FAIL (the browser should render some flash content, not this).


 

 

Ο Παναγιώτης Παχής γεννήθηκε το 1955 στη Θεσσαλονίκη. Το 1973 ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Μέση Εκπαίδευση.
Το 1975 εγγράφηκε, κατόπιν εισαγωγικών εξετάσεων, στο Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου φοίτησε με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. καθ’ όλη τη διάρκεια των σπουδών του. Το 1979 έλαβε το πτυχίο της Θεολογίας με βαθμό «Άριστα».
Από τον Οκτώβριο του 1979 εγγράφηκε και παρακολούθησε τα μαθήματα του πρώτου έτους του Μεταπτυχιακού Τμήματος της Θεολογικής Σχολής (Ερμηνευτικός - Ιστορικός κλάδος), με βασικό αντικείμενο σπουδών τη Θρησκειολογία.
Το Σεπτέμβριο του 1980 συνέχισε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Tübingen της Γερμανίας, ως υπότροφος της Ευαγγελικής Εκκλησίας της Γερμανίας (Diakonisches Werk der Evangelischen Kirche in Deutschland). Οι μεταπτυχιακές του σπουδές στο εξωτερικό διήρκεσαν από το χειμερινό εξάμηνο 1980/1981 έως το τέλος του χειμερινού εξαμήνου 1983/1984. Κατά το διάστημα της εκεί παραμονής του παρακολούθησε τα μαθήματα και το ερευνητικό πρόγραμμα των Τμημάτων Θρησκειολογίας (πρώτος κλάδος επιλογής) και Ινδολογίας και ανατολικών θρησκειών (δεύτερος κλάδος επιλογής).
Κατά τη διάρκεια των σπουδών του συνεργάσθηκε με τους Καθηγητές κ. H. Cancik και κ. B. Gladigow (Universität Tübingen). Ειδικό αντικείμενο ερεύνης στις μεταπτυχιακές του σπουδές απετέλεσε η μελέτη των θρησκειών και των μυστικών/ μυστηριακών λατρειών (λατρεία Δήμητρας/Περσεφόνης [Κόρης], Ισιδας/Οσιρι [Σάραπι], Κυβέλης / ΄Αττι και του Μίθρα) της κλασικής και της ελληνορωμαϊκής εποχής.
Στη διάρκεια του θερινού εξαμήνου 1983 παρακολούθησε στη Ρώμη (Università «Sapienza» di Roma) σειρά μαθημάτων του Καθηγητή Ugo Bianchi, σχετικών με την τυπολογία και τα προβλήματα των θρησκειών και των λατρειών της ύστερης αρχαιότητας. Κατά τη διάρκεια της εκεί παραμονής του συνεργάσθηκε με τον Καθηγητή Ugo Bianchi, καθώς επίσης και με την Καθηγήτρια κ. Giulia Sfameni Gasparro (Università di Messina). Καρπός της συνεργασίας αυτής είναι το δημοσίευμα “Kernophoros”, Studi e Materiali di Storia delle Religioni (n. s. VIII, 1) L (1984), pp. 126 - 129.
Συνεργάσθηκε, επίσης, με τον Καθηγητή κ. Robert Wild (University of Milwaukee, Wisc., Η. Π. Α.) σε θέματα που αφορούν στην παρουσία των ανατολικών λατρειών στην περιοχή της Μακεδονίας, στο πλαίσιο έρευνάς του, η οποία κατάληξε στη συγγραφή της μελέτης: «The Known Isis - Sarapis Sanctuaries from Roman Period», Aufstieg und Niedergang der Römischen Welt ΙΙ 17. 4 (1984) 1739-1851.
Από το θερινό εξάμηνο του 1982 εκκίνησε την εκπόνηση της διδακτορικής του διατριβής με θέμα: «Το νερό και το αίμα στις μυστηριακές λατρείες της ελληνορωμαϊκής εποχής». Το θέμα της διατριβής του προτάθηκε από το σύμβουλο Καθηγητή κ. Γρ. Δ. Ζιάκα (Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής), σε συνεργασία με τον Καθηγητή κ. H. Cancik.
Στις 31 Μαρτίου του 1988 αναγορεύτηκε διδάκτορας του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ.
Από τον Ιούνιο του 1986 έως τον Απρίλιο του 1988 εργάσθηκε ως Ειδικός Μεταπτυχιακός Υπότροφος (Ε.Μ.Υ.) και από τον Οκτώβριο του 1988 έως τον Οκτώβριο του 1990 ως Ειδικός Επιστήμονας στον Τομέα Βιβλικής Γραμματείας και Θρησκειολογίας του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ., με γνωστικό αντικείμενο τη Θρησκειολογία (Θρησκείες και λατρείες της ελληνορωμαϊκής εποχής).
Από τις 12 Οκτωβρίου 1993 έως σήμερα έχει υπηρετήσει στον ίδιο Τομέα ως Λέκτορας, Επίκουρος και Αναπληρωτής Καθηγητής της Θρησκειολογίας.  
Από τις 27 Ιανουαρίου ως τις 25 Ιουλίου 1997 επισκέφθηκε ως Επισκέπτης Καθηγητής το Τμήμα Μελέτης των Θρησκειών - Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Vermont στις Η. Π. Α. Εκεί ασχολήθηκε με την έρευνα γύρω από το γνωστικό αντικείμενο των θρησκειών και λατρειών, που κυριαρχούν στο χώρο της Μεσογείου κατά τη διάρκεια των ελληνιστικών και ελληνορωμαϊκών χρόνων (4ος π.Χ. - 4ος μ.Χ. αιώνας). Ειδικότερα, όμως, ασχολήθηκε με την έρευνα γύρω από το φαινόμενο της περιπλάνησης των ανθρώπων κατά τη διάρκεια της παραπάνω ιστορικής περιόδου. Εκτός από την παραπάνω έρευνα ενημερώθηκε και ολοκλήρωσε βιβλιογραφικά την έρευνα, που άρχισε πριν δυο χρόνια, με θέμα το φαινόμενο του συγκρητισμού κατά της διάρκεια της ελληνορωμαϊκής εποχής.
Κατά τη διάρκεια του θερινού εξαμήνου του ακαδημαϊκού έτους 1998-1999 συμμετείχε, επίσης, στην ακαδημαϊκή ζωή του Τμήματος Μελέτης των Θρησκειών. Για την ενημέρωσή του σε σύγχρονα θέματα και τάσεις που κυριαρχούν στο γνωστικό αντικείμενο της Θρησκειολογίας παρακολούθησε τις παραδόσεις του Καθηγητή Luther H. Martin με θέμα: «Μελέτη του Φαινόμενο της Θρησκείας. Σύγχρονες τάσεις στην Επιστήμη της Θρησκειολογίας» και «Θεωρία και Μεθοδολογία στην Έρευνα της Θρησκείας». Κατά τη διάρκεια των παραδόσεων των εν λόγω μαθημάτων συνεργάσθηκε με τους προπτυχιακούς καθώς επίσης με τους μεταπτυχιακούς φοιτητές του Τμήματος σε θέματα βιβλιογραφίας και συζήτησης προβλημάτων σχετικών με το γνωστικό αντικείμενο. Παράλληλα, υπήρξε τακτική συνεργασία με τον Καθηγητή κ. Luther H. Martin σε θέματα που προέκυπταν από τις παραδόσεις των παραπάνω σεμιναρίων, σε προβλήματα θεωρίας και μεθοδολογίας στη μελέτη των Θρησκειών κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, όπως επίσης και στις νέες παιδαγωγικές μεθόδους, που εφαρμόζονται στο περιβάλλον των θρησκειολογικών σχολών στις Η. Π. Α. Ύστερα από πρόταση των μελών του διδακτικού προσωπικού του Τμήματος πραγματοποίησε εισήγηση στους φοιτητές της Σχολής με θέμα: «Θρησκεία και οικονομία κατά τη διάρκεια των κλασικών χρόνων», όπως επίσης και μια εισήγηση με τίτλο: «Τελετουργίες διάβασης και μύηση στις λατρείες των ελληνιστικών χρόνων» στο συνέδριο με θέμα: «Η σημασία και ο ρόλος των “Τελετουργιών Διάβασης” στην κοινωνική, πολιτική και θρησκευτική ζωή των ανθρώπων», που πραγματοποιήθηκε από τη Σχολή Μελέτης των Θρησκειών του Πανεπιστημίου του Vermont με αφορμή την συνταξιοδότηση του Καθηγητή κ. Ted Brennemann.
Σε συνεργασία πάντοτε με τον Καθηγητή Luther H. Martin ασχολήθηκαν με την διοργάνωση και την προετοιμασία δύο στρογγυλών τραπεζών, που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια των εργασιών του 18ου Συνεδρίου της «Διεθνούς Ένωσης της Ιστορίας των Θρησκειών» (International Association for History of Religions) στο Durban της Ν. Αφρικής τον Αύγουστο του 2000. Τα θέματα των παραπάνω στρογγυλών τραπεζών ήταν: «Θεωρία και Μεθοδολογία στην Έρευνα των Θρησκειών της Ελληνορωμαϊκής εποχής» και «Μελέτη των Μυστηριακών λατρειών της ελληνορωμαϊκής εποχής. Τα Πρακτικά αυτών των παραπάνω συναντήσεων του Συνεδρίου εκδόθηκαν από τον εκδοτικό οίκο «University Studio Press» με τίτλο: Theoretical Frameworks for the Study of Graeco-Roman Religion.
Γνωρίζει τη γερμανική, αγγλική, ιταλική και γαλλική γλώσσα.


