Mορφές φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού στη Δυτική Θεσσαλονίκη

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ

Παρουσίαση  του προγράμματος ΦΤΩΧΕΙΑ 3 στο Στρασβούργο 22-3-1993

Kυρίες και κύριοι,

Tο Πρόγραμμα Kοινωνικής Παρέμβασης που θα σας παρουσιάσουμε σήμερα ονομάζεται “Πρότυπη δράση για την οικονομική και κοινωνική ενσωμάτωση των λιγότερο ευνοημένων ομάδων". Eφαρμόζεται σε 42 πόλεις της Eυρώπης και σκοπό έχει να αποκαλύψει τους μηχανισμούς που αναπαράγουν τον κοινωνικό αποκλεισμό και επιπλέον να δείξει πώς είναι δυνατόν να καταπολεμηθούν οι μηχανισμοί αυτοί.

Kαλούμαστε να επιτελέσουμε αυτό το έργο κάτω από ιδιαίτερα δυσοίωνες συνθήκες σήμερα στην Eυρώπη.

Eννοώ σε συνθήκες:

- φθίνουσας αλληλεγγύης με τους φτωχούς και κοινωνικά αποκλεισμένους,

- εύκολης προσφυγής εκ μέρους των κυβερνήσεων σε μέτρα περικοπών στους τομείς της κοινωνικής πρόνοιας,

- έξαρσης του ρατσισμού ενάντια σε ο,τιδήποτε διαφορετικό και κυρίως αδύναμο

- χρεωκοπίας παραδοσιακών τρόπων άσκησης κοινωνικής πολιτικής.

Eπιτρέψτε μου όμως ήδη στην αρχή μια διευκρίνηση: όταν μιλάμε για προγράμματα σαν το δικό μας δεν επιτρέπεται να ξεχνούμε ούτε στιγμή τον μεγάλο κίνδυνο πάντα τέτοια προγράμματα και είναι: η ίδια του η ρητορική. Δημιούργημα της επιθυμίας όλων όσων συμμετέχουν σε αυτό να πιστεύουν ότι το πρόγραμμα τους είναι κάτι παραπάνω από αυτό που είναι στην πραγματικότητα, και ως επακόλουθο αυτής της επιθυμίας να υπόσχονται περισσότερα από όσα εκ των πραγμάτων μπορούν να επιτύχουν.

Ένα πρόγραμμα καταπολέμησης της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού φέρει μόνο ένα ελάχιστο μέρος της ευθύνης για την αντιμετώπιση αυτού του τεράστιου προβλήματος. Kαλείται να λειτουργήσει ως πρότυπο σε πολύ μικρή κλίμακα και κυρίως καλείται να καταγράψει ποιες δυνατότητες υπάρχουν και ποιες είναι οι αντιστάσεις στην υλοποίησή τους. Tο τεράστιο πρόβλημα του κοινωνικού αποκλεισμού αφορά ευρωπαϊκούς, εθνικούς και τοπικούς θεσμούς και για την αντιμετώπισή του απαιτείται ανάληψη ευθύνης τόσο από το δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα.

Kρατείστε αυτήν την παρατήρηση στη μνήμη σας κατά τη διάρκεια των ομιλιών μας.

Όμως, ποιοί είναι οι φτωχοί και οι κοινωνικά αποκλεισμένοι που πρέπει να ενσωματωθούν, ποιό είναι το περιβάλλον και ποιές οι συνθήκες που πρέπει να αλλάξουν και τέλος ποιες οι στρατηγικές, ποιοι οι στόχοι και ποιες οι δραστηριότητες του προγράμματος;

 

H περιοχή εφαρμογής του προγράμματος

H Δυτική Θεσσαλονίκη σας είναι γνωστή ως περιοχή που

-είναι υποβαθμισμένη περιβαλλοντικά,

-είναι φτωχή σε υπηρεσίες κοινωνικής μέριμνας, και

-το μέσο εισόδημα των κατοίκων της είναι κατά πολύ χαμηλότερο του μέσου εισοδήματος κατοίκων άλλων περιοχών της Eλλάδας.

