propylaeumdok-14762.
URL: http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/propylaeumdok/volltexte/2012/1476/
The same article in English: “New Approaches and Pivotal Thematics in Byzantine Musical Studies, 2001-2011.” Bulgarian Musicology 36/3-4 (2012): 89-152.

19. Maria Alexandru, Christian Troelsgård. “The development of a didactic tradition – The elements of the Papadike.” In Tradition and Innovation in Late- and Postbyzantine Liturgical Chant. Proceedings of the Congress held at Hernen Castle, the Netherlands, 30 October - 3 November 2008, edited by Gerda Wolfram and Christian Troelsgård. Leuven – Paris – Walpole MA: Α.Α. Bredius Foundation, Peeters. Eastern Christian Studies 17 (2013): 1-57.

20. “Παρατηρήσεις για την ανάλυση, υφή και μεταισθητική της Βυζαντινής Μουσικής. Ο ύμνος Σιγησάτω πᾶσα σὰρξ βροτεία.” In Aristotle University of Thessaloniki – School of Music Studies & IMS Regional Association for the study of Music of the Balkans. Crossroads – Greece as an intercultural pole of musical thought and creativity. International Musicological Conference, June 6-10, 2011. Conference Proceedings, edited by Evi Nika-Sampson, Giorgos Sakallieros, Maria Alexandru, Giorgos Kitsios, and Emmanouil Giannopoulos, 933-962. Thessaloniki: electronically published by the School of Music Studies, Aristotle University of Thessaloniki, 2013. http://crossroads.mus.auth.gr/wp-content/uploads/2013/07/CROSSROADS_PROCEEDINGS.pdf

21. “Observations on the diastematic principles in Byzantine musical notations, with emphasis on Gregorios Mpounes Alyates’ method of metrophonia, and some links to analogous phenomena in Western Chant.” Paper Read at the Sixteenth Meeting of the Study Group ‘Cantus-Planus’, Vienna 2011. Artes 13 (2013): 129-182.

22. “Ιστοριογραφία Βυζαντινής Μουσικής και η αναγκαιότητα έκδοσης Απάντων των έργων μεγάλων μελουργών. Το παράδειγμα του Γρηγορίου Μπούνη Αλυάτη.” In Πρακτικά του Συμποσίου Όψεις μουσικής Ιστοριογραφίας, Αθήνα, 15-16 Δεκεμβρίου 2011, συνδιοργάνωση Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α. και του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. Μουσικολογία 21 (2013): 234-255.

23. “Στοχασμοί για το μάθημα «Εισαγωγή στη Βυζαντινή Μουσική».” In Byzantine Musical Culture. Second International Conference of the American Society of Byzantine Music and Hymnology, June 10-14th, 2009, Athens: http://www.asbmh.pitt.edu/page9/page13/page17/page17.html (in preparation).

24. “Παρατηρήσεις για την κωδικοποίηση του ρυθμού στην Παλαιά Μέθοδο σε σύγκριση με τη Νέα Μέθοδο.” In Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Τὰ γένη τῆς Ρυθμοποιΐας καὶ Τρέχοντα Ψαλτικὰ Θέματα. Πρακτικὰ Δ΄ Διεθνοῦς Συνεδρίου Μουσικολογικοῦ καὶ Ψαλτικοῦ, Ἀθήνα, 8-11 Δεκεμβρίου 2009, επιμ. Γρηγόριος Αναστασίου, 241-266. Αθήνα: Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος – ΙΒΜ, 2015.

25. “Βυζαντινή Μουσικολογία. Αναφορά στην ιστορία, θεματολογία και μεθοδολογία της.” In Πρακτικά του Συμποσίου Η βυζαντινή μουσική στον 21ο αιώνα. Προβληματισμοί και προοπτικές. Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, 21η Απριλίου 2007, Θεσσαλονίκη (in preparation).