1983
Τον Νοέμβριο του 1983 συμμετείχα, κατόπιν προσκλήσεως του Καθηγητή κ. Ugo Bianchi (Università di Roma) και της Καθηγήτριας κ. Giulia Sfameni Gasparro (Università di Messina), στο συνέδριο του Centro Sanguis Christi (Ρώμη), με γενικό θέμα: «Sangue e antropologia nella liturgia».
1984
Τον Νοέμβριο του 1984 έλαβα μέρος στις εργασίες του συνεδρίου του Centro Sanguis Christi (Ρώμη) ως ομιλητής με θέμα: «Il significato e il ruolo del sangue nei rituali del culto Graeco-Romano».
1988
Τον Μάϊο του 1988 έλαβα μέρος, κατόπιν προσκλήσεως του Progetto AKRAGAS (Akademia dei Lincei d’ Italia), στις εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα: «Agrigento e la Sicilia greca: Storia e immagine (580 - 406 a.C.)», που πραγματοποιήθηκε στο Agrigento της Σικελίας (2 - 8 Μαϊου 1988).
1989
Τον Νοέμβριο του 1989 συμμετείχα στις εργασίες του ίδιου συνεδρίου με γενικό θέμα: «Sangue e Antropologia nella teologia medievale», στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Smembramento di Osiride. Culto e Rito»
1990
Τον Σεπτέμβριο του 1990 έλαβα μέρος στις εργασίες του 16ου Διεθνούς Θρησκειολογικού Συνεδρίου (XVIth Congress of the International Association for the History of Religions [I. A. H. R.], Ρώμη, 3-9 Σεπτεμβρίου 1990), στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «The Cult of Mithras in Thessalonica»
1991
Τον Μάϊο του 1991 συμμετείχα στις εργασίες του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου του Centre d’ Étude de la Religion Grecque Antique (C.E. R.G.A.) ((Τρίπολη/ Αρκαδία, 17-19 Μαϊου), στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα«L’ élément orgiastique dans le culte de Cybèle.
1992
Τον Μάιο του 1992 παρακολούθησα τις εργασίες του Β΄ Διεθνούς Συνεδρίου με γενικό θέμα: «Ορθοδοξία και Ισλάμ» και ειδικό: «Ο άνθρωπος της πίστης στο σύγχρονο μεταβαλλόμενο κόσμο» (Αθήνα, 5 - 8 Μαΐου 1992). Αναφορά στο Συνέδριο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ΚΑΘ’ ΟΔΟΝ 2 (1992) 127-130 σε συνεργασία με τον Καθηγητή κ. Ν. Ζαχαρόπουλο και τον κ. Α. Σακελλίωνα.
1993
Τον Μάιο του 1993, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, έδωσα διάλεξη στη Σουηδική Αρχαιολογική Εταιρεία, στο πλαίσιο σεμιναρίων που πραγματοποιήθηκαν υπό την εποπτεία του «Διεθνούς Ινστιτούτου Ελληνισμού» (Δ.Ι.Μ.Ε.), στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα:: «Οι μυστηριακές λατρείες της ελληνορωμαϊκής εποχής».
Τον Σεπτέμβριο του ιδίου έτους, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, έλαβα μέρος στις εργασίες του διεθνούς συνεδρίου με γενικό θέμα: «PSYCHANODIA. Le phénomène d’ extase dans le monde greco-romain» (Παρίσι, 3- 10 Σεπτεμβρίου 1993), στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: « La relation micro-cosme - macrocosme selon le système manichéen» (βλ. δημοσίευμα αριθμ. 17).
1994
Τον Μάϊο του 1994 έδωσα διάλεξη στο Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Χαλανδρίου (Αθηνών), στο πλαίσιο μαθημάτων με αντικείμενο τη θρησκευτική ζωή στην Αρχαιότητα, στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Η παρουσία της λατρείας της Κυβέλης και του ΄Αττι στον ελληνικό κόσμο».


1995
Τον Αύγουστο του 1995 έλαβα μέρος στις εργασίες του 17ου Διεθνούς Συνεδρίου International Association of History of Religions (XVIIth Congress of the International Association for the History of Religions [ I. A. H. R. ], Πόλη του Μεξικού, 5-12 Αυγούστου 1995) με γενικό θέμα: «Religion and Society», στο οποίο παρουσίασα τις παρακάτω εισηγήσεις:
1. «The Attitude of the Hellenistic Greeks toward Foreign Cults»,
2. «The Texts of Anathemas against the Manichaeans.
Τον Σεπτέμβριο του ιδίου έτους παρακολούθησα τις εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου της 8ης Σύναξης των Ορθοδόξων Βιβλικών Θεολόγων (Μνήμη Καθηγητή Β. Τσάκωνα) (10 - 14 Σεπτεμβρίου 1995) που πραγματοποιήθηκε στη Μεσημβρία της Βουλγαρίας.
Τον Οκτώβριο του ιδίου έτους έλαβα μέρος, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, στις εργασίες του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου της Deutsche Vereinigung für Religionsgeschichte (DVRG) (Bόννη 1 - 6 Οκτωβρίου 1995) με γενικό θέμα: «Religion im Wandel der Kosmologien». Κατά τη διάρκεια των εργασιών του Συνεδρίου έλαβα ενεργό μέρος στις συζητήσεις για την ίδρυση της European Association for the Academic Study of Religions (αντίστοιχης της International Association for the History of Religions), στο πλαίσιο ενός ευρύτερου προγράμματος συνεργασίας των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων
1996
Το Νοέμβριο του 1996 συμμετείχα στις εργασίες του Β΄ Διεθνούς Συνεδρίου του Mediterraneum (Mediterraneum: Cristianesimo Islam ed Ebraismo. Riti ed Etica. Bertinoro [Bologna, Ιταλίας] 3- 7 Novembre 1996), στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «The Ritual of Repentance of Manicheans».
1997
Τον Απρίλιο του 1997, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, έλαβα μέρος στις εργασίες του συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο Salerno (Ιταλίας) στη μνήμη του Ugo Bianchi, επ’ ευκαιρία της συμπλήρωσης δύο χρόνων από το θάνατό του (14. 04.1995) (UGO BIANCHI: Una vita per la storia delle Religioni. Giornate di studio all’ Università di Salerno, Sala dei Consigli, 14 - 16 Aprile 1997), στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Ugo Bianchi e il Mitraismo».
Τον Ιούλιο του ιδίου έτους έλαβα μέρος στις εργασίες του 4ου διεθνούς Συνεδρίου της International Association of Manichaean Studies (IAMS), που πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο (Fourth International Conference on Manichaeism organised by Berlin - Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften, Akademievorhaben Turfankommision 14-18. July 1997), στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Die Edikten gegen die Manichäer».
1999
Τον Απρίλιο του 1999 έλαβα μέρος στις εργασίες του Συνεδρίου που οργανώθηκε στη Θρησκειολογική Σχολή του Vermont /USA προς τιμή του Καθηγητή Walter Brennenman (Borderlands: The Phenomenology of Boundaries as a System. A Symposium in honor of the retirement of Walter [«Ted»] Brennenman Jr, Vermont 16 - 17. 04. 1999), στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Crossing the Boundaries and Initiation in the Hellenistic Cults» (βλ. δημοσίευμα αριθμ. 10).
Τον Αύγουστο του ιδίου έτους παρακολούθησα τις εργασίες του 11ου Συνεδρίου της Διεθνούς Ενώσεως Κλασικών Σπουδών (ΧIth Congress of the International Federation of the Societies of Classical Studies, Kavala Greece 24-30 August 1999) που πραγματοποιήθηκε στην Καβάλα.
Τον Οκτώβριο του ιδίου έτους, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, έλαβα μέρος στις εργασίες του Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στη Βερόνα (Ιταλίας) στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος με θέμα «Μαγικοί Γνωστικοί Σφραγιδόλιθοι» (Gemme Magiche e Cultura Ellenistica. Università degli Studi Di Verona. Dipartimento di Disciplina Storiche - Artistiche e Geographiche, Verona 22-23 ottobre 1999), στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Gemme gnostiche conservate in Grecia e Cipro».