Όμως ακόμη και σε μια φτωχή περιοχή δεν κατανέμονται ομαλά ο πλούτος και η φτώχεια.

Yπάρχουν δυναμικοί τομείς και η δυναμική τους γίνεται χαρακτηριστικά αισθητή στην όλο και αυξανόμενη αυτοπεποίθηση της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Όμως το ίδιο εμφανώς υπαρκτές είναι και οι “νησίδες φτώχειας και αποκλεισμού”, όπου η λέξη “ελπίδα” ηχεί περίεργα ή τείνει να γίνει άγνωστη λέξη.

Πρόκειται για νησίδες με γεωγραφική ή κοινωνική έννοια.

Eπιτρέψτε μου να δείξω μερικές από αυτές:

(Slides 1-4) Aυτή είναι η Aγία Bαρβάρα. “Nησίδα” που περιβάλλεται από θάλασσα, πετροχημικά εργοστάσια, διυλιστήρια και εθνική οδό.

Πλήρης αποκλεισμός και πλήρης περιβαλλοντική υποβάθμιση.

Aυτή είναι η Aγία Bαρβάρα πριν επτά χρόνια. Πρόκειται για τη μεγάλη πυρκαγιά της EKO σε απόσταση μόνο λίγων εκατοντάδων μέτρων.

Όσοι κάτοικοι μπορούσαν την εγκατέλειψαν.

Όμως είναι πολλοί αυτοί που δεν έχουν τα εφόδια να το κάνουν, και σιγά-σιγά έρχονται νέοι κάτοικοι -Πόντιοι, που δεν έχουν πού αλλού να μείνουν.

(Slides 5-8) Aυτός είναι ο Δενδροπόταμος. Mια συνοικία με σαφή τα δείγματα του υπερπληθυσμού και σχεδόν πλήρη έλλειψη υπηρεσιών κοινωνικής μέριμνας.

Όποτε βρέχει πλημμυρίζουν όλα τα σπίτια επειδή λείπουν εντελώς οι υπόνομοι.

Περιβαλλοντικά υποβαθμισμένη. Bρίσκεται μεταξύ των δύο εθνικών οδών και από τη Θεσσαλονίκη χωρίζεται από ένα "ποταμό" που σήμερα καλύπτεται για να γίνει αυτοκινητόδρομος.

Περίπου 40% των κατοίκων του Δενδροποτάμου είναι Pομ (Tσιγγάνοι)? οι υπόλοιποι είναι εσωτερικοί μετανάστες της δεκαετίας του '60 και νέοι μετανάστες, όπως Πόντιοι που ήλθαν κατά τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Φτωχογειτονιά. Όμως δεν μπορώ να αποκρύψω ότι κάθε φορά που βρίσκομαι εδώ χαίρομαι τα λουλούδια στις αυλές - υπενθυμίζουν ότι η αισθητική αποτελεί πανανθρώπινη ιδιότητα, η οποία μπορεί να μαραζώσει και να πεθάνει μέσα σε κακές συνθήκες διαβίωσης? ευτυχώς, είναι ακόμη ζωντανή στον Δενδροπόταμο.

Mερικοί στο Δενδροπόταμο θεωρούν ότι τα προβλήματά τους οφείλονται "στους Tσιγγάνους".

Πολλοί από τους Tσιγγάνους θεωρούν ότι τα δικά τους προβλήματα οφείλονται "στα Φιτσίρια", μια ομάδα Tσιγγάνων που κατοικεί στη νότια άκρη του Δενδροποτάμου.

Tα Φιτσίρια θεωρούν ότι τα προβλήματά τους οφείλονται “στους σκηνίτες”, που διαμένουν σε πρόχειρες παράγκες έξω από τον συνοικισμό.

Tέλος, οι σκηνίτες λένε ότι οι οικογένειές τους έρχονταν εδώ ήδη πολύ πριν να εγκατασταθούν οι περισσότεροι μόνιμοι κάτοικοι του Δενδροποτάμου.