26. Maria Alexandru, Christian Troelsgård. “The development of a didactic tradition – The elements of the Papadike.” In Tradition and Innovation in Late- and Postbyzantine Liturgical Chant. Proceedings of the Congress held at Hernen Castle, the Netherlands, 30 October - 3 November 2008, edited by Gerda Wolfram and Christian Troelsgård. Leuven – Paris – Walpole MA: Α.Α. Bredius Foundation, Peeters. Eastern Christian Studies 17 (2013): 1-57.

27. “Βυζαντινές μουσικές σπουδές: τάσεις και ρεύματα της έρευνας και της εκπαίδευσης σήμερα”. In Μουσική και Μουσικολογία. Παρόν και μέλλον, Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Θεσσαλονίκη, 21-23 Νοεμβρίου 2014, ed. Ιωάννης Φούλιας, Πέτρος Βούβαρης, Γιώργος Κίτσιος και Κώστας Χάρδας, 51-74. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, 2015. http://musicology.mus.auth.gr/wp-content/uploads/2015/10/ConfProc2014.pdf

28. “O Διδάσκαλος τῶν διδασκάλων μέσα από τον καθρέφτη της Προθεωρίας της Παπαδικής”. In Η Ψαλτική Τέχνη ως Αυτόνομη Επιστήμη. Επιστημονικοί Κλάδοι - Συναφή Επιστημονικά Αντικείμενα - Διεπιστημονικές Συνεργασίες, Διαθεματικότητα και Διάδραση. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Διεπιστημονικού Μουσικολογικού Συνεδρίου, 29 Ιουνίου - 3 Ιουλίου 2014, Βόλος, ed. Κωνσταντίνος Χαρ. Καραγκούνης και Γεώργιος Κουρουπέτρογλου, 91-108. Βόλος: Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου, Τομέας Ψαλτικής Τέχνης και Μουσικολογίας, 2015. http://speech.di.uoa.gr/IMC2014/pdffull/93-110.pdf

29. “Ἐρωταποκρίσεις σχετικὰ μὲ τὸ μουσικοθεωρητικὸ ἔργο τοῦ Γρηγορίου Μπούνη Ἀλυάτη.” In Θεωρία καὶ πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης. Ἐρωταποκρίσεις καὶ Ἀκρίβεια τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης . Πρακτικὰ Ε’ Διεθνοῦς Συνεδρίου Μουσικολογικοῦ καὶ Ψαλτικοῦ, Ἀθήνα, 13-15 Δεκεμβρίου 2012. Αθήνα: Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος – ΙΒΜ (in preparation).

30. “When music theory becomes a chant: The protheory of the Papadike in two Sinaitic musical manuscripts of the late 15th century.” In Musical Romania and the Neighbouring Cultures. Traditions – Influences – Identities. Proceedings of the International Musicological Conference, July 4-7, 2013, Iași (Romania), eds. Laura Vasiliu, Florin Luchian, Loredana Iațeșen, Diana-Beatrice Andron. Eastern European Studies in Musicology, vol. 2, ed. Maciej Gołąb, 119-134. Frankfurt am Main, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien: Peter Lang, 2014.

31. «Πορίσματα Συνεδρίου.» In Διεθνές Μουσικολογικό και Ψαλτικό Συνέδριο «Η Βυζαντινή Μουσική μέσα από την Νέα Μέθοδο γραφής (1814-2014). Καθιέρωση - Προβληματισμοί - Προοπτικές», Θεσσαλονίκη, 30 Οκτωβρίου - 1 Νοεμβρίου 2014 (in preparation).

32. Evanthia Nika-Sampson, Katy Romanou, Maria Alexandru, “European transitions and local traditions in the Balkans. The case of Greek Musicology.” In South East European Studies in Musicology. Proceedings of the 11th International Congress of Southeast European Studies & the 6th International Conference of the IMS Regional Association for the Study of Music of the Balkans, Sofia, 31 August – 4 September 2015, eds. T. Seebass, Sv. Kujumdzieva, K. Romanou, Very Rev. I. Moody, Gr. Myers, I. Vlaeva, St. Harkov (ed. in chief). Bulgarian Musicology, xl, No 2-3 (2016), 215-243.

