• Δεν μπορούν όλες οι πληροφορίες που αφορούν μια περιοχή να μπούν στον ίδιο και τον αυτό χάρτη.
  • Για να είναι οι χάρτες κατανοητοί, πρέπει να απεικονίζουν περιορισμένο αριθμό χαρακτηριστικών

Απαραίτητα υλικά που χρειάζονται για το μάθημα.

1. Ενα αντίγραφο της άσκησης για κάθε μαθητή

 

ΑΣΚΗΣΗ 1η - Εισαγωγή στους Χάρτες.

Υπάρχουν πολλά είδη χαρτών που παρουσιάζουν την ίδια τοποθεσία. Δεν μπορούν όμως όλες οι πληροφορίες για έναν τόπο να παρουσιαστούν σε έναν και μοναδικό χάρτη. Για να μπορούν οι χάρτες να είναι εύχρηστοι θα πρέπει να παρουσιάζουν ένα σχετικά περιορισμένο αριθμό πληροφοριών

 

 

Κοιτάξτε στα βιβλία σας και βρείτε πόσα διαφορετικά είδη χαρτών υπάρχουν

Είδος χάρτη
 
Τί δείχνει Σελίδα
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10
   

Ποιός κατά τη γνώμη σας περουσιάζει περισσότερο ενδιαφέρον και γιατί;

Τι είδους χάρτες έχετε μπροστά σας; Τι δείχνει κάθε χάρτης;

Είδος Χάρτη  Τι δείχνει

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Με ένα κλικ...
Η χρήση των χαρτών στο σχολείο
Οι χάρτες
Χαρτογραφικές Προβολές
Οι Προβολές των σχολικών χαρτών
Περιεχόμενο κάθε μαθήματος

Κατασκευή ενός χωρικού χάρτη

Οι Πέντε βασικές Γεωγραφικές έννοιες

Βιβλιογραφία

Μάθημα 1ο - Εισαγωγή στους Χάρτες.

Στοιχεία-κλειδιά του μαθήματος

  • Υπάρχουν πολλών ειδών χάρτες

Κλίματος

 3small ωριαίες άτρακτοι Μεταβολή της ώρας

Θάσος                        Γεωλογικός χάρτης της Θάσου ( ΙΓΜΕ , Πρόγραμμα Geocharta)

5 small Παγκόσμιος με κέντρο προβολής τον Κεντρικό Μεσημβρινό

6 small Παγκόσμιος με κέντρο προβολής τον Ειρηνικό Ωκεανό

11a small Των Διοικητικών Περιφερειών

νομοί

Των Νομών

13 Των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ, ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ Α)

roads small

Οδικός(ΓΥΣ)

water

 

 

 

 

              Κατανάλωσης νερού ανά κράτος (Europe's Environment The Dobris Assessment. EEA. 1995)

rail

 Του σιδηροδρομικού δικτύου (ΓΥΣ)

topographic Τοπογραφικός (ΓΥΣ)

Σύνδεση του μαθήματος με τα γεωγραφικά θέματα.

Θέση -- Που βρίσκεται κάθε πράγμα -- Αποτελεί την πιο ιδρυτική γεωγραφική έννοια. Ο σημαντικότερος σκοπός της γεωγραφίας είναι να τοποθετεί το κάθε αντικείμενο στη θέση που βρίσκεται. Οι χάρτες αποτελούν τα εργαλεία με τα οποία οι μαθητές ικανοποιούν αυτόν το σκοπό. Ακόμη αυτό το μάθημα βοηθάει τους μαθητές να καταλάβουν ότι υπάρχουν πολλών ειδών χάρτες.

Περιοχή -- Φυσικά χαρακτηριστικά και ανθρώπινα δημιουργήματα -- Αποτελεί τη δεύτερη ιδρυτική γεωγραφική έννοια. Κάθε περιοχή στη Γη έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που της δίνουν μία δική της “προσωπικότητα” και της επιτρέπουν να ξεχωρίζει από τις άλλες.