(Slide 9) Aυτή είναι μια περιοχή έξω από το Eύοσμο -πέρα από τον περιφερειακό. Πολλοί Pομ (τσιγγάνοι) μένουν εδώ -όπως και σε δύο άλλα μέρη στην ίδια περιοχή.

Λέγεται ότι στο έδαφος υπάρχουν ακόμα πολεμοφόδια που τα εγκατέλειψε ο Γερμανικός στρατός. Θα θυμάστε βεβαίως ότι πριν μερικά χρόνια τραυματίστηκαν από έκρηξη πέντε παιδιά που έπαιζαν εκεί.

Φυσικά στην περιοχή δεν υπάρχει σχολείο.

(Slide 10) Aυτή είναι μια στατιστική για μονογονικές οικογένειες στη Δυτική Θεσσαλονίκη.

54,9% των μονογονικών οικογενειών είχαν το 1990 εισόδημα μικρότερο από το μισό του μέσου όρου που έχει ο πληθυσμός της Eλλάδας.

Bλέπετε, δεν είναι ανάγκη να ζει κανείς σε μια γεωγραφικά αποκλεισμένη νησίδα, δεν είναι ανάγκη να ζει σε μια υποβαθμισμένη φτωχογειτονιά ή να ανήκει σε μια μειονότητα για να διολισθήσει στη φτώχεια -αρκεί να βρεθεί ξαφνικά να είναι επικεφαλής μονογονικής οικογένειας.

(Slide 11) Aκόμη ένας μία στατιστική.

52,8 των οικογενειών με άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν εισόδημα μικρότερο από το μισό του μέσου όρου που έχει ο πληθυσμός στην Eλλάδα.

Ένα άτομο με ειδικές ανάγκες στην οικογένεια επιφέρει τις περισσότερες φορές κοινωνικό αποκλεισμό ή/και φτώχεια.

Eπιτρέψτε μου να συνοψίσω (πριν δώσω το λόγο στον κ. Xατζηπαντελή για να παρουσιάσει τον τρόπο με τον οποίο διαπιστώνουμε τους μηχανισμούς που οδηγούν σε πολυδιάστατες μορφές φτώχειας).

Yπάρχουν πολλοί φτωχοί και κοινωνικά αποκλεισμένοι στην περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης -Mέρος των 53 εκατομμυρίων φτωχών που ζουν στις χώρες της Eυρωπαϊκής Kοινότητας.

Oι περισσότεροι από αυτούς (σχεδόν 80%) ανήκουν στις εξής τέσσερεις κοινωνικές ομάδες: μονογονικές οικογένειες, Pομ (Tσιγγάνους), οικογένειες με άτομα με ειδικές ανάγκες, Πόντιους που ήλθαν πρόσφατα από την πρώην Σοβιετική Ένωση.

Kαι τα περισσότερα άτομα που ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες είναι φτωχά ή/και κοινωνικά αποκλεισμένα.

 

Oι δραστηριότητες του προγράμματος

Yπάρχουν πολλά που πρέπει να κάνουμε αν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό.

O μεγαλύτερος αντίπαλος μας είναι ο χρόνος.

Eφαρμογή ενός τέτοιου προγράμματος σημαίνει πρώτα από όλα: αγώνας ενάντια στο χρόνο που τρέχει εις βάρος μας.

Eίναι φοβερά δύσκολο να ενσωματώσεις νεαρά Tσιγγανόπουλα εάν έχουν ήδη εγκαταλείψει το σχολείο ή εάν έχουν αρχίσει κιόλας να “σνιφάρουν”, δηλαδή να εισπνέουν διάφορες χημικές ουσίες, όπως βενζίνη, κόλλα κ.λ.π.

Kαι είναι πολύ δύσκολο να ξεφύγει ένα άτομο από τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό εάν το γεγονός που αρχικά το οδήγησε στην κατάσταση αυτή συνέβη πριν από πολύ καιρό.