33. «Παλαιογραφία βυζαντινής μουσικής – Όψεις ιστορίας και διδακτικής.» Στo άρθρο «Ακαδημαϊκό Βυζαντινομουσικολογικό Δίκτυο». In 7ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο «Μουσική, λόγος και τέχνες», Κέρκυρα, 30 Οκτωβρίου -1 Νοεμβρίου 2015, υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Πρακτικά, επιμ. Ι. Φούλιας, Π. Βούβαρης, Κ. Καρδάμης, Κ. Χάρδας, 197-201. Θεσσαλονίκη, 2016: http://musicology.mus.auth.gr/wp-content/uploads/2016/11/ConfProc2015.pdf (3.4.2017).

34. Study Group for Byzantine Musical Palaeography from the School of Music Studies of the Aristotle University of Thessaloniki: Maria Alexandru, Athanasios Delios, Apostolia Gorgolitsa, Symeon Kanakis, Dimosthenis Spanoudakis, Dimos Papatzalakis, Maria Chaleplidou, “Traditional innovation in Byzantine Chant: the case of kalophonia.” Journal of the International Society for Orthodox Church Music, Volume 3 (2018), 39-63: http://www.isocm.com/jisocm-vol03-alexandru (27.11.2018).

35. “Some thoughts on the didactics of Byzantine Music Palaeography.” Καλοφωνία 9 (2018), 17-32.

36. Maria Alexandru and Christian Troelsgård, “The ‘Elements of the Papadikê’ and Μodality Features of Byzantine Chant”, Series Musicologica Balcanica, 1.1, 2020, 168-204: https://ejournals.lib.auth.gr/smb/article/view/7727 & https://ejournals.lib.auth.gr/smb/rt/suppFiles/7727/0 (3.3.2021).

37. “Logos and light in Byzantine hymnography and music. Thoughts on the meta-aesthetics of Byzantine chant”. In Enlightenment & Illumintation. Proceedigs of the Second International Conference Sacred Music East and West (Selection). Edited by f. Ivan Moody. Prague: Univerzita Karlova — Pedagogická fakulta, 2020, 9-54.

38. “Μουσικολογικοί στοχασμοί γιά τή διακονία τῆς γυναικείας φωνῆς στήν Ψαλτική Τέχνη”. In Πρακτικά του 1oυ Διεθνούς Συμποσίου Ψαλτριών & 1ου Φεστιβάλ Γυναικείων Βυζαντινών Χορών «Η Αγία Καικιλία», Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου (forthcoming). 

1. “Gregorios Mpunes Alyates: An Open Bioergographic Index Card and an analysis of the pentekostarion Τὴν λάμψιν τοῦ προσώπου σου.” In Psaltike. Neue Studien zur Byzantinischen Musik: Festschrift für Gerda Wolfram, herausgegeben von Nina-Maria Wanek, 13-64. Wien: Praesens, 2011.

2. “Μουσικά όργανα σε γραπτές πηγές της βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου, με έμφαση στα χορδόφωνα.” In Ελληνικά μουσικά όργανα. Aναζητήσεις σε εικαστικές και γραμματειακές μαρτυρίες (2000 π.Χ. – 2000 μ.Χ.), ed. Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, 116-129. Θεσσαλονίκη: Αρχείο Μουσικής Εικονογραφίας, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, 2012.

3. Antonia Roumpi, Ourania Zachartzi, Maria Alexandru. “Musik III (Musikinstrumente/Instrumentalmusik).” In Reallexikon für Antike und Christentum, τ. XXV, στήλες 283-345. Stuttgart: Anton Hiersemann, 2013.