2000
Τον Αύγουστο του 2000 έλαβα μέρος στις εργασίες του 18ου Διεθνούς Συνεδρίου της International Association for the History of Religion» [I. A. H. R.] (XVIIIth Quinquennial World Congress of the International Association for the History of Religions, Durban, Νότια Αφρική, August 05-12 2000) με γενικό θέμα: «History of Religions : Origins and Visions», στο οποίο παρουσίασα τις παρακάτω εισηγήσεις:
1.«The Hellenistic Age as an Age of Propaganda. The Case of Isis Aretalogies»,
2. «Neo-Paganism. A Case of Syncretism in Contemporary Greece».
Στις εργασίες του παραπάνω Συνεδρίου συμμετείχα ως διοργανωτής και πρόεδρος, μαζί με τον Καθηγητή κ. Luther H. Martin (University of Vermont /USA), δύο στρογγυλών τραπεζών με θέμα: «Theoretical Frameworks for the Study of Graeco-Roman Religion» και «General Topics in the Area of Graeco-Roman Religions".
2001
Το Φεβρουάριο του 2001 έλαβα μέρος, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, στις εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα: Identità Europea. Welfare State Religion (Euroconference, Firenze 25-26 Febbraio 2001) που πραγματοποιήθηκε στη Φλωρεντία, Ιταλίας.
Το Μάρτιο του ιδίου έτους έλαβα μέρος, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, στις εργασίες της πρώτης ετήσιας συνεδρίασης επ’ ευκαιρία της ιδρύσεως της European Association for the Study of Religion (EASR) (European Association for the Study of Religions. First Meeting of the Committee, Themes and Problems in the History of Religions in Contemporary Europe Messina, Italy 30-31 Marzo 2001), στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Religious Tendencies at the Dawn of the 21th Century. An Approach to Contemporary Century».


2002
Τον Σεπτέμβριο του 2002 έλαβα μέρος, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής στις εργασίες του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου της European Association for the Study of Religions (EASR) που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι με θέμα: Le Monotheisme: Diversité. Exclusivisme ou Dialogue?, Paris 11-14.09. 2002.
2003
Το Μάιο του 2003 έλαβα μέρος στις εργασίες του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου της European Association for the Study of Religion (EASR [
IAHR Special Conference])
 με γενικό θέμα: “The Globalisation and the Localization of Religion”, που πραγματοποιήθηκε στο Bergen της Νορβηγίας (08-10 May 2003), στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «‘Manufacturing Religion’. The Case of the Isis-Demeter Cult».
Στις εργασίες του παραπάνω Συνεδρίου συμμετείχα ως διοργανωτής και πρόεδρος, μαζί με τον Καθηγητή κ. Luther H. Martin (University of Vermont /USA), μιας στρογγυλής τράπεζας με θέμα: «Hellenisation, Empire and globalization: Lessons from Antiquity?».
Τον Οκτώβριο του ιδίου έτους παρακολούθησα τις εργασίες του 40th Anniversary International Symposium of the Finnish Society for the Study of Religion (23-25 Οκτωβρίου 2003) που πραγματοποίηθηκε στο Turku της Φινλανδίας με θέμα: "Method and Theory in the Study of Folk Religion".
2004
Το Σεπτέμβριο του 2004 έλαβα μέρος, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής στις εργασίες του τετάρτου Διεθνούς Συνεδριου της European Association for the Study of Religions (EASR [
IAHR Special Conference])
 που πραγματοποίηθηκε στο Santander της Ισπανίας (8-11 Σεπτεμβρίου 2004) με θέμα: “Religious Tolerance and Intolerance”.


2005
To Μάρτιο του 2005 συμμετείχα στις εργασίες του 19ου Παγκοσμίου Συνεδριου της International Association for the History of Religion» (I. A. H. R.) (19th Quinquennial World Congress of the International Association for the History of Religions,Tokyo, Japan 24 March - 30 March 2005) με γενικό θέμα: "Religion: Conflict and Peace", στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Imagistic Modes of Religiosity in the Cult of Isis / Sarapis during the Graeco-Roman Age”.
Στις εργασίες του παραπάνω Συνεδρίου συμμετείχα ως διοργανωτής και πρόεδρος, μαζί με τον Καθηγητή κ. Luther H. Martin (University of Vermont /USA), μιας στρογγυλής τράπεζας με θέμα: “Modes of Religiosity in the Cults of the Graeco-Roman Age”.
Τον Μάϊο του ιδίου έτους έλαβα μέρος, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, στο τρίτο Διεθνές συνέδριο του ερευνητικού προγράμματος Les Études Isiaques (υπό την εποπτεία των Καθηγ. J. Leclant, Γενικού Γραμματέως του College de France, Paris και του L. Bricault, Poitiers, Γαλλίας) που πραγματοποιήθηκε στο Leiden της Ολλανδίας (11-14 Μαΐου 2005) με γενικό θέμα: «Nile into Tiber. Egypt in the Roman World», στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Isis’s cult in Dion. The Relief of Isis planetea».
Τον Ιούνιο του ιδίου έτους συμμετείχα, κατόπιν προσκλήσεως του Προέδρου του Διεθνούς Ερευνητικού Προγράμματος Redescribing Graeco-Roman Religions Καθηγ. G. Van den Heever (Πανεπιστήμιο Πρετόριας, Ν. Αφρικής), στο ετήσιο συνεδριο του συγκεκριμένου ερευνητικού προγράμματος που πραγματοποίηθηκε στη Ρώμη (09-12 Ιουνίου 2005), με γενικό θέμα: «Redescribing Graeco-Roman Antiquity: On Religion and history of Religion», στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Soteriology in the Graeco-Roman Religions: The Case of Isis –Sarapis Cult».
Το Σεπτέμβιο του ιδίου έτους έλαβα μέρος στις εργασίες του προγράμματος Socrates: «The Concept of God in Europe’s Global Religious Dialogue III: Translating God(s): Thinking the Divine in Interreligious Encounter (2004-2005)» με συντονιστή τον Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Γεώργιο Μαρτζέλο. Στο δεκαήμερο σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε στο Institut Catholoque de Paris (05-16 Σεπτεμβρίου 2005) και απευθυνόταν σε μεταπτυχιακούς φοιτητές συμμετείχα ως IP Professor με εισήγηση που πραγματοποίηθηκε σε συνεργασία με την Επικ. Καθηγήτρια κ. Νίκη Παπαγεωργίου και με θέμα: «Co-existence between Christians and Hinduists in a pluralistic Indian Environment».
2006
Τον Ιανουάριο του 2006 παρακολούθησα, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής στις εργασίες του πρώτου Διεθνούς Συνεδρίου της International Association for Cognitive Studies (IACS) που πραγματοποιήθηκε στο Aarhus, Δανίας (05-07 Ιανουαρίου 2006) με θέμα: «Origins of Religion, Cognition and Culture Laboratory of Theories of Religion
. Research Project ‘Religion, Cognition and Culture ”.
Τον Ιούνιο του ιδίου έτους διοργάνωσα διεθνές συνέδριο στη Θεσσαλονίκη υπό την αιγίδα της International Association for the History of Religion» (IAHR [Special Conference]) (02-05 Ιουνίου 2006) με θέμα: “Society in Transition. The Interdisciplinary Study of Religion in Modern Reality”.
Το Νοέμβριο του ιδίου έτους έλαβα μέρος στις εργασίες του ετησίου Διεθνούς Συνεδρίου της Society of Biblical Literature (SBL), που πραγματοποιήκε στην Washington, D.C., Η. Π. Α. (18-21 Νοεμβρίου 2006) με θέμα: «Redescribing Graeco-Roman Religions», στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Isis Tyrannos and the Construction of Imperial Society: Globalisation and Social Formation».
2007
Τον Ιούλιο του 2007 συμμετείχα στις εργασίες του Διεθνούς Συνέδριο της Society of Biblical Literature (SBL) που πραγματοποιήκε στη Βιέννη της Αυστρίας (22-26 Ιουλίου, 2007) με γενικό θέμα: «Graeco-Roman Religions», στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «The Re-definition of Isis cult according to the ‘Modes of Religiosity’”.
Το Νοέμβριο του ιδίου έτους έλαβα μέρος στις εργασίες του πρώτου Διεθνούς Συνεδρίου του ερευνητικού προγράμματος Euresis NET (European Studies on Religion and State Interaction) που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη (01-03 Νοεμβρίου 2007) με θέμα : «European Studies on Religion and State in the 21th Century».
2008
Το Μάϊο του 2008 έλαβα μέρος, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, στις εργασίες του Διεθνούς Συνεδριου του Ερευνητικού Προγράμματος EURESIS Net, «Euresis» που πραγματοποιήθηκε στην Louvain–la-Neuve, Βέλγιο (08-10 Μαΐου 2008) με γενικό θέμα: «Teaching and Research on State and Religions in the Scope of EU» , στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Centre» and «Periphery»: The Role of religious Co-existence in a multi-cultural Society.
Το Μάϊο του ιδίου έτους παρακολούθησα, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής τις εργασίες του δευτέρου Διεθνούς Συνεδρίου της International Association for Cognitive Studies (IACS) που πραγματοποιήθηκε στο Aarhus, Δανίας ( 28-30 Μαΐου 2008) με θέμα: «Religious Ritual, Cognition and Culture”.
Το Σεπτέμβριο του ιδίου έτους συμμετείχα στο ΄Ογδοο Διεθνές Συνέδριο της European Association for the Study of Religions (EASR [Special Conference of the International Association for the History of Religion]) που πραγματοποιήθηκε στο Brno της Τσεχίας (07-11 Σεπτεμβίου, 2008) με γενικό θέμα: «Time of Decline, Time of Hope. Scientific, Cultural and Political Engagement of the Study of Religions», στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «Redescribing the «Oriental Cults» of Graeco-Roman Age according to the «Modes of Religiosity».
Το Νοέμβιο του ιδίου έτους έλαβα μέρος στις εργασίες του ετησίου Διεθνούς Συνεδρίου της Society of Biblical Literature (SBL) που πραγματοποιήκε στη Βοστώνη, Η.Π.Α. ( 21-25 Νοεμβρίου 2008) με γενικό θέμα: «Redescribing Graeco-Roman Religions», στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: “‘Manufacturing Religion’:The Case of Demeter Carpophoros in Ephesus”.
2009
Το Σεπτέμβριο του 2009 συμμετείχα, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, στις εργασίες του ενάτου Διεθνούς Συνεδρίου της European Association for the Study of Religions (EASR [Special Conference of the Inrenational Association for the History of Religion]) που πραγματοποιήθηκε στη Μεσσίνα της Ιταλίας (07-11 Σεπτεμβίου, 2008) με γενικό θέμα: "Religion in the History of European Culture"», στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: «The Use of Felicitas and Aeternitas during the Graeco-Roman Age:The Case of Isis and Sarapis Cult”.
Το Νοέμβριο του ιδίου έτους έλαβα μέρος, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής στις εργασίες του που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη (09-10 Νοεμβρίου 2009) με θέμα: «Ibadhism – Ibadhism Studies and the Sultanate of Oman»
2010
Τον Αύγουστο του 2010 έλαβα μέρος στις εργασίες του XX Παγκόσμιου Συνεδρίου της International Association for the History of Religions (IAHR) (XXth Quinquennial World Congress of International Association for the History of Religions που πραγματοποιήθηκε στο Τορόντο, Καναδά (15- Αυγούστου 2010) με γενικό θέμα: "Religion as human Phaenomenon”, στο οποίο παρουσίασα - ως μέλος στρογγυλής τράπεζας με θέμα: “Data from Dead Minds? Challenges on the Interface of History of Religions (Graeco-Roman Antiquity) and the Cognitive Science of Religion”- εισήγηση με θέμα: “Data from Dead Minds? Dreams and Healing in the Isis/Sarapis Cult during the Graeco-Roman Age”.
2011
Το Σεπτέμβριο του 20011 συμμετείχα, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, στις εργασίες του δεκάτου Διεθνούς Συνεδρίου της European Association for the Study of Religions (EASR [Special Conference of the Inrenational Association for the History of Religion]) που πραγματοποιήθηκε στη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας (18-22 Σεπτεμβρίου, 2001) με γενικό θέμα: New Movements. Theories and Trends, στο οποίο παρουσίασα εισήγηση με θέμα: “‘Inducting in the mystery’ of ‘star-talk’: The case of Isis cult during the Graeco-Roman Age”.
2012
Τον Ιούνιο του 2012 έλαβα τακτικό μέλος της οργανωτικής επιτροπής μιας έκτακτης συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στο Aarhus της Δανίας υπό την εποπτεία του Πανεπιστήμιου του Aarhus της Δανίας (Prof. A. Geertz) – Τορόντο,Καναδά (Prof. D. Wiebe) και των ομότιμων Καθηγητών M. Pye (Ηνωμένο Βασίλειο-Ιαπωνία), Bayreuth, Γερμανίας (Prof. Chr. Bochinger) και L.H. Martin (Η.Π.Α.) με θέμα: The Future of th Scientific Study of Religion
2013
Τον Ιούνιο του 2013 συμμετείχα, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής, ως βασικός ομιλητής (Keynote-Speaker) στις εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο Λουτράκι Κορινθίας (23-27 Ιουνίου 2013) υπό την εποπτεία του Πανεπιστημίου της Πραιτώριας (Ν.Αφρικής) με θέμα: Space and Religion in Antiquity.
Στις εργασίες του παραπάνω Συνεδρίου συμμετείχα ως διοργανωτής και πρόεδρος μιας στρογγυλής τράπεζας με θέμα: Space and Religion in Antiquity.
Τον Ιούλιο του 2013 έλαβα μέρος, κατόπιν προσκλήσεως της οργανωτικής επιτροπής στις εργασίες του Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο (22-24 Ιουλίου 2013) με θέμα: Authority and Transmission on the study of Ancient Religions and Cognition.