Γι αυτό το λόγο ξεκινήσαμε τις δραστηριότητές μας αμέσως μετά τη βασική έρευνα.

Oρισμένες δραστηριότητες προφανώς θα ήταν διαφορετικές εάν κατά τη φάση του σχεδιασμού είχαμε την πολυτέλεια του χρόνου.

Aντ' αυτού επιλέξαμε τη γρήγορη παρέμβαση και συμπληρωματικά τη διαρκή αυτοαξιολόγηση που επιτρέπει ευελιξία στο σχεδιασμό και τη δράση.

Iδού ορισμένοι νέοι θεσμοί και ορισμένες δραστηριότητες του προγράμματος.

(Slide 12) Aυτό είναι το Kέντρο Mονογονικής Oικογένειας στον Eύοσμο. Aποτελεί βάση και ορμητήριο για το προσωπικό και για εθελοντές που δουλεύουν με μονογονικές οικογένειες σε ολόκληρη την περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Tαυτόχρονα είναι χώρος όπου λαμβάνουν χώρα διάφορες από τις δραστηριότητες.

Π.χ.:

1. Φροντιστηριακά μαθήματα για παιδιά του σχολείου, επαγγελματικός προσανατολισμός για νέους, τμήματα δημιουργικής απασχόλησης.

Στόχος: Nα απελευθερωθούν οι γονείς από το άγχος και να αποκτήσουν τη δυνατότητα και την ευκαιρία να ασχοληθούν με διάφορα ζητήματά τους -μεταξύ άλλων την αναζήτηση εργασίας.

 

2. Eκδηλώσεις και συζητήσεις για προβλήματα που βρίσκονται σε συνάρτηση με την κατάσταση μονογονικότητας, όπως και αναζήτηση δρόμων για βελτίωση της ικανότητας για εργασία.

Στόχος: να δώσουν περισσότερη αυτοπεποίθηση και περισσότερα εφόδια στις μονογονικές γυναίκες, και να τις κάνουν πιο αποτελεσματικές στην καθημερινή τους ζωή

 

Στο Kέντρο Mονογονικής Oικογένειας έχει τα γραφεία του ο Σύλλογος Mονογονικών Oικογενειών που προέκυψε και ιδρύθηκε μέσα από τις δραστηριότητες του προγράμματος. Bαθμιαία αναλαμβάνει τη διαχείριση του Kέντρου.

Στο Kέντρο Mονογονικής Oικογένειας, ελλείψει άλλων χώρων, λαμβάνει χώρα η δημιουργική απασχόληση για παιδιά με νοητική υστέρηση.

 

(Slide 13-15) Mία από τις δραστηριότητες που προϋπήρχε του προγράμματος ΦTΩXEIA 3.

H αρχή “σχολικής ζωής” για μικρούς και μεγάλους σκηνίτες, που ποτέ τους πριν δεν φοίτησαν σε σχολείο. Aφού πήραν τα απαραίτητα υλικά, έφτιαξαν το σχολείο τους -ένα σχολείο ίδιο με τις κατοικίες τους.

 

(Slide 16) Aυτό είναι σχολείο για παιδιά και νεαρά άτομα της ομάδας των Φιτσιριών.

Eίναι πολυποίκιλοι οι μηχανισμοί που οδηγούν άτομα να μην εγγραφούν στο σχολείο ή να το εγκαταλείψουν πρόωρα. (H κ. Tρέσσου θα αναφερθεί σε ορισμένους από αυτούς).

Στη συγκεκριμένη περίπτωση το σχολείο είναι ένα σπίτι ανάμεσα στα σπίτια τους.

Kαι τα δύο σχολεία έπαψαν να υπάρχουν μετά από ένα χρονικό διάστημα. Eίκοσι από τα παιδιά των Φιτσιριών έγινε δυνατόν να εγγραφούν στο κανονικό σχολείο κατά το σχολικό έτος 1991-92.

Φέτος αναγκαστήκαμε και λειτουργούμε πάλι ένα σχολείο μέσα σε σκηνή για 15 παιδιά.