4. Irina Starikova, Maria Alexandru. “ГРИГÓРИЙ БÝНИС АЛИÁТ.” In ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ, vol. 12, 714-715. Moscow, 2006.

5. “ИПОСТÁСИ.” Σε ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ, vol. 26, 176-180. Moscow, 2011. The same text in Romanian: “Câteva consideraţii asupra aşa-numitelor mari ipostasuri ale notaţiei medio-bizantine.” Lucrări de muzicologie XXVII/1 (2012): 46-57. In English: “Some thoughts on the so-called great hypostases of the middlebyzantine notation.” Musicology Papers XXVII/1 (2012): 47-58.

6. “KАЛОФОНИЧЕСКОЕ ПÉНИЕ.” In ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ, vol. 29, 578-582. Μόσχα, 2012. The same article in English, in the journal: Kαλοφωνία (Lviv).

7. “Εισαγωγή στη βυζαντινή μουσικολογία.” In Εισαγωγή στη Μουσικολογία και στις Μουσικές Επιστήμες, ed. Ευανθία Νίκα-Σαμψών, Μουσική Βιβλιοθήκη 6. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2019, p. 107-137. ISBN: 978-960-12-2461-9.

8. “Ο Άρχων Πρωτοψάλτης Χαρίλαος Ταλιαδώρος, ένας κορυφαίος εκπρόσωπος της Βυζανατινής Ψαλτικής στη σύγχρονη τέχνη.” Σε Χαρίλαος Ταλιαδώρος, Άρχων Πρωτοψάλτης της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως και Πρωτοψάλτης του Καθεδρικού Ι.Ν. της του Θεού Σοφίας Θεσσαλονίκης. Τιμητική Εκδήλωση για τα 70 χρόνια πρωτοψαλτείας, Θέρμη, 7 Μαρτίου 2012. Πρακτικά, επιμ. Μαρία Αλεξάνδρου και Εμμανουήλ Γιαννόπουλος, σε συνεργασία με τους Δημήτριο Αδάμο και Δημοσθένη Σπανουδάκη, 15-29. Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ομάδας Παλαιογραφίας Βυζαντινής Μουσικής, 2014.

9. “Όψεις του επιστημονικού και του μελουργικού έργου του Λυκούργου Αγγελόπουλου, Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως.” Σε H συμβουλή του Λυκούργου Αγγελόπουλου, Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως, στις Βυζαντινές Μουσικές Σπουδές και στη Μουσικολογία γενικότερα. Διεθνής Επιστημονική Ημερίδα, Θέρμη, 23 Απριλίου 2013. Πρακτικά, επιμ. Mαρία Αλεξάνδρου και Εμμανουήλ Γιαννόπουλος, σε συνεργασία με τους Δημήτριο Αδάμο και Adrian Sîrbu. Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Μουσικών Σπουδών (υπό έκδοση). Βλ. http://www.mus.auth.gr/cms/?q=node/1552

10. “Word, Sound and Image in Honor of Warrior Saints: the Case of St. George.” In Aspects of Christian Culture in Byzantium and Eastern Christianity: Word, Sound and Image in the Context of Liturgical and Christian Symbolism. Εdited by Rev. Ivan Moody and Vesna Sara Peno. Joensuu/Belgrade: ISOCM/SANU, 2017, σ. 111-154. ISBN 978-86-80639-29-1/978-952-99883-7-2.

11. “«Τὸν στρατιώτην τὸν λαμπρόν», ἕνα καλοφωνικὸ ἀριστούργημα μέσα ἀπὸ τὸ μουσικολογικὸ φακό.” In Μαθηματάριον: Ἑρμηνευτικὴ καὶ μουσικολογικὴ σπουδή, επιμ. Κωνσταντίνος Σκαρμούτσος, 121-130 and long version in the digital edition. Ωροπός Αττικής: Ιερά Μονή Παρακλήτου, 2017.