Δ. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
1979-1980
Από τον Ιούλιο του 1979 έως τον Φεβρουάριο του 1980 εργάσθηκα στην Έδρα της Ηθικής και της Κοινωνιολογίας του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Καθηγητής κ. Γ. Μαντζαρίδης) για την πραγματοποίηση στατιστικής έρευνας σχετικής με τον αριθμό των μοναχών του Αγίου Όρους.
1982-1983
Κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών μου σπουδών στο Tübingen της Γερμανίας συμμετείχα, κατά τη διάρκεια του θερινού εξαμήνου 1982 και του χειμερινού εξαμήνου 1982/1983, στην ομάδα εργασίας για τη σύνταξη του συλλογικού έργου: Aufstieg und Niedergang der Römischen Welt (ANRW), με υπεύθυνους εκδόσεως τους Καθηγητές κκ. W. Haase και H. Temporini.
1990-1995
Επιστημονικός ερευνητής του ελληνικού τμήματος του προγράμματος MENTOR (Λιέγη/Βέλγιο). Ο κυριότερος σκοπός μου είναι η συγκέντρωση και η κριτική παρουσίαση της βιβλιογραφίας (διεθνούς και κυρίως της ελληνικής), από των αρχών του 20ου αιώνος, που αναφέρεται στην αρχαία ελληνική θρησκεία των κλασικών και ελληνορωμαϊκών χρόνων.
1993-1995
Συμμετείχα ως μέλος του ερευνητικού προγράμματος του Π.Ε.Ν.Ε.Δ., που πραγματοποιήθηκε, κατά τη διάρκεια των ετών 1993-1995, υπό την εποπτεία του Καθηγητή κ. Γρ. Δ. Ζιάκα, με θέμα: «Ιστορία της Θράκης. Μουσουλμανική μειονότητα». Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος ασχολήθηκα με τη συγκέντρωση και την ταξινόμηση της σχετικής βιβλιογραφίας (ελληνικής και διεθνούς), που σχετίζεται με τη θρησκευτική και πολιτιστική ζωή των κατοίκων της Θράκης.
1995 - 2005
Από τον Σεπτέμβριο του 1995 έως τον Ιανουάριο του 2005 συμμετείχα ως μέλος ερευνητικού προγράμματος, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Καθηγητή κ. Luther Martin (University of Vermont, Η. Π. Α.), με θέμα τις συνθήκες διάδοσης των ανατολικών λατρειών στον ελληνορωμαϊκό κόσμο. Κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής άδειας στο Πανεπιστήμιο του Vermont (Θερινό Εξάμηνο 1999) ασχολήθηκα, ειδικότερα, με την έρευνα του θέματος: «Η περιπλάνηση του ατόμου κατά τη διάρκεια της ελληνορωμαϊκής εποχής».
1998-2003
Από τον Ιανουάριο του 1998 έως τον Ιανουάριο του 2003 συμμετείχα ως μέλος διεθνούς ερευνητικού προγράμματος με θέμα «Μαγικοί Γνωστικοί Σφραγιδόλιθοι» με ειδικό θέμα αρμοδιότητάς μου τη συλλογή και το σχολιασμό των μαγικών σφραγιδολίθων του ελληνικού χώρου.
1998 -
Από τον Ιανουάριο του 1998 συμμετέχω ως μέλος διεθνούς ερευνητικού προγράμματος με θέμα «Redescribing Graeco-Roman Religions», υπό την εποπτεία του Καθηγητή κ. G. van den Heever (University of Praetoria, South Africa.
2000 - 2001
Συμμετείχα ως μέλος του ερευνητικού προγράμματος, που πραγματοποιήθηκε, κατά τη διάρκεια των ετών 2000-2001, υπό την εποπτεία του Καθηγητή κ. Γ. Μαρτζέλου, με θέμα: «Νέες επιστημονικές εξελίξεις στους κλάδους Θεολογίας και σύγχρονες πρακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα των Θρησκευτικών(Α+Β)».
2010-2011
Συμμετείχα ως μέλος του ερευνητικού προγράμματος Religion and Evolution, κατά τη διάρκεια των ακαδ. ετών 2010-2011 στο πλαίσιο συνεργασίας ανάμεσα στο Τμήμα Θεολογίας (Τομέας Βιβλικής Γραμματείας και Θρησκειολογίας, Π.Παχής) και Leibniz Πανεπιστημίου Αννοβέρου, Γερμανίας (Institut für Theologie und Religionswissenschaft, Porf. Dr. Dr. P. Antes)
2012 –
Συμμετέχω ως ιδρυτικό μέλος του ερευνητικού προγράμματος “Exploring the World of Graeco-Roman Antiquity στο πλαίσιο ερευνητικής συνεργασίας ανάμεσα στα Πανεπιστήμια της Praetotia, South Africa (Prof. G. van den Heever ) – Τμήματος Θεολογίας, Θεολογικής Σχολής Αριστοτελίου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, (Π.Παχής) και Aarhus, Δανία [Religion, Cognition and Culture research unit [RCC]]) (Prof. Anders Klostergaard Petersen ).
Συμμετέχω ως μέλος του ερευνητικού προγράμματος: Ancient Religions and Cognition (ArCog) που πραγματοποιείται ανάμεσα στο Πανεπιστήμια Nottingham (Assist. Prof. E. Eidinow), και Liverpool (Prof. T. Harrisson)
2013 –
Συμμετέχω ως μέλος του ερευνητικού προγράμματος Corpus Monumentorum Mithriacorum (CMM) που πραγματοποιείται ανάμεσα στα Πανεπιστήμια των Παρισίων (Prof. Nicole Belayche και Francesco Massa Heidelberg, Γερμανίας (Prof. Christian Witschel) και Erfurt, Γερμανίας (Prof. Richard Gordon).
Ιδρυτικό μέλος του ερευνητικού προγράμματος Social Networking and the Ancient Religions που πραγματοποιείται ανάμεσα στο Τμήμα Θεολογίας, Θεολογικής Σχολής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, (Π.Παχής) και Nottingham (Assist. Prof. E. Eidinow)