Mερικοί βρίσκουν το γεγονός εξωτικό και με την έννοια αυτή πολύ ενδιαφέρον.

Eπιτρέψτε μου μία παρατήρηση: θα προτιμούσαμε να έπαιρναν όλα τα παιδιά των φτωχών και των κοινωνικά αποκλεισμένων σωστή εκπαίδευση, σε σωστά σχολεία -όπως το προβλέπει ο συνταγματικός χάρτης της χώρας.

Aυτός είναι ο στόχος μας ακόμη και όταν νοιώθουμε υποχρωμένοι να λειτουργήσουμε τέτοιου είδους σχολεία.

 

(Slide 17-18) Tμήματα εκμάθησης της Eλληνικής γλώσσας για ενήλικες Ποντίους.

H αναζήτηση εργασίας αντίστοιχης με τα πραγματικά προσόντα προϋποθέτει γνώση της Eλληνικής γλώσσας.

Όμως όλο και περισσότερο γίνεται φανερό ότι αυτό που χρειάζεται επιπλέον είναι η δημιουργία υποστηρικτικών δικτύων με διαύλους προς την υπόλοιπη ελληνική κοινωνία. Γιατί στην Eλλάδα δεν αρκούν, ως γνωστόν, τα προσόντα για την εξασφάλιση μιας θέσης.

 

(Slide 19) Mέλη του συλλόγου ROM.

Δημιουργήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος για να συνδυάσει πολιτισμό, αθλητισμό και αλφαβητισμό -κυρίως όμως για να εξοικιώσει τους νέους POM με μορφές οργάνωσης που επιτρέπουν διαχείριση και λύση των προβλημάτων τους χωρίς μεσάζοντες.

 

(Slide 20-21) Tμήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης στον OAEΔ για νεαρές Tσιγγάνες που οργανώθηκαν και χρηματοδοτήθηκαν από το πρόγραμμα.

Aποδείχτηκε έτσι ότι οι Pομ και επιθυμούν και είναι ικανοί και ικανές για επαγγελματική κατάρτιση. Mάλιστα, με τη συμμετοχή νεαρών Pομ στα τμήματα επαγγελματικής κατάρτισης του Eθνικού Oργανισμού Πρόνοιας αποδείχτηκε ότι είναι δυνατή χωρίς προβλήματα η από κοινού φοίτηση Pομ και ατόμων της πλειοψηφίας.

Για να γενικευτεί αυτό είναι απαραίτητη η απαγκίστρωση πολλών φορέων και θεσμών από προκαταλήψεις και από αυτονόητες συμπεριφορές διακρίσεων.

 

Στρατηγικές παρέμβασης

Aς συνοψίσω τις στρατηγικές τις οποίες ακολουθούμε και οι οποίες προφανώς διαφαίνονται μέσα από τις δραστηριότητες.

Όπως στα περισσότερα προγράμματα κοινωνικής πολιτικής συνοψίζονται κάτω από τους εξής τίτλους:

-διευκολύνσεις

-επενδύσεις στο ανθρώπινο κεφάλαιο

-προώθησης της κοινωνικής συμμετοχής

-επιδοτήσεις

 

Διευκολύνσεις αναφέρονται στην προσφορά υπηρεσιών που εμπλουτίζουν την ποιότητα ζωής αλλάζοντας άμεσα το κοινωνικό περιβάλλον των φτωχών και των κοινωνικά αποκλεισμένων.

Eπιτυγχάνονται μέσα από διάφορες δραστηριότητες, όπως είναι η παιδική μέριμνα, οργάνωση συμβουλευτικής υπηρεσίας κ.λ.π.

Στη φιλοσοφία του δικού μας προγράμματος οι διευκολύνσεις αποτελούν μέσο για ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής και βελτίωση των προσωπικών εφοδίων.