1. Aristotle University of Thessaloniki – School of Music Studies & IMS Regional Association for the study of Music of the Balkans. Crossroads – Greece as an intercultural pole of musical thought and creativity. International Musicological Conference, June 6-10, 2011. Conference Proceedings, edited by Evi Nika-Sampson, Giorgos Sakallieros, Maria Alexandru, Giorgos Kitsios, and Emmanouil Giannopoulos. Thessaloniki: electronically published by the School of Music Studies, Aristotle University of Thessaloniki, 2013. http://crossroads.mus.auth.gr

2. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Χαρίλαος Ταλιαδώρος Άρχων Πρωτοψάλτης της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως και Πρωτοψάλτης του Καθεδρικού Ι.Ν. της του Θεού Σοφίας Θεσσαλονίκης, Τιμητική Εκδήλωση για τα 70 χρόνια πρωτοψαλτείας. Θέρμη, 7 Μαρτίου 2012. Πρακτικά, επιμέλεια Μαρία Αλεξάνδρου και Εμμανουήλ Γιαννόπουλος, σε συνεργασία με τους Δημήτριο Αδάμο και Δημοσθένη Σπανουδάκη. Θεσσαλονίκη: Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ., Ομάδα Παλαιογραφίας Βυζαντινής Μουσικής, 2014.

3. H συμβουλή του Λυκούργου Αγγελόπουλου, Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως, στις Βυζαντινές Μουσικές Σπουδές και στη Μουσικολογία γενικότερα. Διεθνής Επιστημονική Ημερίδα, Θέρμη, 23 Απριλίου 2013. Πρακτικά, επιμ. Mαρία Αλεξάνδρου και Εμμανουήλ Γιαννόπουλος, σε συνεργασία με τους Δημήτριο Αδάμο και Adrian Sîrbu. Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Μουσικών Σπουδών (in preparation).

4. Grigorios Stathis, Prinos de mulțumire. Cuvântări la prilejuri festive – Εὐχαριστίας Προσφορά. Ὁμιλίες εὐσήμων περιστάσεων – Offers of Gratitude. Speeches on Festive Occasions. Ρουμανική μετάφραση: Maria Alexandru. Αγγλική μετάφραση: Sorina Chiper. Επιμέλεια: Maria Alexandru, Adrian Sîrbu, Diana-Beatrice Andron. Iași: Artes, 2018. Το βιβλίο βραβεύθηκε με Diploma of Silver Medal, στο EUROINVENT Book Salon, 11th Edition, 16.5.2019: http://byzantion.ro/byzantion/prietenii-corului/lucrarea-prinos-de-multumire-cuvantari-la-prilejuri-festive-a-profesorului-grigorios-stahis-a-fost-premiata-la-salonul-de-carte-euroinvent-de-la-iasi.html (6.2.2020).

5. Grigorios Stathis, Scara Virtuților. Dramaturgie – Rânduială și Melos a Scării Sfântului Ioan Scărarul. Transl.: Pr. Ion Andrei Țârlescu & Cătălina Brînză. Ed.: Maria Alexandru & Adrian Sîrbu. Iași: Doxologia, 2018.

6. Member of the Editorial board of Series Musicologica Balcanica, vols. 1.1. & 1.2.

Maria Alexandru, “Donatella Bucca, Catalogo dei manoscritti musicali greci del SS. Salvatore di Messina (Biblioteca Regionale Universitaria di Messina), with a foreword by Christian Troelsgård and a preface by Santo Lucà. Rome: Comitato Nazionale per le Celebrazioni del Millenario della Fondazione dell’ Abbazia di S. Nilo a Grottaferrata, 2011. Lxxxii + 470 plates. ISBN 978 88 89940 11 2.” Plainsong and Medieval Music, 23.01 (2014): 115-118.

Τηλέφωνο: +30 2310 991838, +30 2310 631594
E-mail: malexand@mus.auth.gr

Made with Mobirise creator