Ε. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΙ
1988 -
Ασχολούμαι με την παρουσία και τα διάδοση των ανατολικών λατρειών, και ειδικότερα της λατρείας των αιγυπτιακών θεοτήτων (Ίσιδας/Σάραπι), στον ελληνικό χώρο κατά τη διάρκεια των ελληνιστικών χρόνων.
1990 -
Ασχολούμαι με τη μελέτη θρησκευτικών φαινομένων που κυριάρχησαν στη λατρευτική ζωή των ανθρώπων κατά τη διάρκεια της ύστερης αρχαιότητας. Τα ενδιαφέροντά μου επικεντρώνονται στη μελέτη του Μανιχαϊσμού (θρησκειοϊστορική προσέγγιση: η γένεση, η διδασκαλία και οι επιδράσεις που άσκησε στους ανθρώπους της συγκεκριμένης εποχής). Προσφάτως άρχισα μαθήματα για την εκμάθηση της Κοπτικής γλώσσας (Σαϊδικής διαλέκτου) για την άμεση πρόσβαση στα Κείμενα του Ναγκ Χαμμάντι (Nag Hammadi), τα οποία αποτελούν αντικείμενο των ανωτέρω ερευνητικών ενδιαφερόντων μου.
1998 -
Ασχολούμαι με τη μελέτη των μαγικών γνωστικών σφαγιδολίθων του ελληνικού χώρου κατά την περίοδο της ύστερης αρχαιότητας που αποτελεί θέμα ερευνητικού προγράμματος, στο οποίο συμμετείχα.
2000 -
Ασχολούμαι με έρευνα, η οποία έχει ως αντικείμενο τη μελέτη του φαινομένου του «Συγκρητισμού» κατά τη διάρκεια της ελληνορωμαϊκής εποχής και παράλληλα της σύγχρονης πραγματικότητας.

Ενδιαφέρομαι για την έρευνα της λαϊκής - αγροτικής θρησκευτικότητας των κατοίκων της Ελλάδας καθώς επίσης και του ευρύτερου χώρου της Μεσογείου.
2008-
Ασχολούμαι με προβλήματα συγχρόνων θεωριών και μεθοδολογίας που κυριαρχούν στο χώρο της σύγχρονης θρησκειολογικής έρευνας.
2009 –
Ασχολούμαι με προβλήματα και τάσεις που απασχολούν τη μελέτη της Γνωσιακής Ιστοριογραφίας που αποτελεί θέμα ερευνητικού προγράμματος, στο οποίο συμμετέχω.






ΣΤ. Μέλος Επιστημονικών Ενώσεων
1988 -
Είμαι μέλος της Deutsche Vereinigung für Religionsgeschichte (RVRG). Deutsche Zweig der International Association for the History of Religions (I.A.H.R.) από τον Σεπτέμβριο του 1988.
1990 -
Συμμετέχω ως τακτικό μέλος στο ελληνικό τμήμα του Ερευνητικού Προγράμματος MENTOR και στο Centre d’ Étude de la Religion Grecque Antique (C.E.R.G.A) (Λιέγη/Αθήνα) από τον Ιούνιο του 1990. Τον Νοέμβριο του 1991 (4-6) επισκέφθηκα τη Λιέγη (Βέλγιο), στο πλαίσιο του Προγράμματος Διαπανεπιστημιακών Σχέσεων των χωρών μελών της ΕΟΚ, κατόπιν προσκλήσεως του Καθηγητή κ. A. Motte.
1990 -
Συνεργάζομαι ως τακτικό μέλος με τη θρησκειολογική ένωση ERANOS (Ascona/Ελβετία) από τον Σεπτέμβριο του 1990.
1995-
Από τον Μάρτιο του 1996 είμαι τακτικό μέλος της International Association for the History of Religions (IAHR).
Είμαι μέλος της International Association for Manichaean Studies (IAMS) (Louvain - la - Neuve/Βέλγιο).
Από τον Οκτώβριο του 1995 συμμετέχω στις εργασίες ιδρύσεως της European Association for the Academic Study of Religions. Η παραπάνω Ένωση με την επωνυμία «European Association for the Study of Religions (EASR) ιδρύθηκε το 2000. Το Μάρτιο του 2001 εκλέχθηκα ως μέλος της οργανωτικής επιτροπής κατά τη διάρκεια των εργασιών της πρώτης τακτικής ετήσιας συνεδρίασής της.
1996 -
Από τον Μάρτιο του 1996 είμαι τακτικό μέλος της North American Asso-ciation for the Study of Religion (NAASR) (A Member Association of the International Association for the History of Religions. A Constituent Member of the Council of North American Societies for the Study of Religion).
2003 –
Από τον Ιανουάριο του 2003 συμμετέχω ως ιδρυτικό μέλος (Γενικός Γραμματέας) της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης του Πολιτισμού και της Θρησκείας (Ε.ΜΕ.ΠΟ.Θ) / Greek Society for the Study of Culture and Religion (GSSCR)
2006 -
Από τον Ιανουάριο του 2006 συμμετέχω ως ιδρυτικό μέλος στις εργασίες της International Association of Cognitive Studies






Z. ΛΟΙΠΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΣΕΣ -ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
1988-1991
Από τον Οκτώβριο του 1986 έως τον Ιούνιο του 1991 δίδαξα το μάθημα της Θρησκειολογίας στη ΣΕΛΜΕ Λαρίσης.
1991-1993
Υπό την εποπτεία του Καθηγητή κ. Γρ. Ζιάκα και τη συνεργασία Καθηγητών του Τμήματος Θεολογίας ανέλαβα, ως άμισθος συνεργάτης, τη διοργάνωση κύκλου μαθημάτων με θέμα: Η παρουσία των γυναικών στις θρησκείες του αρχαίου κόσμου. Θρησκειολογική προσέγγιση, κατά τη διάρκεια των ακαδημαϊκών ετών 1991/1992 και 1992/1993. Τα μαθήματα αυτά, που πραγματοποιήθηκαν στη Θεολογική Σχολή (3ος όροφος, αίθουσα Μουσείου), είχαν ως αντικείμενο την παρουσία της γυναίκας στις θρησκείες και τις λατρείες της Ανατολικής Μεσογείου. Καθηγητές της Θεολογικής, της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού Κσαποδιστρειακού Πανεπιστημίου Αθηνών παρουσίασαν τις θεολογικές, θρησκειολογικές, κοινωνιολογικές και ανθρωπολογικές πτυχές του συγκεκριμένου θέματος.
2010
Πραγματοποίηση σειράς μεταπτυχιακών μαθημάτων, μέσω Τήλε-διάσκεψης, ανάμεσα στο Τμήμα Θεολογίας (Τομέας Βιβλικής Γραμματείας και Θρησκειολογίας, Π.Παχής) και Leibniz Πανεπιστημίου Αννοβέρου, Γερμανίας (Institut für Theologie und Religionswissenschaft, Porf. Dr. Dr. P. Antes) με θέμα: Religion in Human Evolution
2012-2013
Συμμετοχή σε σειρά μαθημάτων που εντάσσονται στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης που πραγματοποιούνται από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών, υπό την εποπτεία του Επικ. Καθηγητή Π. Κουσούλη με θέμα: Αρχαία Αίγυπτος και Αιγαιακός Κόσμός: ιστορικές, αρχαιολογικές και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις.

2013
Συμμετοχή σε πρόγραμμα Eπιμορφωσης Mουσουλμάνων Iεροδιδασκάλων, υπό την εποπτεία του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσλονίκης.