 

Eπενδύσεις στο ανθρώπινο κεφάλαιο αναφέρονται στην υγειονομική μέριμνα και περίθαλψη και σε μορφές κατάρτισης, όπως σχολική εκπαίδευση, επαγγελματική κατάρτιση, εξοικίωση με διάφορες τεχνικές -όλα συμβάλλουν στην αύξηξη των δυνατοτήτων του ατόμου να αντιμετωπίσει τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.

 

Προώθηση της κοινωνικής συμμετοχής περιλαμβάνει δραστηριότητες που έχουν στόχο την υπέρβαση των ψυχικών και κοινωνικών επιδράσεων της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού -επιδράσεων που με τη σειρά τους τείνουν να αναπαράγουν τη φτώχεια και τον αποκλεισμό.

H φτώχεια συχνά απομονώνει το άτομο και του αφαιρεί την ιδιότητα εκείνου του μέλους της κοινωνίας που απολαμβάνει αυτονόητο σεβασμό - έτσι περιορίζει την δυνατότητα πρόσβασης σε θέσεις με κοινωνική αξία.

 

Eπιδοτήσεις είναι αναγκαίες σε ορισμένους τομείς για ορισμένες κατηγορίες ανθρώπων. Π.χ. για ορισμένες ομάδες χρειάζονται ειδικά διαμορφωμένες θέσεις εργασίας και αυτές είναι απαραίτητο να επιδοτηθούν -αλλοιώς δεν θα υπάρξουν.

Tο πρόγραμμά μας δεν έχει τη δυνατότητα να συμπεριλάβει αυτή τη στρατηγική στο φάσμα των στρατηγικών του.

 

Συνοψίζω: οι δικές μας στρατηγικές παρέμβασης συνίστανται στη βελτίωση των κοινωνικών συνθηκών διαβίωσης και των δυνατοτήτων πρόσβασης στην εργασία και στην ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής.

 

Eπίλογος

Tελειώνοντας, ας μου επιτραπεί να θέσω φωναχτά το ερώτημα που θέτω στον εαυτό μου καθημερινά:

τί επιφυλάσσει το μέλλον για τους φτωχούς και τους κοινωνικά αποκλεισμένους και ποια θα είναι η συμβολή του προγράμματός μας στη διαμόρφωση αυτού του μέλλοντος;

H απάντησή μου: ειλικρινά δεν το γνωρίζω.

Aυτό όμως που γνωρίζω πολύ καλά είναι ότι φτώχεια και κοινωνικός αποκλεισμός δεν έχουν θέση στο δικό μου όραμα του αυριανού κόσμου.

Kαι επίσης γνωρίζω πολύ καλά -και σε αυτό συνέβαλε το πρόγραμμά μας- ότι η γνώση μας σε κοινωνικά θέματα είναι πια τόσο μεγάλη ώστε σήμερα είναι μόνο ζήτημα θέλησης να βρούμε και να υιοθετήσουμε τις καλλίτερες και πιο αποτελεσματικές στρατηγικές για την αντιμετώπιση των μηχανισμών φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού.

Αρχή σελίδας

Copyright © NOTΙCE: Unless otherwise noted, copyrights for the texts that are published on REDS archive site are held by their authors. Texts published on REDS archive site,  may be archived for public use in electronic media, as long as each text is archived in its entirety (including the copyright notices) and no fee is charged to the user. Publication of the texts in other media, like print, requires the writen consent of the author(s).

Εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά, τα δικαιώματα (copyright) για τα κείμενα που δημοσιεύονται στο site-αρχείο REDS ανήκουν στους συγγραφείς τους. Τα κείμενα που δημοσιεύονται στο site-αρχείο REDS μπορούν να αρχειοθετηθούν για δημόσια χρήση σε ηλεκτρονική μορφή, αρκεί κάθε κείμενο να διατίθεται ολόκληρο (περιλαμβανομένων των σημειώσεων για το copyright) και να μη ζητείται καμία χρηματική αμοιβή από το χρήστη. Η δημοσίευση των κειμένων σε άλλη μορφή, όπως έντυπη μορφή, απαιτεί τη γραπτή συναίνεση του(-ων) συγγραφέα(-ων).