Καθώς οι μαθητές θα παρατηρούν το νομό της Χαλκιδικής, που παρουσιάζει ένα πλούσιο ανάγλυφο, θα μπορέσουν να καταλάβουν ότι τα φυσικά χαρακτηριστικά κάνουν κάθε τόπο μοναδικό.

Η Γεωγραφία δεν ασχολείται μόνο με την εκμάθηση της θέσης ενός τόπου, αλλά προσπαθεί να αναλύσει γιατί το κάθε χαρακτηριστικό βρίσκεται στη θέση που βρίσκεται. Ουσιαστικά δηλαδή εξετάζει τους φυσικούς, κλιματικούς, οικονομικούς και ιστορικούς παράγοντες που έπαιξαν και παίζουν ρόλο στην ύπαρξη ενός τόπου. Η ανάλυση στο χώρο αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της Γεωγραφίας και οι χάρτες αποτελούν το βασικό εργαλείο για να επιτευχθεί μία τέτοια ανάλυση.

Μέθοδος διδασκαλίας του μαθήματος.

  1. Ζητήστε από τους μαθητές να ονοματίσουν όλα τα είδη των χαρτών που γνωρίζουν ή έχουν δεί ή έχουν ακούσει. Γράψτε τα στον πίνακα. Μερικά από αυτά μπορεί να είναι:
  • Ιστορικός χάρτης
  • Οδικός χάρτης
  • Τοπογραφικός χάρτης
  • Χάρτης τουριστικών αξιοθέατων .
  • Χάρτες αναγλύφου
  • Πολιτικοί χάρτες

2) Αφήστε τα παιδιά να ψάξουν το βιβλίο τους και να βρούν τα διάφορα είδη χαρτών που υπάρχουν σ’αυτό. Τα είδη αυτά να τα σημειώσουν πάνω στο χαρτί της άσκησης.

3) Ρωτήστε τα παιδιά γιατί υπάρχουν τόσα είδη χαρτών. Θα πρέπει να οδηγηθούν στο συμπέρασμα ότι δεν είναι δυνατόν ένας μόνο χάρτης να μπορεί να απεικονίζει όλα τα στοιχεία μιας περιοχής.

4) Ας κοιτάξουν τα παιδιά τους χάρτες. Πείτε στα παιδιά ότι θα τους χρησιμοποιήσετε για να καταλάβουν μερικά από τα βασικά είδη χαρτών.

Χωρίστε τα παιδιά σε ομάδες. Ζητήστε τους να κοιτάξουν την δορυφορική εικόνα της Χαλκιδικής με προσοχή για να βρούν όλες τις λεπτομέρεις που απεικονίζονται.

Ζητήστε τους να περιγράψουν ό,τι παρατήρησαν. Βοηθήστε τα (ουσιαστικά καθοδηγήστε την παρατηρητικότητά τους) για να μπορέσουν να διαπιστώσουν την ποικιλία των χαρακτηριστικών που υπάρχουν.

5) Καθοδηγήστε την προσοχή των μαθητών στους διάφορους χάρτες που έχουν μπροστά τους και δείξτε τους ότι κάθε χάρτης δείχνει και κάτι διαφορετικό.

Πείτε τους να σημειώσουν ένα - δύο πράγματα που μπορούν να μάθουν από κάθε χάρτη. (Το επόμενο μάθημα επικεντρώνεται στις ικανότητες που χρειάζονται για την ανάγνωση, αντίληψη και χρήση του χάρτη).

Συζητήστε με τους μαθητές για τις γνώσεις που απέκτησαν.

Επιπλέον δραστηριότητες.

1. Φτιάξτε έναν πίνακα ανακοινώσεων που να περιέχει όσα το δυνατόν περισσότερα είδη χαρτών γίνεται. Βάλτε τους μαθητές να κόβουν από περιοδικά και εφημερίδες ό,τι είδους χάρτη μπορούν να βρούν και να τους κολλάνε στον πίνακα ανακοινώσεων.

2. Ζητήστε από τα παιδιά να παρακολουθήσουν τις ειδήσεις από την τηλεόραση για μια εβδομάδα και να σας αναφέρουν στο τέλος πόσα και ποιά είδη χαρτών είδαν.