Η. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ / ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ
2005- 2006
Από τον Σεπτέμβριο του 2005 έως τον Αύγουστο του 2006 ήμουν Διεθυντής Τομέας Βιβλικής Γραμματείας και Θρησκειολογίας του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής.
2005 -
Εκπρόσωπος του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκη στο Πρόγραμμα Ανταλλαγών ERASMUS ανάμεσα στον Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Πανεπιστήμιο Aarhus, Δανίας.
2008 –
Από τον Οκτώβριο του 2008 συμμετέχω ως τακτικός μέλος ( εκπρόσωπος του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής) της Επιτροπής Ερευνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονικης σύμφωνα με Γρ. Πρυτ. 1316/ 2007.









Η. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΔΙΔΑΚΤΟΡΩΝ
α. Ως σύμβολος καθηγητής υποψηφίων διδακτόρων:
α1. Al-Makhamreh-Majeb (Bashir)
Θέμα: Σχέσεις Χριστιανισμού και Ισλάμ σύμφωνα με τις μαρτυρίες του Θεοδώρου Abu Qurrah, Επισκόπου Χαρράν.
Γαϊτάνος Γεώργιος,
Θέμα: Η επιστημονική μελέτη της θρησκείας κατά τον J.Z. Smith
 Ημερομηνία εξέτασης: 2011.
α2. Κανδηλάρης Στέφανος,
Θέμα: Η θρησκεία ως πολιτισμική διαμόρφωση της «Εύφορης Ημισελήνου» κατά τη διάρκεια της Νεολιθικής Εποχής
α3. Καραγεωργάκη Σοφία,
Θέμα: Θρησκεία και πολιτική: Η προπαγάνδα των Πτολεμαίων από τις αρχές του 3ου –μέσα του 2ου π.Χ. αιώνα.
Ημερομηνία εξέτασης: 2012.
α4. Κατρανά Παρασκευή,
Θέμα: Η λατρεία του αυτοκράτορα στις πόλεις της Μ. Ασίας κατά τη διάρκεια της Ηγεμονίας (1ος -3ος μ.Χ. αιώνας). Θρησκευτικές και κοινωικο-πολιτικές διαστάσεις
α5. Παναγιωτίδου Ολυμπία,
Θέμα: Η σημασία της ασθένειας και της ίασης στα ιερά του Ασκληπιού ως μέρος της αφήγησης της ζωής των πιστών. Μια γνωσιακή προσέγγιση.
α6. Πιπεράκης Σπυρίδων,
Θέμα: De virtutibus herbarum: Αστρολογία, μαγεία και θαυματουργική θεραπεία στο έργο του Θεσσαλού απί τις Τράλλεις.
α7. Ρουμπέκας Νικόλαος-Παναγιώτης,
Θέμα: Η έννοια της ουτοπίας κατά τη διάρκεια της Ελληνιστικής εποχής.
(Βραβείο Αριστείας Επιτροπής Ερευνών Α.Π.Θ., 2010).
 Ημερομηνία Εξέτασης:2010
α8. Τσάτσου Ελένη,
Θέμα: Σχέσεις μεταξύ μαγείας και μυστηριακών λατρειών κατά τη διάρκεια των ελληνορωμαϊκών χρόνων.
 Ημερομηνία Εξέτασης:2012
α9. Χρονάκης Ανδρέας-Ανάργυρος,
Θέμα: «Οι τα θεια μη νομίζοντες». Η αμφισβήτηση των θεών της παραδοσιακής θρησκείας από τους εκπροσώπους του λόγου κατά τον 5ο και 4ο π.Χ. αιώνα.

β. Ως μέλος τριμελών εξεταστικών επιτροπών υποψηφίων διδακτόρων:
β1. Ahed Al-Alawneh (Ali)
Θέμα: Κοινοί θρησκευτικοί όροι ανάμεσα στην αραμαϊκή επιγραφή της Deir ‘Alla και στην Π. Διαθήκη. Γλωσσολογική, Θρησκειοιστορική, συγκρητιστική μελέτη.
β2. Αθανασίου Αθανάσιος,
Θέμα: Μορφές θρησκευτικότητας στην Ευρωπαϊκή Ενωση και την Ιαπωνία στη Μεταπολεμική περίοδο. Συγκρητική Μελέτη.
β3. Βαφειάδης Ιάκωβος
Θέμα: Οι αρεοπαγειτικές καταβολές στη θεολογική σκέψη του Γρηγορίου Παλαμά και η ανάπτυξή τους κατά τη διαμόρφωση της διδασκαλίας του Ησυχαστή Αγίου.
β4. Βουλγαράκη Ευαγγελία
Θέμα: Η προσέγγιση των Εθνικών κατά τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο.
β5. Βούρδα Ελένη
(Τμήμα Κοινωνικής και Ποιμαντικής Θεολογίας)
Θέμα: Η σημασία των αστέρων στο κείμενο της Καινής Διαθήκης. Σημασειολογική και ερμηνευτική προσέγγιση
Β6. Γριζοπούλου Όλγα
Θέμα: Η επιμόρφωση των Θεολόγων-Καθηγητών στις προκλήσεις του 21ου αιώνα.
Β7. Γώδης- Μάγδης Ιπποκράτης
Θέμα: Προγραμματισμός και λειτουργία χρηστικών εφαρμογών έρευνας και επεξεργασίας θεολογικών δεδομένων.
β8. Δημητριάδης Νικόλαος,
Θέμα: Θρησκειοιστορική και θεολογική θεώρηση του διαθρησκειακού διαλόγου στη σύγχρονη ιεραποστολή.
β9. Church-Price Mary
Θέμα: Ο κόσμος των Hopi. Ιστορία και θρησκεία των Ινδιάνων δτις Ηνωμένες Πολιτείες.
β10. Dinca Elisabeta – Emilia
Θέμα:Το ζήτημα του κοινωνικού αποκλεισμού στη ρουμανική κοινωνία.
β11. Ζάρρας Κωνσταντίνος
Θέμα: Η ιουδαϊκή παράδοση του Θρόνου.
β12. Ζαρωτιάδης Νικόλαος
Θέμα: Η αντιμετώπιση των «μαγικών τεχνών» από τους Εκκλησιαστικούς συγγραφείς της Δύσης μέχρι τον 5ο μ.Χ. αιώνα.
β13. Ibrahim Husam
Θέμα: Ισλάμ και εκκοσμίκευση στη Μ. Ανατολή.
β14. Jilions John-Alexander
Θέμα: το πνεύμα σου το αγαθόν οδηγήσει με.
β15. Καρακώστα Σοφία
Θέμα: Θρησκεία και κοινωνία στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου.
β16. Καρακωνστάνογλου Ιωάννης
Θέμα: Μύηση και έκσταση στα ερμητικά κείμενα.
β17. Khahil Jack
Θέμα: Δικαίωση, καταλλαγή και τελική κρίση στην προς Ρωμαίους Επιστολή του Απ.Παύλου.
β18. Kihali Elekiah Andago,
Θέμα: Η ορθόδοξη χριστιανική μαρτυρία στην Ανατολική Αφρική: Ιστορική, Εκκλησιολογική και Θεολογική θεώρηση.

β19. Kihali elekiah Andago
Θέμα: Η Ορθόδοξη Χριστιανική μαρτυρία στην Ανατολική Αφρική: Ιστορική, Εκκλησιολογική, Θεολογική Θεώρηση.
β20. Λαμπρίδου Δέσποινα
Θέμα: Ερμημία Φωτός. Φιλοσοφική και θεολογική ανάγνωση του ζητήματος του κακού επί τη βάσει των Αρεοπαγειτικών συγγραφών.
β21. Μπετσάκος Βασίλειος «Στάσις Αεικίνητος. Η Αριστοτελική Θεωρία και η ανακαίνισή επί τη βάσει της στη Θεολογία του Αγίου Μαξίμου ΟΤΥ Ομολογητή.
β22. Μυγδάλης Κωνσταντίνος
Θέμα:Η οικουμενικότητα της Ορθοδοξίας ως πολιτική και εκκλησιαστική έκφραση στο σύγχρονο Ελλαδικό χώρο.
β23. Παπαδογιαννάκης Ιωάννης,
Θέμα: Η απολογητική και κατηχητική διάσταση των Ψευδο-Ιουστίνειων ερωτήσεων και αποκρίσεων προς τους Ορθοδόξους Χριστιανούς (5ος μ.Χ. αιώνας). Μελέτη στην ιστορική, φιλοσοφική και θεολογική συνάφεια.
β24. Παπαδόπουλος Φαίδων
Θέμα: Ισλαμικές κοινότητες στην Κύπρο κατά την περίοδο της Βρετανικής κυριαρχίας (1878-1960)
β25. Παπατζιλάκη Χριστίνα
Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας
Θέμα: Η θεά Κυβέλη στις Σάρδεις και Σμύρνη. Μύθοι και λατρείες
β25. Παύλου Νικόλαος
Θέμα: Το Θεϊκό Συμβούλιο στην Παλαιοδιαθηκική Γραμματεία.
β26. Πετσάνη Μαρία
Θέμα: Ο Πατριάρχης Αβραάμ στην Ιουδαϊκή και Μουσουλμανική παράδοση.
β27. Σολταρίδης Συμεών
Θέμα: Η ιστορία τνω Μουφτίων της Δυτικής Θράκης.
β28. Son John-Kee
Θέμα: Η διήγηση της διαδοχής του Δαβίδ στη Δευτερονομιστική ιστορία.
β29. Toume Nidal
Θέμα: «Θείος Έρως» κατά τον Rabiah Al-Adawiyah. Προσέγγιση από την Εμπειρία της Χριστιανικής μυστικής Θεολογίας της Ανατολής.
β30. Τσαλαμπούνη Αικατερίνη
Θέμα: Η Μακεδονία κατά την εποχή της Καινής Διαθήκης.
β31. Φαρίδου Σμαράγδα,
Θέμα: Χριστιανισμός και Ελληνισμός. Σπουδή στο «Υπέρ των Χριστιανών ευαγούς θρησκείας προς τα του αθέοις Ιουλιανού», Αγίου Κυρίλλου Αλεξανδρείας.
β32. Χατζηευστράτογλου Αγγελική
Θέμα: Το πρόβλημα της Θεοδικίας στη Δευτερονομιστική παράδοση και στον Προφήτη Ιεζεκιήλ.




Θ. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
1. Abuhamba Mahmoud
2. Palade George
Θέμα: Ο βουδιστικός μοναχισμός και η μορφή του στη Ταϋλάνδη.
3. Pescar Laurentiu-Dorin.
Θέμα: Ο Πρίγκιπας Dimitrie Cantimir (1673-1723) και η συμβολή του στη γνώση του Ισλαμικού κόσμου (17ου -18ου αιώνος) .
4. Soliman Gamil
Θέμα: Ο Διαθρησκειακός και Διαπολιτισμικός διάλογος μεταξύ Χριστιανών και Μουσουλμάνων.
5. Αθανασίου Αθανάσιος
Θέμα: Ιαπωνική κοινωνία και κοινωνική αλλαγή. Κράτος, Θρησκεία, Πολιτισμός.
6. Αραμπατζίδης Δημήτριος
Θέμα: Η παρουσία του Ισλάμ στις Η.Π.Α.
7. Αρχιμαντρίτης Γεώργιος
Θέμα: Θεία λατρεία και λαϊκά έθιμα
8. Αχτίδα Βασιλική
Θέμα: Οι κωμωδίες του Μένανδρου στην Αθήνα των Ελληνιστικών χρονών.
9. Βουλγάρακη Ευαγγελία
Θέμα: Τα επικοινωνιακά στοιχεία ενός Χριστιανο-μουσουλανικού διαλόγου.
10. Γαΐτανος Γεώργιος
Θέμα: Θρησκευτικότητα και αντιλήψεις που διαμορφώνονται στο αρχαίο ελληνιστικό μυθιστότημα.
11. Γιάννης Κωνσταντίνος
Θέμα: Μορφές ισλαμικού φονταμενταλισμού: από την ισλαμική αναβίωση έως την ισλαμική αφύπνιση (18ος -20ος αιώνας).
12. Γιασεμή Ζαχαρούλα
Θέμα:Ισλαμικός Φεμινισμός
13. Δημητριαδης Νικόλαος
Θέμα:Η λατρεία της Βενδιδος στην αρχαία ελληνική θρησκεία.
14. Δόξας Θεόδωρος
Θέμα: Αντρέι Ταρκόσφσκι. Ιχνηλασία της καμένης προσευχής.
15. Δράκακης Βασίλειος
Θέμα: Η πολιτική και κοινωνική διάσταση της φιλοσοφίας του Al-Farabi.
16. Θερμός Σπυρίδων
Θέμα: Το Μυκηναϊκό Πάνθεον. Ιχνογραφώντας τη λατρεία στην Ελλάδα της ΄Υστερης Εποχής του Χαλκού.
17.Καζάκος Σωτήριος
Θέμα: Η διδασκαλία της Θρησκειολογίας στα θρησκευτικά της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
18. Καραδημήτρη-Στεφανίδη Μαρία
Θέμα:Οικουμενικό Πατριαρχείο και διαθρησκειακός διάλογος.
19. Καραμανίδου Θεοδώρα
Θέμα:Η λατρεία της Αρτέμιδος στην Βραυρώνα
20. Κατρανά Παρασκευή
Θέμα: Η λατρεία του αυτοκράτορα κατά τη διάρκεια των αυτοκρατορικών χρόνων.
21. Κετσερίδου Ευτυχία
Θέμα:Μετενσάρκωση: Σπουδή στα κείμενα των Πατέρων.
22.Κοκκινίδου Αθανασία
Θέμα: Η λατρεία της Μεγάλης Μητέρας στη Μακεδονία κατά τη διάρκεια της ελληνορωμαϊκής εποχής.
23. Κοκονεζάκη Στεφάνια
Θέμα: Η γιορτή των Ανθεστηρίων και η σημασία της στην αρχαιοελληνική θρησκεία των κλασικών χρόνων.
24. Κουτουπάς Αθανάσιος
Θέμα: Το φαινόμενο της θεοποίησης στην Πτολεμαϊκή Αίγυπτο: Πτολεμαίος Α΄ ο Σωτήρας – Πτολεμαίος Δ΄Φιλοπάτωρ.
25. Λαμπρίδου Δέσποινα
Θέμα: Παίγνια του Λόγου εις την εμφέρεια του κακού
26. Μαστοράκης Κωνταντίνος
Θέμα:Η ευθανασία στα θρησκεύματα.
27. Μητκίδης Παναγιώτης
Θέμα: Η γένεση του συμβολισμού και πως ο άνθρωπος αφηγείται τον εαυτό του.
28. Μουσταντάμη Χριστίνα
Θέμα: Η λατρεία του Διονύσου στη Μακεδονία των ελληνορωμαϊκών χρόνων.
29. Ντικμπασάνης Χρήστος
Θέμα: Ζωόμορφες θεότητες στου ελληνορωμαϊκού κόσμου.
30. Ξυγαλατάς Δημήτριος
Θέμα: Οι γνωσιακές θεωρίες στη μελέτη της θρησκείας.
31. Παναγιωτίδου Ολυμπία
Θέμα: Η θεώρηση του κόσμου στη λατρεία του Μίθρα.
32. Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Θέμα: Μεταθανάτιες αντιλήψεις και τελετουργίες στην αρχαία Ελλάδα.
33. Παπαμιχαήλ Ευστράτιος
Θέμα: Η συμβολή του χορού στη θρησκευτική ζωή των αρχαίων Ελλήνων.
34. Πιπεράκης Σπυρίδων
Θέμα: Αστρολογία και θεραπεία του σώματος: Θεωρία και πρακτική στην Ύστερη Αρχαιότητα.
35. Ρουμπέκας Νικόλαος-Παναγιώτης
Θέμα: Θρησκεία και πολιτική στην πρώιμη Ελληνιστική εποχή
36. Σηφάκης Ιάκωβος
Θέμα: Κοινωνία και τελετουργία: Η περίπτωση της λατρείας της Ίσιδας κατά τη διάρκεια των ελληνορωμαϊκών χρόνων.
37. Σκέμπη Χριστίνα
Τμήμα Κοινωνικής και Ποιμαντικής Θεολογίας
Θέμα: Θρησκειολογικές αναφορές στις Βάκχες του Ευριπίδη.

38. Στοϊλούδη Ανδρονίκη
Θέμα: Η λατρεία της Ίσιδας και του Σάραπι στη Ρόδο κατά τη διάρκεια των ελληνορωμαϊκών χρόνων.

39. Στούρου Αναστασία
Θέμα: Οι Πομάκοι Μπεκτασήδες της Δυτικής Θράκης. Το Μουσουλμανικό μοναστήρι της Ρούσας.
40. Στυλιανίδης Ιωάννης
Θέμα: Εκφάνσεις του «καθαρού» και του «ακαθάρτου» στα Συνοπτικά Ευαγγέλια. Κοινωνιολογική και θεολογική ερμηνευτική προσέγγιση.
41. Τούνα Βαΐα
Θέμα: «Μηδέν Άγαν»: Η τραγικότητα του ανθρώπου στον Ιππόλυτο του Ευρυπίδη.
42.Τσάτσου Ελένη
Θέμα: Η σχέση μεταξύ λατρείας της Ίσιδας και της μαγείας κατά τη διάρκεια των ελληνορωμαϊκών χρόνων.
43. Φάκκα Ασημίνα
Θέμα: Η σχέση του έργου Ελένη του Ευρυπίδη με τη θρησκευτική και κοινωνική ζωή της εποχής της. Διαθεματική διδακτική και αξιοποίηση
44. Φρέγκος Πέτρος
Θέμα: Η είσοδος των ξένων λατρειών στην Αθήνα του 5ου και 4ου αιώνα π.Χ.
45. Χασεκη Τζαχιντέ
Θέμα: Εκπαίδευση και Ισλάμ. Η διδασκαλία των θρησκευτικών στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Θράκη
46. Χριστάκου Μαρία
Θέμα:Αριστοφάνους Βάτραχοι. Η θρησκεία ως «σύστημα» κατά τη διάρκεια των κλασικών χρόνων.
47. Χρονάκης Ανδρεάς-Ανάργυρος
Θέμα: «Γνώμας Καινάς εξευρισκών». Η πνευματική σύγκρουση μεταξύ παράδοσης και λόγου στην Αθήνα των κλασικών χρόνων.







Θ. ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
1980 -1983
Yπότροφος της Ευαγγελικής Εκκλησίας της Γερμανίας (Diakonisches Werk der Evangelischen Kirche in Deutschland).
1986-1988
Ειδικός Μεταπτυχιακός Υπότροφος του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
2010
Βράβευση (Μάρτιος 2010) από τον Σύνδεσμο Εκδοτών Βορείου Ελλάδας και του Κέντρου Πολιτισμού και Βιβλίου Νοτιοανατολικής Ευρώπης
2011-
Distinguished Fellow of Faculty of Theology, Aarhus University, Denmark (Religion, Cognition and Culture research unit [RCC]).







ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ – ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ - ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΜΟΥ

1. Βιβλιοκρισίες
1990
α. Για το δημοσίευμα:
P.Pachis, «Il significato e il ruolo del sangue nei rituali del culto Greco-Romano», Atti della V Settimana di Studi ‘Sangue e Antropologia. Riti e culto (Roma 1984), Roma: Edizioni Pia Unione Preziosissimo Sangue, 1987, τομ. Ι, σελ. 261 – 271,
βλ. σχετικά: L’ Annè Philologique LIX (1990), 871.
1991
Π.Παχής, Το νερό και το αίμα στις μυστηριακές λατρείες της ελληνορωμαϊκής εποχής (Διδ. Διατριβή), Θεσσαλονίκη 1988, 229 σελ., XLIX πιν., βλ. σχετικά βιβλιοκρισία: Γ. Πουλή, «Κριτικόν και Βιβλιογραφικόν Δελτίον», Χριστιανός 299 (1991), 150.

2011
Π.Παχής, Ἶσις Καρποτόκος, τομ.Ι: Οικούμενη. Προλεγόμενα στην έννοια του συγκρητισμού των ελληνιστικών χρόνων, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας, 2003, βλ. σχετικά βιβλιοκρισία: Pericles Christodoulou, L.Bricault-R. Veymiers (eds.), Bibliotheca Isiaca, vol. II, Paris: Ausonius, 2011, σελ.337.

2. Κριτικός Σχολιασμός
2003
G. Sfameni Gasparro,, “Response, to P.Pachis, “‘Manifacturing Religion’” in the Hellenistic Age: The Case of Isis-Demeter Cult”, in: L.H. Martin –P. Pachis (eds.), Hellenisation, Empire and Globalisation: Lesson from Antiquity?.Acts of the Panel held during the 3rd Congress of European Association for the Study of Religion, Bergen, Norway, 6-10 May 2003, Thessaloniki:Vanias Publications, 243-244.
Einar Thomassen, «Response, to P.Pachis, “‘Manifacturing Religion’” in the Helllenistic Age: The Case of Isis-Demeter Cult”, in: ό.π., σελ. 251-253.
3. Αναφορές στο έργο μου
1994
α. R. Wild, «The Known Isis-Sarapis Sanctuaries from the Roman Period», Aufstieg und Niedergang der Römischen Welt II 17,3 (1984), σελ.1739-1851, ιδιαιτ. σελ. 184, και υποσ. 13.

β. Για το σύνολο του συγγραφικού μου έργου βλ. αναφορά του Καθηγητή κ. Dieter, Zeller (Universität Mainz, Γερμανίας) στη μελέτη του: «Mysterien / Mysterienkulten», in Theologische Realenzyklopädie, 23 Berlin -New York: Walter de Gruyter,1994, 504-526, ιδιαιτ. σ. 524-526.
1998
γ. J. U., Krause – J. , Mylonopoulos – R., Cengia, Schichten, Konflikte, religiöse Gruppen, materielle Kultur (Bibliographie zur römischen Geschichte, 2) (Heidelberger Althistorische Beiträge und epigraphische Studien), Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 1998, σελ. 611.
2000
δ. D., Jonathan, “The Exclusion of Women in the Mithraic Mysteries: Ancient or Modern?”, Numen 47, 2 (2000), 121-141, ιδιατ. σελ. 139, και υποσ. 70.
2003
G., Sfameni Gasparro, Misteri e Teologie per la storia dei culti mistici e misterici nel mondo antico (Hiera. Collana di Studi storico-religiosi, 5), Cosenza: edizioni Lionello Giordanno, 2003, σελ. 436-437.
Κ.,Τζαναβάρη, “Λατρεία Θεών και ηρώων στη Θεσσαλονίκη”, Δ. Β. Γραμμένος (εκδ.), Ρωμαϊκή Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη, 2003, σελ. 255-258.
2004
G., Camporeale, «Purificazione. Mondo greco: Misteri», in:V, Labrinoudakis – J. Ch. Balty (editors in chief), Thesaurus cultus et Rituum Antiquorum (ThesCRA), vol. II: Rurification, Initiation, Heroization, Apotheosis, Banquet, Music, Cult Images, Los Angeles: The Paul Getty Museum, 2004, σελ. 12.
2005
K.A., Lucker, The Gallae: Transgender Priests of Ancient Greece, Rome and the Near East, Sarasota, Florida, 2005, σελ. 20.
2006
E. Arnold, Clinton, “I Am Astonished That You Are So Quickly Turning Away!’ (Gal 1.6): Paul and Anatolian Folk Belief”, New Testament Studies 51,3(2005), 429-449, ιδιαιτ. σελ. 447, και υποσ. 67.
C., Bonnet – J., Rüple- P., Scarpi (Hrsg.), Religiones orientales – culti misterici. Neue Perspektiven – nouvelles perspectives – prospettive nuove (Potzdamer Altertuswissenschaftliche Beiträge, 16). Stuttgart:Franz Steiner Verlag, 2006, σελ. 201 . 207 . 208.
2007
MacKenzie, “Anita Maria Leopold and Jeppe Sinding Jensen (eds.) Syncretism in Religion: A Reader. Critical Categories in the Study of Religion. New York: Routeledge, 2005. xiii + 402 pp”, Religious Studies and Theology 26, 2 (2007), 255-278.
G., Sfameni Gasparro, “The Hellenistic Face of Isis: Cosmic and Saviour Goddess”, in: L. Bricault – M. J. Versluys – P. G. P. Meyboom (eds.). Nile into tiber. Egypt in the Roman World. Procedings of the IIIrd International Conference of Isis Studies, Leiden, May 11-14 2005 (Religions in the Graeco-Roman World, 159), Leiden – Boston: Brill, 2007, σελ. 40-72, ιδιαιτ.σελ. 47, και υποσ. 20, σελ. 48, και υποσ. 22 σελ. 59, και υποσ. 55.
2008
J., Alvar, Romanizing Oriental Gods. Myth, Salvation and Ethics in the Cults of Cybele, Isis and Mithras (English translation by R. Gordon) (Religions in the Graeco-Roman World, 165), Leiden-Boston:Brill, 2008, σελ. 173-174.
Chr. Steimle, Religion im römischen Thessaloniki (Studien und Texte zum Antike und Christentum, 47), Tübingen: Mohr Siebeck, 2008, σελ. 63-69.
Philippe Borgeaud,“La mort et l’émotion. Attitudes antiques : Avant-propos”, Revue de l’Histoire des religions 2 (2008).
Για το σύνολο των συγγραφικού μου έργου για τη λατρεία της Ίσιδας – Σάραπι κατά τη διάρκεια των ελληνορωμαϊκών χρόνων βλ. L. Bricault (ed.), Bibliographis Isiaque, 2000-, in: www. études-isiaques.fr (publié de Vendredi 3 Avril 2008).
L. Bricault (ed.), Bibliotheca Isiaca, vol. I, Bordeaux:Ausonius, 2008, σελ. 196.
Σύμφωνα με τις ετεροαναφορές στο Google Schollar ka Google Books:
2008: 8
2009
G. Sfameni Gasparro, Problemi di Religione Greca ed Ellenistica. Dèi, dèmoni, uomini: tra antiche e nuove identità (Hierá. Collana di studi storico-religiosi, 12), Cosenza: Edizioni Lionello Giordano, 2009, σελ. 453.
Σύμφωνα με τις ετεροαναφορές στο Google Schollar και Google Books:
26
2011
Pericles Christodoulou, «Le reliefs votifs du sanctuare d’Isis à Dion», in: L.Bricault-R. Veymiers (eds.), Bibliotheca Isiaca, vol. II, Paris: Ausonius, 2011, σελ.14, υποσ. 24.
LBricault- P.Veymiers (eds.), Bibliotheca Isiaca II, Paris:Ausonius, 2011, σελ. 466
Σύμφωνα με τις ετεροαναφορές στο Google Schollar και Google Books:
4
2012
Σύμφωνα με τις ετεροαναφορές στο Google Schollar και Google Books:
15
2013
Σύμφωνα με τις ετεροαναφορές στο Google Schollar ka Google Books:
12